Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo uten meieriprodukter

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-08-08, 15:31   #26
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Photobscura: Har dette virkelig blitt sagt til noen...på TV?? Jeg DØR !! Jeg er såå glad du husker den replikken.

Opprinnelig lagt inn av Enid, her.

Jee! Da blir vi flere i det melkefrie paradiset

Når det gjelder amalgam så er det også noe jeg har tenkt på. Har du noen tips? Har hørt at det er viktig å finne en tannlege som har litt peiling, og at det er likeså viktig å forberede seg på forhånd, med diverse urter osv. Dette er jo litt off topic da... men om det tar av så får vi starte en amalgamtråd

Yay, antimelk-klubben, in spe!
Jeg har faktisk hatt planer om å lage en egen amalgamtråd en stund, kan jo ufrivillig mye om det etterhvert . Men jeg er litt ødelagt i hodet ang. temaet, siden det er så kontroversielt i media etc. enda, men åh, så reellt likevel dessverre. Derfor er jeg litt for klar i forsvarsposisjon med boksehansker og hjelm og det hele...hehe Vil skrive det så nøyaktig og korrekt som mulig, derfor er jeg treg med det. Men kommer!

I mellomtiden: her står det fint og utførlig om sanering. Viktig hva man gjør under saneringen ja, legen min var veldig nøye på det, mange blir svært dårlige av reaksjoner under fjerningen av fyllingene. Selv merket jeg den lite (ev. var jeg i en generell kvikksølvrus jevnt over på den tiden, hvem vet). Om tannlegen MÅ ha veldig peil er jeg ikke så sikker på, men h*n må beskytte deg skikkelig, med kofferdam (gummiduk over munnen, så du ikke puster inn kvikksølvdampen) og avsug. Bare å spørrre om vekommende vet hva det vil si å beskytte skikkelig under fjerningen det, og se om h*n har noe svar.

Men en god lege som kjenner til dette, derimot, det vil jeg sterkt anbefale. Det er av 2 grunner: 1) Det finnes 3 måter man kan bli syk av amalgamfyllingene på, viktig å finne ut hvilken av de 3 i ditt tilfelle, ift. fremgangsmåte ved sanering, avgifting og supplerende behandling underveis. 2) Vite om det er noen annet som ligger til grunn for sykdom enn amalgam.
Den største faren med feil tannlege er vel heller at vedkommende ev. prøver å overtale deg bort fra å fjerne amalgamen Dessverre et reelt scenario, ettersom mange tannleger fortsatt mener amalgam er helt uerstattelig... Men de gode tannlegene har heldigvis sluttet med det for lengst, fordi det fungerer dårlig som tannfyllingsmateriale i seg selv, det utvider seg over tid og fyllingene sprekker, m.m.

Bare å spørre og grave til du ikke har flere spørsmål, jeg hjelper såklart gjerne til. Skal hoste opp noe mer info til deg. Vurderer du dette, så kan jeg spørre legen min om hvem i Bergen som kan dette, om du skulle trenge det.

Urter først kjenner jeg ikke til, men jeg fikk beskjed om å ta mye antioksidanter, og så testet legen om jeg trengte sink, og det gjorde jeg ikke. Jeg har bare tatt Juice+ etter hans anbefaling, det var visst fullgodt, de samme tar jeg under avgiftningen nå. Godt mulig urter først er bra, det er mye prøve-og feile i denne behandlingen siden det er så nytt, relativt sett.

Jaja, der røyk det forsettet om korte innnlegg...

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 20:56   #27
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Veldig interessant lesning. Tusen takk! Du er jo bare et oppkom av kunnskap og gode råd

Om du kan sjekke ut det om tannlege i Bergen neste gang du er hos tannlegen din så blir jeg veldig takknemmelig altså!



Ps: Når du får kvinnet deg opp så tror jeg den amalgamtråden er en god idé - vi kan alle lære noe, og det er jo bare greit med litt debatt!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 21:36   #28
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Dette har jeg tenkt på lenge, og da jeg var en god kandidat på tannlegehøyskolen (nok å jobbe med for å si det sånn), så sa de også at ingen med hodet på rett sted putta kvikksølv i munnen på pasientene sine lenger, og at en del av praksisen de fikk gikk ut på å bytte ut amalgamet.
Jeg har kun hatt fem hull i hele mitt liv, men takket være en elendig skoletannlege har fire av dem ramlet ut. Nå har jeg ille vondt i tennene fordi jeg ikke hadde råd til å gå til oppfølging og få satt i en ordentlig fylling, så jeg har en midlertidig nå på tredje året. Det er så sykt sykt sykt at det skal koste mer å gå til tannlege enn å gå til vanlig lege. Sykt sier jeg! Og jeg har sterke tenner, så om jeg får fiksa dette, så vil jeg mest sannsynlig aldri ha noen flere problemer med dem. (Fikk alle hull mens jeg hadde regulering, fordi det var supervondt å pusse tennene).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 00:42   #29
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Kom plutselig på noe: Man kan spise melkefett om man er laktoseintolerant og melkeproteinintolerant, eller hur? Er det ikke det meierismør er laget av?

