Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Metformin

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-09-09, 11:47   #26
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Metformin

Ifølge gynekologen min er leger/gyn ofte tilbakeholdne med å skrive ut metformin til de med pcos som ikke har diabetes/insulinresistens/overvektsproblemer, mens endokrinologer gir met til alle med pcos. Aner ikke hvem jeg skal høre på. Nå viste horminprøvene mine seg å være helt normale, men så hadde jeg også mensen da de ble tatt - noen som vet om det har betydning? Gyn min sa jeg kanskje hadde "vokst av meg" pcos - er det mulig da? Har jo fortsatt mensforstyrrelser.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 12:40   #27
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Ifølge gynekologen min er leger/gyn ofte tilbakeholdne med å skrive ut metformin til de med pcos som ikke har diabetes/insulinresistens/overvektsproblemer, mens endokrinologer gir met til alle med pcos. Aner ikke hvem jeg skal høre på. Nå viste horminprøvene mine seg å være helt normale, men så hadde jeg også mensen da de ble tatt - noen som vet om det har betydning? Gyn min sa jeg kanskje hadde "vokst av meg" pcos - er det mulig da? Har jo fortsatt mensforstyrrelser.

Jeg har "vokst" av meg min gikk på provera en lang periode for mange år siden og klarte å gå ned 25 kilo. Etter det har jeg hatt relativt regelmessig mens. Siste kontroll hos gyn i år viste ikke tegn til pcos.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 12:53   #28
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

gikk på provera en lang periode for mange år siden og klarte å gå ned 25 kilo.

Ved hjelp av provera??

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 13:09   #29
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Metformin


Ja..når mensen kom i gang så gikk vekta ned..

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 13:15   #30
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Ja..når mensen kom i gang så gikk vekta ned..

Hmm, ja det er vel der problemet ligger. Jeg har gått på provera til og fra i 10 år, men det har ikke hjulpet hverken på vekta, eller på regelmessig mens.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 15:53   #31
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Ja..når mensen kom i gang så gikk vekta ned..

Jeg tror faktisk dette er kjernen i pcos-problemet, iallfall for svært mange. I de periodene jeg har regelmessig mens går jeg ned i gjennomsnitt 5-7 kg, og motsatt går jeg opp tilsvarende når den uteblir. Uten å endre kost- eller treningsmønster. Jeg er normalvektig i utgangspunktet, og blir etter bmi-referansene faktisk undervektig når jeg har mensen regelmessig, men kroppen fungerer mye bedre (kanskje "undervekt" er min naturlige vekt?). Så mitt inntrykk er at det er uteblitt mens (og de underliggende forstyrrelsene som fører til dette) som medfører vektøkning, ikke vektøkning som fører til uteblitt mens. For meg virker det som en ond sirkel for mange: manglende mens/hormonelle forstyrrelser fører til økt vekt - økt vekt forverrer de underliggende forstyrrelsene slik at man går ytterligere opp, som igjen forsterker pcosen, og så har man det gående..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 13:05   #32
Jepsipepsi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1
Jepsipepsi er på en erverdig vei

Sv: Metformin

Jeg har frosøkt Metformin uten hell, jeg er 163 høy og veier fra rundt 60-64 kg altså ikke speiselt overvektig. Legen ville gentlig ikke gi meg den.. men jeg håpet å gåned litt og maste vel litt om å få prøve. Jeg merket ingen fordel med den. Ppillen Jasmin er den beste medisinen for meg.

Jepsipepsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 12:30   #33
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av Jepsipepsi, her.

Ppillen Jasmin er den beste medisinen for meg.

