Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Nybegynner med mange spørsmål

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-06-13, 14:01   #1
flusa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 1
flusa er på en erverdig vei

Nybegynner med mange spørsmål

Hei og hopp!

For et flott og informativt forum. Likevel sitter jeg igjen mer flere spørsmål enn da jeg startet.

Først litt kjapt om meg.
Jeg er 24 år og normalvektig. Jeg har en BMI på 20-21. Jeg MÅ ned 3 kg på 3 uker for å nå en vektgrense, men har tenkt å fortsette med lavkarbo etter dette også. Jeg er en smal og lett bygd person, så selv om jeg har en relativt lav BMI så har jeg likevel en del fett å ta av. Har lite muskler, men skal begynne å bygge dette når jeg er under den vekten jeg må ligge på.

Ellers har jeg nylig begynt å løpe daglig, i og med at jeg er desperat på å gå ned i vekt, og å spise sunt og variert funker tydligvis ikke for meg. Da løper jeg i 30-45 min hver morgen. Etter innveiing skal jeg trappe ned til 3 lengre løpeturer i uken, slik jeg gjorde før jeg skada foten min, + styrketrening.

Jeg er ikke noe glad i søtsaker, men drikker mye lettbrus og fun light fordi jeg syntes vann er kjedelig.

Så til spørsmålene:
Hvilken lavkarbodiett burde en normalvektig som meg spise? som først og fremst må mye med på 3 uker. Jeg syntes South Beach virker grei. Det virker som ganske mange av disse diettene er for folk som er 10-15 kg overvektige.

Hvordan får man i seg nok fiber? Magen min blir gal uten fiber. Får man f.eks. kjøpt lavkarbo knekkebrød (virker som alle baker selv)? Isåfall, hvilket merke og hvor? Jeg er ikke noe glad i, eller noe god til å bake.

Hvor mye fett må man få i seg? Jeg er jo litt småskeptisk til å gå opp i vekt, og det hadde jo vært krise akkurat nå.

Hvordan er det med sukkerfri ketchup, soyasasus og andre smaktilsettende ting som egentlig inneholder litt mer enn 5 g karbohydraer per 100 g, men som man spiser veldig små mengder av? Er det lov? Totalt sett så får du jo ikke i deg noe særlig.

Hvor mange avokadoer burde jeg begrense meg til daglig?

Hvor mange karbohydrater burde jeg få i meg? Dette avhenger vel litt av diett...

Jeg har nok mange flere spørsmål som jeg har glemt av akkurat nå, men kommer med dem hvis de skulle dukke opp igjen.

Selv om jeg ikke har bestemt meg for en spesifikk diett, så starter eg i dag med følgende:
Frokost: egg og bacon
Lunch: Fylt champignon med kremost og grønnsaker
Middag: Spicy kyllingsalat med kyllingkjøttdeig og lovlige grønnsaker.
Drikke: Skal prøve å holde meg til vann

flusa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norge Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 22:13   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.184
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Nybegynner med mange spørsmål

Høres ut som en grei meny. Jeg ville gått for en generell lavkarbo, ala Hexeberg/Dahlgren etc. Ikke vær redd for fett, det er fett i kombinasjon med mye karbohydrater som er farlig. På egen hånd begrenser inntaket seg som regel av seg selv pga metthetsfølelsen det gir.

Ketchup uten sukker bruker jeg også, i normale mengder ser jeg ikke noe problem i dette.

Ikke for å være vemmelig, men når du har en BMI på 20-21 og er desperat etter å gå ned i vekt så bør noen varsellamper begynne å lyse. Et kosthold med under 50 gram karbo pr dag f.eks. vil nok bare gjøre deg godt på mange måter, men om du går ned på det med såpass lav BMI fra før er mer usikkert. Men prøv i alle fall, så ser du hvordan det virker på deg. Jeg for min del må innrømme at aktiviteter som forutsetter en BMI under 20 hadde fått et "nei takk" fra meg...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-06-13, 22:55   #3
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Nybegynner med mange spørsmål

Det som fungerte best for meg da jeg nå dreiv med slik panikkslanking, var noe ala Ketolyse, med en næringsfordeling på ca. 20 g karbo, 50-60 g protein, og 80-100 g fett. Da vil kroppen slippe mye vann også, pga. at karbohydrater binder vann i kroppen. Så vær obs på at du VIL gå litt opp i vekt igjen når du begynner å spise mer karbohydrater, ikke få panikk og tro at du legger på deg igjen, dette er altså bare vann! Men vann har jo også vekt og volum, så når det er snakk om å gå ned så og så mye i VEKT, på kort tid, vil en slik diett gjerne være effektiv. Så må jeg bare understreke at når du begynner med styrketrening bør du gjerne spise en del mer protein og karbohydrater enn dette, men over 3 uker vil et slikt opplegg være helt OK, så lenge du ikke lar slankepanikken gå helt over stokk og stein såklart.

South Beach er også en fin diett, men denne har en del mer karbohydrat enn mange andre lavkarbodietter. Etter disse 3 ukene vil det nok fungere fint for deg å holde vekta med South Beach + et godt treningsopplegg. Fiber får du fra grønnsaker! Blomkål og brokkoli f.eks., er veldig gode kilder til fiber og metter godt.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-06-13, 16:03   #4
sveander
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 36
sveander er ny på veien

Sv: Nybegynner med mange spørsmål

man baker ikke knekkebrød. Man roter sammen følgende på 1 min
1,5 dl solsikke
1,5 dl gresskar
1 dl sesam
1 dl lin
en neve knuste nøtter
5 dl vann

la det ese i 30 min og hell på en smørt plate og stek i 30 min på 150

veldig lett

sveander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det Hexeberg har lært meg om Lavkarbo.Mitt Mantra er at Lavkarbo er ikke slankekur, det er evig endr Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spørsmål fra en nybegynner aurelie Spørsmål og svar 4 21-03-11 15:37
NYbegynner spørsmål Veslemor Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 01-11-10 21:39
Nybegynner-spørsmål .... Flippy Ketolysekuren 3 18-04-10 14:57
Mange spørsmål fra en nybegynner Fast-i-fisken Ketolysekuren 2 10-07-06 12:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no