Håper jeg kan spise det, for det er nemlig ingrediens i endel 70%-sjokolader...

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 16:01   #30
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Dette var en fantastisk spennende tråd! Mye nyttig informasjon, og en del nytt! Har vært klar over problematikken med amalgam, men ikke at det burde spesielle prosedyrer til ved fjerning. Gulp... sambo har en del fyllinger han skal fjerne, så jeg skal virkelig oppdatere meg på det emnet. Hei, Paradis-Oscar, her er en til som vil ha en amalgamtråd!

Ang. melk og intoleranse, så er det nok mange forskjellige måter å reagere negativt på melk på. Noen er allergiske mot proteinet, noen intolerante mot laksosen, men det er også en faktor til: nemlig den syredannende faktoren. (syre-base balansen) Melk gjør kroppen sur, og stjeler kalsium fra blodet ditt, og knoklene får da for lite. Ikke drikk melk for beinbygningen sin del, det er bare tull, Spis heller brokkoli og andre grønne saker (evt saue/geiteost - vet ikke hvor mye kalsium det er i disse produktene, though). Spennende tema er det uansett, og jeg håper på å lese mange synspunkter på dette.

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-08, 17:05   #31
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Ja, bra tråd!

Opprinnelig lagt inn av Enid, her.

Kom plutselig på noe: Man kan spise melkefett om man er laktoseintolerant og melkeproteinintolerant, eller hur? Er det ikke det meierismør er laget av?

Håper jeg kan spise det, for det er nemlig ingrediens i endel 70%-sjokolader...

Det er visst litt melkeprotein i smør, men såvidt jeg vet er det bare selve fettet som er i sjokoladen. Når det gjelder smør kan man evt lage ghee/klaret smør og få vekk melkeresten.

Når det gjelder amalgamsanering har jeg en link her, det står vel mye av det samme som i linken til Paradis-Oscar, men noe om kulltabletter og alkohol i tillegg.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:40   #32
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Uff, nå har jeg unngått denne tråden altfor lenge...meg og dette temaet = ikke bra (amalgam, altså...ikke melk)

Opprinnelig lagt inn av Enid, her.

så tror jeg den amalgamtråden er en god idé - vi kan alle lære noe, og det er jo bare greit med litt debatt!

...det er nettopp det jeg ikke klarer - dessverre. Tåpelig sikkert, men når jeg sitter her midt oppi dette, så blir det helt absurd for meg å diskutere rundt det, om det er reellt osv., fordi det alltid på et offentlig forum som dette vil være noen som kommer inn i diskusjonen og 'mener noe' (ikke alltid fordi de kan så mye...), og det er alltid noen, om enn bare én person, som mener at dette med amalgam bare er noe tull. Ikke fordi jeg ikke stoler på dere søtnoser, eller de fleste på forumet her inne, men fordi dette er et offentlig forum hvor man må regne med at hvem som helst (som gidder å registrere seg) kan ytre seg. Og det er ikke jeg klar for enda - det er fortsatt altfor nært.

Det er ingen overdrivelse å si at min erfaring fra å først bli syk - og så en kronglete vei for å finne ut hva - og deretter behandle det, har vært et lite mareritt til tider - ikke et mareritt pga. smertene (selv om de er vonde), og heller ikke pga. tapt tid fra livet og arbeid osv (selv om det er kjipt), men fordi det som har gjort meg syk fortsatt ikke anerkjennes av så mange mennesker. Det har vært umulig å forholde seg til for meg.
Måten jeg har taklet det på er derfor å lage min egen lille boble av mine nærmeste, og de jeg kjenner og stoler på, hvor det er aksept for at man kan bli syk av amalgam, hvor det ikke stilles spørsmålstegn ved det, men heller fokuserer på hvordan bli frisk fortest mulig. Jeg har ofte blitt sjokkert av min egen reaksjon når diagnosen min har blitt møtt med selv den mildeste kritikk, det har tatt meg på helt på senga - ofte kommer ikke reaksjonen min før dagevis etterpå, og jeg forvinner bare nedi et lite sort hull - skremmende greier, som jeg ikke har råd til/tid til nå - jeg er på pause fra sånt mens jeg holder på med å bli frisk