Meiner du at du har gått ned i vekt pga bruk av Yasmin p-pille? Skulle gjerne ha joina deg der! (i vektnedgang altså..) Eg går på den, men kan ikkje seie den hjelper for det. Men den har vore til hjelp mot uønska hårvekst, i kombinasjon med ein annan medisin.
Eg går også på metformin/metformax 850 x 2 per dag. Eg har berre hatt litt problem med å hugse å ta tablettane. No i dag kom eg på at eg måtte hugse å ta den, så eg tok den med det samme, og eg hadde tydelegvis ikkje ete nok før den tid, for eg vart skikkeleg uggen! Kvalm og ekkel... Så eg fann ut eg skulle sjekke her inne om nokon har erfaring med metformin på den måten.
Eg les heller aldri papira som følger med tablettar, fordi då "får eg alle biverkningane" - har i alle fall følt det slik! Så tidlegare har eg faktisk tatt tablettane om morgonen når eg stod opp, for å hugse å ta dei i det heile tatt. Fann ut først etter godt over eit halvt år at dei måtte takast MED eller ETTER mat. Det forklarte årsaka til at eg i fleire månader hadde vore gørrkvalm kvar morgon på veg til jobb! USJ!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 12:34   #34
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Kvalme, uvelhet og diare er kjente, vanlige bivirkninger av metformin, men bare i starten, stort sett! Noen må trappe opp dosene ganske så forsiktig for å tåle dem!

Tar jeg ikke mine med mat, blir jeg flyende på do hele dagen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 12:52   #35
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Metformin

Eg kasta opp/heldt på å kaste opp nesten kvar dag på veg til jobb ei tid! Anbefalast ikkje! Gjekk jo ned i vekt da, men det var ikkje mykje kjekt!

Synes det er vanskeleg å hugse å ta den på dagen, om kvelden går det greit, for då er eg heime. Men eg må nesten ha den i lomma og må nesten få påminning om å ta den når eg er på jobb. (Har ikkje tid til å ete heime om morgonen. Står opp kl 6 for å rekke å dusje før eg dreg på jobb, men eg et på toget eller på jobb, orkar ikkje å stå opp enda tidlegare!). Rare greier, sidan eg har gått på medisinen i årevis... Burde då greie å hugse den...

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 17:16   #36
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Det skal visst være sånn at dersom man får disse bivirkningene, så er det fordi det funker, og du trenger dem! Men, det skal gå over, altså.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 23:29   #37
evastv94
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Asker/Kongsberg
Alder: 30
Innlegg: 16
evastv94 er på en erverdig vei
Wink

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av Nutta, her.

Første gangen jg prøvde metformin funka ingenting... da var jg bare dårlig i magen. Da hadde jg 3x500. Nå har jg som sagt 3x850 og det funker mye bedre. Blir ikke dårlig heller nå... åsså har hårvekst blitt mindre, vekta går nedover og jg har fått 2 eggløsninger på rad. Det er vel et godt tegn vil jg si


Da du skrev at hårveksten ble mindre, mente du at at den økte hårveksten som oppstod da du fikk PCOS forsvinner igjen? At hårene på en måte trekker seg inn igjen? Hadde vært fint Eller bare at hårveksten bremses som blandt annet p-pillen Diane også kan få til?

Jeg har nemlig akkurat funnet ut (etter et gynekologbesøk) at jeg sannsynligvis har PCOS eller PCO. (skal ta tester for å finne ut hvilken senere) Men hårveksten min har økt betydelig på bare 1/2 - 1 år og er desperat etter å finne løsninger for å få det vekk de "vanskelige" lyse hårene som ikke går an å fjerne på veldig mange måter.

Kanskje metformin hadde vært et alternativ? Kan ikke så mye om det her enda, så prøver å orientere meg litt

evastv94 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 15:37   #38
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av evastv94, her.

Da du skrev at hårveksten ble mindre, mente du at at den økte hårveksten som oppstod da du fikk PCOS forsvinner igjen? At hårene på en måte trekker seg inn igjen? Hadde vært fint Eller bare at hårveksten bremses som blandt annet p-pillen Diane også kan få til?

Jeg har nemlig akkurat funnet ut (etter et gynekologbesøk) at jeg sannsynligvis har PCOS eller PCO. (skal ta tester for å finne ut hvilken senere) Men hårveksten min har økt betydelig på bare 1/2 - 1 år og er desperat etter å finne løsninger for å få det vekk de "vanskelige" lyse hårene som ikke går an å fjerne på veldig mange måter.

