Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

Sliten/tung i beina

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-05-09, 08:46   #1
Gobolla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sliten/tung i beina

Jeg har levd lavkarbo i snart 3 uker, og har hatt det helt toppers Men de siste dagene har jeg blitt så sliten og tung i beina, blir "dødssliten" av å gå opp trappa hjemme.
Jeg går mye tur, også lange, raske i skogen, så jeg er i relativt god form. Men nå verker det i beina, spesielt i knær og legger når jeg begynner på turen. Skikkelig sliten - har en følelse av at jeg har gått flere mil før jeg har begynt. Samme turer som før, samme skotøy som før, samme tempo som før.

Kan dette ha noe med kostholdet å gjøre? Kan det være at jeg spiser for lite karbohydrater? For lite fett?

Noen som har noen erfaringer/svar å dele med meg?

  Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 10:21   #2
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Sliten/tung i beina

Har det sånn av og til jeg også. For meg må det være slik at det blir for lite karber i forhold til aktivitetsnivå, heller enn at det blir for lite fett i hvert fall. Det vet jeg at jeg må få nok av. Kanskje har det ikke med noen av delene å gjøre. Ikke godt å vite.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 00:17   #3
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Sliten/tung i beina

Spiser du mye svinekjøtt eller chokolade? En aminreaksjon kan fort gi muskelsmerter eller utmattethet.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 09:33   #4
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sliten/tung i beina

Opprinnelig lagt inn av Gobolla, her.

Jeg har levd lavkarbo i snart 3 uker, og har hatt det helt toppers Men de siste dagene har jeg blitt så sliten og tung i beina, blir "dødssliten" av å gå opp trappa hjemme.
Jeg går mye tur, også lange, raske i skogen, så jeg er i relativt god form. Men nå verker det i beina, spesielt i knær og legger når jeg begynner på turen. Skikkelig sliten - har en følelse av at jeg har gått flere mil før jeg har begynt. Samme turer som før, samme skotøy som før, samme tempo som før.

Kan dette ha noe med kostholdet å gjøre? Kan det være at jeg spiser for lite karbohydrater? For lite fett?

Noen som har noen erfaringer/svar å dele med meg?

Hei!
Kjenner meg veldig igjen, jeg har det sånn i perioder. beina kjennes ut som bly bare jeg skal opp ei trapp. Hatt masse leggkramper også , men det blir borte med Magnesium.
Ja jeg lurer jeg også på hva det er, trodde det var noe med at jeg trente for hardt, men nå driver jeg med roligere trening. Allikevel er jeg helt dau i beina!
Håper noen kan hjelpe oss.
Jeg spiser nok fett og 20-30 gram karber!!!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 10:59   #5
Gobolla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sliten/tung i beina

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Spiser du mye svinekjøtt eller chokolade? En aminreaksjon kan fort gi muskelsmerter eller utmattethet.

Nei, spiser ikke så veldig mye svinekjøtt eller sjokolade. Spiste kanskje 20 g vanlig sjokolade på lørdag. I løpet av denne uken har jeg spist 3 koteletter, og det er vel det av svinekjøtt.

Men, jeg lurer på om jeg spiser altfor lite karbohydrater. Sitter og regner litt på det nå, og det ser lite ut. Lurer nesten på om jeg er i ketose, har ikke sticks, men kjenner igjen smaken i munn og føler meg litt "dissig" i kroppen. Kiler litt i huden, og litt "ullen" i hodet, prikker i fingrene.

Og hvis jeg er i ketose burde jeg kanskje spise disse tablettene, og det gjør jeg jo ikke, fordi jeg ønsker jo ikke å være i ketose.

Jeg prøvde ketolyse i fjor vinter, men syns det var litt vanskelig med veiing og utregning, sticksene stresset meg også. Likte også veldig dårlig den følelsen av kraftløshet, og den ekle dirringen i kropp og fingrene.

Tror nesten jeg skal ta en brødskive under egget til frokost i dag.

  Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 12:47   #6
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Sliten/tung i beina

Opprinnelig lagt inn av Gobolla, her.

Nei, spiser ikke så veldig mye svinekjøtt eller sjokolade. Spiste kanskje 20 g vanlig sjokolade på lørdag. I løpet av denne uken har jeg spist 3 koteletter, og det er vel det av svinekjøtt.

Men, jeg lurer på om jeg spiser altfor lite karbohydrater. Sitter og regner litt på det nå, og det ser lite ut. Lurer nesten på om jeg er i ketose, har ikke sticks, men kjenner igjen smaken i munn og føler meg litt "dissig" i kroppen. Kiler litt i huden, og litt "ullen" i hodet, prikker i fingrene.