Samtidig unner jeg virkelig ingen andre å være syk av det her, derfor føler jeg et påtrengende behov for å dele alt det jeg har lært, mye fordi jeg går til den legen som (etter det jeg har skjønt) kan mest om dette i landet, og jeg har lært mye av han, og jeg ser at det er mye hullete informasjon rundt amalgam rundt omkring. Disse to hensynene veier for og i mot i hodet mitt hele tiden nå, så akkurat nå er det sånn der inne: ...

Merker det har flyttet seg noen brikker rundt i hodet mitt i det siste bare av å skrive om det her, det har gjort noe med meg *knake i hodet* Kanskje vurdere å utvide boblen min litt. Hadde uansett bare tenkt å skrive et info-innlegg om amalgam, ikke lage en tråd - skrev feil over. Så kan jeg få en innefor boblen min til å lese tilbakemeldingene først, før jeg våger se, dersom noen har spørsmål.

Tusen takk for ros, Enid

Ang. tannlege: det er en LEGE du trenger for å bli frisk av amalgam. Tannlegen fjerner bare kilden til giften. Det er legen som kan hjelpe deg til å bli frisk ved å fjerne tungmetallene som er lekket ut fra fyllingene og lagret i kroppen din. Det er dettte jeg driver med nå, lenge siden jeg fjernet fyllingene - det er bare begynnelsen. (med et unntak da, om du er syk på en av de tre måtene - spenninger mellom gullfyllinger og amalgamfyllinger - da vil du gjerne merke det straks etter å ha reist deg opp fra tannlegestolen)
.
Tannlege finner du ganske lett, kan f.eks. høre med disse her om en i Bergen. Lege er mye verre å få tak i, det skal jeg forsøke å hjelpe deg med.

Yepp, det var dagens "Poscar's bekjennelser"...puh! På tide å starte blogg snart kanskje (eller skrive en bok) ...lol

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 14:11   #33
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Jøss, Poscar! (Får jeg kalle deg Poscar, tar så mye mindre tid å skrive, så skal du få lov ti å kalle meg Photo ). Jeg visste ikke at det var så lite aksept rundt dette, for blant de jeg kjenner så er det så selvfølgelig. Til og med den stutte og gærne tannlegen min gikk over til hvite fyllinger (sikkert fordi han var en så dårlig tannlege, at han var redd for at folk skulle svelge fyllingene hans og stryke med), utrolig hvor close minded folk er!

Jeg forteller om mora til ei venninne her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21067

Ellers tar jeg gjerne plass på gjestebenken i boblen din. Jeg skal selv fjerne resten av amalgamen (har bytta ut to stk så langt) etter at jeg får trekt de siste visomstennene mine. Ikke for det; men penere ser det også ut når man gaper

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 15:02   #34
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Åh, så bra - slå deg på brystet og si: "Jeg har oppegående venner!"

Jeg har vel vært for lenge inni boblen min, og ikke fått med meg at folk godtar det nå
Neida, de aller fleste er greie med meg også, thank god. Men det er noen få unntak, blant dem tannlegehøyskolen (jeg opplevde veldig mye motstridende utsagn der, kjenner igjen alt du beskrev derfra, men også tvert motsatte ting...graverende ting) og NAV...ifølge de er ikke amalgamforgifting noe man kan bli syk av. (Go figure, med kvikksølv being the giftigste tungmetallet vi har på denne planeten...)

Velkommen inn til min vakre boble, der ingenting tungt eller trist eller krig-og-politikk-og-sånn skjer!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

...(sikkert fordi han var en så dårlig tannlege, at han var redd for at folk skulle svelge fyllingene hans og stryke med)

Hahahaha! * bilder i hodet*

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 16:29   #35
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Fine bobla!

