Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Karbohydrater og barns hjerne

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-12, 14:59   #1
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Karbohydrater og barns hjerne

Jeg har sett flere "eksperter" som i det siste har argumentert for at karbohydrater er viktig for utviklingen av barns hjerne, slik at de trenger korn og potet.

Begge mine har aldri villet ha potet, og den ene nekter å spise vanlig brød. Hele familien spiser moderat lavkarbo hjemme. Barna nektes ingenting, og spiser det samme som andre barn i barnehage og i bursdager. Alt i alt får de nok karbohydrater, tenker jeg (grønnsaker, linser, bønner, nøtter, frø, bær, og litt frukt, dessert en av helgedagene, og innimellom er det bestemor-besøk eller en bursdag, samt barnehagemat). Men potet og korn? Nei, det blir ingenting for den ene og lite for den andre. De vil ikke ha, og tvang er uaktuelt her i heimen uansett kostholdsretning.

Nå tar jeg ikke akkurat "eksperter" som påstår at noen må ha korn eller potet alvorlig. Men jeg synes det er synd dersom de klarer skremme andre foreldre til å fore opp barn på høykarbo.

Mine små knøtt ser ut til å ha en god hjerneutvikling på moderat lavkarbo. Fireåringen lærte seg å lese før jul, hun lærte det selv av å bli lest for, husket ordene og sammenliknet med det hun så. Nå leser hun i vei i ukjente barnebøker, og spør hvis det dukker opp ukjente ord. Hun kan også titallssystemet og enkle regnestykker, og en hel rekke andre ting. Har bedre hukommelse enn meg (ikke det at det sier noe særlig ). Minstejenta er ganske lik som eldste var på samme alder.

Så nei, "ekspert"uttalelser gjør meg ikke akkurat bekymret, hverken for hjerneutvikling eller helse generelt. Kunne de bare skaffe seg litt kunnskap i evolusjon eller fysiologi, så ville de kanskje bli litt interessante.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 15:18   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Jeg tror det er en liten misforståelse ute og går - barns hjerne trenger ikke karbohydrater - den trenger glukose Og selv om man lett får glukose av og innta karbohydrater, finnes det flere veier til glukose enn kun inntak av karbo.

Jeg blir litt frustrert av å være "leg-kvinne" og lese at "såkalte" spesialister innen feks ernæring mm uttaler seg så uklart og klønete...

Som en kuriositet lærte jeg meg også og lese selv når jeg var 4 - etter at mamma hadde lest den første historien om hesten ØRTEN ganger (slik at jeg kunne den utenat), og da mamma ikke hadde tid til å lese, og jeg bladde om til historien om kaninen - kjente jeg igjen mange av ordene... mamma ble mildt sagt overrasket

Siden har jeg lest - og lest og lest....

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 15:21   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

... og eskimobarn var dumme? (I den tiden eskimoene levde på tradisjonskost?)

Nei, jeg synes ikke noe om å påtvinge barn (som ikke har behov for det - vi vet jo at en slik diett brukes medisinsk innimellom) en ketogen kost, men brød, ris og "pottitt" er tross alt nymotens mat på våre breddegrader... Merkelig at det i det hele tatt har blitt folk her nord.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 15:32   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Dagens avis!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 15:35   #5
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Som en kuriositet lærte jeg meg også og lese selv når jeg var 4 - etter at mamma hadde lest den første historien om hesten ØRTEN ganger (slik at jeg kunne den utenat), og da mamma ikke hadde tid til å lese, og jeg bladde om til historien om kaninen - kjente jeg igjen mange av ordene... mamma ble mildt sagt overrasket

Omtrent sånn gjorde eldstejenta det også. Leste i vei.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være "sunn fornuft" å styre unna lavkarbokosthold, som enkelte sier, og spise "litt av alt". Moderat lavkarbo er jo nettopp litt av det meste som er spiselig.

