Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Mat i barnehagen

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-07-04, 12:17   #1
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk
Thumbs down

Mat i barnehagen

Min yngste datter, 1åringen, går i barnehage der hun får maten. Det er i og for seg bra. Men, innslaget av kneipbrød, prim, syltetøy, vafler, gele, posemos, ketchup etc er litt i største laget etter min smak. Jeg skal ta dette opp med barnehagen og har laget et brev. Jeg legger kladden ut her i håp om å få noen inspill, nye momenter eller endring av de som er, eller andre ting jeg bør ha med. Dessuten er det kanskje flere som har tilsvarende problem de vil gjøre noe med?


Til forslagskassa E barnehage,



Dere har hengt opp en forslagskasse. Derfor kommer dette forslaget skriftlig nå. Jeg hadde ellers tenkt å ta det opp i foreldremøte sammenheng til høsten.



I Årsplanen for 2004 står det om måltidene:



Mål:

1. Barna skal spise seg mette.

2. Måltidet skal ha en rolig og koselig atmosfære.

3. Barna skal lære gode spisevaner og bordrutiner, samt lære seg visse ferdigheter.



Dette er kjempefint alt sammen! Men, jeg savner et punkt:



4. Maten skal ha høy ernæringsmessig kvalitet og barna skal lære sunne matvaner.



Jeg synes det er fint at barnehage serverer mat. Det er fint at barna kan sitte og dele den samme maten. Det sparer oss som foreldre for matpakkestress om morgenen. Og vi slipper å kaste den brødskiva som ofte blir for mye, men som må være med fordi den behøves noen ganger. Men, det følger et ansvar med å servere 70 barn 2 hovedmåltider daglig. Dette er et ansvar som krever kompetanse, en kompetanse jeg antar ikke inngår i den pedagogiske utdanningen. Man bør derfor hente inn en ernæringsfysiolog som kan hjelpe til med å utarbeide et ’opplegg’. Jeg kan anbefale NN på K. Hun har kompetanse og er svært oppdatert.



Dette er hva jeg mener litt mer konkret. Man bør i størst mulig grad unngå å gi barna:



1) Sukker

i. Mange barn får adferdsproblemer ved inntak av sukker, noen blir ’hypre’.

ii. Diabetes er en sykdom i sterk vekst.

iii. Overvekt er et økende problem i samfunnet, også blant barn.

iv. Sukker er ikke bra for tennene.

v. Sukker er avhengighetsskapende.

vi. Sukker inneholder ingen næring, det er tomme kalorier.



· Lær barna å drikke vann i stedet for saft.

· Begrens bruken av sukkerholdige varer som: syltetøy, prim, brunost, ketchup etc.

· Begrens antallet feiringer, kosestunder som krever ’sukkermat’. Lær barna at det går an å feire og kose seg uten mat, i hvertfall uten ’sukkermat’. Dessuten finnes de mange sukkerfrie/sukkersnillere alternativ. Eggedosis søtet med fruktose, bær med eggedosis, sukkerfri gele, fruktsalat med krem, sjokoladeskum laget av sjokolade med lite sukker, varm sjokolade uten sukker etc.

· Fruktose er et naturlig sukker som er mindre skadelig for tenner og snillere mot blodsukkeret.



2) Fint hvetemel

i. Inneholder lite næring eller fiber, bare tomme kalorier.

ii. Påvirker blodsukkeret forholdsvis mye.

iii. Fortrenger bedre valg.



· Velg et ordentlig grovbrød.

· Havregrøt er et fint alternativ til frokost.

· Sammalt mel, havregryn, malte mandler og lignende kan brukes i vafler og muffins.



3) Industriframstilt mat, ferdigmat

i. Inneholder ofte mye sukker, hvetemel eller stivelse, altså tomme kallorier.

ii. Inneholder ofte transfett som er kreftfremkallende

iii. Inneholder unødvendige eller kunstige tilsetningsstoffer, noe mange reagerer på.



· Bruk meierismør i stedet for margarin

· Bruk mer rent kjøtt og fisk, råkost og dampkokte grønnsaker, grønnsaksupper.



· Jeg er klar over at dette kanskje er det vanskeligste punktet. Å lage mat er resurskrevende. Med kunnskap kan man gjøre bedre valg blant ferdigmaten også.



