Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Kan ketose utløse spisevegring?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-08-14, 13:57   #1
Reset
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2014
Innlegg: 1
Reset er på en erverdig vei

Kan ketose utløse spisevegring?

Hei! Takk for fint forum og mange kloke brukere. Har søkt og prøvd å finne lignende tråder, men siden jeg ikke fant det, drister jeg meg til å starte en ny.

Spørsmålet mitt er om ketose kan utløse spisevegring? Jeg har gått på ketolyse-kuren i 5 mnd og mistet ca 30 kilo til nå. Nå stopper vekttapet opp, men jeg tror jeg vet hvorfor også. Jeg har ikke vært flink nok til å følge oppskriften 100 % og tenkt at det holdt å være i ketose.

Uansett, jeg sliter med å få i meg mat. Fra å ha vært et matvrak som ville spise til alle døgnets tider, er nå et måltid om dagen mer enn nok for meg. Har nettopp prøvd å lage meg frokost/lunsj, og det virkelig vokser i kjeften på meg. Mat er blitt helt uinteressant, til tider ekkelt.

Lurer litt på om man kan utvikle spisevegring i ketose, eller om det bare er det at jeg er vant med sånn en vanvittig appetitt som gjør kontrastene så store? Noen som har noen tanker om dette?

Reset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose før LCHF Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 14:20   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan ketose utløse spisevegring?

Jeg velger å se bort fra uttrykket spisevegring. Det er normalt å spise langt mindre av slik næringstett mat enn karbohydratrik mat som brød, poteter osv. Karbohydrater er apetittvekkende, men lite tilfredstillende. Ikke vær redd for at du foretrekker å spise 1 gang om dagen. Du er ikke alene om det. Mulig det er belastende for kroppen, men om du ikke har magesmerter og fordøyelsen/avføringen virker fin er det ikke noe å tenke på.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 10:30   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan ketose utløse spisevegring?

Spisevegring blir nok feil ord her, men ja, man kan bli ekstremt matlei på denne kuren. I tillegg oppleves sultfølelse helt annerledes i ketose enn på høykarbokosthold. Mange opplever at kvalm egentlig betyr sulten.

Bruk mye krydder, let opp nye oppskrifter, ta en "sommeruke" som skaldeman kaller det, er noen av tipsene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 11:44   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Kan ketose utløse spisevegring?

Spisevegring som i spiseforstyrrelse og manglende matlyst pga ketose vil jeg si ikke er det samme. Spiseforstyrrelser er noe som griper inn i livet på de fleste punkt og faktisk gjør deg en smule handicappet( i allefall slik er mine erfaringer, spiseforstyrrelse er en gjennomgripende tilstand som favner om livet på alle måter).

Det høres ut som du har havnet i et spor der du er kvalm fordi du spiser for lite( fult mulig å spise for lite i ketose, ofte kjenner en ikke sult, en er bare kvalm). Hva om du prøver litt forsikig med å innføre frokost, kanskje litt bær og krem(rømme evt om du liker det) og noen spiseskjeer cottage cheese. Det trenger ikke å være så mye, men om du starter forsiktig med bittelitt. Kanskje en 4-5 mandler som en start. Prøv deg frem til hva du takler. Jeg takler ikke egg om jeg er litt kvalm, det utgår på det sterkeste.

Det er ok å psise en gang om dagen, men spørsmålet er om du slik du beskriver det får i deg nok ved å spise så sjelden, siden du faktisk beskriver kvalme som symptom. Jeg har vært der mange ganger både pga ketose eller pga sulting pga spiseforstyrrelser og en havner i en karusell der sultfølelsen blir borte, men ofte med kvalme som symptom, noe som gjør at en gjerne ikke vil spise.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:34   #5
Honningtre
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2015
Innlegg: 8
Honningtre er på en erverdig vei

Sv: Kan ketose utløse spisevegring?

Yonah sa egentlig akkurat det jeg skulle si. Er det virkelig sånn at du ikke er sulten? Hvis du kjenner ordentlig etter? Det er fort gjort å spise for lite på lavkarbo også, og det kan være deilig å ikke ha dette matsuget hele tiden. Problemet er at det kan slå ut i spiseproblemer. Det at det er ok å spise en gang om dagen, er en sannhet med modifikasjoner. Hvis du får i deg for lite mat, senker kroppen forbrenningen til det minimale, og vektnedgangen vil stoppe opp. Jeg har strevd blant annet med anoreksi, og har hatt mange perioder hvor jeg bare har levd på kaffe, te og vann i flere uker. Ja, det er mulig. Siden jeg har herjet så mye med kroppen min, stopper alt helt opp, og jeg går ikke engang ned i vekt når jeg holder på lenger. Så kjenn etter på hva som er sannest. Anbefaler deg å spise minst to ganger om dagen, helst tre - fire.

Honningtre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ymse Svar med sitat
Gammel 19-05-15, 21:34   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan ketose utløse spisevegring?

Jeg har hatt dager uten apetitt, men det var dager jeg spiste minimalt med karbohydrater. Ved å spise mer grønnsaker og bær ble apetitten i orden igjen.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-06-18, 12:14   #7
gladimat2
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 2
gladimat2 er på en erverdig vei

Sv: Kan ketose utløse spisevegring?

Det utløser ikke spisevegring, men du kan føle deg utmattet i flere dager; det går over!

Gladimat2

gladimat2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gir lavkarbo (men ikke i ketose) samme metthetsfølelse som ketose superkisen Spørsmål og svar 8 03-01-12 00:25
Lavkarbo kan utløse en depresjon? sols Stoffskifte / hormonproblemer 20 12-04-11 21:38
Barnefødsler kan utløse fedme Kitt Nyheter / media 13 27-10-10 20:07
Ketose/ut av ketose - ødelagt stoffskifte på sikt? Yatta! Spørsmål og svar 2 05-09-10 20:53
Ketose eller ikke ketose? aliasdictus Trening 25 03-09-10 22:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no