Og hvis jeg er i ketose burde jeg kanskje spise disse tablettene, og det gjør jeg jo ikke, fordi jeg ønsker jo ikke å være i ketose.

Jeg prøvde ketolyse i fjor vinter, men syns det var litt vanskelig med veiing og utregning, sticksene stresset meg også. Likte også veldig dårlig den følelsen av kraftløshet, og den ekle dirringen i kropp og fingrene.

Tror nesten jeg skal ta en brødskive under egget til frokost i dag.

Hm.

Som nevnt over: magnesium kan motvirke muskelslapphet. Og det kan hende du får for lite karbohydrater. Hiv innpå cashew, så får du både stivelse og magnesium. Kaffe skal visstnok også hjelpe.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 12:57   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Sliten/tung i beina

Hei Gobolla! Jeg tror nok ganske sikkert du er i ketose, ja. Det er et UTALL tråder her inne hvor folk forteller om lignende opplevelser etter en liten stund på ketosedietter.

Enig i rådet om magnesium og øking av karber

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 13:02   #8
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sliten/tung i beina

Samme problemet her, har hatt den følelsen i 2-3 måneder!
Jeg prøver å øke på med karber, har ligget på under 10 og det tror jeg er alt for lite. Kommet meg over 20 nå, og tror kanskje det har hjulpet litt, selv om jeg kanskje burde ligge høyere.
Så har kanskje troen på at litt mer karber kan hjelpe - virker som om kroppen kan bli litt stressa hvis det blir alt for lite..

Si fra hvis du finner plutselig finner noe som virker

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 13:36   #9
hanne42
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Hellas
Innlegg: 211
hanne42 er ny på veien

Sv: Sliten/tung i beina

Hei Gobolla

jeg har også gått på lavkarbo i ca tre uker og har akkurat samme følelsen i beina som deg. Jeg tar magnesium og spiser ikke sjokolade, så det har ikke noe å si for meg. Spiser ikke noe særlig svin heller. Min teori, som jeg har lest meg til etter å ha vært inne på treningsforumet på dette nettstedet, er at kroppen min holder på å lære seg å forbrenne fett og det tar litt tid. Jeg er i ketose og spiser færre enn 15 gram karbo om dagen, så kroppen har ikke stort annet valg enn å benytte fettet. Og det gjør han til gangs; har gått ned seks kilo på disse tre ukene.

Så jeg er innstilt på at joggeturene og trappegåingen vil være tung noen uker til. Men jeg har fått masse energi ellers!

Hanne

hanne42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 13:47   #10
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Sliten/tung i beina

Opprinnelig lagt inn av hanne42, her.

Hei Gobolla

jeg har også gått på lavkarbo i ca tre uker og har akkurat samme følelsen i beina som deg. Jeg tar magnesium og spiser ikke sjokolade, så det har ikke noe å si for meg. Spiser ikke noe særlig svin heller. Min teori, som jeg har lest meg til etter å ha vært inne på treningsforumet på dette nettstedet, er at kroppen min holder på å lære seg å forbrenne fett og det tar litt tid. Jeg er i ketose og spiser færre enn 15 gram karbo om dagen, så kroppen har ikke stort annet valg enn å benytte fettet. Og det gjør han til gangs; har gått ned seks kilo på disse tre ukene.

Så jeg er innstilt på at joggeturene og trappegåingen vil være tung noen uker til. Men jeg har fått masse energi ellers!

Hanne

En bør merke seg at ketose fører til økt kortisol ("stresshormonet"). Det er bl. a. derfor vi på O. e. unngår ketose.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 09-05-09, 16:02   #11
Gobolla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sliten/tung i beina

Ja, da ble det 2 grove brødskiver med meierismør og 2 stekte egg til frokost. + en banan

Har akkurat kommet inn fra tur i skogen, ca 1 1/2 times tur. Gikk faktisk ganske greit, følte meg mye bedre.

Så løsningen for meg ser ut til å være: passe på å få i meg nok karber, har nok hatt et underskudd siste halve uka.

Jeg er såpass mye i aktivitet hver dag, og hater å føle meg kraftløs og dirrete i kroppen. Derfor er OE optimalt for meg, men må nok passe på karbene.
Takk for svar alle sammen

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Verker sånn under beina Fishi2009 Ketolysekuren 2 01-12-08 10:02
Trøtt og tung i kroppen bærrgen Ketolysekuren 13 08-04-08 21:25
Syre i beina! På natta! Pluto i magen min:) Trening 9 05-03-08 09:19
Tung i hodet - allerede? Musamis Ketolysekuren 7 10-10-07 16:20
11 måneder gammel gutt - 22 kilo tung! Fedonisten Nyheter / media 20 13-05-05 00:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no