Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Forvirring ang kunstig søtning

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-04-12, 00:29   #1
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Forvirring ang kunstig søtning

Først så trodde jeg at natreen og splenda var bra....
Så fikk jeg vite at nei, det var ikke bra, Sukrin det var tingen ....
Men så var det ikke bra heller, måtte ha noe som heter Tagatesse.

Så nå er jeg ganske forvirret.
Hva skal jeg bruke i min eggemelk?
I min te?

Det er jo stort sett der det behøves noe søtt.

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 00:47   #2
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Forvirring ang kunstig søtning

Stevia funker veldig bra i drikke, men ikke alltid like bra i bakst. Trolig det sunneste søtningsmiddelet.

Sukrin er også flott hvis du liker smaken, problemet er at det ofte gir en kaldsmak munnen og følelsen av at halsen nærmest snurper seg sammen hvis en bruker mye av dette.

Tagatesse er søtningsmiddelet som smaker og oppfører seg mest likt sukker, men det inneholder noe karbo, og kan gi samme bivirkninger som maltitol ved stort inntak.

Natreen er trolig sunnere enn Splenda, og er ganske nøytral på smak og funker bra i både drikke og bakst. Også Natreen er noe omdiskutert, men jeg har lest mer negativt om Splenda, så det bruker jeg ikke selv om Splenda også er god på smak. Den flytende har minst karbo, men funker best i drikke.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 01:23   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Forvirring ang kunstig søtning

Og så er det ikke alle disse som er definert som kunstige søtningsmidler, da. Sukrin (erythritol), stevia og tagatose er ikke kunstige i seg selv. Men som Shailene sier, det har med smak å gjøre, og bakeegenskaper, f eks vil ikke sukrin karamelliseres, men det kan tagatose osv.

Natreen og Splenda (sukralose) er som Shailene sier omdiskuterte, og for min del har jeg gått helt bort fra å bruke noen av dem.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 01:39   #4
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forvirring ang kunstig søtning

Har det noen betydning hva man bruker hvis man ønsker å gå ned i vekt? Tenkte å satse på tagatessen, men hvis den har karber, så er vel kanskje ikke det så bra?

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 01:55   #5
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Forvirring ang kunstig søtning

Hvis du først og fremst bare skal bruke litt søtt i teen, har det nok ikke så mye å si med tanke på vekt. Tagatesse er jo dobbelt så søtt som sukker, så man trenger ikke bruke så mye av det. Er du vant til å bruke mye søtt i teen, og drikker mye te hver dag, kan det jo være greit å velge noe annet da. Personlig foretrekker jeg stevia-ekstakt, som jeg bestiller fra iherb.com. Jeg syns også Sukrin gir lite bismak hvis jeg bare bruker en teskje tekoppen, så det er jo også et alternativ.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 02:43   #6
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Forvirring ang kunstig søtning

Karbene i Tagatose har ekstremt lav GI (2 eller 3) og har veldig lite påvirkning på insulinutskillelse (som er det som trigger fettlagringen).

http://en.wikipedia.org/wiki/Tagatose

Ulempen er at man kan få luft i magen om man spiser for mye. Jeg fikk en del første gangen, men er vant til det nå. Jeg synes dette er det eneste som likner vanlig sukker så jeg ikke smaker forskjell, men blander likevel med litt Sukrin, bare ikke så mye at det blir "kald" smak. Sukrin gir meg ingen luft i magen og har 0 kalorier.

Husk at til og med fiber, som cellulose, er karbohydrater kjemisk sett, men vi kan ikke ta de opp. Derfor skiller vi mellom sukker, stivelse (som kroppen gjør om til sukker) og fiber.

I tillegg har vi altså alle disse nye stoffene som kan oppføre seg litt imellom. F.eks sukkeralkoholer. Tagatose er helt i den "snille" enden av skalaen og jeg tviler på at det dytter noen ut av ketose. Sukrin har GI 0 og er helt klart et sukkeralkohol som ikke vil telle hverken mtp karber, eller kalorier, for den saks skyld.

Stevia + de kunstige søtstoffene er "noe annet" som ikke teller som karber (og da også har GI 0) , men mange synes det er ulemper med de, enten mtp smak eller konsistens, eller bakeegenskaper/at de ikke gir karamellisering. Alle kan brukes til enkle ting som å søte kaffe, te og div. rører/deiger etc.

Jeg ser an litt etter bruken/prisen, mao. Jeg lagde perfekte brente mandler som smaker helt som originalen, i dag, med Tagatesse. I kaffen dryppet jeg noen dråper Natreen.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 08:18   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Forvirring ang kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Har det noen betydning hva man bruker hvis man ønsker å gå ned i vekt? Tenkte å satse på tagatessen, men hvis den har karber, så er vel kanskje ikke det så bra?

Noen reagerer negativt på bruk av kunstige søtningsmidler som natreen, splenda osv og får ikke ønsket vektnedgang. Andre kan bruke så mye de vil uten at det påvirker vektnedgangen, så her må du nesten bare prøve deg frem. Et stikkord er vel moderasjon uansett hva du velger.

