Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Jukseris

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-01-05, 23:34   #1
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent
Smile

Jukseris

Jeg kjøpte ei ny kokebok før jul, "15-minute lowcarb recipes" av Dana Carpender. I dag prøvde jeg en aldeles genial oppfinnelse fra den boka, nemlig jukseris laget av blomkål. Det tok 10 minutter å lage og kommer definitivt til å bli en stayer på våre ukemenyer, som underlag for alskens deilige sauser - carbonara, bolognese, pesto...

Slik:
Man tager et stk blomkålhode, kutter av så mye som man vil (vi brukte et halvt middels stort til to grådige) og rasper det grovt i kjøkkenmaskin. Vrrr! Det skal være som omtrent riskorn, ikke glatt som mos, altså.

Sleng en klatt smør i bunnen av en mikrosikker form og hell blomkål-"risen" over. Mikre uten lokk på full guffe i 7 minutter. Ta-dah! Ferdig til å helle din yndlingsutgave av en deilig, fet, smakfull saus over.

Jeg trodde forresten at det kom til å bli mye vann igjen i blomkålen, men alt fordampet i mikroen.

Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 05-01-05, 23:54   #2
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Ulex

Jeg kjøpte ei ny kokebok før jul, "15-minute lowcarb recipes" av Dana Carpender. I dag prøvde jeg en aldeles genial oppfinnelse fra den boka, nemlig jukseris laget av blomkål. Det tok 10 minutter å lage og kommer definitivt til å bli en stayer på våre ukemenyer, som underlag for alskens deilige sauser - carbonara, bolognese, pesto...

Slik:
Man tager et stk blomkålhode, kutter av så mye som man vil (vi brukte et halvt middels stort til to grådige) og rasper det grovt i kjøkkenmaskin. Vrrr! Det skal være som omtrent riskorn, ikke glatt som mos, altså.

Sleng en klatt smør i bunnen av en mikrosikker form og hell blomkål-"risen" over. Mikre uten lokk på full guffe i 7 minutter. Ta-dah! Ferdig til å helle din yndlingsutgave av en deilig, fet, smakfull saus over.

Jeg trodde forresten at det kom til å bli mye vann igjen i blomkålen, men alt fordampet i mikroen.

Ulex

Det var da et strålende tips, Ulex! Nå har ikke jeg mikrobølgeovn, men kanskje du har en annen oppskrift fra boka jeg kan prøve...hinte...hinte

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 06-01-05, 01:05   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Denne retten går under navnet "Cauli-flied Rice" i mitt andre forum hjem. Det er kjempegodt om man steker "risen" i wok og blander hvitløk og vårløk + salt & pepper i bl.a. Knallgodt til kjøtt & kylling. Pleide å lage det ofte før jeg fikk dilla på stappa ! Du kan blande oppi eggerøre og reker også, så blir det "stekt ris spesial" - kan varieres idet uendelige - ANBEFALES !!

Takk Ulex, - hadde glemt den bort jeg - på tide å prøve igjen !!

PS og så kopierer jeg tråden inn under induksjon også, for den passer der og !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-01-05, 01:26   #4
Elisabeth
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Stavanger
Alder: 39
Innlegg: 39
Elisabeth er på en erverdig vei

Dette skal jeg jammen prøve! Går det bra med ildfast form forresten?

Elisabeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins! Svar med sitat
Gammel 06-01-05, 05:38   #5
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

oi - så lurt!

Da mangler jeg bare å velge proteinkilde til morgendagens (nei dagens faktisk ) middag da jo!

Flottings!! Tusen takk!

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 06-01-05, 10:20   #6
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Oi!! For et supert tips!! Det har jeg aldri hørt om/tenkt på! Takk!!

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 06-01-05, 22:23   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Oppdatering av mitt CAULI-FLIED RICE forsøk i dag:

Har som sagt fått Karen Barnany's The Low-Carb Gourmet i posten fra forfatteren selv. Brukte hennes oppskrift som er et alternativ for de som ikke har mikro (har gjort som Ulex før når jeg har laget)!

1 blomkålhode
2-3 ss meierismør
1 fedd hvitløl - småhakket
1 ts (+) Maldone salt (eller havsalt) + nykvernet pepper (etter smak)
2 vårløk - kuttet opp i biter på skrå

Først rev jeg blomkålen på råkost jern grov side.
Smeltet smøret i en stor steke panne. Surret hvitløken en liten stund. Hadde oppi den revne blomkålen, kvernet pepper og salt. Stekte dette på middels varme i 7-8 minutter. Blandet oppi vårløken og serverte til appelsin/chili marinert kyllingbryst.

