Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Melkeallergi og julefeiring

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-11-12, 08:58   #1
Boja
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Alder: 44
Innlegg: 15
Boja er på en erverdig vei

Melkeallergi og julefeiring

Heisann,
sønnen min på 4 har fått påvist melkeallergi, og jeg opplever det vanskelig å finne erstatninger som fungerer i småkaker og sånn.
Hva bruker man i stedet for smør? Funker det melkefrie margarinet like bra? Og sånt som rismelk/soyamelk, kan det uten videre erstatte vanlig melk i baking?
Har så lyst til at ungen skal få like fin julefeiring som det jeg selv fikk ha, og litt av det besto i å få komme opp til bestemor og få noen småkaker på et fat foran barnetv mens de andre fortsatt sov... Blir ikke helt det samme med knekkebrød og salami

__________________

Boja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 11:08   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Eksperimenter med kokosmelk, havremelk og rismelk (jeg vil ikke anbefale å bruke større mengder med soyamelk på grunn av de østrogenliknende stoffene i soya, men innimellom kan du jo gjøre unntak).

I det meste av bakverk så utgjør melk "væske + litt smak"-faktoren. Så du bør kunne erstatte det rimelig greit. Husk at spesielt rismelka er en del søtere enn melk (gjelder kanskje også for havremelk?, men ikke kokosmelk) og at det kan hende du må redusere søtning dersom du bruker den.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 11:14   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Det er mange julekaker det ikke er melk i og jeg tipper det melkefrie margarinet funker helt greit i bakingen. Pepperkaker f.eks. er jo melkefrie. Serinakaker også, det har jeg lyst til å lage! Mmmm...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 11:32   #4
Boja
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Alder: 44
Innlegg: 15
Boja er på en erverdig vei

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Ok :-)
Takk for svar!

__________________

Boja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-11-12, 11:40   #5
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Melkefri Margarin fungere helt fint i både kakemann og pepperkaker. Jeg lager alle julekaker uten gluten og melk. Eneste jeg ikke får til er sandkaker

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 13:51   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Ghee, som er smør uten melkeproteinet, bør fungere. Fås i innvandrersjapper eller lages selv.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 14:18   #7
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Nå har jeg ikke prøvd å bake småkaker, men i kaker har jeg erstatet smør med kokosolje og det funket helt fint Vil tru det funker i småkaker også. Bruker da den som er uten smak. Har også eksperimntert litt med kokosmelk istendfor melk og det har også funket fint i kaker.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 17:20   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Soft spesial(blå boks) er melke og soyafri, den kan brukes som erstatning i småkaker. Så de fleste av julekakene kan bakes

Havremelk funker greit i det meste, i feks sjokolademuffins er appelsinjucie kjempegodt!

Plamil har en melkefri sjokolade. Vi finner den i hylla for "allergimat".

Det er melkeprotein og ikke laktose gutten din reagerer på? Evt begge deler?

Vafler uten melk går helt fint, ingen her kjente forskjell på vaflene der jeg hadde i havremelk og blå soft. Vi hadde et par uker der vi testet melkefri diett på en av ungene( og det var så vellykket at vi må overtale legen til flere tester) i høst.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 01:05   #9
Ladejarlen
Juniormedlem
 
Ladejarlen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 38
Ladejarlen er ny på veien

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Eksperimenter med kokosmelk, havremelk og rismelk (jeg vil ikke anbefale å bruke større mengder med soyamelk på grunn av de østrogenliknende stoffene i soya, men innimellom kan du jo gjøre unntak).

Bare tull med soya og østrogen. Google "soya myth".

Ladejarlen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 06:57   #10
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Opprinnelig lagt inn av Ladejarlen, her.

Bare tull med soya og østrogen. Google "soya myth".

Fermentert soya er nok ikke så ille som eks Soyamelk.

Kom gjenre med referanser på at soya ikke er "farlig"

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 11:59   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Opprinnelig lagt inn av Ladejarlen, her.

Bare tull med soya og østrogen. Google "soya myth".

Jeg har bedt deg underbygge dette før...? Uten å få noe svar?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 23:29   #12
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ghee, som er smør uten melkeproteinet, bør fungere. Fås i innvandrersjapper eller lages selv.

Ghee er ikke regnet som helt safe for melkeallergikere, siden det stort sett er litt proteinrester igjen i fettdelen.

Kokosolje (uten smak) og rapsolje er gode erstattere for smør, synes jeg

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 15:24   #13
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Er denne allergien nylig diagnostisert? Det høres veldig uvanlig ut, da dette er noe som vanligvis oppstår når man er veldig ung og de fleste er kvitt allergien innen de er 3 år gammel.