Oooog så skjønner jeg heller ikke hvorfor "eksperter" ser totalt bortifra evolusjonsbiologi. Da setter de seg på sett og vis i bås med folk som nekter å ta hensyn til vitenskap. Kanskje de egentlig er kreasjonister? Nyoppstått i fettfri ham.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 15:43   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Oooog så skjønner jeg heller ikke hvorfor "eksperter" ser totalt bortifra evolusjonsbiologi. Da setter de seg på sett og vis i bås med folk som nekter å ta hensyn til vitenskap. Kanskje de egentlig er kreasjonister? Nyoppstått i fettfri ham.

... og jorda er FLAT - så de' såh!

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 15:46   #7
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

... og jorda er FLAT - så de' såh!



Gode gamle dager. Den gangen autoritetene slapp å bruke argumenter. Det sto jo alltids et bål på lur.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 16:07   #8
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Dagens avis!

Veldig god artikkel og mye mer nyansert enn noe VG har greid å hoste opp den siste tiden. Jeg kjenner at jeg gleder meg veldig til vi endelig kan se langtidseffektene av lavkarbo/høyfettkostholdet. Da tenker jeg ernæringsfysiologene skal få spise (haha) sine skråsikre uttalelser. Synd det er så lenge til

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 16:20   #9
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Mine barn er oppdratt etter "har du ikke smakt kan du ikke si at du ikke liker" prinsippet. Like gøy å se hver gang de "lærer" seg til noen nye smaker. Som min eldste en gang sa: "I alle dager, ikke visste jeg at jeg egentlig likte sopp" (etter å ha fått servert det i en årrekke var det plutselig suksess).

Men bortsett fra det er det lissom ikke genialt smarte, altså ikke dumme, men ingen av dem leste når de var 4 år.... jeg får skylde på brødskiva?

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 16:29   #10
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Veldig god artikkel og mye mer nyansert enn noe VG har greid å hoste opp den siste tiden. Jeg kjenner at jeg gleder meg veldig til vi endelig kan se langtidseffektene av lavkarbo/høyfettkostholdet. Da tenker jeg ernæringsfysiologene skal få spise (haha) sine skråsikre uttalelser. Synd det er så lenge til


Artikkelen var ikke ensidig negativ mot lavkarbo, så jeg er enig i at den ikke var på VG-nivå. Allikevel klarer Liv Elin Torheim, ernæringsfysiolog, forsker i Fafo og nestleder i Nasjonalt råd for ernæring, å være uenig med seg selv. På den ene siden er hun bekymret for at barn skal bli overvektige på et lavkarbokosthold:

Sitat:

Ungene kan bli feilernærte, eventuelt også overvektige av å spise mye fett.


I neste setning er hun bekymret for at barn ikke skal få i seg nok mat:

Sitat:

Dersom teoriene til lavkarbotilhengerne stemmer, om at et slikt kosthold gjør at man blir så mett at man ikke orker å spise så mye, kan det også føre til for lavt energiinntak blant barn.


Slå den!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 16:33   #11
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Mine små knøtt ser ut til å ha en god hjerneutvikling på moderat lavkarbo. Fireåringen lærte seg å lese før jul, hun lærte det selv av å bli lest for, husket ordene og sammenliknet med det hun så. Nå leser hun i vei i ukjente barnebøker, og spør hvis det dukker opp ukjente ord. Hun kan også titallssystemet og enkle regnestykker, og en hel rekke andre ting. Har bedre hukommelse enn meg (ikke det at det sier noe særlig ). Minstejenta er ganske lik som eldste var på samme alder.


Kjør på med loff i tillegg, så får du garantert en Nobelpriskandidat før videregående


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 16:33   #12
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Artikkelen var ikke ensidig negativ mot lavkarbo, så jeg er enig i at den ikke var på VG-nivå. Allikevel klarer Liv Elin Torheim, ernæringsfysiolog, forsker i Fafo og nestleder i Nasjonalt råd for ernæring, å være uenig med seg selv. På den ene siden er hun bekymret for at barn skal bli overvektige på et lavkarbokosthold:




I neste setning er hun bekymret for at barn ikke skal få i seg nok mat:




Slå den!


