Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Mat på skolen

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-06-06, 21:53   #1
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill
Question

Mat på skolen

Hva tenker vi om dagens store sak om gratis skolemat?

Jeg er i utgangspunktet positiv om man kunne fått til god ernæringsrik buffé med varm mat og grønnsaker, men særs negativ til tilbud om melk og frukt, det kan jo alle få med seg hjemmefra og ingen av delene er særs stabiliserende på blodsukkeret...

Så det så

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 27-06-06, 13:43   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Mat på skolen

Gratis melk og frukt ser jeg som positivt for da slipper jeg å betale for det og så blir det jo ikke gjort forskjell på elevene. Sikkert kjedelig å være den eneste elven uten fruktordning men nå får jo alle det, hvis jeg har forstått dette riktig. På fruktordningen her på skolen vår hender det at de får grønnsaker istedenfor frukt.
Ernæringsmessig er jo ikke dette noen fremgang men det er jo heller ikke en tilbakegang.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 27-06-06, 14:24   #3
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Mat på skolen

Et komplett tilbud bør være til stedet, men med en abonnementsordning som tar hensyn til folk med allergier og slikt. Så jeg ser for meg at man kan abonnere på frukt og melk og slikt og på samme måten kan lavkalorikerne og lavkarberne og de med diabetes og cøliaki abonnere på mat tilpasset sine behov. Slik blir alle fornøyd..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 00:15   #4
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill

Sv: Mat på skolen

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Et komplett tilbud bør være til stedet, men med en abonnementsordning som tar hensyn til folk med allergier og slikt. Så jeg ser for meg at man kan abonnere på frukt og melk og slikt og på samme måten kan lavkalorikerne og lavkarberne og de med diabetes og cøliaki abonnere på mat tilpasset sine behov. Slik blir alle fornøyd..

Hmm. Ja. Den dagen det hadde blitt mulig.. Bare det å få aksept for å mene at brød ikke er kjernesunt for alle og at vi blir tullete i hodet av for mye karbohydrater er vanskelig nok allerede..

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 00:21   #5
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Mat på skolen

Opprinnelig lagt inn av Tricky

Hmm. Ja. Den dagen det hadde blitt mulig.. Bare det å få aksept for å mene at brød ikke er kjernesunt for alle og at vi blir tullete i hodet av for mye karbohydrater er vanskelig nok allerede..

Ja og det blir ikke bedre av at det er Knut Inge Klepp som leder utvalget. Der i gården er det masse brød og liiite fett som gjelder ja.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 10:02   #6
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Mat på skolen

Det er lov å drømme vel.. Det hender drømmer blir virkelige.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 11:02   #7
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 61
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mat på skolen

Blir ikke melk og frukt uansett sunnere enn cola og skoleboller ? For det er vel det som er alternativet , ikke salat og vann?

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 11:12   #8
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Mat på skolen

Opprinnelig lagt inn av Grethe

Blir ikke melk og frukt uansett sunnere enn cola og skoleboller ? For det er vel det som er alternativet , ikke salat og vann?

enig med du

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 11:22   #9
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Mat på skolen

Første bud må jo være å få SFO til å forstå at puffet ris med sukker på ikke er mat!!! Jeg er sjokkert over hva de faktisk serverer ungene på SFO og har protestert mot å skulle betale for noe man ikke ville gitt bikkja si en gang....

Ellers så er jeg imponert over hva de får til i Sverige. Når mine nevøer forteller om hva de får servert av varm mat på skolen hver eneste dag så er jeg himmelfallen over hva de faktisk får til av sunne, flotte middager med fisk, kjøtt og grønnsaker.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 11:24   #10
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill

Sv: Mat på skolen

Opprinnelig lagt inn av Grethe

Blir ikke melk og frukt uansett sunnere enn cola og skoleboller ? For det er vel det som er alternativet , ikke salat og vann?

Det er jo sant det da, men jeg blir ikke fornøyd før de som skal lage og servere mat lærer seg mere om sammensetning av næringsstoffer og deres effekt på kroppen..

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 30-06-06, 18:10   #11
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Mat på skolen

Vi var på studietur til Stockholm for et par år siden, og fikk lunsj på de skolene vi var på. Mye bra der, men også mye poteter. Faktisk mest poteter i noen retter. Og mye saus med mye mel, og så videre. Den gangen hadde jeg ikke begynt på Atkins, så det gjorde for så vidt ikke meg noe, men jeg har tenkt på at hadde det vært i dag, så hadde jeg nok gått sulten derifra.

Men i kjølvannet av Jamie Oliver er jo skolemat kommet under lupen også i de landene som HAR skolematordning, så vi kan jo håpe.

Det er alt for mange barn som har med seg loff med nugatti. Selv om vi prøver på å gi dem kunnskaper om kosthold, og ungene hos oss ikke får ha cola og skolebolle, så er det vanskelig!

Og så kan jeg jo ikke drive lavkarbo-høyfett-misjonering direkte, siden det fremdeles er kontroversielt, men jeg pleier i alle fall å si at fint mel og sukker bør man ligge langt unna - i alle fall til hverdags, og at grønnsaker og kjøtt/fisk/fugl er kjempesunt. De elevene jeg nå har sagt farvel til, har jo kjent meg fra før jeg begynte på Atkins, så de er litt mer orientert, da.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-09, 19:53   #12
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Mat på skolen

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Første bud må jo være å få SFO til å forstå at puffet ris med sukker på ikke er mat!!! Jeg er sjokkert over hva de faktisk serverer ungene på SFO og har protestert mot å skulle betale for noe man ikke ville gitt bikkja si en gang....

Ellers så er jeg imponert over hva de får til i Sverige. Når mine nevøer forteller om hva de får servert av varm mat på skolen hver eneste dag så er jeg himmelfallen over hva de faktisk får til av sunne, flotte middager med fisk, kjøtt og grønnsaker.

ENIG ! jeg var på SFO, og alt jeg fikk var cornflakes, syltetøy og sukker på toppen. hver dag varm kakao. ikke noe vann, da.. untat springen.. uggent vann, husker jeg!

og det værste var vel prisene?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om mat og helse (ikke bladet!) Huldr Fysisk og mental helse 1 17-03-06 11:10
Usikre helseeffekter av økologisk mat mofe Nyheter / media 1 06-02-06 02:19
Mat i barnehagen guro Barns kosthold 39 18-10-05 13:33
Kopi av e-mail sendt Mat & Helse Nille Nyheter / media 4 20-02-05 20:10
Feil mat = "Fæle" unger???? elian Barns kosthold 18 11-11-04 19:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no