Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Aspartam

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-04-12, 18:03   #51
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Siljenh, her.

Er det noen andre som opplever slike abstinenser når de prøver å kutte brusen? Er detnoen som har opplevd at vekten har begynt å gå ned etter å ha kuttet lettbrusen?

Ja og ja

Det er nesten skremmende hvor hekta jeg blir, selv om jeg "heldigvis" kan beherske meg til maks en halv liter om dagen (vanligvis...).
Pepsi max er verst og trigger som f. Jeg har - når jeg nå har kjøpt - variert mellom cola light og cola zero og holdt meg unna pepsi max, de må ha noe i den brusen som trigger "avhengighet" hos meg ihvertfall...
Når lettbrusen går ut - går vannet inn Jeg er på dag 5 nå med ren mat, ingen småspising, MYE vann (4-5 l pr dag) og er nede over 3 kg... skjønner at dette er vann altså, for jeg var FULL av vann i kroppen etter en periode med "merkelig" spising... men allikevel.

Har rævva ånde (ketose...), og merkelig smak i munnen (ketose) og savner å drikke noe annet enn vann. Etter 5 dager så går det greit med brusen, men jeg er "mett i magen" og "sulten i hjernen". Det hjelper ikke at jeg sitter stort sett på rævva etter jobb (der jeg også sitter på rævva) og leser til eksamen...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 20:02   #52
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Du liker ikke grønn te da? Jeg drikker den - løsvekt eller pose - med litt FOS eller "bar". Ofte savner man jo bare noe å ha i hendene og i munnen...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 20:21   #53
Siljenh
Juniormedlem
 
Siljenh sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Tromsø
Alder: 37
Innlegg: 27
Siljenh er på en erverdig vei

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Du liker ikke grønn te da? Jeg drikker den - løsvekt eller pose - med litt FOS eller "bar". Ofte savner man jo bare noe å ha i hendene og i munnen...

Jeg er egentlig ikke glad i varme drikker. Lager meg iskaffe en gang i blandt, men prøver å unngå å bli avhengig av noe :-) Ellers så lager jeg meg litt iste av grønn mint te en gang i blandt. Så hvis jeg går inn for det finner jeg alternativer. Men jeg har jo så lyst på brus... jaja, bare noen uker til uten nå så blir det lettere. Det gjelder bare å finne viljestyrken!

__________________



Siljenh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, men prøver å ha fordelingen 5-20-75 Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 20:35   #54
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Aspartam

viljestyrken kommer av seg selv den, når du finner motivasjon. du må ville unngå brusen av en eller annen grunn som er sterk nok til at du velger noe annet. en som kjøper en halvliter dgl kan tenke på hva hun kan kjøpe for summen av en ukes forbruk: 19 g 7 = 133 kr og tenke på noe annet hun vil kjøpe for pengene, f.eks hver lørdag. På en mnd får hun kjøpt en fin bukse for pengene.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 22:21   #55
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Siljenh, her.

Jeg er egentlig ikke glad i varme drikker. Lager meg iskaffe en gang i blandt, men prøver å unngå å bli avhengig av noe :-) Ellers så lager jeg meg litt iste av grønn mint te en gang i blandt. Så hvis jeg går inn for det finner jeg alternativer. Men jeg har jo så lyst på brus... jaja, bare noen uker til uten nå så blir det lettere. Det gjelder bare å finne viljestyrken!

Viljestyrke varer dessverre bare så lenge... et forslag er å bruke affirmasjon, dvs se deg for deg UTEN brus. Se hvor frisk og fin du føler deg, uten å være avhengig av den ekle brusen. Den har aspartam i seg, og du kan feks overdrive de negative konsekvensene aspartam har på kroppen kraftig, slik at du blir nesten uvel ved tanken på å drikke "gift"... (dette er bare forslag altså. Noen tåler aspartam - andre blir syke av det... så en dokumentar fra usa om det for kort tid siden, og aspartam ble faktisk IKKE godkjent i de første rundene i USA... helt til lobbyen for produsenten til nutra-sweet (aspartam) påvirket FDA-komiteen i USA til å godkjenne det...jeg bruker dette, og har med det redusert inntaket kraftig. Prøv feks å drikk VARM pepsi max, da kjenner du faktisk den kjemiske smaken av uhumskhetene ) Uffda, der snakket jeg meg helt vekk gitt men jeg antar du skjønner poenget. Gjenta feks foran speilet hver morgen og kveld: Jeg er en VANNdrikker eller noe annet som passer deg Se for deg det rene vannet og alt det gode det gjør med alle de kjemiske prosessene i kroppen din - kontra feks lettbrus

