Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-02-11, 19:40   #51
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Hva er egentlig best? At vi skal ta hensyn til noen dyrs følelser, eller mangfoldets overlevelse?

Ser ikke helt sammenhengen mellom dyremishandling og mangfoldets overlevelse men... (Jeg snakker ikke om kjøttkverner og slakting)

Helsemessig så er nok dyr som har hatt det godt og spist det de er ment for å spise å foretrekke fremfor de som er sterkt mishandlet, fulle av sykdom, og gud vet hva... Dette gjelder nok både fysisk og psykisk helse.

Selvfølgelig skal ta hensyn til både dyrs følelser og mangfoldets overlevelse Greddy

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:41   #52
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Vet den beveger seg hele tiden, men den gjør rykk og napp av og til.. Nå er den vel sentrert rett utenfor canada??

Det er jo nettopp det de fabulerer om skal komme til å skje i 2012 i følge mayakalenderen.. Det at den magnetiske nordpolen skal endre seg, kraftig og Norge kanskje havner i syden.. Og dette skjer blant annet grunnet issmelting og annet som gjør at jorda ikke lengere er "avbalansert" i forhold til rotasjonsaksen.

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 13-02-11 kl 19:55.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:42   #53
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Den beveger seg hele tiden den, og da hadde nok hvalene slitt før! De har levd lenge, millioner av år!

Ellers synes jeg det er fint at man tar stilling til om man er ok med at man spiser kjøtt etc slik Mattilsynet er ok med at det produseres. Det er verre om man ikke har tatt inn over seg at karbonadedeigen har vært en ku.

OG hvalene har slitt før.. Det har vært skrevet om det mange ganger.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:44   #54
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

OG hvalene har slitt før.. Det har vært skrevet om det mange ganger.

Spennende dette og HER står mer!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:44   #55
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jorda flipper ikke sånn (jeg er geolog). Nordpolen og sørpolen kan bytte plass, men det er ikke slik at det betyr at aksen vi roterer rundt forandres. Skal hele aksen bytte sted brått må man ha en enorm komet og da er vi f***** allikavel.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:47   #56
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Sitat:

Det kan gå 5000 til 10 millioner år mellom hvert skifte og selve skiftet kan vare i opptil 5000 år. Det er nå 780 000 år siden sist gang de magnitiske polene våre skiftet plass.

Fra din link.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:49   #57
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Jorda flipper ikke sånn (jeg er geolog). Nordpolen og sørpolen kan bytte plass, men det er ikke slik at det betyr at aksen vi roterer rundt forandres. Skal hele aksen bytte sted brått må man ha en enorm komet og da er vi f***** allikavel.

Var ikke det jeg sa heller. Jeg sa...

Sitat:

Og dette skjer blant annet grunnet issmelting og annet som gjør at jorda ikke lengere er "avbalansert" i forhold til rotasjonsaksen.

Vet det kan tilte helt rundt, at den nordlige og sørlige magnetpolen kan bytte plass.

Men det jeg IKKE visste var dette... Fra samme artikkel..

Sitat:

Egentlig er det den magnetiske sydpolen som for tiden ligger i Kanada. For enkelhets skyld vil vi likevel omtale den som "den magnetiske nordpol" siden den ligger på den nordlige halvkule.

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 13-02-11 kl 19:56.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:52   #58
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.



Spørsmålet er: skal vi som mennesker som har større tankekraft, ta hensyn til dette, at dyr også kan føle smerte og ha følelser,
og dermed føle empati for dyrene som blir voldet skade og spist?
Skal vi som er tenkende vesener gjør ting annerledes, når resten av naturen ikke tar hensyn til dette?
Smerte og angst for døden, er programmert av naturen slik at liv ikke skal unødvendigvis gå tapt. (Og da tenker jeg på evolusjon og videreføring av gener)

Hæ? Mener du seriøst at man IKKE skal ta hensyn til dette? Klart man kan spise kjøtt om man vil, men skal man ikke ta hensyn til at dyr føler smerte i det hele tatt og behandle dem deretter selv om de til slutt blir til mat? Sånn som du skriver virker det jo som om du mener dyr kun er matvarer på fire bein uten noen som helst følelser som bare kan behandles som ja, den forbruksvaren de er. Jeg blir syk! Som jeg sier; selv om rovdyr spiser andre dyr, kan ikke dette sammenlignes med menneskenes jævelskap i slakteriene.