Alle måltider bør inneholde følgende komponenter i ballanse:

4) Proteiner: Kjøtt, fisk, i mindre grad melkeprodukter, belgfrukter og nøtter.

5) Sundt fett: Ekstra vergin olivenolje, tran, makrell i tomat, meierismør, mandler solsikkefrø, avokado med flere.

6) Antioksidanter og fiber: Grønsaker og frukt, grove kornprodukter, urter og krydder





Jeg håper dette forslage ikke oppfattes som negativ kritikk, men som et positiv innspill til forbedreing - for det er det det er.





Med håpefull hilsen

GB, moren til Josefine på Grønn

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 13-07-04, 15:12   #2
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Guro, du fortjener:

Og det er fordi dette må være det lengste, beste og mest fornuftig, konstruktive og positive forslaget som noen forslagskasse i noen barnehage noen gang har fått! Dette brevet synes jeg alle mødre og fedre her inne bør kopiere (hvis du synes det er greit?), for det er på denne måten vi kan forandre verden. Vi kan trosse ernæringsmyndighetene som synes det er greit at vi spiser 50 gram sukker om dagen, og ikke kan forstå hva som er galt med hvetemel og pasta.
Vi kan skape en grasrotrevolusjon! Og vi starter med barna!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 13-07-04, 17:54   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Kjempebra Guro!!!

Det brevet står det virkelig respekt av!!! Et brev alle barnehager burde motta!! Kommer ikke på noe annet du kunne hatt med...
Du vil nok få positiv respons på dette.
I vår bhg. er de veldig bevisste, og oppfordrer foreldrene til å ikke sende med nugatti ol, men skikkelig pålegg. Så hos oss blir det bursadagsfeiringene vi trenger å ta tak i. - Det blir endel feiringer i en stor bhg...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 14-07-04, 11:51   #4
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Kjempebra, tror nok at de retter seg mye hvis du gir dem dette, men ikke til punkt og prikke. Det er ikke så enkelt å endre kostvaner sånn over natten og det er ikke så enkelt å lage mat som alle 70 barn liker. Men jeg tror faktisk at det går an å få barna til å drikke vann i barnehagen selv om de drikker saft og brus hjemme.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 04-10-04, 09:52   #5
Doris
Juniormedlem
 
Doris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 61
Innlegg: 20
Doris har en fantastisk aura rundt segDoris har en fantastisk aura rundt seg

Jeg er redd du kommer til å møte mektig motstand. Som regel blir Fedon synonymt med slanking og når man så sier at dette er sunt for ungene, da skal du få høre på bråk!

Doris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 04-10-04, 10:35   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Doris

Jeg er redd du kommer til å møte mektig motstand. Som regel blir Fedon synonymt med slanking og når man så sier at dette er sunt for ungene, da skal du få høre på bråk!

Ja det tror jeg også. Hvis jeg nevner ordet lavkarbo i forbindelse med barn, mener folk regelrett jeg er en barnemishandler som prøver å slanke barnet mitt!
Stakkars Fedon som gikk ut i media og sa at barn ikke burde få disse høy GI grøtene som de spiser nesten utelukkende i småbarnsalderen. Han fikk gjennomgå så det holdt, særlig av Wenche Frølich (Jeg brekker meg bare jeg nevner navnet....).

FLOTT TILTAK Guro!! Kan jeg kopiere brevet ditt og gi til barnehagen når jenta mi begynner? Det er en stund til enda, men jeg syns det var så fantastisk flott skrevet, saklig og utrolig bra!!

Håper barnehagen ikke stiller seg negative til det, du vet jo hvordan Ola Nordmann er når det gjelder barn og sukker...

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-10-04, 10:53   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Det som er viktig er å ta det på en ordentlig måte, dele kunnskap om GI og hvordan dette innvirker på hormonsystemet... Viktig å gjøre det ordentlig fra begynnelsen... Dette kommer jeg mer tilbake til litt etterhvert... Frist things first...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 29-10-04, 17:49   #8
Kanel
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: I landet vårt
Alder: 51
Innlegg: 119
Kanel har en fantastisk aura rundt segKanel har en fantastisk aura rundt seg

Helt enig i det du skriver, og håper mange kopierer og sender det til sine barnehager!

Har selv jobbet i barnehage og det er utrolig hvor mange grunner man har til å feire..
Bursdager, høytid eller generelt kos, turer med varm saft , pølser med ketchup og så videre.
Og vafler og pannekaker minst en gang i uka, da med sukker eller syltetøy.
Sunn mat er nesten helt fraværende...