Kanskje metformin hadde vært et alternativ? Kan ikke så mye om det her enda, så prøver å orientere meg litt

Jeg har ikke opplevd mindre hårvekst med metfmormin (men nå er jeg lys, så det synes ikke så godt på meg, takk og pris ). Men får du PCOS-diagnosen så kan du faktisk få rekvirert laserfjerning av skjemmende hårvekst .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 18:53   #39
evastv94
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Asker/Kongsberg
Alder: 30
Innlegg: 16
evastv94 er på en erverdig vei

Sv: Metformin

Får man virkelig rekvirert laser av hårvekst? Jeg snakket nemlig med legen min om det og hun sa at det kun var elektrolyse.. Problemet mitt er at jeg har fått så mye dunhår ( med litt pigment i også dessverre) på ganske mange "unormale" steder og det er så mye at elektrolyse ville ikke være til hjelp for meg..
Derfor bruker jeg pengene mine på annen hårlaser som tar større områder, men hvis jeg får det dekt så må jeg jo undersøke det

evastv94 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 10:41   #40
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Metformin

Opprinnelig lagt inn av evastv94, her.

Får man virkelig rekvirert laser av hårvekst? Jeg snakket nemlig med legen min om det og hun sa at det kun var elektrolyse.. Problemet mitt er at jeg har fått så mye dunhår ( med litt pigment i også dessverre) på ganske mange "unormale" steder og det er så mye at elektrolyse ville ikke være til hjelp for meg..
Derfor bruker jeg pengene mine på annen hårlaser som tar større områder, men hvis jeg får det dekt så må jeg jo undersøke det

Ja, beklager ...! Det stemmer, det. Det er kun elektrolyse, så dette er jo tydeligvis ganske utdatert rekvirering. Jeg vet at ei venninne av meg var ganske irritert over akkurat det, da hun gjerne kunne trengt laser i tillegg/i stedet for.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 11:43   #41
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Metformin

Det kjem heilt an på kor ein er i landet og kor interessert NAV akkurat der du bur er i å hjelpe deg, etter mi erfaring. Eg har høyrt om folk som har fått hjelp til betaling av hårfjerning med laser, men her eg kjem frå var det BERRE elektrolyse ein får delvis dekka. Slik var det i alle fall då eg prøvde for vel 10 år sidan.

Eg har fått mindre hårvekst (nokre plassar berre forsvann det, andre har det blitt mindre, lysare og tynnare hår) etter behandling med Yasmin, metformin og diverse anna, det er i alle fall slik at eg kan leve med det. Mykje dun og lyse hår har eg framleis, men dei viser ikkje så godt, det er mest du sjølv som ser det, vanlegvis. Heldigvis!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 14:32   #42
evastv94
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Asker/Kongsberg
Alder: 30
Innlegg: 16
evastv94 er på en erverdig vei

Sv: Metformin

Okay, ja det var nemlig det jeg trodde også. Men uansett greit å vite da
Tusen takk for svar! Det er jo en trøst å høre at Yasmin hjelper og gjør hårveksten bedre ihvertfall! Kjempetrøst er det!! Ble veldig glad da jeg så akkurat det, for nå om ikke så veldig lenge skal jeg nemlig også begynne på Yasmin, når jeg er ferdig med alle hormontestene de skal ta av meg, så får håpe at den har samme effekten på meg

evastv94 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 12:19   #43
mo9ca
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 29
mo9ca er på en erverdig vei

Sv: Metformin

Jeg har gått på metformin (har pcos) 3*1000mg!! Tror det er max dose. Nå er jeg på 3*500mg, merker ingen forskjell fra tidligere..

__________________



mo9ca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Metformin Susanne Spørsmål og svar 13 16-03-09 12:29
Metformin beginner Ketolysekuren 11 25-01-09 22:02
Metformin Grovsnus Lavkarbo generelt 3 27-12-08 17:00
Metformin cilemora PCOS og karbohydratkontroll 19 09-11-07 19:26
Metformin Albertine PCOS og karbohydratkontroll 4 27-08-04 11:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no