Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Hvordan overbevise en ungdom

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-07-11, 10:54   #1
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Hvordan overbevise en ungdom

Har ei datter på 15, og lurer på hvordan jeg best kan introdusere henne til lavkarbo-filosofien på en positiv måte. Hvis i det hele tatt mulig, når man elsker bakevarer og søtsaker i utgangspunktet?

Har pønsket på å se Gary Taubes sitt foredrag sammen med henne. Enten Dartmouth-versjonen eller denne:
http://livinlavidalowcarb.com/blog/i...ry-taubes/8971

Kanskje best å fordele det utover flere dager. Tanker/ideer mottas med takk

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 11:06   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan overbevise en ungdom

Det går ikke ann å OVERBEVISE en tenåring. Du kan jo prøve å snike inn litt her og der, da, så kanskje det går etter hvert

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 11:09   #3
Livlys
Juniormedlem
 
Livlys sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 33
Livlys er ny på veien

Sv: Hvordan overbevise en ungdom

Jeg har også ungdommer i huset som burde spist lavkarbo. (2 gutter på 13 og 17år)Jeg og min man har gjennomført lavkarbolivsstilen i 3 år nå. Vi gjør det helt åpent overfor våre barn, og diskuterer kosthold med dem ofte. Jeg "snikinnfører" lavkarbo for dem, noe de syns er het greit. Jeg lager mat uten karbohydrater til dem. Skal de ha noe med karbohydrater må de lage det selv, det gidder de jo ikke, så de spiser lavkarbomat. De er ikke helt gjennomførte lavkarbere, de spiser godteri og chips i helgene, men det er en start. Må de lage maten selv blir det karbohydrater.
Litt teoretisk påfyll er alltid lurt. Men hjelp til å finne og lage mat som hun liker er like viktig.

__________________
Livlys er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Lavkarbo Ketose Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 11:33   #4
Sprettball
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan overbevise en ungdom

Jeg har tro på å tilby bedre (karbofattigere) alternativer som kan konkurrere i smak. For middagen sin del er det relativt enkelt. Mange lavkarbomiddager går høykarbomiddagene en høy gang! Lavkarbobrød smaker ikke bedre enn nybakt brød fra baker'n (synes de aller fleste) men liker hun (lavkarbo) knekkebrød med noe godt på? Mye digg lavkarbo pålegg i delikatessedisken!

Ost og kjeks (enten tynne fullkornkjeks eller hjemmelagede lavkarbo), er godt. Mange ungdommer er glade i å "leke voksne", og ost og kjeks var stas da vi var ungdommer - gjerne med tilbehør som valnøtter, pærer, litt druer.

Jeg lager vafler av egg, rømme, fløte, natron, kanel, mandelmel og kruskakli, kanskje bittelitt JBK, av og til en ss glutenmel, kanskje litt vanilje. Dette serverer jeg som et alternativ til brød, ikke som alternativ til vanlige vafler. Nystekte med smør og rørte bær, evt brunost for ungdommer som blåser i karber, smaker de godt. Bedre enn brød synes vi.

Hjemmelaget iskrem kan du få minst like god som den du kjøper i butikken, og du kan lage hvilken smak du vil.

Kanskje du kan venne henne til å drikke te? Vi drakk mye te da vi var ungdommer, mye mer te enn brus. Mine unger går i småskolen ennå, men jeg gir dem te allerede som kos (koffeinfri fruktte med minimalt eller ingen søtning. Vi har prøvd oss fram med hvilke som har god smak i seg selv)

Skikkelig gode salater er GODT. Ikke bare noen blader med litt agurk, tomat og noen daffe reker og litt olje over. Skikkelig gode salater med masse godt oppi, og masse smak. F.eks med kylling og baconbiter, gode ostebiter, hjemmelaget hvitløksdressing osv.

...og så jenve drypp med informasjon om kosthold. Ungene mine er opptatt av hva som er bra mat (hehe, de er unge nok til å være under kraftig påvirkning av opphavet), og sier at vi må ha masse fett og lite karbohydrater for å bli ikke for tynne og ikke for tjukke og være friske.

Hun må velge det selv, men du kan vise henne at alternativet faktisk er ganske attraktivt.

Lykke til!

Klem, Sprettball

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 13:22   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan overbevise en ungdom

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det går ikke ann å OVERBEVISE en tenåring.

Joda, bare si det motsatte av det du mener, og la de argumentere seg selv fram til ditt standpunkt!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 18:29   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan overbevise en ungdom

Yngste her er veldig med på spise lavkarbo.. Hun er ikke glad i brød potet og ris.. Men jeg sier at du kan ikke spise helt lavkarbo fordi du vil ikke klare å følge det. Og vist du får høy fett frokost og matpakke av meg, for deretter å gå på byen med venner og de finner på å milk shake så bør ikke du gjør det fordi da vil du sannsynligvis legge på deg ganske raskt. Du må velge om du vil kjøre lavkarbo eller ikke, noe midt i mellom går ikke over lang tid.
Jeg vet hvordan hun er og hun spiser en del frukt, glad i is o.l. og da vil det ikke funke vist hun spise mye fett + raske karber 4-5-6 ++ ganger i uken fordi vennene gjør det.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan overbevise mormor (og andre skeptikere)? Maramell Ketolysekuren 5 19-04-10 12:50
Hvordan overbevise overvektige om å gå ned i vekt? NinaOp Spørsmål og svar 58 30-10-09 08:30
Ungdom med PCO Carrie PCOS og karbohydratkontroll 9 07-08-05 16:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no