Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Lavkarbo-dietter og risiko for død?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-10-10, 20:30   #1
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Lavkarbo-dietter og risiko for død?

Ja, sjekk selv HER!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 20:46   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-dietter og risiko for død??

Jeg antar at språket reflekterer verdien av innholdet - men jeg ga opp å lese det der. Har de bare kjørt en amerikansk svada-artikkel rett gjennom Google translate, eller? Setningsstruktur og særskriving er fine biler!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 20:51   #3
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo-dietter og risiko for død??

Gå til kilden, http://www.annals.org/content/153/5/289.full

Undersøkelsen viser en økt total dødelighet ved lavkarbodietter enn for folk som ikke spiser lavkarbo. Men dersom inntaket er plantebasert og ikke kjøttbasert er dødeligheten lavere. Det er veldig overraskende at fordelene ved evt redusert vekt ikke oppveier ulempene ved å spise mer animalsk mat. 130.000 deltakere fulgt over 26 år (kvinner) og 20 år (menn) gjør undersøkelsen signifikant.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 21:14   #4
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo-dietter og risiko for død??

Studien er en observasjonsstudie, og det er akkurat den samme som er omtalt i Nytt i Uka her for litt siden, og den gang kommentert av Kathrin Kobbevik (folkehelsekoordiantor i Ålesund). Har skrevet om det her: Slakt av kjøttdietter

Det finnes ikke noe signifikant ved en slik observasjonsstudie, det finnes bare statistiske sammenehenger, ingen årsakssammenhenger (Kostdoktorn omtalte studien som verdiløs).

For å illustrere:

* Det er en utvilsom statistisk sammenheng at det drukner flere mennesker når det spises mye is

Dette gjør ikke isen til årsak, det er sommeren som er årsaken, for begge deler skjer da.

Kan også nevne at de som spiste minst karbohydrater i studien spiste 35-37 energiprosent karbohydrater.
Ved et daglig inntak på 2000 kcal så tilsvarer det 170-180 gram karbo.

Lavkarbo? Nei.
Et kosthold som inneholder mindre karbohydrater er ikke automatisk et lavkarbokosthold.

Så bør man tenke på at for å få data til denne studien så har man benyttet seg av data fra to andre studier, og i de studiene har man hentet inn opplysninger om folks kosthold ved å sende de en spørreskjema en håndfull ganger i løpet av 20-26 år, og de skulle da svare på hva de husket at de hadde spist det siste året.
Spørsmålene har ikke tatt hensyn til pølsebrød, hamburgerbrød m.m....dere kan lese mer om det i linken over.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 21:20   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo-dietter og risiko for død??

Den studien det refereres til, er vel den "sykepleier-studien" som det har vært en del snakk om her inne?
De som deltok i studien, rapporterte inn selv hva de (mente) de hadde spist.

Jeg var med på den store mor-barn undersøkelsen for en tid tilbake, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke svarte helt sant alltid. Selv om jeg ville det, fordi jeg anså den undersøkelsen som veldig viktig, så var det en del spørsmål som jeg ikke svarte riktig på, kanskje fordi jeg var lei på slutten av skjemaet eller fordi jeg rett og slett ikke husket hvor mange ganger i måneden jeg hadde gitt barnet mitt en type mat.
Så jeg tror ikke på studier hvor folk rapporterer inn selv hva de har gjort og spist.

I denne sykepleierundersøkelsen skilte de heller ikke på bearbeidet/prosessert kjøtt og rent kjøtt, ser jeg. Så hvis deltagerne hadde spist mye pølser, så telte det like mye som en biff i inntak av kjøtt og proteiner...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 21:25   #6
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo-dietter og risiko for død??

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Den studien det refereres til, er vel den "sykepleier-studien" som det har vært en del snakk om her inne?
De som deltok i studien, rapporterte inn selv hva de (mente) de hadde spist.

