Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Kan noen skrive om samenheng mellom lavkarbo og pcos? var ikkje klar over dette!

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-05-07, 15:15   #1
mliaz
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 37
Innlegg: 6
mliaz er på en erverdig vei
Question

Kan noen skrive om samenheng mellom lavkarbo og pcos? var ikkje klar over dette!

Hei
Bare for å lage en start her..
Har denne teite pcos sjukdom saken... (kva i alle dage den nå skal vere god for, og ja, er litt bitter over den til tider, med god grunn!)
Ber dei som ikkje har peiling om å rett å slett ligge unna denne tråden.. Er rett å slett litt leid av bedrevitere som ikkje aner kva dei snakker om

Og så, når det er sagt. på grunn av at eg føler en ektrem mangel på info om pcos generelt, og i alle fall i forhald til kosthald, så ønsker er at dei med erfaring kansje kan dele sine erfaringer?
dette med pcos og at lavkarbo har en effekt var nytt for meg i dag.. har sjølv haldt på med ketose i ca 2 månader og har opplevd en stor effekt på kroppen(er jo nesten et nytt menneske igjenn!) men forstår i grunnen lite av det som ligg bak, annet enn at dette virkelig funker!

Spørsmål som dukker opp, er metformin? (meininga med det, og i forhald til lavkarbo/ketose? )
Kan verkelig lavkarbo vere alternativ til metformin?
Blir det feil å droppe metforminen?(fører i alle fall hos meg til null mens igjenn..) Går det bra å bruke metformin av og til? (få fram en mens?)
Har sikkert en million spørsmål. og håper det er andre her ute som har det og, samt at det er noen med erfaringer som kan komme med ligg help og!

og en ting eg har tenkt litt på i det siste... når ein har pcos, og ikkje har mens.. (men mens smerter?!)
er mulighetene for å bli gravid om enn ikkje bruker kondom og p-piller store? er dei tilstede i det hele tatt?

mliaz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lav karbo Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 20:28   #2
kokkeline
Medlem
 
kokkeline sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 65
Innlegg: 60
kokkeline er ny på veien

Sv: Kan noen skrive om samenheng mellom lav karbo og pcos? var ikkje klar over dette!

Vet ikke noe om dette , men leste noen sider om det i Norsk ukeblad nr 21 , det sto også kostråd fra dr. Hexeberg på lindberg klinikk. Det sto også bl.annet at metformin var godkjent til diabetes 2 , men ikke tilbehandling av PCOS Prøv å få tak i bladet kanskje det kan være noe hjelp . Lykke til

__________________
kokkeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vekt operert, ,,,,,,,,, Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 21:32   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen skrive om samenheng mellom lav karbo og pcos? var ikkje klar over dette!

Det er en god del her inne som har PCOS, og som har blitt friske(re) med lavkarbokost. Jeg har selv blitt utreda for det, men må si jeg var heldig i så måte.
Det beste jeg kan gi deg, er noen linker fra lommelegen.no, der den godeste dr. Barexstein svarer inderlig godt (som alltid
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=333377
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=332607
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=330373

Håper noe av dette kan komme til nytte

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 22:03   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen skrive om samenheng mellom lav karbo og pcos? var ikkje klar over dette!

Hovedgrunnen til at et lavkarbo-kosthold er bra for dem med PCOS, er at på sikt vil man bli insulinresistent, og ubehandlet insulinresistens vil utvikle seg videre til diabetes. Å gå ned i vekt, og stabilisere blodsukkeret er gunstig av disse grunnene, og også fordi det ikke bare har gunstig virkning på insulin, men også er balanserende på hele hormonsystemet vårt.

Kort fortalt.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 22:42   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen skrive om samenheng mellom lav karbo og pcos? var ikkje klar over dette!

Prøver å svare litt på det du lurer på... håper du føler du får noen svar...

Opprinnelig lagt inn av mliaz, her.

dette med pcos og at lavkarbo har en effekt var nytt for meg i dag.. har sjølv haldt på med ketose i ca 2 månader og har opplevd en stor effekt på kroppen(er jo nesten et nytt menneske igjenn!) men forstår i grunnen lite av det som ligg bak, annet enn at dette virkelig funker!
Lavkarbo stabiliserer hormonene, og PCOS er en hormonforstyrrelse, så det er vel hovedgrunnen til at du merker effekten på kroppen vil jeg tro Jeg har ikke gått ned så mye i vekt av lavkarbo, men jeg har mensen som er stabil som bare det... har en syklus på 28 dager og jeg fikk det etter en tre-fire mnd på lavkarbo

Spørsmål som dukker opp, er metformin? (meininga med det, og i forhald til lavkarbo/ketose? )
Metformin er som tidligere nevnt opprinnelig et medikament beregnet på de med diabetes type 2, men den har også vist seg å ha god effekt på PCOS'ere under en viss BMI. Den virker inn på blodsukkret, stabiliserer det, og i tilegg hjelper det noen å gå ned i vekt dersom man i tilegg spiser lavkarbo.

