Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Mange spørsmål fra en nybegynner

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-07-06, 23:21   #1
Fast-i-fisken
Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 50
Fast-i-fisken er ny på veien

Mange spørsmål fra en nybegynner

Har holdt på en uke nå og det går bra. Har veiedag på fredag så de første fem dagene gikk jeg ned 1 kg.

Nå lurer jeg litt på noen forskjellige ting.

Er litt enig i filosofien spise ofte og lite. 5-6 ganger om dagen, for å holde forbrenningen igang. Har ikke dette noe for seg i denne kuren. Her legger man opp til 4 måltider om dagen og det er "greit" å kutte frokost hvis man ikke er sulten.

Har det ingen betydning om man får i seg mange eller få kalorier? Skulle jo tro at man gikk ned mer hvis man spiste lite.

Spiser man mye fett så skulle man jo tro at kroppen først forbrenner det fettet man dytter i seg og ikke det som ligger lagret.

Hadde firmafest (min manns jobb) her hos oss i helgen. Koldt bord på menyen. Nå sitter vi igjen med masse spekemat/speke pølser. Nam. Men er det bra å få i seg så mye salt mat. Det binder mye vann (tror og føler jeg i dag). Jeg forbrenner kanskje selv om det er mye salt mat?

Syns karbene sniker seg fort på når jeg lager mat. Stemmer det eller er det jeg som teller litt galt. En selleri stang og 1 tomat er jo kappt 2 karber. Så skal du ha litt salat og kanskje sopp i salaten i tillegg.
Og til middag: Brokkoli og blomkål. 100 g er ikke så mye når man ikke skal ha så mye annet ved siden. Syns liksom jeg kunne spist mer/sunnere med mer grønnsaker. Men da kan man jo ikke få karber fra noe annet sted. Feks når jeg spiste mitt gode bakemiks brød så var det 1 karb pr skive. Setter man til ett egg så vips blir det over 2. Spiser så brødskive 2 med bare proteiner men savner en tomat ved siden av, men da syns jeg at jeg må spare inn. Kan jo ikke bruke 5 karber på en frokost...

Tror kanskje ikke jeg får i meg nok fett i forhold til anbefalningene.
Er det noen som legger ut hva de spiser pr dag her på nettet? Så kunne man sett hva andre flinke/drevne sjeler får i seg i løpet av dagen.
I dag tror jeg at jeg har vært flink. Har spist:
200 g cottage chees til frokost
Spekemat og eggerøre til lunsj
ca 20 g bacongull innimellom
Makrell stekt i masse smør. Med tomat, selleri, salat med ca 3 ss smør/fløte saus til middag.
1 lite stk reste bakemiks pizza med ekstra ost og pepper olje (ca 1 ss)
Massse vann.
Skal ta litt tran når jeg legger meg.

Håper noen gidder å ta seg tid til å lese og svare på mine funderinger over en slankers utfordringer.

__________________
6.9.09: 81,1 kg
1.10.09: 76 kg
22.10.09: 74,1 kg
6.1.10: 77 kg full av julekarber
Mål: 72 kg i mai
Fast-i-fisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-07-06, 11:36   #2
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Mange spørsmål fra en nybegynner

Hei Fast-i-fisken!
Ketolysekuren er, som du vet, basert på 15 g karbohydrater for kvinner og 20 g karbohydrater for menn.
Håper du har lest boken nøye,- det er meget viktig!
Du skal spise variert med bl.a. kjøtt, fisk, egg, fett, fete melkeprodukter og varierte salat og grønnsaker hver dag. Jeg bruker å si at mesteparten av karbohydratene bør bestå av salat og grønnsaker. 100 g brokkoli og blomkål gir f.eks. ca 3g pr 100 g. Spis helst litt salat/grønnsaker til de fleste måltidene. + Vitamin og mineraltablettene som hører til kuren.
Det er veldig lurt og nødvendig å veie all mat med karbohydrater den første tiden, ellers har en lett for å spise for lite. Mye fett, nok mosjon og nok væskeinntak er også svært viktig.
Salt er viktig, men jeg synes iallefall jeg må være forsiktig med å spise for mye salt, og dessuten kan spekemat innholde endel sukker.
3-4 måltider er nok når en går på ketolysekuren. Forbrenningen oppretteholdes hele døgnet.
Håper dette er svar på, iallefall noen av, spørsmålene dine.
Lykke til videre!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 10-07-06, 12:50   #3
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Mange spørsmål fra en nybegynner

Hvis du spiser 3 måltider om dagen, så er det jo passelig med 5 karber til frokosten. 3 x 5 = 15
Det går sikkert bra om du spiser 4 måltider også, bare et par av dem har litt færre karber enn frokosten. Bruk næringstabellen vi har her inne på ressurser og en vekt i begynnelsen til du husker hvor mye du kan ha av hver vare. Det blir en vane og er ikke så tungvindt som det høres ut.

Og angående fettet; så kan du jo prøve smoothie med fløte eller olje, eller bruke olje som kosttilskudd. Jeg har bestilt MCT-olja og gleder meg til å hente den i dag! : )

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Velkommen til spørsmål & svar HP Spørsmål og svar 955 28-01-17 00:29
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 10:23
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
Nybegynner med spørsmål:) nanban Induksjonen 2 13-10-05 00:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no