Er glad noen tar opp dette!

__________________
Hilsen Kanel


Vel i mål - minus 55 kg

Startvekt 120 kg

Kanel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 06-11-04, 18:40   #9
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Vi har Au pair til sønnen vår så jeg har ikke erfaring med barnehage. Jeg lurer derfor på en ting: Går det ikke an å si at det og det og det spiser ikke min sønn?

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 06-11-04, 19:30   #10
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Jeg synes det blir litt for vanskelig å si at min datter ikke skal ha hverken hvetemel, sukker eller industriframstilt mat. Det blir for vanskelig for barnehagen å takle med ett slikt barn.

Jeg kan velge å la barne spise det de serverer alle barna, sende med egen mat eller påvirke hva de serverer til alle. Jeg velger det siste, men de er en lang og krevende prosess. Jeg har gjordt en modereasjon, jeg har send med datteren min en flaske rapsolje, slik at hun får en skje eller to med olje ved 'fruktmåltidet'. Jeg planlegger å be om å få komme en gang eller to og servere noe 'alternativt', en smootie for eksempel, bare for å vise de ansatte at det går ann å lage noe sundt og godt og enkelt. Gi dem noen enkel oppskrifter. Senere skal jeg forsøke å få til et foredrag om barn og ernæring for foreldrene. Deretter vil jeg ta opp diskusjonen igjen. Nytter ikke å diskuter med foreldre uten noen kunnskap eller interesse - og det er foreldene som kan be om endring i barnehagen.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 06-11-04, 19:38   #11
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Jeg skjønner.

Sønnen min har så godt som aldri hatt hvetemel eller sukker i sin kropp. Når han begynner i barnehagen ser jeg for meg at jeg gir inntrykk av at han er intollerant for visse matvarer. Vi har en del diabetes 2 i familien, i tillegg til at både jeg, moren min og mormoren min er overbevisst om at vi ikke tåler melk. Nå har jeg for min del tenkt å sjekke dette skikkelig opp snart.

Det er jo slik at allergikere skal være forsiktig med hva de gir barna. Da bør man vel også være det når man er intollerant. Så jeg kan f.eks si at jeg tåler ikke så og slik og derfor mener spesialistene at sønnen min ikke bør ha det.

Har ikke strategien klar men jeg har jo god tid på meg. Skal muligens ha Au pair i to år til.

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-11-04, 10:09   #12
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Ja det tror jeg også. Hvis jeg nevner ordet lavkarbo i forbindelse med barn, mener folk regelrett jeg er en barnemishandler som prøver å slanke barnet mitt!

Ja, du så sikkert hvilken barnemishandler JEG ble fremstilt som på NM? Helt sykt! Spesielt når beskyldningene kommer fra mennesker som ikke vet noe om det, og som rett og slett NEKTER å lære det også....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 15-01-05, 17:26   #13
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Jeg er så irritert nå altså!!!!!!!!!


Jeg vet egentlig ikke hvor dette hører hjemme. Var usikker på om jeg skulle starte ny tråd eller bare skrive det her hvor det allerede var en "barnehagemattråd". Men nå skriver jeg altså her:

I går var det "matdag" i barnehagen. Her har ungene med seg egen niste hver dag, men 1 dag i uka lager de mat i barnehagen. Som regel er det rundstykker med pålegg, grønnsaksuppe med pølsebiter og jeg vet det har vært spagetti og scones noen ganger.
Jeg synes ikek maten i barnehagen er BRA! Langt i fra BRA! Men nå har de gått over streken!!!!!!

I går var dagens meny: Cornflakes med sukker og melk!!!!!!!???????

Er'e mulig!!?? Jentungen var i barnehagen fra 7.30-16.00 og det eneste hun hadde spist var 2 skåler med ihjælsukkra cornflakes og 1 eplebit???!!! På nesten NI timer???????

Det går ikke ann!!!!

Jeg har veldig lyst til å ta det opp med styreren for barnehagene i Gol kommune. OG jeg har lyst til å skrive om det i lokalavisa..... Jeg skjønner ikke at de ikke kan tenke lenger jeg??