Og selvsagt er det ikke tullete (jeg blir provosert bare jeg tenker på det) å bli veganer av etiske årsaker! Når man ikke trenger kjøtt for å overleve men egentlig kun spiser det fordi det smaker godt, synes jeg det er mye mer tullete (for å si det mildt) å drite i dyrenes velferd fordi man vil spise godt. Jeg trenger ikke animalsk føde, ergo skal dyr slippe å lide for MIN skyld.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:53   #59
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Fra din link.

Skifte ja...

Men

Sitat:

De magnetiske polene flytter seg hele tiden, typisk noen kilometer i året. Men de ti siste årene har den magnetiske nordpolen akselerert kraftig. Fortsetter utviklingen vil den om 20 år ligge på motsatt side av den geografiske nordpolen. Om under 50 år kan den magnetiske nordpolen ha forflyttet seg til Sibir. Det betyr at Sør-Norge og resten av Europa vil bli mer påvirket av nordlys og kraftige solstormer som kan forårsake sammenbrudd i elektriske anlegg.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:54   #60
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Men var det ikke snakk om dyr og kjøttindustri?? Sånn i utgangspunktet??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:56   #61
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jo jeg begynte å lure fælt på hva dere diskuterte her nå. :knegg:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 20:06   #62
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Ble litt of topic:P

Tips til alle. På denne linken kan dokumentaren earthlings sees gratis: www.earthlings.com

Kall det gjerne propaganda. Det er en dokumentar bygd opp på en intelligent måte for å fremme produsentenes syn på saken. Selvfølgelig, hvilken dokumentar er ikke det?
Dette er en dokumentar alle bør se. Å ikke se den fordi man ikke "orker" eller ikke vil vite er feigt. Se filmen, velg selv hva du tror stemmer med virkeligheten og ikke, men se filmen!

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 20:15   #63
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Bror er ku- og grisebonde.. Mamma jobbet i en barnehage.. Mamma pleide alltid si at det var strengere regler for storfe- og svinehold enn det var for kommunen og drift av barnehagen! Både kyrne og grisene kan gå ut av fjøsen når de vil. Kyrne har madrasser for å unngå liggesår! Dyrene har MER rom rundt seg enn det barna i barnehagen hadde. Det var strengere krav til lufting etc for dyra enn det som ble krevd i barnehagen..

Men jeg er enig med dem som sier at det er turen til slakteriet som er stressende.. Og det kan man merke på kjøttet. Det er stor forskjell på en hjemmeslaktet gris og en slakterislaktet. For å "konvertere" trivsel til oss tobeinte så er det jo antydet at kontorlandskap skal inneholde grønne innslag.. Hva med alle elevene som sitter på rekke og rad i klasserom med dårlig lufting??

Her en utklipp fra arbeidstilsynets egne sider..

Sitat:

7: Det fysiske arbeidsmiljøet

Forskriftens § 10 inneholder krav i forbindelse med belysning, reflekser og blending, støy, varme, stråling og fuktighet ved dataarbeid.
Belysning i arbeidslokalet

Det skal om mulig sørges for dagslys og utsyn fra den enkelte arbeidsplass. Allmennbelysning og plassbelysning skal sikre tilstrekkelig belysning og passende kontrast mellom skjerm og omgivelser. Plassbelysningen bør være regulerbar slik at reflekser i skjermen unngås, og kunne tilpasses bruker. Allmennbelysningen kan med fordel være indirekte (opplys) for å unngå refleksproblemer, se nedenfor.
God belysning oppnås hvis forholdet arbeidsfelt: nærliggende område: fjerntliggende område har luminansforhold 10:3:1. Passende belysningsstyrke i arbeidsfeltet kan være ca. 500 lux. For å oppnå dette forholdet er valg av armaturer og armaturplassering viktig. Belysningsbehovet øker med alderen, og det er derfor viktig å tilpasse belysningen til den enkelte. Mørke overflater krever større lysstyrke, og blanding av lyse og mørke flater kan gi uheldige luminansforhold mellom arbeidsfelt og omgivelsene. Det er også viktig at lysrørene har samme lysfarge, fargegjengivelse og lysstyrke.