Men om det er tilfelle at sønnen din er allergisk mot melkeprotein, så kan du bruke melkefri margarin i bakingen. Jeg vil også anbefale deg å bruke en havremelk med tilsatt kalsium, da dette fort kan bli et problem for melkeallergikere.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 13:33   #14
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Er mange voksne som også får påvist melkeallergi da

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 17:16   #15
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Er mange voksne som også får påvist melkeallergi da

Mange? Ikke en spesielt kjent problemstilling hvertfall. Du tenker kanskje på melkeintoleranse?

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 18:19   #16
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Mange? Ikke en spesielt kjent problemstilling hvertfall. Du tenker kanskje på melkeintoleranse?

Problemet er jo et samma, melkeintolerante og melkeallergikere tåler ikke melkeprotein, samme om det slår ut på test eller kun ve provokasjon.. Laktoseintoleranse er derimot velig vanlig.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 21:35   #17
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Problemet er jo et samma, melkeintolerante og melkeallergikere tåler ikke melkeprotein, samme om det slår ut på test eller kun ve provokasjon.. Laktoseintoleranse er derimot velig vanlig.

Problemet er på ingen måte det samme. Melkeintoleranse handler i de aller fleste tilfeller om laktoseintoleranse, som forøvrig ikke er spesielt vanlig her i Norge. De få som har melkeproteinintoleranse har det som oftest sekundært til andre ting, og symptomene er ikke de samme som ved en melkeallergi.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 22:04   #18
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Problemet er på ingen måte det samme. Melkeintoleranse handler i de aller fleste tilfeller om laktoseintoleranse, som forøvrig ikke er spesielt vanlig her i Norge.

2-4 prosent i følge Tine. Det er nok da sannsynligvis basert på diagnosetall. Jeg vil tro at realiteten ligger noe høyere. Laktosefritt sine tall sier 2-8%, og dersom det er tilfelle at hele 15% av finnene sliter så er sannsynligvis også de reelle tallene for (genetiske) nordmenn med reaksjon også noe høyere.

5-10% av oss har visstnok en genetikk som tilsier laktoseintoleranse.
Det er dessuten vanskelig å beregne hvor mange flere som kan ha disse plagene, siden man kan erverve problemet, også i forbindelse med andre mage-tarm-problemer.

http://www.genetikkportalen.no/defau...ID=10&TilID=80

Jeg vet iallfall at min mor kunne drikke melk som en kalv, men at jeg ikke kan det...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 04-12-12, 22:48   #19
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Melkeallergi og julefeiring

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 05-12-12, 18:04   #20
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Melkeallergi og julefeiring

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

2-4 prosent i følge Tine. Det er nok da sannsynligvis basert på diagnosetall. Jeg vil tro at realiteten ligger noe høyere. Laktosefritt sine tall sier 2-8%, og dersom det er tilfelle at hele 15% av finnene sliter så er sannsynligvis også de reelle tallene for (genetiske) nordmenn med reaksjon også noe høyere.

5-10% av oss har visstnok en genetikk som tilsier laktoseintoleranse.
Det er dessuten vanskelig å beregne hvor mange flere som kan ha disse plagene, siden man kan erverve problemet, også i forbindelse med andre mage-tarm-problemer.

http://www.genetikkportalen.no/defau...ID=10&TilID=80

Jeg vet iallfall at min mor kunne drikke melk som en kalv, men at jeg ikke kan det...

Genetisk laktasemangel er ytterst sjeldent, 5-10% et garantert langt over det som er reelt. Hypolaktasi, altså en avtagende laktaseproduksjon er mer vanlig. I norden er forekomsten beregnet til 2-18%, med høyest forekomst i Finland og lavest på Island. Norge ligger nok i det området du nevner, men forekomsten har muligens økt de siste årene pga innvandring.

Sekundær laktasemangel som du nevner er kanskje den vanligste årsaken til laktoseintoleranse, og kan komme f.eks. som følge av cøliaki eller inflammatoriske tarmsykdommer som chrons og ulcerøs kolitt.

Men, med mindre man har en medfødt laktasemangel (som fremdeles er ekstremt sjelden), så vil laktoseintolerante tåle ulike mengder melk. Syrnede eller fullfete produkter kan tåles bedre enn søtmelk. I tillegg er ikke symptomene på laktoseintoleranse farlige, så det er ikke skadelig å få i seg mer laktose enn man tåler, selv om følgene selvfølgelig er ubehagelige.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Julefeiring a la lavkarbo Nerthus Lavkarbo generelt 4 21-12-11 22:16
Melkeallergi stjernedryss Lavkarbo generelt 2 03-06-11 21:56
Ketolysekur og melkeallergi slank1 Lavkarbo generelt 6 21-04-09 23:03
Melkeallergi som kan føre til døden? HJEEELP! dydde Lavkarbo generelt 15 04-04-08 21:09
Fedonaktig med melkeallergi? Megvel Fysisk og mental helse 3 19-03-08 00:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no