Selv bruker jeg en kombinasjon av sukrin/stevia i matlaging eller Tagatesse/stevia dersom det er noe som trenger litt karamellisering og te/kaffe bruker jeg stevia.

Bruker tagatesse med måte siden jeg får litt luft i magen. Tagatesse er basert på Tagatose og inneholder også sukralose (splenda) det er det som gjør det så søtt, tagatose i seg selv er mindre søtt enn sukker. Ca 15-20% av tagatosen blir tatt opp i kroppen så det er ikke så mye kh så sant man ikke bruker store mengder.

Du må nok finne ut hva som passer deg best selv, for meg er det ulike kombinasjoner.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 09:12   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Forvirring ang kunstig søtning

Jeg bruker FOS i te. Ikke fordi jeg må ha noe søtt i te-en, men fordi legen min mente jeg trenger å "fore opp" de "snille" tarmbakteriene. FOS (fructo-oligo-sakkarider!)er et langkjedet sukker utvunnet fra sikori eller fra jordskokk. Smaker bare litt søtt og er et "fisesukker" i starten.

Ellers har jeg både hvitt og lysebrunt sukker, stevia, xylitol, yacconsirup, honning og sukrin hjemme. Det meste holder på å bli gammelt og var innkjøpt til "hjemmelaget sjokolade".

Jeg har vel kommet fram til at det for meg kjennes riktigst å fokusere på å spise lite søtt, rett og slett... og da heller bruke honning, stevia og demarasukker (og dadler og rosiner) som søtning. (Stekt pastinakk og epler er forresten utrolig søtt når man ikke er veldig vant. Et revet eple eller en most banan er faktisk veldig god søtning i flere tilfelle. Det må selvfølgelig veies opp mot karbohydratbelastningen. )

Tror som flere nevner over at dette må avgjøres av hvordan man personlig reagerer på de ulike stoffene og hva man synes er viktigst. Spiser man store mengder "søtt" er det nok også viktig å skjele til hvordan det virker på kort og lang sikt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 09:30   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Forvirring ang kunstig søtning

natreen suketter i teen er rimelig og greit og uten karbohydrater. Ikke sunt men om du bruker bare litt tåler du det kanskje. Jeg bruker det. Sukrin og stevia bruker jeg i bakst, synes stevia smaker vondt i te. Det finnes dog noen smakfulle steviadråper som kanskje smaker bedre men det er dyrt, fåes på iherb.com. Tagatesse er det mer karbo i og kan brukes hvis man vil lage karameller. Alle de kunstige med lite karbo kan du bruke men de er usunne, mens stevia, sukrin og tagatesse er sunnere alternativer til dette.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 23:30   #10
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forvirring ang kunstig søtning

Takk for mange gode svar her :-)

Det er snakk om kanskje 1-2 kopper med te, og ikke hver kveld, og da et par suketter, eller noen dråper natreen. Skal teste ut sukrin hvordan den føles i te, og tagatesse men det var dyrt å kjøpe. Jeg handler ikke over nett, så da får jeg ikke kjøpt stevia. skal også prøve det ut i eggemelk.

laget gul kake i påsken, med tegatesse, og den ble supergod :-)

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 09:24   #11
brida
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 2
brida er på en erverdig vei

Sv: Forvirring ang kunstig søtning

Hei,
Det er stort utvalg av kunstig søtning her http://www.iherb.com/Sweeteners.
Jeg pleier å kjøpe stevia i dråper. For meg er det nok med en dråpe.

brida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 09:54   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Forvirring ang kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Takk for mange gode svar her :-)

Det er snakk om kanskje 1-2 kopper med te, og ikke hver kveld, og da et par suketter, eller noen dråper natreen. Skal teste ut sukrin hvordan den føles i te, og tagatesse men det var dyrt å kjøpe. Jeg handler ikke over nett, så da får jeg ikke kjøpt stevia. skal også prøve det ut i eggemelk.

laget gul kake i påsken, med tegatesse, og den ble supergod :-)

med så små mengder du bruker kan du bruke hva som helst nesten.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 10:02   #13
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Forvirring ang kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

med så små mengder du bruker kan du bruke hva som helst nesten.

Sånn tenker jeg også, Yrla. Da er det like greit å finne det man synes smaker best og koooose seg

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 11:52   #14
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Forvirring ang kunstig søtning

Opprinnelig lagt inn av brida, her.

Hei,
Det er stort utvalg av kunstig søtning her http://www.iherb.com/Sweeteners.
Jeg pleier å kjøpe stevia i dråper. For meg er det nok med en dråpe.

Hei brida, det er ikke lov å ha iherbkode i signaturen sin i følge forumreglene..

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kunstig søtning Havana Spørsmål om matvarer og oppskrifter 12 14-01-11 14:08
Sukker vs kunstig søtning Mercudia Spørsmål og svar 4 12-07-09 22:47
Alkohol og kunstig søtning K`s choice Ketolysekuren 4 22-09-08 00:29
Kunstig søtning sommerblomt Ketolysekuren 15 02-06-08 02:41
Proteinpulver og kunstig søtning Sweetflower Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 16-11-07 18:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no