Jeg var med på den store mor-barn undersøkelsen for en tid tilbake, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke svarte helt sant alltid. Selv om jeg ville det, fordi jeg anså den undersøkelsen som veldig viktig, så var det en del spørsmål som jeg ikke svarte riktig på, kanskje fordi jeg var lei på slutten av skjemaet eller fordi jeg rett og slett ikke husket hvor mange ganger i måneden jeg hadde gitt barnet mitt en type mat.
Så jeg tror ikke på studier hvor folk rapporterer inn selv hva de har gjort og spist.

I denne sykepleierundersøkelsen skilte de heller ikke på bearbeidet/prosessert kjøtt og rent kjøtt, ser jeg. Så hvis deltagerne hadde spist mye pølser, så telte det like mye som en biff i inntak av kjøtt og proteiner...

Jepp, det er sykepleierstudien (Nurses health study).
For å være korrekt, studien det refereres til på Nettavisen er ingen egen studie, den har bare tatt for seg tall fra Nurses Helath Study og Health Professionals’ Follow-up Study.
Samme spørreskjema brukt i begge studiene

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 21:59   #7
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo-dietter og risiko for død??

Hvis man spiste lav-karbo der protein og fett hovedsaklig kom fra planteriket, var dødligheten faktisk lavere enn ved "normalt" kosthold.

Sånn sett senker lavkarbo dødligheten. Men dette blir tydeligvis til overmål oppveiet av skadelige effekter av animalsk fett og protein.

__________________


gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 14-10-10, 22:03   #8
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo-dietter og risiko for død??

Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.

Gå til kilden, http://www.annals.org/content/153/5/289.full

Undersøkelsen viser en økt total dødelighet ved lavkarbodietter enn for folk som ikke spiser lavkarbo. Men dersom inntaket er plantebasert og ikke kjøttbasert er dødeligheten lavere. Det er veldig overraskende at fordelene ved evt redusert vekt ikke oppveier ulempene ved å spise mer animalsk mat. 130.000 deltakere fulgt over 26 år (kvinner) og 20 år (menn) gjør undersøkelsen signifikant.

Tror ikke undersøkelsen var representativ med vektnedgang. Det sto presisert at objektene i undersøkelsen var helsepersonell og ikke representativ for den amerikanske befolkningen ellers, eller noe sånn

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 12:14   #9
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Lavkarbo-dietter og risiko for død??

Opprinnelig lagt inn av gilbertine, her.

Hvis man spiste lav-karbo der protein og fett hovedsaklig kom fra planteriket, var dødligheten faktisk lavere enn ved "normalt" kosthold.

Sånn sett senker lavkarbo dødligheten. Men dette blir tydeligvis til overmål oppveiet av skadelige effekter av animalsk fett og protein.

Det vises ikke at animalsk fett og protein er skadelig i Nurses Healt Study, så ikke bekymre deg for det

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 13:39   #10
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo-dietter og risiko for død??

Sykepleiere? Hvor jobbet de? Jeg var i adskillig bedre form da jeg var en av et team i hjemmesykepleien der vi hadde tid til det vi skulle, i forhold til helsa da jeg ble alene på mine vakter på sykehjem og aldri rakk noe...

Hva spiste folk? Hva døde de egentlig av? Røkte de? For meg som ikke røyker er det ganske sentralt ettersom jeg er vant til å være den eneste ikke-røykende på mine vakter...

Det eneste jeg lærte av den artikkelen er at vi alle kommer til å dø

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 12:32   #11
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Lavkarbo-dietter og risiko for død??

Denis Minger som har bloggen Raw Food SOS har debunket denne studien så det holder. Denis skriver forøvrig utrolig mange bra artikler.

Se debunkingen her: http://rawfoodsos.com/2010/09/08/bra...rs-in-trouble/

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter Polarlyset Ketolysekuren 22 03-04-09 12:28
Dietter? Stinemoj PCOS og karbohydratkontroll 2 14-12-08 11:51
Lavkarbo-dietter øker kreftfaren Smula Ketolysekuren 9 20-06-07 17:05
Dietter... lisbet Spørsmål og svar 0 07-02-07 17:27
Kan ketolysekuren kun kombineres med andre lavkarbo dietter? Thula Ketolysekuren 28 03-03-05 09:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no