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 15-01-05, 18:10   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Cornflakes MED sukker?? Herregud den er liksom ikke sukret nok fra før nei... :dåne:
Syns det er bra du sier fra, Elian!! Vi må stå på krava!!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-01-05, 22:56   #15
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av elian

Er'e mulig!!?? Jentungen var i barnehagen fra 7.30-16.00 og det eneste hun hadde spist var 2 skåler med ihjælsukkra cornflakes og 1 eplebit???!!! På nesten NI timer???????

At det går an! Skjønner godt at du er sint, Elian, det har du jamen god grunn til. Men hva er grunnen til at ungene får så elendig mat? Er det dårlig økonomi i barnehagen, eller er det ren uvitenhet fra personalets side? Eller (enda verre) kun latskap?

Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 15-01-05, 23:16   #16
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Ulex

Er det dårlig økonomi i barnehagen, eller er det ren uvitenhet fra personalets side? Eller (enda verre) kun latskap?

Jeg tror det er alle tre!

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 16-01-05, 11:09   #17
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Jeg har 2-3 ganger i løpet av 5 år foreslått at hver dag skulle vært "matdag" i barnehagen. De fleste foreldre er villig til å betale litt mer for at barna skal kunne sitte sammen å spise mat og ikke minst SMØR sin egen brødskive. Jeg (med fler) tro at barna spiser MER når de får lage mate selv. Dette har blitt avslptt fra personalets side HVE GANG. Og grunnen er:


"Det er ikke forsvarlig å ha maten stående fremme på bordet, i romtemperatur, så lenge 2 ganger i løpet av dagen.Maten kan bli dårlig"


"My Azz!!!!!!"
Sier nå jeg da!! De gidder ikke !!!!!!!!!!!! Og noen av de som jobber der har også sagt rett ut, at det ville bli for mye jobb for dem!
Mye enklere med cornflakes vet du!!

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 16-01-05, 13:19   #18
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Ojda Elian. Det er ikke greit. Du kan ikke invitere en dyktig foreleser på område barn og ernæring til å holde foredrag for foreldrene, de må selvfølgelig betale. Det er om å gjøre å få foreldrene interessert har jeg skjønt etterhvert. Er det kommunal barnehage foresten?

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 16-01-05, 15:00   #19
Ingo
Medlem
 
Ingo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 46
Innlegg: 145
Ingo er virkelig snillIngo er virkelig snillIngo er virkelig snillIngo er virkelig snill

Dette provoserer ja!!!

Jeg jobber i barnehage jeg, og den er privat og med lunch og frukt hver eneste dag.
Det er INGEN problem å servere mat som barna får smøre på selv. Det tar maks en halv time, ungene elsker å hjelpe med å dekke bord og liknende, blir flinke og selvstendige til å smøre og spise, og KAN få gode matvaner.
På avdelingen min er skalken blant annet det mest populære!

Eneste er som er et lite problem, er brødet og pålegget... Kneipbrød er VELDIG mye billigere enn det meste annet, så det blir ofte brukt. Vi også har prim og gomme, som barna er veldig glad i, men det ER mest salami\pølse og ost det går i likevel. Sjokoladepålegg o.l er uakseptabelt i en barnehage uansett...
Nå har jeg en god dialog med Husmora (ansvar for kjøkkenet), så vi får se hva det blir til med sunnere mat, men det ER en del penger med i bildet ja... Bare tenk, syltetøy med sukker kontra Heistad lavkalorisyltetøy "uten" karber - det skiller ganske mye per glass, så da blir det mye penger over tid... Samme selvsagt med brød og slikt.
Hun hos oss er kjempeflink da, og kjøper på tilbud, og hamstrer, men det krever litt organisering i barnehagen.

Men jeg har en annen kommentar også. Det er at mange hos oss har med egen mat, og da er det en del som har sjokoladepålegg og diverse sukkerholdig mat. Med stooor overvekt, er det disse som er mest overaktive, høylydte og slitsomme i løpet av dagen . Barna får en roligere, kosligere hverdag uten sukker.

Men er i alle fall sikkert at jeg skal klippe ut og printe ut Guro's brev her og vise frem. Det var glimrende, og noe vi faktisk HAR snakket om på barnehagen nylig.
Men jeg har et spørsmål tilslutt: Er det noen som har et tips til erstatning av prim? Det er ganske populært hos smårollingene, så det må være noe lurt...

