Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sild er vell sundt eller er det ikke det?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-02-05, 15:57   #1
Tidligere bruker
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sild er vell sundt eller er det ikke det?

.................


Sist redigert av Tidligere bruker : 01-11-07 kl 18:02.
  Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 16:02   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sild på glass ligger vel i sukkerlake ofte, eller..?

Hjemmelaget sild.. hva er det?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 16:53   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk



.. og sunnheten av tomatsild avhenger jo av hva man har oppi ellers enn sild og tomat

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 20:37   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av CrizzBee

Hva med hjemmelaget sild? Er det sunnere eller ikke sunnere?

Så da vil jeg tro at hjemmelaget er sunnere

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-02-05, 22:03   #5
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sild er sundt og godt og magert og billig! ...og beinete...

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 08-02-05, 00:07   #6
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Ja, sild er sundt!
Fersk stekt sild er jo bare nydelig, men det får en sjelden tak i her. Den har mange bein,desverre,- men hvis du rundsteker den er de lette å fjerne synes jeg.
Jeg kjøper oftest frossen spekesild file. Den er saltet så jeg vanner den litt ut. Flott til f.eks. sursild og kryddersild eller rett og slett til kokte egg. (Har også tidligere brukt dem til poteter, kålstuing og rødbeter)
I oppskriftene til sursild, kryddersild ol. skal der alltid (tror jeg ) litt sukker, men det kan jo lett skiftes ut med annet søtningsmiddel og da blir det jo både sundt og godt!
Pass bare på at det ikke blir for salt!

Ps.: I min lesebok på folkeskolen stod det dessuten: "Et du sild, vært du snild".

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 08-02-05, 00:57   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Ehem... sild er vel ikke magert, vel... Men sunt er det jo!

Imidlertid vet jeg ikke helt om det er helt lurt å steke den... for da blir de sunne omega 3-fettsyrene ødelagte...

Sorry at jeg blander meg... Er visst den fiskespisergledesdreperen i dag, jeg...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 08-02-05, 01:08   #8
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sitat:

Ehem... sild er vel ikke magert, vel...

Nei, det er selvfølgelig fet fisk!

Sitat:

Imidlertid vet jeg ikke helt om det er helt lurt å steke den... for da blir de sunne omega 3-fettsyrene ødelagte...

Det er mulig , men jeg kan i hvert fall ikke spise fersk rå fisk!

Sitat:

Sorry at jeg blander meg... Er visst den fiskespisergledesdreperen i dag, jeg...

På ingen måte, Scilla! Det skjerper bare både interessen og apetitten!!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 08-02-05, 01:26   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av komkari

På ingen måte, Scilla! Det skjerper bare både interessen og apetitten!!

Åh, takk for at du ikke tok det ille opp Komkari!

Sitat:

Det er mulig , men jeg kan i hvert fall ikke spise fersk rå fisk!

Sushi? Men spekesild/tomatsild/sursild er sikkert sunt... og Janssons Fristelse og sånt - er det ikke sild i det tro..? Jeg tenker på pannestekt sild når jeg sier at fettsyrene blir ødelagte. Kanskje det går an å steke den i ovnen på svak varme? Kanskje det til og med var det du tenkte på da du skrev rundsteke...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 08-02-05, 10:20   #10
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs


Sitat:

Åh, takk for at du ikke tok det ille opp Komkari!

Bare hyggelig dette!

Sitat:

.. og Janssons Fristelse og sånt - er det ikke sild i det tro..?

Jeg aner ikke, - vet ikke om jeg har smakt Janssons Fristelse engang. Hva er det?

Sitat:

Kanskje det til og med var det du tenkte på da du skrev rundsteke...

Neida, da har steker jeg den på en varm panne uten å skjære den opp! ( Det lukter ganske mye på kjøkkenet etterpå! ...men pytt, pytt det smaker nydelig! )
Har aldri forsøkt å steke sild i stekeovnen, men det var en god ide! Skal jammen forsøke det neste gang jeg får tak i fersk sild. Takk skal du ha Scilla!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 00:58   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av komkari

Jeg aner ikke, - vet ikke om jeg har smakt Janssons Fristelse engang. Hva er det?

Svensk rett med fløte og poteter tror jeg... gratinert... men det er mulig at det er ansjos de har oppi Har aldri smakt det.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 11-07-05, 12:56   #12
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Svensk rett med fløte og poteter tror jeg... gratinert... men det er mulig at det er ansjos de har oppi Har aldri smakt det.

Jeg har. Det er mest poteter (sikkert 90 %, om ikke 95), noe løk, ansjosfileter og fløte over, stekt i ovn. Altså ikke noe for dette forumet...

(Ikke var det spesielt godt heller, men det må ingen fortelle slektningene i Stockholm...)

Men sild er jo sunt - i alle former - nettopp fordi det er fet fisk. Jeg liker røkt sild, ligger vakuumpakket og nesten utbenet i nærheten av fiskekakene på Rema 1000 f eks... Så det er lett å få tak i. Kålrabistappe til, liker jeg - den kan "drøyes" med f eks knutekål eller neper for å få litt lavere karboinnhold. Forresten er jeg ikke sikker på hvor mye karber neper har, men knutekål har i hvertfall lite.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no