Når viljestyrken da svikter, vil den automatiske reaksjonen fra gjentatte affirmasjoner gjøre at du blir uvel ved tanken på lettbrus - og kan da hjelpe deg til du blir "viljesterk" igjen

Bare et forslag - av og til må man bruke triks som kan lure hjernen til å være på din side

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 22:43   #56
Siljenh
Juniormedlem
 
Siljenh sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Tromsø
Alder: 37
Innlegg: 27
Siljenh er på en erverdig vei

Sv: Aspartam

Takk Nerthus. Jeg skal prøve det. Er lei av at jeg ikke klarer og styre mine egne handlinger. Blir alt for fort avhengig av ting, spesilt lettbrus og sukker da. Det er ikke noe gøy når jeg føler at mine "cravings" styrer livet mitt. Som for en stund siden da jeg ble kjempesur på sambo fordi han hadde faktisk glemt å kjøpe meg brus på veien hjem, enda jeg hadde skrevet det først på handlelisten. Når jeg er ved mine "fulle fem" så skjønner jeg jo at det var ikke så livsnødvendig at det var noe å bli sur over. Jeg var jo faktisk syk med halsvonde så kanskje jeg heller skulle prioritert en kopp te. Nå skal det jo sies at jeg hadde klart og finne noe karboholdig i et eller annet skap, så blodsukkret var vel ikke helt stabilt på det tidspunktet. Det bruker å gjøre et eller annet med fornuften min...

__________________



Siljenh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, men prøver å ha fordelingen 5-20-75 Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 23:21   #57
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Aspartam

Etter at jeg slutta med pepsi max har jeg spist hjemmelaget sjokolade. Kanskje ingen tilfeldighet siden det er stimulerende det også. Jeg fant at jeg faktisk ikke liker den stimulerende virkningen, man blir på et vis avhengig av den, så jeg kutta den ut igår, og idag kutta jeg ut røyken. Liker ikke å være avhengig av noe, som du sier. Mitt humør skal ikke bli styrt av ytre stimuli fra drikke, røyk og mat!! Det er jo helt sykt.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 01:22   #58
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Aspartam

Graturer masse YrlaDu er viljesterk jenta.Bravo!!!

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 09:12   #59
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Graturer masse YrlaDu er viljesterk jenta.Bravo!!!

Tusen takk Deilig å ikke være så tett i lungene.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 09:00   #60
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

soyamelk

I valget mellom aspartam og soyamelk er vel aspartam det sunneste. Soyan er det jo bevist at tuller med både hormoner og annet....

Opprinnelig lagt inn av Siljenh, her.

Er lei av at jeg ikke klarer og styre mine egne handlinger.

Vi handler veldig ofte på autopiot i hverdagen, så mye er gjort om man stopper opp og tenker over "hvorfor gjør jeg det her/velger jeg dette/må jeg ha denne?"
Da blir man bevisst sine handlinger. og ofte oppdager man at man har jo egentlig ikke så lyst på den sjokoladen eller youghurten eller bollen eller... Man kan likevel kjøpe den, men da har man i det minste tatt et aktivt valg fremfor å gå på gammel vane.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 14:35   #61
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

I valget mellom aspartam og soyamelk er vel aspartam det sunnest.

ja du kan jo tro og mene det men for en sammenligning! soya er naturlig!

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 14:57   #62
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

ja du kan jo tro og mene det men for en sammenligning! soya er naturlig!

Så alt som er naturlig er bra, mener du? Soya som er ufermentert har ganske så mye østrogen i seg, hvilket kan klusse med hormonbalansen. Det er ikke uten grunn at f.eks. munker i Østen bruker soya for å undertrykke testosteronproduksjonen sin, og dermed libidoet for sølibatets del. Så jeg synes ikke at Carismas sammenligning er heeelt på jordet, og dette er vel heller ikke noe hun tror og mener da det er ganske kjent at soya kan være svært uheldig, enn om aspartam jo er kjemisk.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 15:10   #63
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

ja du kan jo tro og mene det men for en sammenligning! soya er naturlig!