Reflekser og blending

Blending er det største og vanligste belysningsproblemet på dataskjermarbeidsplasser. Det er fire hovedtyper blending:

  • Direkte blending fra vindu og lysarmatur.
  • Refleksblending, indirekte blending via blanke flater som dataskjermflater, vinduer, plakater, bilder, pyntegjenstander og vegger.
  • Konstrastblending kan forekomme når forskjellen mellom mørke og lyse flater er svært stor. Endring av blikkets retning fra mørk til lys flate kan gi en slik blending.
  • Overgangsblending kan oppleves når øyet utsettes for plutselige forandringer i belysning, bevegelse fra rom med sterk belysning til rom med svak belysning.
Forslag til plassering og belysning
Eldre og personer med synsproblemer er mest utsatt for de to sistnevnte blendingsformer. Arbeidet med å finne fram til god plassering av lyskilder i forhold til vindusflaten og andre lyse flater, kan løses ved planlegging og praktisk utprøving på arbeidsplassen. Armaturen bør plasseres ut for skrivebordets sider, slik at lysrørene kommer parallelt med synsretningen mot skjermen. Vindu eller sterke lyskilder bør aldri være rett foran eller bak dataskjermen; det skaper kontrastforskjeller eller refleksblending. Gardiner eller annen skjerming mot direkte blending eller sollys på skjermen er viktig.
For mer informasjon vises til publikasjoner fra Selskap for Lyskultur.


Støy

Støy er en stressfaktor som kan medvirke til muskel-skjelettplager. For de fleste arbeidsplasser ved dataskjerm er høyeste tillatte støyeksponering 55 dB (A) ekvivalentnivå (middelverdi) over den mest støyende 1-timesperioden. Arbeidsgiver har imidlertid plikt til å søke å redusere nivået til 45 dB (A). Det er da snakk om samlet støyeksponering forårsaket av datautstyr, ventilasjon, trafikk med videre. Støy fra egen arbeidsaktivitet skal ikke inngå i målingen. Vær også oppmerksom på sjenerende lyd innenfor smale frekvensområder som piping fra transformatorer, dur fra vifter og diskettstasjoner og klapring fra tastatur. Ved anskaffelse av datautstyr må man derfor velge løsninger som gir lavere lydnivå enn 45 dB (A), og utstyret bør testes. Vurdering av støykilder er spesielt viktig for arbeidstakere med høreapparat.
Kopimaskin, skriver, telefaks og annet støyende utstyr bør plasseres i eget rom for å unngå støy, støv og eventuelle andre utslipp. I tillegg inviterer det til variasjon fra ensidig sittende arbeidsstilling foran skjerm. Støydemping ved hjelp av deksler er også mulig for en del utstyr, men betjening kan bli mer tungvint med etterpåløsninger. Det finnes eget utstyr for støydemping av datamaskinenheten. Det vises til Arbeidstilsynets forskrift om støy på arbeidsplassen (bestillingsnummer 398).