På en måte var min gamle lokale tannlege deltakende i at jeg fikk bytta ut amalgamfyllinger, ettersom de han satte i var så elendige (den tanna jeg fiksa i dag vadde så mye bakterier under den gamle fyllinga at det var rett før de trakk hele skiten), at de mer eller mindre ramla ut alle sammen, bortsett fra to som er i stor fare for å gjøre det.
Jeg ba ETTERTRYKKELIG om å få hvite fyllinger på tannlegehøyskolen, og de så bare rart på meg: "Og hva er alternativet liksom?". Men jeg har jo ingen andre erfaringer med dem, annet enn at de er flinke.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 17:29   #36
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Så bra, da er de tydeligvis ikke like alle studentene.

Alle sa at amalgam ikke var vanlig å sette inn lenger da jeg gikk der, men samtidig var de grunnleggende skeptiske til at jeg ville bytte ut fyllingene mine.
- For hver eneste fylling jeg skulle bytte, så ble jeg spurt om jeg var sikker på at jeg ville det, og de "anbefalte det ikke"...
- Jeg opplevde å stå på gulvet der, og føle meg dritteit men han unge studenten jeg gikk til leste legeerklæringen min og rynket på brynene og sa " er det DER skrevet av en lege??" (mange av diagnose metodene ift. amalgam er nye/ukjente/utradisjonelle her i Norge, men like fullt forsket på), og følte meg som en idiot.
- Etter å ha levert legeerklæring og masse styr, skulle jeg endelig få byttet ut fyllingene, da hadde jeg vært gjennom mye styr, og en grundig diagnostisering hos min lege. Da vi endelig er i gang, kommer det en av disse professorene som kontrollerer bortom stolen jeg sitter i, og slenger ut til studenten min mens han stresser videre "Hæ, skal hun bytte amalgamfyllingene? Nei, det er ikke nødvendig, det er bare tull"...og der ligger jeg i stolen, stresset, og lurer på om jeg ikke får byttet de ut likevel... Heldigvis hadde ikke han noen innflytelse over det, han var ikke min students egentlige veileder, men det var jo flaks...
- Jeg var på tannnlegehøyskolen da striden om disse tannlegeassistentene raste etter det NRK-programmet, og jeg sitter og skravler med medstudenten/kompisen til han studenten jeg hadde da - han visste ikke at jeg fjernet amalgam. Så kommer vi inn på dette NRK-programmet, og han forteller meg (med et selvfølgelig tonefall), at det er klart at de assistene ble syke, de hadde jo stått og pustet inn kvikksølvdamp i jobben sin. Og jeg spør, liksom dum: "Å, så det er bare de som lager amalgamfyllingene som blir dårlige av det, ikke de som bærer dem i munnen?" Han svarte at nei, det var helt trygt når fyllingene først satt i, det var noe helt annet og ingen fare... Og der sitter jeg og VET at fyllingene lekker, at det lekker ut i kroppen og lagrer seg der, at det er dritfarlig, at det skaper misdannete fostre, skader på hjernen og kroppen, for jeg har sett forskningen hos legen min (han deler alt dette med pasientene sine, siden dette er så kontroversielt, og forklarer nøye).
- da jeg skulle fjerne den siste fyllingen min, etter å ha gått der leenge, og bare lengtet etetr å begynne med avgiftingen og behandligen og komme videre, så klarer til og med den studenten jeg hadde da å spørrre om jeg er sikker på at jeg vil fjerne den...jeg mener, hallo?!

Legen min fortalte meg at studentene der ble hjernevasket, at de ble indoktrinert alt det her på tross av masse forskning som viser at amlagam er skadelig (og forskning på kvikksøv trenger vi jo ikke, det er jo et grunnstoff som alle vet er supergiftig - alle er bare ikke enige i at amalgamfyllinger med 50% kvikksølv i er skadelig, helluu....) Og etter lang tid på tannlegehøyskolen trodde jeg ikke lenger min lege overdrev angående dette. Han har jo også drevet med det her et par tiår, og har mye erfaring med dem, ettersom tannlegehøyskolen og tannlegeforeningen konsekvent har vært FOR å beholde amalgam, og kjempet mot myndighetene som ville ha et forbud. Utrolig, men sant. En skamplett i tannlegenes historie som kommer til å bli betraktet som skandaløst i fremtiden.

Så alt i alt: ikke akkurat smooth sailing ift. amalgam på tannlegehøyskolen nei. Jeg ble ikke imponert.

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 19:29   #37
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Dette var en veldig sterk historie!
Så fantastisk at du er på vei til å bli bedre

Er du kvitt de fleste av plagene dine nå eller?