Det var knallgodt !! Hadde glemt hvor godt !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-01-05, 22:50   #8
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Uhmm, jukse-stekt-ris-varianten til Nille var jo en kjempeide. Over fem år siden jeg spiste den ekte varianten, så jeg får vann i munnen bare ved tanken! *notere for neste ukes middagsliste*

Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 06-01-05, 22:55   #9
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Elisabeth

Dette skal jeg jammen prøve! Går det bra med ildfast form forresten?

I mikroen, mener du? Jeg bruker sånne gode, gammeldagse ildfaste glassformer. Har en vag formening om at hvis det er steingods med dekor i glasuren, så bør de ikke brukes i mikrobølgeovn.

Vennlig hilsen
Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 07-01-05, 16:41   #10
Linie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: 30 km nord for København
Alder: 48
Innlegg: 6
Linie er på en erverdig vei
Talking

Opprinnelig lagt inn av Ulex

Mikre uten lokk på full guffe i 7 minutter.
Ulex



Jeg og min mand brugte lige 10 min på at finde ud af hvad dette betød...!

I danske ører lyder det helt skørt, som noget med en lås på der skal guffes=spises i 7 minutter!

Indtil det gik op for os, at det var uden LÅG(lokk) i mikroovnen i 7 minutter
(ordet Mikre har vi slet ikke og lokk lyder som locked (engelsk)

/Linie
* hvor svært kan det være.... *

Linie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 00:36   #11
Elisabeth
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Stavanger
Alder: 39
Innlegg: 39
Elisabeth er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Ulex

I mikroen, mener du? Jeg bruker sånne gode, gammeldagse ildfaste glassformer. Har en vag formening om at hvis det er steingods med dekor i glasuren, så bør de ikke brukes i mikrobølgeovn.

Vennlig hilsen
Ulex

Ja den er av glass. Må bare få tak i rivjern nå. Har bare en stavmixer, og den er vel ikke så god å bruke på blomkål?

Elisabeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins! Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 22:53   #12
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Jukseris

Opprinnelig lagt inn av Linie, her.



Jeg og min mand brugte lige 10 min på at finde ud af hvad dette betød...!

I danske ører lyder det helt skørt, som noget med en lås på der skal guffes=spises i 7 minutter!

Indtil det gik op for os, at det var uden LÅG(lokk) i mikroovnen i 7 minutter
(ordet Mikre har vi slet ikke og lokk lyder som locked (engelsk)

/Linie
* hvor svært kan det være.... *

Hehe, gammel tråd, men dog; Ordet mikre finnes IKKE på norsk heller. Og "guffe" , det kan vel bety forskjellig, det!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 00:07   #13
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Jukseris

hihi...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 22:43   #14
Ole Brumm
Juniormedlem
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 18
Ole Brumm er på en erverdig vei

Sv: Jukseris

Dette hørtest godt ut,
noterer flittig på handlelisten

__________________
Ole Brumm
Ole Brumm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-12-06, 17:27   #15
tennissokk
Medlem
 
tennissokk sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 104
tennissokk er ny på veien

Sv: Jukseris

Begynner å dra på åra denne tråden, men jeg har et lite spørsmål om jukserisen:
Hvor mye av blomkålet skal man raspe opp
Bare de knudrete greiene på utsiden? Eller kan man f.eks. dele den i to og raspe opp rubbel og bit?

Ja, jeg er ganske håpløs på matlaging. Jeg har faktisk aldri eid et blomkål i mitt liv før nå

__________________
Det bli itj rock uten tennissokk!
tennissokk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fta Svar med sitat
Gammel 03-12-06, 18:06   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Jukseris

Opprinnelig lagt inn av tennissokk, her.

Begynner å dra på åra denne tråden, men jeg har et lite spørsmål om jukserisen:
Hvor mye av blomkålet skal man raspe opp
Bare de knudrete greiene på utsiden? Eller kan man f.eks. dele den i to og raspe opp rubbel og bit?