Inneklima

Forhold som er av betydning for inneklima, er behandlet i veiledningen om klima og luftkvalitet på arbeidsplassen (bestillingsnummer 444). På kontorarbeidsplasser er "tørr luft" den mest utbredte klagen. Lufttemperatur på 22° C eller lavere reduserer opplevelsen av tørr luft. Helst bør det være individuell mulighet for temperaturregulering og gjerne et vindu å åpne. Datautrustning på kontor bidrar i betydelig grad til oppvarming. Å slå av elektrisk utrustning som ikke brukes, benytte solavskjerming og eventuelt bedre ventilasjon/kjøling er tiltak mot høy temperatur.
For at ventilasjonsluften skal nå ned i oppholdssonen, bør tilført luft ikke ha høyere temperatur enn romluften, helst noe lavere. Støvreduksjon og renhold bør vektlegges særskilt. Støvkilder er papirhåndtering, kopimaskiner og skrivere. Kontormaskiner som betjener flere personer, bør av hensyn til forurensing, støy og forstyrrelse plasseres på eget ventilert rom. Dette forhindrer også spredning av ozon fra slike maskiner til arbeidsmiljøet. Arbeidstilsynet fraråder luftfukting. Luftrensere kan eventuelt prøves på steder med stor støvbelastning.
Ved undersøkelse av inneklima kan man kontakte bedriftshelsetjenesten, eventuelt kontakte en konsulent med inneklima som fagområde.
Grønne planter kan bidra til et bedre arbeidsmiljø. Vær oppmerksom på at noen planter gir risiko for å utvikle eller forverre allergier eller skape problemer for mennesker med hyperreaktivitet i luftveiene. Det finnes allergivennlige planter å få kjøpt.
(Ref: Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 20:38   #64
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

De norske melkekyra står konstant i bås 10 mnd av året. For å produsere melk hele året må kyra få en kalv hvert år, og denne kalven blir tatt fra moren rett etter fødselen, så ikke kua skal slutte å die. Alle som har sett en ku som har blitt fratatt kalven sin vet at kuer har et veldig sterkt morsinnstingt. De hyler og kjemper for å beholde kalven, og sørger etter tapet. De nyfødte kalvene blir satt på enten båser sammen med andre kalver, eller bås helt alene. Dette er opp til hver enkelt bonde. Deretter blir de slaktet, eller blir melkekyr selv.

Dette går jo ikke på kjøtt og slakt, men på melkeprodukter.

Disse kuene har det ikke bra. Noen av kyra har båser som er store nok til at de slipper å få liggesår. TENK så heldige.

Det meste av kjøttet som selges i Norge, og det de fleste kjøper kommer fra store slakterier, og ikke fra den lokale bonden som tar vare på dyra sine. Det sinnsyke forbruket av kjøtt og melkeprodukter er grunnen til at det har blitt masseproduksjon med dårlig dyrehold. Om man ikke skal bli veggis, kan man hverftfall kutte kraftig ned på forbruket.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 20:39   #65
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

De norske melkekyra står konstant i bås 10 mnd av året. For å produsere melk hele året må kyra få en kalv hvert år, og denne kalven blir tatt fra moren rett etter fødselen, så ikke kua skal slutte å die. Alle som har sett en ku som har blitt fratatt kalven sin vet at kuer har et veldig sterkt morsinnstingt. De hyler og kjemper for å beholde kalven, og sørger etter tapet. De nyfødte kalvene blir satt på enten båser sammen med andre kalver, eller bås helt alene. Dette er opp til hver enkelt bonde. Deretter blir de slaktet, eller blir melkekyr selv.

Dette går jo ikke på kjøtt og slakt, men på melkeprodukter.

Disse kuene har det ikke bra. Noen av kyra har båser som er store nok til at de slipper å få liggesår. TENK så heldige.

Det meste av kjøttet som selges i Norge, og det de fleste kjøper kommer fra store slakterier, og ikke fra den lokale bonden som tar vare på dyra sine. Det sinnsyke forbruket av kjøtt og melkeprodukter er grunnen til at det har blitt masseproduksjon med dårlig dyrehold. Om man ikke skal bli veggis, kan man hverftfall kutte kraftig ned på forbruket.

Alle kyr har krav på madrass for å slippe liggesår... Det blir sjekket av veterinær titt og ofte..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 20:42   #66
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Alle kyr har krav på madrass for å slippe liggesår... Det blir sjekket av veterinær titt og ofte..