-

Det jeg synes var fint med artikkelen er at Elin Torheims uttalelser ikke fikk stå uimotsagt. Det er god journalistikk å hente inn uttalelser og tilsvar fra begge sider av en sak - og her er motsetningene så store at man bare er nødt til å bestemme seg for hvem man har mest tiltro til. At artikkelen fokuserer på suksesshistorier med lavkarbo i familiesammenhengen synes jeg også gir artikkelen fin dybde. At vi er uenig med Torheims oppfatning gjør ikke artikkelen dårlig

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 16:38   #13
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Det jeg synes var fint med artikkelen er at Elin Torheims uttalelser ikke fikk stå uimotsagt. Det er god journalistikk å hente inn uttalelser og tilsvar fra begge sider av en sak - og her er motsetningene så store at man bare er nødt til å bestemme seg for hvem man har mest tiltro til. At artikkelen fokuserer på suksesshistorier med lavkarbo i familiesammenhengen synes jeg også gir artikkelen fin dybde. At vi er uenig med Torheims oppfatning gjør ikke artikkelen dårlig

Neida, jeg er enig med deg i at artikkelen er bra. Syns bare det er så festlig at motstanderne av lavkarbokosthold føler seg presset helt inn i hjørnet, slik at de mister oversikt og sunn fornuft når de skal argumentere


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 16:56   #14
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Neida, jeg er enig med deg i at artikkelen er bra. Syns bare det er så festlig at motstanderne av lavkarbokosthold føler seg presset helt inn i hjørnet, slik at de mister oversikt og sunn fornuft når de skal argumentere


-

Hehe, skjønner Det er vel noe med at argumentene ikke holder helt mål. Jeg synes det er betenkelig at det hele tiden etterlyses store, randomiserte studier av effektene av lavkarbokost, og at motstanderne ignorerer alle de fysiologiske argumentene som lavkarbo-legene kommer med. Hva som skjer i kroppen når vi spiser er da ikke irrelevant?

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 17:18   #15
Livsnytersken
Juniormedlem
 
Livsnytersken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Innlegg: 42
Livsnytersken har en fantastisk aura rundt segLivsnytersken har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

De sies at vi liggerpå verdenstoppen når det gjelder brød/potetspising, men er vi mer inteligente for det?
Hvis vi ser ut den store verden hvor kostholdet er litt annerledes sammensatt er vel ikke folk dumme for det?
Men det ensidige fokuset på lavkarbo fra medienes side, er skyld i at kostholdet har fått den status blandt mostanderne som den har fått.
Selvfølgelig skal barn og voksne ha karbohydrater, men ...
I noen tilfeller sier den helsemessige siden at nærmere null er ok, i periode.
Andre kan velge flere osvosv.
Det dreier seg jo også om hvilke karb. vi velger.

Jeg har enda til gode å se en eneste dokumentasjon på at sukker og stilvelse er noe kroppen må ha for å overleve.

Livsnytersken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo men slurver noen ganger Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 17:20   #16
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Det virker så håpløst når man leser tabloidene. Var til og med en idiot der som prøvde seg med den "Selv Atkins døde av hjerteinfarkt"-løgnen. En får gjøre sitt beste for å huske at brorparten av de som kommenterer i tabloider er de som står aller nederst på den intellektuelle rangstigen.

"Barn/hjernen trenger karbohydrater", herregud for noe forbannet tull! (Unnskyld språket) Og at man trenger korn, eller at korn i det heletatt er fordelaktig å spise? Det finnes ikke essensielle karbohydrater! Den pittelille glukosen hjernen trenger produserer leveren helt fint (akkurat som den skal), og korn gir ingenting av verdi og masse som har negativ innvirkning på folks helse (gluten, opiumslignende sentralstimulerende stoffer, mm).