__________________
Ingo
"The difference between the impossible and the possible lies in a person's determination."
Ingo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-01-05, 18:54   #20
Hmmm...
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 52
Innlegg: 1
Hmmm... er en ukjent kvalitet ved dette stadiet
Thumbs down

Jeg tror jeg dåner!!!!!!!!!

Vet ikke hvilken planet dere eller jeg er ifra........ men det kan ikke være fra den samme....... Jeg skjønner ikke helt problemet til deg/dere.....

Jeg er mor til 3, de 2 yngste har matvareallergi, astma og eksem. Kan ikke forstå at du, Nooria, er villig til å lyve på deg og ditt barn allergi!!!!!!!!!!
Det er jaggu ikke enkelt å leve med matvareallergi skal jeg fortelle deg!!!!!

Har dere folkens hørt om sammensatt kosthold?
Vi kan bare ikke fjerne en matvare eller en matvaregruppe fra barnas kosthold!

Selv om måtehold er bra, er det ikke sundt å fjerne feks. sukker og hvetemel helt fra kostholdet til små barn!
Kan ikke forstå at det kun er barnehagen sin oppgave å sørge for kostholdet til barna.

Mulig dette virker litt fjollete, men jeg ble rett og slett provosert da jeg leste dette!
Og fant ut at jeg bare måtte svare med en gang.
Har du fortalt på helsestasjonen at du utelater viktige ting i ditt barns kosthold?
Det er fort gjort å bli underernært når dere driver på sånn med en liten kropp!

Nå må dere ikke tro at jeg fyller mine barn med sukker og loff, de har et så sundt og normalt kosthold. (så sundt og normalt det lar seg gjøre når de ikke tåler egg fisk nøtter melk og soya........)

Så det blir ingen aplaus ifra meg nei!!!!!!!!!

Opprinnelig lagt inn av Nooria

Jeg skjønner.

Sønnen min har så godt som aldri hatt hvetemel eller sukker i sin kropp. Når han begynner i barnehagen ser jeg for meg at jeg gir inntrykk av at han er intollerant for visse matvarer. Vi har en del diabetes 2 i familien, i tillegg til at både jeg, moren min og mormoren min er overbevisst om at vi ikke tåler melk. Nå har jeg for min del tenkt å sjekke dette skikkelig opp snart.

Det er jo slik at allergikere skal være forsiktig med hva de gir barna. Da bør man vel også være det når man er intollerant. Så jeg kan f.eks si at jeg tåler ikke så og slik og derfor mener spesialistene at sønnen min ikke bør ha det.

Har ikke strategien klar men jeg har jo god tid på meg. Skal muligens ha Au pair i to år til.

Hmmm... er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 16-01-05, 19:03   #21
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Velkommen på forumet, Hmmmm.... Litt av en bråstart!

Vel, håper du leser litt rundt her og kanskje får et litt bredere perspektiv på hva disse søte, flinke og hyggelige menneskene her inne gjør for seg selv og sine barns helse, sunnhet og trivsel
Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at ungene til disse mødrene og fedrene ikke lider noen nød!

Velkommen skal du i allefall være til lavkarbo.no!
Gleder meg til å få vite litt mer om deg. Ha en fin dag videre!

Smosje.

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 16-01-05, 19:23   #22
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk



Jeg vil bare skrive opp et lite eksempel på hva mine barn spiser på en vanlig hverdag og hva de spiser på en helg, også kan DU kanskje svare på om de lider noen NØD eller ikke??

Frokost: Lindberg brød eller hjemmebakt grovbrød, 1 skive med kjøttpålegg eller ost.

Lunsj: Det samme som frokost, men mellomstejenta spiser grove knekkebrød i steden for brød.

Mellom: 1 frukt eller 1 grønnsak, som regel 1 eple eller 1 gulrot, noen ganger druer.

Middag: 1 potet eller litt ris/pasta + masse grønnsaker/salat og kjøtt eller fisk. Noen ganger spiser de bare kjøtt og grønnsaker, og de savner heller ikke poteten hvis den ikke er der!

Kvelds: Havregrøt med fruktose og masse, masse kanel. Eller kokte, stekte egg med bacon eller skinke + salat eller andre grønnsaker. Noen ganger KAN det bli det samme som til frokost.


I helgene er som regel frokosten den samme, men da spiser vi egg og bacon til frokost. Vi har innimellom pølser og pizza, og som godteri får de helt vanlig godt, bare i MYE mindre mengder enn før + at de får nøtter og rosiner...

