Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

O`boy - men mer om melk & sånn ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-02-07, 14:50   #1
minni colombia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 2
minni colombia er på en erverdig vei
Question

O`boy - men mer om melk & sånn ...

Hei. Er fryktelig glad i oboy. Hvor usunt er det?
Jeg kan isteden for å spise lunsj ta meg et glass oboy istedet. Er det bedre/ sunnere å spsise brød, knekkebrød ol?

minni colombia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 14:51   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: oboy

Ikke så innmari lurt å bytte ut mat med sjokoladedrikk....

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 15:21   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: oboy

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Ikke så innmari lurt å bytte ut mat med sjokoladedrikk....

Nei sorry, altså.. men da er du helt på jordet..

Hvis du absolutt må ha noe sjokoladedrikk, så har visst Confecta noe greier, men det er mere varm kakao.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 16:08   #4
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: oboy

måltider handler jo om alt annet enn kalorier og karbohydrater.

skal man bytte ut middagen med en eventyrsjokolade og da?

confekta har kako som er 70% sjokolade og så har man den sukkerfrie versjonen i blå boks som og er varm.

finnes jo og oboy med mindre sukker.. men den er ikke akkurat sunn den heller.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 17:46   #5
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: oboy

hmmm tror nok de fleste her inne bare eeelsker et eller annet..det er som regel derfor man ligger på seg
hold deg unna o boy osv så når du nok målet ditt...confecta har lavkallori drikker kakao/melkesjokkolade kakao/solbær/is te osv osv men husk at dette er heller ikke noe
bra for deg og mange klarer ikke gå ned i vekt når de spiser/drikker søt stoff...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 20:50   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: oboy

Opprinnelig lagt inn av minni colombia, her.

Hei. Er fryktelig glad i oboy. Hvor usunt er det?
Jeg kan isteden for å spise lunsj ta meg et glass oboy istedet. Er det bedre/ sunnere å spsise brød, knekkebrød ol?

Du tuller nå - gjør du ikke ?
Du mener ikke alvorlig at det skal være sunnere å drikke et glass med O´boy enn å spise mat ?

Jøssenavn, da har du mye å lære !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 21:05   #7
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: oboy

Når Kristih (min lillesøster) greide å avvenne seg med et par liter oboy om dagen etter å ha drukket det i 30 år så greier du å droppe det ene glasset per dag

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 21:35   #8
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: oboy

Du børt satse på hjemmelaget O'boy i stedet: Rør bakekakao inn med bittelitt søtningsmiddel av eget valg og vann eller skummetmelk til du har en seigtflytende brun masse. Kok opp, og ha oppi 1/2 dl skummetmelk (eller vann). Kok opp mens du rører om. Ha oppi en halv liter fløte eller mix av fløte og skummetmelk (ikke H-melk, for den har fått fettet ødelagt av å ha blitt homogenisert), og varm opp til ønsket temperatur, evt. kjøl ned.

Argumentet mot kjøpe-O'boy står trykt utenpå pakken, så det trenger jeg vel ikke gjenta.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 21:46   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: oboy

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

ikke H-melk, for den har fått fettet ødelagt av å ha blitt homogenisert

Er du sikker?? Kwasniewski anbefaler jo H-melk, han burde vel vite hva han snakker om?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 22:04   #10
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

H-melk

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er du sikker?? Kwasniewski anbefaler jo H-melk, han burde vel vite hva han snakker om?

Det er ikke H-melk som sådan som er problemet, men homogenisert H-melk. Når melk homogeniseres, pulveriseres melkefettets naturlige, beskyttende fettkuler, og du får i stedet ubeskyttede mikrodråper der fettet lett harskner.