Neimen, madrass da. Så heldige

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 22:40   #67
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Du har kanskje ruslet rundt og sjekket de norske fjøsene du da Maissa? For melkekyrne der jeg vokste opp var så sannelig ute på gode arealer det aller meste av året.

Vi har strenge regler for dyrehold i norge. Ikke dermed sagt at ikke ting kan bli bedre, men det er så visst ikke ville tilstander i norske fjøs.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 22:49   #68
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av sols, her.


Husk nå på at villfisken( den første som går er sannsynligvis tunfisken) er utryddningstruet. Så akkurat det er vel en dårlig trøst , når det kommer til økologi, miljø.Om du mener at fisken er lavere i næringskjeden og dermed ikke kan ha det så vondt som ku og sau, og derfor kan spises med større velbehag..... hm...... det er vel et utopisk bedrag.
Det at det knapt er mat nok til alle på jorda, og ihvertfall ikke kjøtt, fisk, egg, melk til alle mennesker på jorden er et tankekors for oss, som bare vil spise ennå mer fordi vi er for feite. Huff jeg kjenner det er til å bli syk av........
Ser du er opptatt av humler, hva med bier, de er også svært forstyrret om dagen, de forvirres av sannsynligvis, mobil stråling og skjønner ikke hvordan de skal komme tilbake til bikubene, i USA har de dødd i enorme hopetall.
Jeg sender ønsker om en bedre verden og om at alle tenker seg om og at dette ikke er en tråd som skaper ufred og krig...........

Litt blandaball mellom dyrevelferd og miljøproblemene her. Nei, jeg glemmer nok ikke at også fisken kan føle smerte - det har vel forskerne omsider begynt å innse. Sånn sett kan man trekke dette helt ned til reka og blåskjellet. Jeg har ikke noe godt svar - veggis blir jeg bare ikke.

Joda, tunfisk (mange arter) og hai (en herskare av arter) er under sterkt press, og kysttorsken, ueren og ålen står på den norske rødlista.

Humler er også bier. Det med strålingsforstyrrelse har jeg ikke hørt, det høres nok mer ut som en hypotese. Men at den store biedøden er et kjempeproblem for birøktere er kjent. Dette er imildertid i hovedsak et problem for dem som lever av honningproduksjon og ikke et miljøproblem. Årsaken til biedøden er ikke helt kjent, men virus og andre sykdommer er en av teoriene. Det at arter av humler og andre bier dør ut er imidlertid et helt annet problem som først og fremst kommer av at vi ødelegger deres levesteder, i tillegg til bruk av insektisider.

Når humler og bier er borte kan også menneskene pakke sammen. Einstein har sagt at om alle bier døde ut ville menneskearten ha 4 år igjen på jorda.

Igjen; alt henger sammen med alt. Å leve hundre prosent etisk er komplett umulig. Det er en miljø- og/eller velferdshake ved alt vi forbruker.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 22:53   #69
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Litt blandaball mellom dyrevelferd og miljøproblemene her. Nei, jeg glemmer nok ikke at også fisken kan føle smerte - det har vel forskerne omsider begynt å innse. Sånn sett kan man trekke dette helt ned til reka og blåskjellet. Jeg har ikke noe godt svar - veggis blir jeg bare ikke.

Joda, tunfisk (mange arter) og hai (en herskare av arter) er under sterkt press, og kysttorsken, ueren og ålen står på den norske rødlista.

Humler er også bier. Det med strålingsforstyrrelse har jeg ikke hørt, det høres nok mer ut som en hypotese. Men at den store biedøden er et kjempeproblem for birøktere er kjent. Dette er imildertid i hovedsak et problem for dem som lever av honningproduksjon og ikke et miljøproblem. Årsaken til biedøden er ikke helt kjent, men virus og andre sykdommer er en av teoriene. Det at arter av humler og andre bier dør ut er imidlertid et helt annet problem som først og fremst kommer av at vi ødelegger deres levesteder, i tillegg til bruk av insektisider.

