Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Nybegynner med spørsmål:)

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-10-05, 18:54   #1
nanban
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2005
Innlegg: 11
nanban er på en erverdig vei

Nybegynner med spørsmål:)

Hei.
Dette var noen kjempefine sider, og mye å lære! Har alikevel noen spørsmål fordi jeg blir litt forvirret. Leste boka i helga og startet på mandag, så jeg er ganske fersk..
1) Er det meningen at jeg de første 14dagene skal spise mest mulig fisk,egg,kjøtt, fugl pluss mye fløte,bacon,rømme,ost og smør med litt grønnsaker,- eller er det mest mulig fisk, egg,kjøtt, fugl pluss mye grønnsaker og litt fløte, bacon, rømme ost og smør? -Noen steder står det man bør få i seg MASSE fett de første 14dagene, og noen steder står det litt motvisende. -Må helt ærlig innrømme at jeg synes boka er super, men litt rotete også.
2) Hvordan VET jeg at jeg er i ketose? Ettersom jeg forstår kan man ikke stole helt på strips, og man skal jo ikke veie seg hele tiden. Så jeg får litt panikk når jeg tenker at jeg kanskje gjør en liten feil og ødelegger alt, også går jeg heller kanskje OPP noen kilo på en uke!! Hvis stripsene er lilla el. kan jeg i utgangspunktet ihvertfall gå utifra at jeg er i ketose og i det minste ikke legger på meg? (For jeg må jo som nybegynner innrømme at det er vanskelig å ikke ha dårlig samvittighet og tro at jeg slanker meg etter en middag med biff og fløte og rømme og grønnsaker, når jeg har hatt ost og kylling til lunsj osv....) -Men er det sant så er det jo FANTASTISK!!
3) Hvilke kosttilskudd bruker dere? Er det ikke lov å skrive navn her? Skjønner jo hvilke stoffer jeg skal ha, men det er jo 100 stykk. og da blir det jo dyrt, hvis man ikke kan kjøpe multivit.. -vanskelig å finne multivit. u/jern..Litt hjelp vær så snill.
Tusen takk på forhånd-trenger sikkert mer hjelp senere også jeg da...Skal ned 25-30 kilo.....Var tynn til jeg fikk lappen og giftet meg... Har tenkt å prøve 10 frem til jul, og så mye så mulig av resten frem til sommeren...

nanban er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-10-05, 20:05   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner med spørsmål:)

Jeg kan iallefall svare på noe av det.

1. Akkurat den er jeg litt i tvil om også, hvor mye fete meieriprodukter du egentlig kan ha, men jeg tror det varierer fra person til person. Jeg har ikke tenkt særlig på mengder her, men har jo ikke akkurat drukket en kartong kremfløte heller hehe. Du kan jo kjenne etter hva kroppen vil ha og om du fortsatt er i ketose etter å ha spist endel meierifett, for da er det vel ok, går jeg ut fra.

2. Jeg stoler på stripsene jeg. Og husk - enten de er lys rosa eller mørk lilla så er du i ketose uansett, så mål i vei og får du utslag så er du jo i ketose.
Og ja, biff med fløtesaus og grønnsaker, og ost og kylling er perfekt Atkinsmat.
3. De selger multivitaminer uten jern på helsekosten, som forøvrig er det eneste stedet (med unntak av ENKELTE apoteker og noen nettfirma) du bør kjøpe tilskudd. ALDRI kjøp kostilskudd i en dagligvarebutikk, jeg fatter ikke at noen kan finne på å gjøre det. Men det er vel utivenhet + pris det går på.
Jeg kan anbefale Spektro uten jern, eller Sunshine Super Supplemental uten jern. Dyre, men organiske og kjempebra!! Så varer de jo lenge uansett.