Uhomogenisert H-melk har selvfølgelig ikke det problemet, men det er ikke mulig å få kjøpt uhomogenisert H-melk i norske butikker. Men fortvil ikke, for du kan mikse den selv: Kjøp kremfløte (ikke kaffefløte eller husholdningsfløte, men kremfløte) og skummetmelk (ikke lettmelk eller noe slikt, men skummetmelk). Bland dem i forholdet 1:10, og du vil ha melk som er like fet som H-melk, og fettet har aldri blitt homogenisert. Men det er viktig at du kjøper kremfløte, som er uhomogenisert, og ikke en av de to andre fløtetypene, siden de har blitt homogenisert. Like viktig er det at du bruker skummetmelk og ikke faller for fristelsen til å kjøpe melk med mer fett, siden fettet i fetere melketyper har blitt homogenisert.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 22:06   #11
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: oboy

hmm står ikke hva filosofi du følger så er jo litt vanskelig å si hva du kan drikke eller spise...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 22:37   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: oboy

Jøss, jeg trodde jeg visste det meste om fett, men der lærte jeg jammen noe nytt. Takk Solan!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-02-07, 23:13   #13
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: oboy

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jøss, jeg trodde jeg visste det meste om fett, men der lærte jeg jammen noe nytt. Takk Solan!!

Det står mye nyttig på RealMilk. Ellers kan du gå på Wikipedia og lese at det trolig er sammenheng mellom homogenisering og hjertelidelser.

__________________
--Solan


Sist redigert av Solan : 01-02-07 kl 23:13. Årsak: [
Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 02:30   #14
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: oboy

Opprinnelig lagt inn av minni colombia, her.

Hei. Er fryktelig glad i oboy. Hvor usunt er det?
Jeg kan isteden for å spise lunsj ta meg et glass oboy istedet. Er det bedre/ sunnere å spsise brød, knekkebrød ol?

Du kan ikke være seriøs når du spør om slike ting i ditt 1. innlegg her inne.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 11:18   #15
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Det er ikke H-melk som sådan som er problemet, men homogenisert H-melk. Når melk homogeniseres, pulveriseres melkefettets naturlige, beskyttende fettkuler, og du får i stedet ubeskyttede mikrodråper der fettet lett harskner.


En skulle tro at det er dette som skjer ved homogenisering, men det er ikke helt riktig for H-melk harskner ikke så lett. Skummet melk får en dårlig smak bare få dager etter at den er produsert mens H-melk er like god på smak en uke over dato. Det er tydelig at fettet i H-melk har en beskyttende effekt mot psykotrofe bakterier og sikkert også andre bakterier.
Det som skjer ved homogenisering er at fettkulene deles opp i mindre fettkuler. Altså at de nye fettkulene får med seg membran som omslutter de nye fettkulene.
Melk som har vært frosset har fått ødelagt membranen og den blir harsk. Melk som har vært utsatt for sterkt lys over tid vil også harskne.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 11:43   #16
kjøttklumpen
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Alder: 39
Innlegg: 111
kjøttklumpen er ny på veien

Sv: oboy

Kremfløte er nam-nam.. Kan vel si at jeg er en fløtepus da.

Tror jeg skal lage kakao av fløte, melk, kakao og stevia idag. Kanskje blir det bra.

__________________


kjøttklumpen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 11:49   #17
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: H-melk

Jo, H-melk inneholder beskyttende stoffer, selv etter pasteurisering og homogenisering. Sånn som en update så jeg i Mat&Helse (11/05,s.95) at DVP diskuterte en av de mulige farene ved homogenisert melk, nemlig XO. Han konkluderte med at faren ved XO var høyst omdiskutert, men om vi skulle sikre oss mot problemer ved homogenisert melk, så burde vi blande skummetmelk og kremfløte. Artig med litt autoritetsstøtte.

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Det som skjer ved homogenisering er at fettkulene deles opp i mindre fettkuler. Altså at de nye fettkulene får med seg membran som omslutter de nye fettkulene.
Melk som har vært frosset har fått ødelagt membranen og den blir harsk. Melk som har vært utsatt for sterkt lys over tid vil også harskne.