Dersom korn av alle ting er så fryktelig viktig hadde jeg satt umåtelig stor pris på en utredning rundt hvorfor. Det samme gjelder frukt. Greit, et eple du har plukket i hagen er bedre (les: mindre ille) enn smågodt, men hvorfor utsette seg for noen av dela? De industridyrka frukthybridene vi ser i butikken i dag inneholder omtrent bare vann, fiber og sukker som et resultat av at det er lønnsomt at de vokser fort og smaker søtt, så igjen.. hva i alle dager er poenget med å spise det?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 17:58   #17
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Minn sønn startet på ketogendiett 5 måneder gammel pga av intraktabel epilepsi. Dette ble startet på Statens senter for epilepsi.

I rest my case.............

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 19:14   #18
Livsnytersken
Juniormedlem
 
Livsnytersken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Innlegg: 42
Livsnytersken har en fantastisk aura rundt segLivsnytersken har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Minn sønn startet på ketogendiett 5 måneder gammel pga av intraktabel epilepsi. Dette ble startet på Statens senter for epilepsi.

I rest my case.............

Hvordan går det i dag?
Har lest om epileptikere som i voksen alder ved hjelp fra Hexebergklinikken.

Livsnytersken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo men slurver noen ganger Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 19:41   #19
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av Livsnytersken, her.

Hvordan går det i dag?
Har lest om epileptikere som i voksen alder ved hjelp fra Hexebergklinikken.

Etter forholdene vil jeg si det går veldig bra. Go'Gutten er 15 år i dag, og fortsatt er ketogendiett det eneste som har effekt på anfallene.
Det er slik at på ketogendiett blir 30 % anfallsfrie, 30 % betydelig bedre, og 30 % virker det ikke på (uten at noen pr. i dag kan forklare hvorfor det er slik).
En ting er i hvert fall sikkert - hadde vi ikke startet med ketogendiett den gangen, hadde ikke prinsen vært i live i dag.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 19:59   #20
Livsnytersken
Juniormedlem
 
Livsnytersken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Innlegg: 42
Livsnytersken har en fantastisk aura rundt segLivsnytersken har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Flott!

Livsnytersken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo men slurver noen ganger Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 20:06   #21
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Ja det synes vi også selv om vi fortsatt har daglige anfall, er det til å leve med. Lavkarbo er jammen bra for mye..........

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 22:23   #22
Livsnytersken
Juniormedlem
 
Livsnytersken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Innlegg: 42
Livsnytersken har en fantastisk aura rundt segLivsnytersken har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Ja det synes vi også selv om vi fortsatt har daglige anfall, er det til å leve med. Lavkarbo er jammen bra for mye..........

Ja selvfølgelig. Og det som jeg da reagerer på er at en ekspert er så konsekvent i sine svar.
Hva med å si "i de fleste tilfeller"? Det er ingen regler uten untak.
Man blir verken dummere eller klokere om man spiser sånn eller slik!
Tror ikke vi kan kjøpe IQ på Rema 1000.

Livsnytersken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo men slurver noen ganger Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 09:27   #23
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av Livsnytersken, her.

Man blir verken dummere eller klokere om man spiser sånn eller slik!
Tror ikke vi kan kjøpe IQ på Rema 1000.

Skjønner hva du mener, men i den grad en IQ-test kan bli vanskelig å gjennomføre for noen med ADD/ADHD ol. og de selger kokosnøtter og kokosmelk på Rema 1000 så kan det motsatte argumentet også fint gjøres.

Et kjapt google-søk viser en masse studier på adferdsproblemer og barn med læringsvansker som har meget god effekt av diett, særlig karbohydratrestriksjon og økt mengde MTC-fett (primært fra kokos). Jeg husker selv min tid på skolen med "sunn" frokostblanding til frokost og melk, grovbrød og frukt til lunch. Var sulten, slapp, ukonsentrert og trøtt som ei strømpe hele skoledagen og jeg har ikke en eneste av disse nymotens "diagnosene", så min sympati går ut til alle dem som må forsøke og lære med læringsvansker og konstant sukkerrus og -abstinenser. :/

Leste for en tid tilbake om en skole i Danmark som tok på seg problembarn som falt helt utenfor det vanlige skolesystemet. Med tilrettelagt undervisning, lavkarbomat laget på gode råvarer og streng kostholdsveiledning med foreldrene oppnådde de en komplett helomvendig; avgangskarakterer over snittet for den offentlige skolen! Hadde vært gøy å lese litt om dette igjen om noen har noen pekere til dette prosjektet, for jeg husker ikke nok detajler til å finne det igjen..