Jeg kan jo nevne hva jeg tar:
*2 stk Spektro (med jern)
*2 stk Kal Ultra omega 3-6-9
*1 Medox blåbær
*1 bio-life melkesyrebakterier
*1 magnesium

De to øverste er viktigst, men melkesyrebakteriene og antioksidantene (Medox eller andre) er veldig gode å ta.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-10-05, 00:25   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner med spørsmål:)

Hei nanban og velkommen til oss !
Iset har svart veldig bra syns jeg. Kan bare utdype litt:

Opprinnelig lagt inn av nanban

1) Er det meningen at jeg de første 14dagene skal spise mest mulig fisk,egg,kjøtt, fugl pluss mye fløte,bacon,rømme,ost og smør med litt grønnsaker,- eller er det mest mulig fisk, egg,kjøtt, fugl pluss mye grønnsaker og litt fløte, bacon, rømme ost og smør?



Du skal spise 20 karber pr dag. Hoveddelen av disse skal består av grønnsaker. Du kan spise "liberalt" av fisk, egg, kjøtt, fugl + grønnsaker. Fløte, bacon, rømme, ost og smør er også mat du kan spuse. Men de sistnevnte er det visse restriksjoner på. Bacon kan være laget med sukker i prosessen, så ikke spis for mye om så er tilfelle. Følg med på karbene. Unngå produkter med nitrat i. Ost bør begrenses til 90-110 gram pr dag. Rømme 1/4 dl (1 oz) og kremfløte bør begrenses til 0,88 dl (3 oz) Ingen cottage cheese.

Opprinnelig lagt inn av nanban

Noen steder står det man bør få i seg MASSE fett de første 14dagene, og noen steder står det litt motvisende. -Må helt ærlig innrømme at jeg synes boka er super, men litt rotete også.



Du kan spise liberalt med fettholdige matvarer, gode kaldpressede oljer etc. Men det betyr ikke aht du skal stappe deg med masse fett helt ukritisk. Det GODE FETTET er det du skal fokusere på. Rent naturlig fett i form av smør (meierismør), majones, olivenolje, og andre vegetabilske oljer (kaldpressede som raps, avocado, macadamia etc. foretrekkes.
Den norske boka er dessverre både mangelfull og har en del feil. Den er basert på 1992 versjonen av Atkins. Utdatert dessverre. Du finner en del oppdatert info under Atkins her på forumet.


Opprinnelig lagt inn av nanban

2) Hvordan VET jeg at jeg er i ketose? Ettersom jeg forstår kan man ikke stole helt på strips, og man skal jo ikke veie seg hele tiden. Så jeg får litt panikk når jeg tenker at jeg kanskje gjør en liten feil og ødelegger alt, også går jeg heller kanskje OPP noen kilo på en uke!! Hvis stripsene er lilla el. kan jeg i utgangspunktet ihvertfall gå utifra at jeg er i ketose og i det minste ikke legger på meg? (For jeg må jo som nybegynner innrømme at det er vanskelig å ikke ha dårlig samvittighet og tro at jeg slanker meg etter en middag med biff og fløte og rømme og grønnsaker, når jeg har hatt ost og kylling til lunsj osv....) -Men er det sant så er det jo FANTASTISK!!



Hvis stripsene er lilla kan du være dehydrert eller ha spist et fett måltid rett før måling. Min mening er at stripsene gjør det vanskeligere for alle. Stripsen måler bare ketoner i urinen, den sier ikke noe om hvor ketonene kommer fra.
Les mer HER. Og JA, du kan virkelig spise biff med rømme og fløte, - og ost & kylling til lunch. Men husk å alltid spise grønnsker !! Og ikke overdriv fløte, rømme & ost ..... !!

Opprinnelig lagt inn av nanban

3) Hvilke kosttilskudd bruker dere? Er det ikke lov å skrive navn her? Skjønner jo hvilke stoffer jeg skal ha, men det er jo 100 stykk. og da blir det jo dyrt, hvis man ikke kan kjøpe multivit.. -vanskelig å finne multivit. u/jern..Litt hjelp vær så snill.

Her er Iset guruen !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 16:30
Liste med karbohydrater/100g og GI + spørsmål rsy Induksjonen 0 09-02-04 22:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no