Jeg kjente meg igjen i mye av det du skrev (selv om jeg har fått motgang pga andre plager enn deg), men særlig det du skrev her traff meg veldig:

Sitat:

Jeg har ofte blitt sjokkert av min egen reaksjon når diagnosen min har blitt møtt med selv den mildeste kritikk, det har tatt meg på helt på senga - ofte kommer ikke reaksjonen min før dagevis etterpå, og jeg forvinner bare nedi et lite sort hull - skremmende greier, som jeg ikke har råd til/tid til nå - jeg er på pause fra sånt mens jeg holder på med å bli frisk

Jeg har opplevd det samme med min diagnose (metabolsk syndrom - høyt blodtrykk, insulinresistens og pcos, med alt det fører med seg), og etter å ha gått årevis til ulike leger uten å bli verken forstått, hørt eller trodd, så hadde jeg en utrolig lav terskel for å ramle ned i dette hullet i lang tid etterpå. En skjev kommentar, eller et dumt brev i posten fra NAV, kunne sette meg helt ut av spill.

Jeg føler også ofte at jeg ikke har råd eller tid til det, fordi det tar så lang tid og krever så mye energi å bli frisk igjen, men jeg tror det bare får ta den tiden det tar, det hjelper ihvertfall ikke å stritte i mot hele tiden. Og når man er helt frisk så blir man heldigvis så mye tøffere!

Kan jeg spørre om lavkarbo er en del av samme opplegget, jeg mener, på veien til å bli frisk?

Sier tusen hjertelig takk for hjelpen ang lege og tannlege, forresten

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:09   #38
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Jeg ser ut fra slik du skriver at du virkelig forstår/har hatt det på samme måten, bra å høre at du kjenner deg igjen. Men forferdelig trist at du har opplevd sånne ting.

Nei, det hjelper kanskje ikke å ha en boble (om jeg tolket deg riktig?), det føles kanskje bedre der og da enn det er i lengden, men iblant orker man ikke å argumentere/overbevise der og da (som du tydeligvis vet så godt).

Jeg er allergisk mot tungmetaller (i tillegg til selve forgiftningen), og det kompliserer prosessen: jeg blir syk av behandlingen, mens vi renser kvikksølvet ut av kroppen. Jeg er myye bedre enn da jeg startet avgiftingen i begynnelsen (da ble jeg type sengeliggende urørlig, skummelt) - reagerte så voldsomt når kvikksølvet var på vei ut av kroppen. Det er to prosesser som virker samtidig hos meg: 1) Jeg blir bedre og bedre jo mer kvikksølv jeg blir kvitt fra kroppen 2) Jeg blir dårlig når jeg renser ut dette kvikksølvet (når det kommer ut i blodet fra gjemmestedene sine i fettvevet, mens det er på vei ut av kroppen), altså en allergisk reaksjon. Disse er veldig uforutsigbare hos meg, varierer voldsomt fra dag til dag, uke til uke. Sist sa legen min at det er 4 stadier i avgiftingen for de som er allergiske slik som meg: 1) først blir man bare dårlig, 2) så vil det veksle mellom å blir bedre av utrensingen + å bli dårlig av de allergiske reaksjonene, 3) deretter blir man bare bedre og bedre, og 4) til slutt merker man ingenting - da er man ferdig utrenset Needless to say, jeg er fortsatt på 2. Men det er ikke vanlig å bruke så lang tid, endel er min feil.

Nei, lavkarbo er ikke en del av behandlingen, det er bare for min del, jeg liker det. Har vært litt flau for å spørre doktor'n om det er dumt å leve lavkarbo/kanskje komme i ketose når man har en lever som slites hardt nok i amalgamavgiftingen ellers. Men sist så jeg både Lutz og Skaldemann i bokhylla hans på venteværelset, så han er tydeligvis ikke negativ

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:44   #39
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Sitat:

Nei, det hjelper kanskje ikke å ha en boble (om jeg tolket deg riktig?), det føles kanskje bedre der og da enn det er i lengden, men iblant orker man ikke å argumentere/overbevise der og da (som du tydeligvis vet så godt).

Å det var ikke det jeg mente! Jeg synes ikke man skal måtte argumentere og overbevise noe for noen, hva som har skjedd med deg er kun din egen sak, du trenger ikke forklare noen! Det er helt greit å beskytte seg selv, sikkert lurt også, etter å ha vært igjennom noe så heavy.

Det jeg mente å si, om enn litt klønete, var at man kanskje bare må godta at man får noen reaksjoner, både kroppslige og psykiske, på veien, at det ikke er så rart etter alt man har opplevd av motgang, og at man ikke trenger å kjempe så hardt i mot hele tiden!