Hvis du halverer kulestørrelsen, dobler du total overflate for fettet(*. Hvis du deler kulestørrelsen på 100, får du 100 ganger mer total overflate. 100 ganger mer overflate å strekke membran over. 100 ganger mer overflate hvor fettet kan oksideres.

Så selv om frossen melk harskner lettere enn homogenisert melk, ser jeg ingen grunn til å ta sjansen med fett som er 100 ganger mer utsatt for harsking enn fettet i fløte.

(*) Formelen for volum for kuler går med radius i 3 potens, mens overflaten går med radius i 2 potes.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 12:26   #18
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: oboy

jeg lager kakao av kun fløte det er yummi...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 13:47   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: oboy

Solan, min melkemann. Sier du at matfløte også bør unngås? Jeg bruker det bare i matlaging -gratenger og sauser, fordi det er den eneste fløten som tykner, har jeg i alle fall opplevd. Har prøvd kremfløte, og den holder seg tyntflytende i koking, i hvert fall den ene gangen jeg har prøvd..
Men er den også homogenisert? Ble litt usikker nå, for herda fett/transfett er en av de tingene jeg roper høyest om i heimen...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 16:10   #20
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Jo, H-melk inneholder beskyttende stoffer, selv etter pasteurisering og homogenisering. Sånn som en update så jeg i Mat&Helse (11/05,s.95) at DVP diskuterte en av de mulige farene ved homogenisert melk, nemlig XO. Han konkluderte med at faren ved XO var høyst omdiskutert, men om vi skulle sikre oss mot problemer ved homogenisert melk, så burde vi blande skummetmelk og kremfløte. Artig med litt autoritetsstøtte.



Hvis du halverer kulestørrelsen, dobler du total overflate for fettet(*. Hvis du deler kulestørrelsen på 100, får du 100 ganger mer total overflate. 100 ganger mer overflate å strekke membran over. 100 ganger mer overflate hvor fettet kan oksideres.

Så selv om frossen melk harskner lettere enn homogenisert melk, ser jeg ingen grunn til å ta sjansen med fett som er 100 ganger mer utsatt for harsking enn fettet i fløte.

(*) Formelen for volum for kuler går med radius i 3 potens, mens overflaten går med radius i 2 potes.

Og hvor ofte opplever du at det smaker harskt av H-melk? Så lenge det ikke smaker vondt er det ingen fare, på samme måte som tran eller andre oljer.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 19:07   #21
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Og hvor ofte opplever du at det smaker harskt av H-melk? Så lenge det ikke smaker vondt er det ingen fare, på samme måte som tran eller andre oljer.

Du har et godt poeng der; jeg kan ikke huske noen direkte usmak på H-melk. Men har jeg noe sammenligningsgrunnlag? Sammenligningsgrunnlaget måtte da være upasteurisert H-melk, hvor man nå enn får tak på det. Sammenligner jeg med min skummetmelk+fløte-mix, så tør jeg faktisk påstå mixen smaker bedre enn H-melka fra butikken. Prøv selv, og se! Hva annet enn homogeniseringen kan forklare den smaksforskjellen?

De som har smakt melka rett etter den er tappet fra jura forteller forresten at den melka smaker adskillig bedre enn kartongmelka, som de mener smaker noe surt. Men det er andrehånds smaksopplevelser. Jeg har selv ikke hatt anledning til å sammenligne.

Sammenligner vi syrnet melk, synes jeg Røros Tjukkmelk (uhomogenisert) smaker bedre enn de andre kulturmelkene (Kultur, Kefir, Biola, Cultura). Tjukkmelka smaker mindre surt. Men det kan jo komme av kulturen og ikke av fordelingen av fett. Hva tjukkmjølka angår er det forresten deilig å skrape "rømmen" som ligger igjen rundt tuten etter at kartongen ellers er tom.

