Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Metformin og slanking

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-05-09, 17:58   #1
stinamor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 2
stinamor er på en erverdig vei

Metformin og slanking

Hei. Er 23 år, har påvist PCO.
Jeg har bedt legen min sjekke blodsukkeret mitt når jeg har tatt blodprøver og han sier det er i orden.

Har gått ned 10 kilo ved hjelp av grete Roede, men det siste året har ikke vekten gått ned. Spiser helt riktig, trener 3 ganger per uke, går tur de andre dagene. Får innimellom et sterkt behov for sukker, bare MÅ løpe til butikken og kjøpe sjokolade, selv om butikken stenger om fem minutter. Det hjelper ikke med kunstig søtning, som feks pepsi max.

Er veldig mye trøtt og utslitt, så skal sjekkes ut for ME. Men ujevnt blodsukker kan jo også ha innvikrning på hvor i form jeg føler meg, antar jeg.

Kan jeg ha insulinresistens selv om blodprøvene er fine? Jeg ønsker å begynne på metformin da jeg føler selv at jeg har veldig lav forbrenning. Hvis jeg skal unngå å gå opp i vekt uten å måtte trimme hele tiden, akn jeg nesten ikke spise noe, i alle fall ikke spise meg mett. er ikke vledig overvektig, men bør gå ned 7-10 kilo, også for å bedre sjansene for en graviditet, og å unngå spontanabort.

Så det jeg lurer på er om jeg kan være insulinresistent selv om jeg har fine blodprøver?

og kan metformin være noe for meg?

Stina

stinamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 00:33   #2
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Metformin og slanking

Når en lege sier at verdiene er fine så blir jeg automatisk skeptisk og forlanger å vite nøyaktig hva verdien er og hva som er referanse området for den prøven det gjelder.

JA - du kan ha insulinresistens selv om legen sier at prøvene er fine. Spørsmålet er nemlig hva legen din anser som greit nok nivå for C-peptid (skal måles fastende). Referanseområde for C-peptid for kvinner er 370 - 1470, men verdier over 720 er et stort varsku om insulinresistens. Sjekk også insulin (fastende), SHBG og triglycerid.

Metformin/glucophag kan absolutt ha en positiv effekt. Har selv brukt dette de siste 4 årene da jeg har påvist både PCOS og insulinresistens. Merker at det hjelper

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 10:03   #3
stinamor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 2
stinamor er på en erverdig vei

Sv: Metformin og slanking

okei.. da har jeg ringt legen og sagt at jeg vil sjekke ut dette.. men som det tungrodde systemet helsenorge er, må jeg da vente to uker på ledig time hos legen, sånn at han kan henvise meg videre for å få tatt prøvene...=/

stinamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede Svar med sitat
Svar

Emneord
graviditet, insulin, metformin, overvekt, slanking


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Metformin Enid PCOS og karbohydratkontroll 109 01-11-06 12:13
Metformin kals Spørsmål og svar 4 08-08-06 23:16
Metformin MariaMagdalena PCOS og karbohydratkontroll 14 25-05-06 17:25
Metformin jeef-micro PCOS og karbohydratkontroll 18 04-10-05 23:09
Metformin synne PCOS og karbohydratkontroll 1 27-02-05 02:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no