Høres beinhardt ut det du har vært gjennom. Er så glad på dine vegne for at du er på vei til å bli frisk!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:46   #40
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Oi - virkelig spennende tråd, og sterk lesing fra dere begge, Enid og PO!
Ville bare gi en kommentar ang dette med å gå i forsvar eller ramle i ett sort hull hvis noen diskuterer eller ikke tror på og benekter diagnosen. Jeg kjenner også dette igjen (har hatt mye av det samme som Enid minus magesmerter). For min del har dette endret seg nå som jeg er bedre, bedre enn på lenge! Men OM f eksempel en fagperson som en lege eller en psykolog ytrer seg negativt kan jeg bli fly forbanna. Jeg blir ille sint når jeg møter folk som IKKE lytter, som kan kommentere: Å, lavkarbo og Fedon? Nei hold deg unna alternativ medisin, han Fedon er ikke anerkjent... Eller : lavkarbo? Det kan gi bivirkniger, jeg har ikke tro på å kuytte ut karbohydrater.
Det er i grunnen det samme hva de sier, men denne arrogante og ikkelyttende holdningen er nesten som et overgrep å bli møtt av!
Og når man er midt i dette, har smerter eller ikke helt frisk, så har man så lite motstand, så lite energi til å forsvare seg.
Nå kan jeg bare bli oppgitt, sinna, snu og gå vekk. Gå en tur eller trene, så er irritasjonen borte. Men før var det mye mer sårbart.
Jeg synes så mange mennesker viser så lite respekt! (Heldigvis viser flere respekt da) men f eks da jeg var innlagt på Haukeland etter å ha besvimt og kollapset. Jeg var virkelig redd, trodde at hele livet mitt tok en annen retning. At jeg ikke kunne jobbe mer, eller måtte være avhengig av andre hele tiden. Jeg som person var så endret, og jeg var redd for å miste den Vibeke jeg er! Og de legene der, det var ILLE! Min kropp ble sett på som et puslespill- og ingen så helheten. INGEN! På en legevisitt kom legen (ett døgn for sent), sa ingen ting, så i ett sekund på meg, ett sekund på papirene min, ristet på hodte, sa nei, og gikk. Nei? Hallo - hva betyr dette? Sykepleieren var fortvilet, sprang etter legen og spurte hva det betydde, og fikk som svar: Nei, ikke mitt fagfelt....
Nei, skal ikke spore av i tråden her. Jeg er frisk, og glad for det. Flott at dere støtter og hjelper hverandre!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:06   #41
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Å, var det sånn du mente ja, nå forstår jeg Kan jeg skylde på kvikksølv-hjerne ?

Er mest glad jeg har funnet ut av det her, usikkerheten ved å ikke vite var verst synes jeg (noe sier meg at dette ikke er gresk for deg), synes jeg er veldig heldig tross alt.

Takk, søte deg!

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:20   #42
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Så fint at du deler Vibeke, det gir meg masse. For noen utrolig idiotiske ting folk kan lire av seg....!
Men det er jo nettopp det - idiotisk, og skulle ikke være verdt energien vår med så lavmåls utsagn, men så er vi jo bare mennesker da...
Det der med sykehuset, og den legen....det er så tragisk at jeg blir uten ord - komedie er det eneste som gjenstår. Man skulle laget en film av episoder som det der, hadde ikke behøvd å overdrive engang

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 08:06   #43
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Jeg rekker ikke å lese alt dere ha skrevet nå, men jeg tror jeg var "heldig" som hadde fyllinger som var på halv tolv, altså som holdt på å ramle ut.
Jeg brukte den samme studenten hele tiden jeg var der, og han syntes det var en selvfølge å IKKE bruke amalgam, men vi gikk ikke noe mer inn på det, uansett måtte fyllingene byttes ut. Men jeg husker at han læreren som kontrollerte det hele sa at "det ser jo så mye penere ut også da". Haha. Jo, sant nok.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spørsmål vedrørende meieriprodukter Toots Ketolysekuren 2 14-11-07 21:47
Uten melkeprodukter? Kokkosbolla Ketolysekuren 3 26-08-07 08:09
Bakst uten egg? Babalotta Ketolysekuren 5 23-08-07 22:43
Pai uten paideig Marianne Kake/dessert og snacks 0 26-04-05 17:38
En uke uten sukker smosje Generell ernæringsdebatt 15 11-02-05 16:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no