Ja, jeg er ganske håpløs på matlaging. Jeg har faktisk aldri eid et blomkål i mitt liv før nå

Du rasper opp alt untatt bladene - på groveste del av rivhjernet. For en person/en porsjon passer det bra med 1/2 blomkål. Det er ca. 200 gram.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-12-06, 20:32   #17
tennissokk
Medlem
 
tennissokk sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 104
tennissokk er ny på veien

Sv: Jukseris

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Du rasper opp alt untatt bladene - på groveste del av rivhjernet. For en person/en porsjon passer det bra med 1/2 blomkål. Det er ca. 200 gram.

Tusen takk for raskt svar nå er jeg skikkelig spent på resultatet

__________________
Det bli itj rock uten tennissokk!
tennissokk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fta Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 18:31   #18
Isalien
Medlem
 
Isalien sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 47
Innlegg: 312
Isalien er ny på veien

Sv: Jukseris

Denne var god!

Isalien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 20:46   #19
Dante
Medlem
 
Dante sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Innlegg: 277
Dante har en fantastisk aura rundt segDante har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jukseris

Jeg putter noen blomkålbuketter i mi sånn blender greie. Det går helt fint. Blir fin "ris" av det. Dette er vel et av de beste middagstipsene jeg har fått forresten, bruker det flere ganger i uka

Dante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 10:26   #20
bluVelvet
Medlem
 
bluVelvet sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Molde
Innlegg: 168
bluVelvet er på en erverdig vei
Talking

Sv: Jukseris

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Du kan blande oppi eggerøre og reker også, så blir det "stekt ris spesial" - kan varieres idet uendelige - ANBEFALES !!

Det var veldig godt med reker oppi for de av oss som liker sånt. Jeg hadde oppi 1 fedd hvitløk og 3 stilker vårløk + rundt 20 reker eller noe sånt.

bluVelvet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 19:39   #21
bluVelvet
Medlem
 
bluVelvet sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Molde
Innlegg: 168
bluVelvet er på en erverdig vei

Sv: Jukseris

Dagens variant er tilsatt hvitløk, ruccula, litt paprika samt en kyllingfilet fra gårsdagens middag. Da det var nesten ferdig pisket jeg opp et egg og helte i tynn stråle over. Det begynner virkelig å ligne på stekt ris fra Chinahouse!

bluVelvet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 09:48   #22
Pipp
Seniormedlem
 
Pipp sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 51
Innlegg: 13.866
Pipp er bare helt fantastiskPipp er bare helt fantastiskPipp er bare helt fantastiskPipp er bare helt fantastiskPipp er bare helt fantastiskPipp er bare helt fantastiskPipp er bare helt fantastiskPipp er bare helt fantastiskPipp er bare helt fantastiskPipp er bare helt fantastiskPipp er bare helt fantastisk

Sv: Jukseris

Dette var snadder...hadde litt salt og pepper og urtekrydder oppi...skal definitivt lage denne ofte......hadde ikke helt trua på den, men mannen i huset synes den var god han også......

Pipp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Holdt vekten i 2 år snart Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 17:34   #23
bluVelvet
Medlem
 
bluVelvet sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Molde
Innlegg: 168
bluVelvet er på en erverdig vei

Sv: Jukseris

Dagens variant av jukseris som tilbehør til bacon-pakkede kyllingfileter.

Has oppi når blomkålen er nesten ferdig stekt:
En god dæsj fløte
1 kløft hvitløk presset
revet parmesan
salt og pepper

Jeg ser også for meg at stekte baconbiter oppi, da blir det nesten som risotto :-)

bluVelvet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 19:29   #24
bluVelvet
Medlem
 
bluVelvet sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Molde
Innlegg: 168
bluVelvet er på en erverdig vei

Sv: Jukseris

Ny suksessoppskrift med karri-jukseris og kylling i dag, gitt! Fyttirakkeren så godt!

Middagsrester i kjøleskapet var 2 baconpakkede kyllingfileter. Del opp disse i skiver eller biter.

Jukseris av 1/2 blomkål stekes i margarin. Når blomkålen har blitt mør så har en i ca 1 1/2 dl fløte og 10-12 biter marinert feta-ost. Ha over karripulver, brukte ca en liten teskje, smak deg frem.

Ha oppi kyllingbitene og la dem bli varme. NAM, altså!

bluVelvet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 19:18   #25
monki
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Greåker
Alder: 39
Innlegg: 475
monki er på en erverdig vei

Sv: Jukseris

oi,det må prøves ut

monki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no