Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Matlaging for dummies

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-08, 21:57   #26
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Matlaging for dummies

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

jeg kan komme og lage mat til deg

Woohoo! Ikke meg i mot, Nellie

Takk for alle gode tips, folkens !

Når det er sagt, så har denne tråden litt alvor over seg også - jeg vet at en del menn sliter med matlaging. Så GUTTER!: Nå har dere sjansen til å stille dumme spørsmål uten å drite dere ut .. det har jeg allerede tatt hånd om

mvh Ignite

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 22:08   #27
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Matlaging for dummies

nå ser det ut til at du har fått sååå mange gode tips her, så da trengs nok ikke jeg

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 22:48   #28
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Matlaging for dummies

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

nå ser det ut til at du har fått sååå mange gode tips her, så da trengs nok ikke jeg

Jaja, sånn kan det gå

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 08:57   #29
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matlaging for dummies

Her er en saus som er god og kjapt å lage. Den passer veldig godt til stekt laks f. eks.

-Ta 100g rømme og 50g smør (synes sausen blir for tynn hvis det blir noe særlig mer smør enn det) ha det i en kjele.

-Varm opp mens du rører hele tiden. Krydre etter smak. (jeg bruker ca en teskje løkpulver, litt salt, mye pepper)

-Når det begynner å koke tar du den av plata. (sausen skiller seg hvis den blir stående å koke)

-Ferdig.

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:23   #30
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Matlaging for dummies

Og en tilsvarende saus:
Jeg liker å koke biff i cocosa!
For da kan pannen bli ordentlig varm.
Freeeees.

Sett stekeovnen på 200grader før du begynner og ha en ildfast form klar.

Ha bare pepper på biffen (Du salter når den er ferdig). Ha en ss cocosa i en stekepanne, full pinne på kokeplata (det er viktig å bruke jernpanne eller stålpanne, ikke teflon, ellers slår den seg), gjør hånda di våt under springen og sprut litt i stekepanna, freser det kjempemasse er du klar. Ta biffen oppi og gi den et godt minutt på hver side, god brun skorpe. Ha så biffen over i ildfaste formen, og i stekeovnen. Når du dytter på biffen og den kjennes som hånda di når du klemmer mellom tommel og pekefinger er den medium (godt rosa), når den kjennes hard som håndflata er den gjennomstekt.

Så til sausen, dette gjøres mens pannen er varm (du kan godt sette den til siden mens du gjør det andre, sett på igjen, på 8 av 12 varme). I gørra som er igjen i stekepannen tar du enkelt fløte oppi, gjerne med litt seterrømme. Det freser og braser og du tar stekespaden og skraper opp alt fra bunnen (dette fører også til lettere rengjøring!). Smak på sausen. Du trenger gjerne litt salt oppi (DET klarer vel du å merke, sånn en kvart ts av gangen). Det tykner relativt fort, da tar du stekepannen av platen og heller oppi en kopp. Og tar det over biffen når den er sånn du liker det. Har du samtidig kokt brokkoli (lite vann i en kjele, salt, jeg liker det når den koker bare i to minutter og er blitt grønnere på farge liksom), så har du deilig biffmiddag på null og niks!

Samme sausdings funker på alt kjøtt forresten. Husk at kylling og karbonader alltid må være gjennomstekte...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 18:22   #31
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Matlaging for dummies

Takker Homer og Megvel.

Tester Homer sin i kveld, og i morgen skal jeg få tak i cocosa - for den biffoppskriften hørtes god ut !

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 19:10   #32
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Matlaging for dummies

Jeg drar frem denne tråden fra januar igjen

Nå har jeg lært å lage sauser, jeg har fått mange fine venner og koser meg på dette forumet.

Nellie, du kom aldri og lagde mat til meg

Vel - dette er bare for å vise at jeg trives her, dette forumet er en flott ressurs for oss som skal ned i vekt. I tillegg kan man ha det ganske så mye gøy her.

Lykke til alle sammen! Vi har et felles mål med vektnedgang eller vedlikehold.

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 19:23   #33
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Matlaging for dummies

Og vi trives med deg, Ignite.

Jeg kan heller ikke lage mat, - bortsett fra fløtesaus Etter at du har stekt et eller annet i stekepanna, så bare heller du fløte i samme panne. La det koke litt 'inn' som det heter (Det heter forresten 'redusere sausen' - jeg har en venninne som er kokk) og VIPS ! er sausen ferdig. Og god !!!

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 19:31   #34
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Matlaging for dummies



Sauser er halve måltidet, så det er godt å se at flere bryr seg med slikt

Nå som vi begynner å bli proffe, så blir det nok en flamberings-tråd snart.

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 19:40   #35
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Matlaging for dummies

Brenne opp alkoholen? E'rru gaaaal? Cognac'en min skal drikkes, ja

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 19:42   #36
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Matlaging for dummies

*ler så jeg hikster*

Å - så mange bra formuleringer og mye bra humor!! Åsså i en matlagings-tråd

*ler og biter seg på knokene - de det IKKE skal kokes kraft på!*

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 19:45   #37
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Matlaging for dummies

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten, her.

*ler så jeg hikster*

Å - så mange bra formuleringer og mye bra humor!! Åsså i en matlagings-tråd

*ler og biter seg på knokene - de det IKKE skal kokes kraft på!*

Blir du desperat nok, så tenker jeg det er knokene som ryker først, jeg. Cognac anbefales som bedøvelse. Husk store mengder

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 19:46   #38
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Matlaging for dummies

Og.... når vi er i gang så kan vi jo lære å sablere champagneflasker

http://video.about.com/wine/Saber-a-...gne-Bottle.htm

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 19:50   #39
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Matlaging for dummies

DEN er jeg med på ! Gul enke???

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 20:06   #40
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Matlaging for dummies

Why not, honey. Det finnes bedre merker - men den gjør susen.

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 09:20   #41
Tundeh
Medlem
 
Tundeh sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Klepp
Alder: 49
Innlegg: 168
Tundeh er på en erverdig vei

Sv: Matlaging for dummies

Men kommer det da ikke glassbiter i flaska?

__________________


Tundeh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 09:39   #42
Tundeh
Medlem
 
Tundeh sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Klepp
Alder: 49
Innlegg: 168
Tundeh er på en erverdig vei

Sv: Matlaging for dummies

http://www.youtube.com/watch?v=ldPLzEfEs8c

Denne var den beste eg fant. Og pga trykket så kommer ikke glassbiter ned i flaska.

__________________


Tundeh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-08, 13:39   #43
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matlaging for dummies

Ang. flambering:

Bruk rødsprit til kjøtt og whitesprit til fisk!

God helg

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 14:24   #44
Vela
Juniormedlem
 
Vela sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 60
Innlegg: 14
Vela er på en erverdig vei

Sv: Matlaging for dummies

Opprinnelig lagt inn av Ignite, her.

Takker Nalana, da skal jeg prøve det, tuller ikke nå. Ellers var det litt gøy å få pes av jentene her. Skikkelig smart å skrive et slikt innlegg på et forum der 90% er kvinner som kan lage mat

Nåja, var vel litt med vilje også - alltid gøy med litt skøy på en lørdagskveld

Også noen av oss som bare rett og slett hater kjøkkentjenesten.

__________________
Vela



Vela er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Totalt forvirret...HELP...;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matlaging med mandelmel (malte mandler) HP Artikler 13 02-02-08 21:47
Fett til matlaging Calvin Lavkarbo generelt 7 25-01-07 22:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no