Kan verkelig lavkarbo vere alternativ til metformin?
Blir det feil å droppe metforminen?(fører i alle fall hos meg til null mens igjenn..) Går det bra å bruke metformin av og til? (få fram en mens?)
Skal du ha noen effekt av metforminen så bør du bruke den fast. Du kan kutte metformin når du er i ketose, siden ketosen har samme effekt på kroppen, men skal du ta metformin, så bør du ta det minimum 3 mnd sammenhengende, så ikke ta et par "for å få mens"

og en ting eg har tenkt litt på i det siste... når ein har pcos, og ikkje har mens.. (men mens smerter?!)
er mulighetene for å bli gravid om enn ikkje bruker kondom og p-piller store? er dei tilstede i det hele tatt?
Du kan bli gravid med PCOS, selv om sjansen er liten. Du er ikke steril

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 31-05-07, 22:44   #6
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen skrive om samenheng mellom lav karbo og pcos? var ikkje klar over dette!

Opprinnelig lagt inn av kokkeline, her.

Vet ikke noe om dette , men leste noen sider om det i Norsk ukeblad nr 21 , det sto også kostråd fra dr. Hexeberg på lindberg klinikk. Det sto også bl.annet at metformin var godkjent til diabetes 2 , men ikke tilbehandling av PCOS Prøv å få tak i bladet kanskje det kan være noe hjelp . Lykke til


Dette stemmer og stemmer ikke Det forskes for tiden på PCOS og metformin, og metformin har vist seg å ha god effekt på PCOS, når man spiser lavkarbo i tilegg...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 19:30   #7
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Kan noen skrive om samenheng mellom lav karbo og pcos? var ikkje klar over dette!

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Det er en god del her inne som har PCOS, og som har blitt friske(re) med lavkarbokost. Jeg har selv blitt utreda for det, men må si jeg var heldig i så måte.
Det beste jeg kan gi deg, er noen linker fra lommelegen.no, der den godeste dr. Barexstein svarer inderlig godt (som alltid
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=333377
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=332607
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=330373

Håper noe av dette kan komme til nytte

Fantastiske svar - takk for tipset, Jorun! Hadde jeg lest dette for 6-8 år siden hadde mye falt på plass!
Utrolig at den gjengse lege ikke har peiling på dette, det forundrer mer og mer for hver dag som går.

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-06-07, 23:53   #8
mliaz
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 37
Innlegg: 6
mliaz er på en erverdig vei

Sv: Kan noen skrive om samenheng mellom lav karbo og pcos? var ikkje klar over dette!

100000x takk for mye hjelp her føreløbig. har ein del lesing framfor meg dei neste timene
men virkelig supert med svar, spesielt ho som svarde på alle spm eg skreiv opp.
Synest det er heilt utrulig at legene (til og med på sjukehuset) bare bekrefter at det er pcos eg har og det er det.. klar deg fint sjølv liksom... føler det i alle fall slik. Føler eg har fått mer hjelp her allerede enn eg har fått hos legene.

tror eg må samle litt mot i helgen, og innstille meg på å fare på sjukehuset på tirsdag og ta blodprøver.. er snart 2 månader siden eg skulle ha våre der og gjort det.. for å gjere en lang historie kort, etter å ha våre på min andre gynekologiske kontroll sak på 4-5 år, så bekrefta dei endelig at det var dette eg hadde, og sendte meg heim med 2 skjema angåendes blodprøver som eg skulle ta dagen etter.. dette ble rett å slett ikkje noe eg prioriterte, sjølv om eg har vist dei 4-5 siste åra at det er denne sjukdomen eg har, så har eg ikkje fått det 100% bekreftet før da... Trengte bare å få alt på avstand...
noen som har noen erfaringer frå "så tidelig" som kan fortelle litt om kva som venter meg? kommer t.d den mengden med blod prøver til å vere avgjerandes før om eg kan få barn? veit ikkje svaret på det en gang.. men alle tanter og liknendes har barn, og også mest sansynelig denne sjukdomen uten at det har blitt gjort noe med det, så det er håp i alle fall!

mliaz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lav karbo Svar med sitat
Gammel 02-06-07, 02:39   #9
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Kan noen skrive om samenheng mellom lav karbo og pcos? var ikkje klar over dette!

Opprinnelig lagt inn av mliaz, her.

noen som har noen erfaringer frå "så tidelig" som kan fortelle litt om kva som venter meg? kommer t.d den mengden med blod prøver til å vere avgjerandes før om eg kan få barn? veit ikkje svaret på det en gang.. men alle tanter og liknendes har barn, og også mest sansynelig denne sjukdomen uten at det har blitt gjort noe med det, så det er håp i alle fall!



Hvorvidt du kan få barn eller ikke kan ikke ses på en blodprøve. Det er egentlig slikt man finner ut når man begynner å prøve. Men man er jo ikke steril som PCOS'er, så det er håp. Jo tidligere du oppdager at du har PCOS, og begynner med lavkarbo og metformin, jo bedre er det
som PCOS'er bør man jobbe ut i fra tanken på en graviditet, selv om det evt er lenge til du planlegger dette da...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Matvare inntoleranser: Hvorfor hver enkelt trenger en unik diett HP Atkins kosthold 0 15-07-04 23:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no