Uansett, IQ kan visst for mange kjøpes på Rema 1000 (eller i allefall et betraktelig bedre resultat på en standardisert IQ-test).

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 12:06   #24
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

En gang i verden for maaange år siden var jeg lærer for en elev med datidens diagnose mbd. Jeg tror nok eleven med fordel kunne hatt flere diagnoser, men det var denne vi jobbet utifra. Eleven gikk i ungdomsskolen, men vi syslet med pensum fra 1-3 klasse.

Etter å ha vært på et kursopphold ble det bestemt at vi skulle sjekke Feingolddietten på eleven. Resultatene uteble ikke!! Ting vi hadde strevd med ble barnemat og vi kunne hoppe opp til pensum fra 4-6 klasse, vi begynte til og med å snuse på 7. klassepensum!

Dessverre klarte ikke familien å holde fast på dietten så eleven ramlet kjapt ned til nivået før dietten.....

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 12:09   #25
Livsnytersken
Juniormedlem
 
Livsnytersken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Innlegg: 42
Livsnytersken har en fantastisk aura rundt segLivsnytersken har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater og barns hjerne

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Skjønner hva du mener, men i den grad en IQ-test kan bli vanskelig å gjennomføre for noen med ADD/ADHD ol. og de selger kokosnøtter og kokosmelk på Rema 1000 så kan det motsatte argumentet også fint gjøres.

Et kjapt google-søk viser en masse studier på adferdsproblemer og barn med læringsvansker som har meget god effekt av diett, særlig karbohydratrestriksjon og økt mengde MTC-fett (primært fra kokos). Jeg husker selv min tid på skolen med "sunn" frokostblanding til frokost og melk, grovbrød og frukt til lunch. Var sulten, slapp, ukonsentrert og trøtt som ei strømpe hele skoledagen og jeg har ikke en eneste av disse nymotens "diagnosene", så min sympati går ut til alle dem som må forsøke og lære med læringsvansker og konstant sukkerrus og -abstinenser. :/

Leste for en tid tilbake om en skole i Danmark som tok på seg problembarn som falt helt utenfor det vanlige skolesystemet. Med tilrettelagt undervisning, lavkarbomat laget på gode råvarer og streng kostholdsveiledning med foreldrene oppnådde de en komplett helomvendig; avgangskarakterer over snittet for den offentlige skolen! Hadde vært gøy å lese litt om dette igjen om noen har noen pekere til dette prosjektet, for jeg husker ikke nok detajler til å finne det igjen..

Uansett, IQ kan visst for mange kjøpes på Rema 1000 (eller i allefall et betraktelig bedre resultat på en standardisert IQ-test).

Har selv et barnebarn med ADHD.
Og mitt poeng er bare det at jeg ikke liker at noen eksperter hele tiden maser om at alle barn må spise høykarbokost for da skal de visstnok bli klokere.
Hvorfor er dette så viktig for alle norske barn?
Hva med barn som er oppvokst med en annen matkultur?
Eller barn som må leve på tilrettelagt kost av helsemessige grunner?
Blir de mindre oppvakte av den grunn?
Tror ikke det nei.

Livsnytersken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo men slurver noen ganger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lipider, blod-hjerne-barriere og triglycerider jvb Fysisk og mental helse 0 19-01-10 10:08
Bok om barns kosthold Anne Barns kosthold 7 18-09-08 20:12
Belønningsstragier i en fet hjerne Goggen Generell ernæringsdebatt 2 10-09-06 12:15
Mer energi, gladere, ryddigere hjerne ! Marianne Fysisk og mental helse 6 20-12-04 03:41
Gjennom et barns øyne... HP Livets lyse side 0 21-05-04 14:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no