Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvordan spe på med fett i måltidene?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-05-11, 16:10   #1
skils
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 9
skils er på en erverdig vei

Hvordan spe på med fett i måltidene?

Har oppdaget at jeg mest sannsynlig har forlite fett i kosten min, vekten har gått litt oppover.. Syns det er så vanskeligt med dette fett, vet liksom ikke hva fett jeg skal ha med til lunch, middag og kvelds Meget vanskeligt... Noen godt råd????

skils er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:19   #2
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Hvordan spe på med fett i måltidene??

Har hatt problemer med dette selv. Prøv med en desj fløte i kaffien/teen. Lag deg oljedressing. Bacon er god fettkilde. Avocado.

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:20   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan spe på med fett i måltidene??

Hei,

Klipp&lim fra: Til alle nybegynnere på lavkarbo…

Sitat:

Matvarer
Ett par hendige innføringsbrosjyre: ’LCHF på 3 minutter’, Doktor Dalqvists kostprogram.
En av grunnene til at mange går i nybegynnerfella – for lite fett – er at vi har blitt indoktrinert om hva som er sunt og helt ubevist velger magre kjøttalternativer. Det aller beste er om man greier å få i seg det man trenger av fett igjennom våre matvalg.

Kjøtt: bacon, ”grillskiver”- sideflesk, ribbe, entrecôte, kjøttdeig, medisterdeig, nakkekoteletter…
Fisk:
laks, ørret, makrell, sild, brisling…

Grønnsaker:
de som vokser over jorda bortsett fra mais (minimais er OK) i tillegg så kan man spise noe løk. Husk at bl.a. bladsalat og agurk ikke inneholder mye næring, så variasjon er veldig viktig.Grønnsaker kan: wokkes, stekes, kokes, bakes, grilles, smørdampes… Finn fram den vegetarkokeboka du har gjemt helt bakerst i bokhylla eller lån en på biblioteket for inspirasjon.
Husk gode olje- eller rømmedressinger på salaten.

Mange med fettforbi tar gjerne: et par shot olivenolje; udos choice; cocosa, MTC olje, etc for å øke fettinntaket, men som sagt det beste er om man får i seg nok fett via maten.



Ser at jeg ikke har tatt med: majones, fete sauser, eggemelk…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:33   #4
skils
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 9
skils er på en erverdig vei

Sv: Hvordan spe på med fett i måltidene??

Vist jeg spiser ett egg som er stekt i meierismør + 4 bacon biter til.. Er det da nok fett til frokost???

Jeg spiser mye salat med skinke, egg, ost,. Syns det er vanskeligt å få inn noe mere fett der.? (Til lunch)

skils er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:36   #5
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Hvordan spe på med fett i måltidene??

En klatt rømme, en klatt smør....

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:37   #6
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Hvordan spe på med fett i måltidene??

Frokosten er grei. Kanskje du kan prøve med litt avocado eller oliven i salaten. Det er da fett i osten, men resten er magert. Evt. en rømmedressing? Jeg lager av rømme, olje og litt salt/pepper evt. litt hvitløk.

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:41   #7
Petra71
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 35
Petra71 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan spe på med fett i måltidene??

Ta en skje tran eller olivenolje, eller begge deler

__________________


Petra71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:47   #8
skils
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 9
skils er på en erverdig vei

Sv: Hvordan spe på med fett i måltidene??

Tusen takk for svar
Vist jeg tar litt olje som fetaosten ligger i + litt crem frech/ da .. Er det da nokk fett til salaten??

Middag har jeg evt ovnstek ørret stekt med meierismør. Brokkoli og blomkål. En dæsj med kryddersmør på grønnsakene. Og en dæsj me rømme til fisken. Nok Fett??

skils er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:50   #9
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Hvordan spe på med fett i måltidene?

hehe... man kan sikkert ikke få nok fett da. Jeg bruker også oljen fra fetasnacken som dressing. Det er superbra. Om du er usikker så kan du ta deg noen osteskiver innimellom. Husk at denne ikke må vere mager. Litt nøtter er også en god fettkilde

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:53   #10
skils
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 9
skils er på en erverdig vei

Sv: Hvordan spe på med fett i måltidene?

Jeg spiser veldig mye ost.,, veldig, veldig mye.. Kanskje det er noe annet fette som gjør at jeg ikke går ned i vekt.. Hmmmm

skils er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:57   #11
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Hvordan spe på med fett i måltidene?

Ikke godt å si. Du får kanskje prøve deg litt fram. Ikke få panikk om vekten står stille over tid. Kanskje målene dine likevel går inn? Husk vann. Myyye vann!!!

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 19:06   #12
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Hvordan spe på med fett i måltidene?

Spis fløtegrøten du finner oppskrift på her inne, den er så fet at man formelig kjenner at man blir smurt innvenndig, og jammen er den ikke god også

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 09:00   #13
skils
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 9
skils er på en erverdig vei

Sv: Hvordan spe på med fett i måltidene?

Takk,.
Den skal prøves

skils er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 09:50   #14
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hvordan spe på med fett i måltidene?

Opprinnelig lagt inn av skils, her.

Jeg spiser veldig mye ost.,, veldig, veldig mye.. Kanskje det er noe annet fette som gjør at jeg ikke går ned i vekt.. Hmmmm

Fett fra melk (ost, fløte, rømme) er en veldig bra fettkilde, det er en del MCT oljer der også som sies å sette fart på fettforbrenningen. Men proteinet i melk er det verre med. Det trenges forskjellige mengder insulin for å ta opp protein vi spiser, og melkeprotein (kasein) er av en slik art at du KAN får (ikke hos alle) en nesten like høy insulinutsondring som du ville fått av sukrose. Kasein har dessuten en lei tendens til å kunne skape allergier, så det er en god ide hos de fleste å roe litt ned på ost spisingen, og heller kose seg mer med kremfløte, seterrømme. En megafet ost nå og da skader nok ikke, men alt med måte.

Men om man ikke går ned i vekt, så sjekk kostholdet først og fremst, og rensk ut alt som ikke skal være der - de fleste vet at lavkarbo"godis", barer, shaker, fun light, pepsi o.l ikke er mat, og som kan skape trøbbel for en som skal ned i vekt. Det er ikke bare karbohydrater som skaper krøll i en stakkars kropp, men mange tilsetningsstoffer gjør samme "nytten". Spis ren mat - kun mat - en ukes tid og se om det ikke hjelper, om vektnedgang uteblir.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hei og hopp! Lurer litt på hvordan dere varierer måltidene? tingelinge87 Lavkarbo generelt 2 18-09-10 17:45
Hvordan få i seg nok fett? Miss B Spørsmål og svar 52 26-03-10 11:38
Hvordan få i seg nok fett peterretep Spørsmål og svar 9 05-05-09 17:14
Hvordan få i meg nok fett? Marte_mor Ketolysekuren 6 07-03-09 10:24
Hvordan vet jeg at jeg får nok fett? Susse Ketolysekuren 17 07-01-09 14:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no