Jeg ser du jobber for Tine, så jeg regner med du har mye kunnskap om emnet. Da kan du kanskje svare på om ...

  1. det finnes noen sjanse for at press fra forbrukere kan gjøre at vi får mer naturlig melk i butikkene utover? Altså økologiske råstoffer, uhomogenisert og upasteurisert. For med dagens muligheter for renslig produksjon av råmelk skulle jo pasteurisering være overflødig.
  2. kraftforet til uøkologisk forede dyr inneholder transfett som blir bragt videre til melka?

Fant forresten en artikkel om XO-faktoren. Ser ut som om akkurat den sammenhengen mellom homogenisering og hjertelidelser er motbevist, selv om den statistiske sammenhengen om at hjertelidelsene økte rundt ti år etter at homogenisering ble innført fremdeles peker mot at homogenisering ikke er helt uskyldig. Men for all del, "peker mot" er ikke det samme som bevis, og det var jo en del annet svineri som ble bragt inn i spiskammersene våre på den samme tida. Transfett fra planteoljer, for eksempel.

Til photobscura: Av fløte bruker jeg kun kremfløte, den feteste av fløtene. Hvis jeg ikke husker feil, er matfløte ikke bare pasteurisert, men ultrapasteurisert, altså varmet opp til 140 grader. Det som er ille med pasteurisering (oppvarming til 70 grader) er da dobbelt ille med ultrapasteurisering. Men til dette med tykning, så må jeg dessverre melde pass: jeg vet ikke hvorfor den ene tykner og den andre ikke gjør det. Kremfløten er den eneste av fløtene våre som kan vispes til stiv krem, så det kan hende det er en sammenheng der. Kremfløten skiller seg fra de to andre fløtene ved at den (1) ikke er homogenisert, og om jeg husker rett, at den (2) bare er pasteurisert, ikke ultrapasteurisert.

__________________
--Solan


Sist redigert av Solan : 03-02-07 kl 20:22.
Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 19:32   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: H-melk

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Til photobscura: Av fløte bruker jeg kun kremfløte, den feteste av fløtene. Hvis jeg ikke husker feil, er matfløte ikke bare pasteurisert, men ultrapasteurisert, altså varmet opp til 140 grader. Det som er ille med pasteurisering (oppvarming til 70 grader) er da dobbelt ille med ultrapasteurisering. Men til dette med tykning, så må jeg dessverre melde pass: jeg vet ikke hvorfor den ene tykner og den andre ikke gjør det. Kremfløten er den eneste av fløtene våre som kan vispes til stiv krem, så det kan hende det er en sammenheng der. Kremfløten skiller seg fra de to andre fløtene ved at den (1) ikke er homogenisert, og om jeg husker rett, at den (2) bare er pasteurisert, ikke ultrapasteurisert.

Jeg skjønner.
Vet man kan bruke en teskje eller to johannesbrødurteetellerannet for å få fløten tjukk under koking, syntes bare det var praktisk, og denne tjukningsgreia er ganske så dyr.
Men nå vet jeg det, blir kremfløte fra nå av!
Takker!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!

Sist redigert av Photobscura : 03-02-07 kl 20:19.
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 03:12   #23
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: O`boy

Intresant läsning dette her Nå har man lärt sig noe nytt idag å..


kansje noen også kan fortelle mig om det finns en speciell grunn til att magen min ikke klarer av lettmelk men ost,rømme,cultura osv går helt fint

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 03:23   #24
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: O`boy

Jepp, interessant synes jeg også!

Fridolina det er nok fordi melkesukkeret er blitt brutt ned i alle de produktene du tåler ... Jeg har samme erfaring.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 07:23   #25
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: O`boy

Det er enkelt å teste: Hvis det er melkesukkeret, bare kjøp laktoseredusert lettmelk, og se om det går bra. Men jeg ville ikke gjøre det til en vane dersom den laktosereduserte lettmelken du får tak i er ultrapasteurisert.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no