Når humler og bier er borte kan også menneskene pakke sammen. Einstein har sagt at om alle bier døde ut ville menneskearten ha 4 år igjen på jorda.

Igjen; alt henger sammen med alt. Å leve hundre prosent etisk er komplett umulig. Det er en miljø- og/eller velferdshake ved alt vi forbruker.

Har lest at Einstein har sagt det, og han har jo fått rett i det meste han har sagt?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 22:56   #70
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Yndlingsdyret mitt er biff

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 23:15   #71
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Mear, her.

Du har kanskje ruslet rundt og sjekket de norske fjøsene du da Maissa? For melkekyrne der jeg vokste opp var så sannelig ute på gode arealer det aller meste av året.

Vi har strenge regler for dyrehold i norge. Ikke dermed sagt at ikke ting kan bli bedre, men det er så visst ikke ville tilstander i norske fjøs.

Ja, det har jeg faktisk. Jeg har heller ikke sagt at tilstandene i norske fjøs er ville. Jeg snakker om hvordan flertallet av de norske melkekyrne har det. 70 % av norske kyr står på bås, og er ute minimum 8 uker. Vis meg en bonde som lar kuene sine gå ute langt over 8 ukers grensa!

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 23:23   #72
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Ja, det har jeg faktisk. Jeg har heller ikke sagt at tilstandene i norske fjøs er ville. Jeg snakker om hvordan flertallet av de norske melkekyrne har det. 70 % av norske kyr står på bås, og er ute minimum 8 uker. Vis meg en bonde som lar kuene sine gå ute langt over 8 ukers grensa!

Nå synes jeg faktisk at det tar litt av her Om jeg hadde vært ei kuville jeg helt klart bodd hos en bonde jeg kjenner, som har fjøs der kuene går fritt uten bås

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 23:25   #73
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Ja, det har jeg faktisk. Jeg har heller ikke sagt at tilstandene i norske fjøs er ville. Jeg snakker om hvordan flertallet av de norske melkekyrne har det. 70 % av norske kyr står på bås, og er ute minimum 8 uker. Vis meg en bonde som lar kuene sine gå ute langt over 8 ukers grensa!

Bror min! Dyra kan gå ut når de vil hele året!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 23:51   #74
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

I USA er det helt forferdelig, en kvinne blogger om det her. En av svarene under artikkelen hennes sier at Tine importerer melk fra USA, stemmer det? Er all melk som selges i Norge norsk? All ost, alle andre melkeprodukter? Jeg er uansett veganer, så for meg spiller det ingen rolle sånn sett, men det kan være greit å vite sånt. Hadde jeg vært kjøtteter hadde jeg i hvert fall aldri verken spist eller drukket noe som helst animalsk i det landet, eller andre land for den saks skyld.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 23:57   #75
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

I USA er det helt forferdelig, en kvinne blogger om det her. En av svarene under artikkelen hennes sier at Tine importerer melk fra USA, stemmer det? Er all melk som selges i Norge norsk? All ost, alle andre melkeprodukter? Jeg er uansett veganer, så for meg spiller det ingen rolle sånn sett, men det kan være greit å vite sånt. Hadde jeg vært kjøtteter hadde jeg i hvert fall aldri verken spist eller drukket noe som helst animalsk i det landet, eller andre land for den saks skyld.

OK der mista jeg apetitten Takk for det, som dem sier i torsdagskveld fra nydalen

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kiwi sitt fantastiske fredagstilbud (kjøtt og fisk)! Iset Generell diskusjon 25 23-03-09 08:15
Kjøtt, fisk og annet kre soladi Induksjonen 7 13-01-09 12:15
Vilt kjøtt/fisk Nike Generell ernæringsdebatt 9 24-06-08 15:18
Regner man 1 gr karbo pr 100 g i kjøtt, fisk, skalldyr og bacon? Madeleine Ketolysekuren 9 25-03-08 20:20
Hva er din favoritt innen kjøtt og fisk? Fjonken Lavkarbo generelt 11 04-07-06 16:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no