Jeg tviler på at mine barn blir syke av dette kostholdet!

Jeg tror heller de vil bli syke av et såkalt "normalt" kosthold, som veldig mange baren har i dag:

frokost: cornflakes med sukker

Lunsj: Kneip med syltetøy eller prim/sjokoladepålegg

Mellom: frukt og yoghurt (som er ihjel sukkret!!)

Middag: Masse potet, ris eller pasta, svært lite eller ingen grønnsaker, LITT kjøtt eller fisk, masse ketchup!

Mellom: Noen kjeks med masse sukker, litt frukt

Kvelds: Cornflakes eller Kneip med sjokoladepålegg


Dette er faktisk helt "vanlig" hos mange, jeg kjenner flere barn som spiser sånn!! Og jeg skal være ærlig å innrømme at MINE barn også spiste sånn for 1 år siden! Og jeg har aldri hatt så rolige unger som etter at jeg kuttet ut alle de forferdelige, usunne og raske karbohydratene!

Jeg må bare riste på hodet av innlegget ditt "Hmmmmm" og si at det finnes en gyllen middelvei. Man behøver ikke å KUTTE UT man må KUTTE NED!!

__________________


Sist redigert av elian : 16-01-05 kl 20:55.
elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 16-01-05, 20:18   #23
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Velkommen Hmmm...

Jeg har bare så utrolig lyst å svare!

Opprinnelig lagt inn av Hmmm...

Vet ikke hvilken planet dere eller jeg er ifra........ men det kan ikke være fra den samme....... Jeg skjønner ikke helt problemet til deg/dere.....

Det er den samme planeten

Opprinnelig lagt inn av Hmmm...

Jeg er mor til 3, de 2 yngste har matvareallergi, astma og eksem. Kan ikke forstå at du, Nooria, er villig til å lyve på deg og ditt barn allergi!!!!!!!!!!
Det er jaggu ikke enkelt å leve med matvareallergi skal jeg fortelle deg!!!!!

Jeg føler virkelig med deg, og har forståelse av din situasjon. Men det som er problemstillingen for oss og vårt barn, og sikkert Nooria også, er at vi ikke ønsker å komme i den situasjonen som du har havnet i med dine barn. Det er ikke slik at det skal være sterke symptomer for å være en allergi. Veldig mange lever med allergier og intoleranser uten å vite om det... Det er bare plager en har... noe en trenger å leve med liksom... Men det er her dagens kunnskap har komt litt lengre enn for bare noe få år siden.

Opprinnelig lagt inn av Hmmm...

Har dere folkens hørt om sammensatt kosthold?
Vi kan bare ikke fjerne en matvare eller en matvaregruppe fra barnas kosthold!

  • Korn (hele kornet)
  • Nøtter og frø (som ikke er ødelagt med sterk varme, dvs ikke røstet)
  • Grønnsaker (friske, ikke ihjelkokte)
  • Frukt (sesongvarer og tørket frukt)
  • Bær i alle varianter
  • Ost og melk
  • Smør og oljer (ingen varmpressede, immunprovoserende oljer)
  • Fisk av alle slag
  • Kjøtt og innmat
  • Fugl
  • Egg
Har jeg glemt noe nå? Jeg synes poden vår spiser dårlig, men han er faktisk innom alle gruppene over 3-4 dager...

Så ja, vi er klar over, kansje mer enn andre at det er viktig med et variert kosthold som inneholder naturlige matvarer fra alle matvaregruppene.

Opprinnelig lagt inn av Hmmm...

Selv om måtehold er bra, er det ikke sundt å fjerne feks. sukker og hvetemel helt fra kostholdet til små barn!
Kan ikke forstå at det kun er barnehagen sin oppgave å sørge for kostholdet til barna.

Sukker og fint hvetemel er ikke en naturlig del av noe menneskes kosthold Prøv å se for deg en selvforsynt bondefamilie uten elektrisitet spise loff med sukker på. Eller skillingsboller? Se på hva vi får av naturen her i landet, så ser du hva som er naturlig for oss å spise

Dessuten bruker kroppen mer vitaminer og mineraler på å omsette sukker og siktet hvetemel som disse matvarene ikke tilfører. Faktisk mer vitaminer og mineraler enn det er naturlig å få i seg i et måltid som inneholder noen av disse. Jeg vil anbefale deg å lese boken: Sukker. Snikende fare.