Soyabønner er naturlig - ikke soyamelk... og skulle man følge den argumentasjonen så kan vi bare drikke fabrikkoljer og spise sukker også.

Nei - fytoøstrogener er nok dessverre en realitet.
Les f.eks mer her
http://www.dietaryfiberfood.com/phyt...od-sources.php

Mat med fytoøstrogener ville ikke jeg velge å spise så ofte og så mye av iallfall.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 15:26   #64
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Jeg får puppespreng av soyamelk, og jeg er ikke den eneste ...
Om man skal dra naturligkortet, så er jo både marihuana og fleinsopp helt naturlig, liksom ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 16:21   #65
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Aspartam

Ojj jeg erstattet hel melk i kaffe med soyamelk,pga karber Men jeg kjenner ikke noe,det må gå greit da jeg er i overgangsalderen og trenger soya

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 17:03   #66
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Aspartam

Tror nok ikke en liten skvett i kaffen gjør så mye skade

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 17:40   #67
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Som med så mye annet er det nok mengden (i kombinasjon med kroppen som får det) som avgjør om det er "medisin" eller "gift", ja.
Jeg ligger unna soya fordi (større mengder) det reduserer stoffskiftet - og det trenger jeg ikke.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 17:43   #68
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Forresten, uten at jeg vet nok om dette, så snakkes det jo mer og mer om behandling med progesteron framfor østrogen ved overgangsalder, det handler vel kanskje om å behandle årsaker framfor symptomer ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 17:51   #69
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Hva med soyasaus? Jeg har hormontrøbbel nok fra før om jeg ikke skal gjøre det enda verre... Bruker litt i woken innimellom.

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 19:01   #70
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Aspartam

har man symptomer på østrogendominans er det nok lurt å ikke spise noe særlig soya
http://www.uib.no/isf/utposten/2003nr2/utp03205.htm
selv er jeg motsatt av disse symptomer og har brukt soyamelk dgl i årevis uten at det har gått utover forbrenninga mi.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 22:23   #71
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

har man symptomer på østrogendominans er det nok lurt å ikke spise noe særlig soya
http://www.uib.no/isf/utposten/2003nr2/utp03205.htm
selv er jeg motsatt av disse symptomer og har brukt soyamelk dgl i årevis uten at det har gått utover forbrenninga mi.

Ja, man da må du nesten ta høyde for det når du sier til folk at de kan bare drikke soyamelk. Jeg vet om flere som ikke har østrogendominans (jeg har heller ikke det) som reagerer, uten at det er bevis på at det er farlig, akkurat. Men hormonbalansen skal man være forsiktig med.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 22:29   #72
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

De færreste menn har jo østrogendominans, men de kan utvikle bryster av inntak av soyaprodukter....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 22:50   #73
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

De færreste menn har jo østrogendominans, men de kan utvikle bryster av inntak av soyaprodukter....

Manboobs....................

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 23:03   #74
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Aspartam

moobs.

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 10:35   #75
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Hva med soyasaus? Jeg har hormontrøbbel nok fra før om jeg ikke skal gjøre det enda verre... Bruker litt i woken innimellom.

Såvidt jeg vet så er gjæret soya - som i soyasaus - bedre siden phytoøstrogenene til dels brytes ned (ikke fullstendig). Iallfall mener Wiki det.

Men om du bruker "litt i woken" innimellom og holder deg unna soyamel, soyafløte, soyais, soyayoughurt og ikke spiser wok hver dag osv så tviler jeg på at det er noe problem...

Jeg spiser også litt glutenfri soyasaus 1-2 ganger ukentlig...

Når det gjelder østrogen og at det skal være så bra ved overgangsalder så er visst dett en myte etter den store britiske sykepleierstudien. Uten at jeg vet noe mer om det.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Se hva jeg kom over! (Aspartam) sma Artikler 5 03-05-07 21:14
Aspartam Televimsen Induksjonen 3 13-03-07 21:42
Aspartam musikeren Spørsmål og svar 7 10-05-06 15:27
Aspartam Dorothy Generell ernæringsdebatt 1 10-05-06 15:26
aspartam *iselilja* Atkins kosthold 7 20-02-05 23:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no