Sukker og siktet hvetemel gir også et energioverskudd i kroppen, som igjen fører til en provokasjon av hormonsystemet. Denne er spesiellt kraftig hos barn. Denne hromonpåvirkningen er en ren stressreaksjon som undertrykker andre viktige prosesser i barnekroppen. Som blant annet det å bekjempe sykdom, det å tåle maten sin. Det viser seg at mange som har matvareallergier ikke trenger å ta hensyn til disse etter en stund på et hormonbalanserende kosthold.

Altså sukker og hvete ødelegger hormonbalansen, som stresser blant annet immunapparatet som fører til at vi får et overreaktivt immunsystem som igjen kan lede til allergier og matvareintolleranser.

Men for å illustrere hvor kort enkelte innen legeprofesjonen er kommet her til lands så vil jeg dele dette sitatet fra en overlege i pediatri: "Det er ren religion å tro at maten kan påvirke vår helse og helbred". Jeg ble ganske satt ut av hva han sa, så jeg fikk ham til å gjenta det, så sitatet er riktig

Opprinnelig lagt inn av Hmmm...

Mulig dette virker litt fjollete, men jeg ble rett og slett provosert da jeg leste dette!
Og fant ut at jeg bare måtte svare med en gang.

Ikke fjollete i det hele tatt! Jeg ønsker virkelig at du skal utforske matens virkning på menneskerkroppen, og spesielt på barn som er veldig mange ganger mer følsomme enn oss voksne. Er det noe du lurer på så er det bare å stille spørsmål. Så skal du få saklige svar som du selv vil ha nytte av videre. Det å bli provosert er en viktig faktor når en skal motivere seg selv til å finne ut av noe nytt.

Opprinnelig lagt inn av Hmmm...

Har du fortalt på helsestasjonen at du utelater viktige ting i ditt barns kosthold?
Det er fort gjort å bli underernært når dere driver på sånn med en liten kropp!

Vi har det, levert en liste med alt han spiste på en dag. Og han var fortsatt underernært stakkar som ikke fikk hvete og melk som drikke. Vi har blitt behandlet som om vi skulle vært barnevernskandidater, men har desverre ikke hatt energi og overskudd til å kjempe med systemet. Poden er nå større en gjvenaldrende, og sterk som en bjørn. Har et stabilt humør, og utvikler seg raskt mentalt.

Opprinnelig lagt inn av Hmmm...

Nå må dere ikke tro at jeg fyller mine barn med sukker og loff, de har et så sundt og normalt kosthold. (så sundt og normalt det lar seg gjøre når de ikke tåler egg fisk nøtter melk og soya........)

Det tror ikke jeg at du gjør. Men jeg tror likevel at de spiser mer sukker og brød av siktet hvete enn det du er klar over. Arrester meg gjerne om jeg tar feil.

Det er likevel mye du kan gjøre med kosten til barna dine uten de matvarene du nevner

Opprinnelig lagt inn av Hmmm...

Så det blir ingen aplaus ifra meg nei!!!!!!!!!

Hvis du har lest så langt, så tror jeg at denne siste uttalelsen kansje vil endre seg? Bare gi en lyd hvis du ønsker svar på spørsmål, eller ytterligere utdyping av det jeg har sagt her.

Barna våre er framtiden, og det er faktisk viktigere at de spiser riktig og balansert enn oss voksne. Vi har idag ungdommer som ikke spiser annet enn sukker... trenden har bare gått en vei så langt, og en gang må den snu! Så hvorfor ikke nå?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 16-01-05, 20:24   #24
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Ville bare nevne at jeg nå er endelig ferdig med innlegget mitt Der ble noen tilføyelser.. .

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 16-01-05, 20:24   #25
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Hmmm...

Selv om måtehold er bra, er det ikke sundt å fjerne feks. sukker og hvetemel helt fra kostholdet til små barn!

Hvorfor ikke? Det vil jeg gjerne vite.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trangen til mye mat, matrus... Spirea Lavkarbo generelt 6 04-07-04 13:32
Kald mat a-slbakk Atkins kosthold 15 24-06-04 23:49
Kan jeg frityrsteke mat????? Anitra Induksjonen 2 14-03-04 05:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no