Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Gravid og går fortsatt ned i vekt...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-07-10, 11:17   #1
Mino
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 18
Mino er på en erverdig vei

Gravid og går fortsatt ned i vekt...

Jeg er 6 uker gravid. Holder meg unna sukker, hvit mel, ris og poteter. Ellers spiser jeg daglig frukt og/eller bær, nøtter og alle slags grønnsaker (selv om det har blitt mest av de som vokser over jorden) og generell lavkarbo a la Fedon. Har spist litt kjøpeis i ferien og 70% sjokolade i helgene. Men altså, jeg fortsetter å gå ned ca 0,5 kg i uka. Trolig fordi kostholdet mitt tidligere var veldig preget av sukker og hvit hvetemel (pizza, pannekake, pasta) og at jeg nå finner grønnsaks-erstatninger for dette. Er det farlig å gå ned mens man er gravid fordi man spiser sunt? Antar vektnedgangen ikke vedvarer gjennom hele graviditeten, men bør jeg tilføre mer av det jeg spiste tidligere?

Jeg har lest mange tråder her inne, men finner ikke svaret på hvor farlig dette er - bare tips om å legge om til Fedon (og det har jeg gjort). Jeg har også lest Barn i balanse, og venter nå på Fedons Metode fra biblioteket.

Jeg har ca 8 kg for mye før jeg når normalvekt (BMI). Planen er som for alle andre gravide antar jeg, ikke å slanke seg under graviditeten, men heller ikke øke de 25-30 kg jeg vanligvis går opp.

Forresten en anderledes graviditet dette. Nå er det null kvalme og langt mer energi enn jeg tidligere har hatt. Utrolig siden jeg "vanligvis" er kvalm hele dagen hele svangerskapet og har hatt et utrolig søvnbehov.

Mino er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 11:19   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og går fortsatt ned i vekt...

Det er ikke farlig er mange som går ned når de er gravide.
Hadde du ikke fått i deg noe næring så hadde det vært en annen sak.
Jeg gikk ikke opp noe før rundt uke 20, men da tok jeg det igjen til de grader og

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 12:07   #3
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Sv: Gravid og går fortsatt ned i vekt...

Trur ikkje du skal uroa deg for mykje, i og med at du no et eit sundt og variert lavkarbokosthald. Syns det er flott eg at du vil legga det beste grunnlaget, ikkje berre for deg sjølv, men òg for krabaten inni magen!

Du vil nok tidsnok krypa litt oppover... syns det er bra du har fokuset på å halda deg sunn og prøva å unngå det store vektspranget. Det er ikkje å trakta etter.

Gratulera så mykje med vesle spiren! Spanande tider!



Eg er overtydd om at lavkarbo i ein eller annan variant er det beste ein kan eta - gravid eller ikkje

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 23:34   #4
Mino
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 18
Mino er på en erverdig vei

Sv: Gravid og går fortsatt ned i vekt...

Takk for svar Da fortsetter jeg i samme spor.

Mino er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 22:34   #5
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Gravid og går fortsatt ned i vekt...

Generell lavkarbo skal vel ikke være "feil" for gravide? Å bare holde seg unna det du sier du gjør tror jeg trygt du kan fortsette med.

Jeg startet lavkarbokost mellom graviditetene (ketolyse mellom 1. og 2. mann) men droppet det da jeg ble gravid andre gang. Ketose er ikke noe særlig som gravid, men generell lavkarbo er vel OK? Jeg spiste det jeg ville, holdt meg ikke unna noe som helst, men kroppen var tydeligvis kommet "inn i modus", for jeg gikk ikke opp noe før jeg var 7 mnd på vei. Og totalt sett gikk jeg opp 7 kg. Alt vekk da jeg kom hjem fra sykehuset. Jeg trente jevnlig før og under graviditeten og det hjalp nok fælt både på å ha et enkelt svangerskap, en lett fødsel og å komme seg fort igjen etterpå. Begynte å trene så smått tre uker etter fødselen. Og selvfølgelig tilbake på lavkarbo etter det

Fortsett som du gjør du, og gratulerer med mirakelet i magen! Nyt ventetiden!

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 13:25   #6
Thalen
Juniormedlem
 
Thalen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 32
Thalen er på en erverdig vei
Smile

Sv: Gravid og går fortsatt ned i vekt...

Jeg er gravid nå (7 uker) og fant denne tråden fordi jeg søkte og lurte litt på hva andre gjør.

Det jeg har fått forståelse av er at du kan gjerne leve etter fedon metoden, (jeg gikk også på ketolyse etter nr1), for og kontrllere vektoppgangen, men jeg har også hørt at på samme måte som når du ammer skal du absolutt ikke gå ned i vekt under svangerskapet, dette fordi det ligger giftstoffer?/kjemikalier? lagret i fettet som frigjøres i kroppen når du du går ned i vekt/fettet forsvinner. Og at disse stoffene da altså er skadelig for barnet. Jeg skal ikke love at dette stemmer 100%, det er sikkert andre her som vet bedre enn meg, men du bør i alle fall være helt sikker så du kan passe på litt

Jeg tenker og leve ala fedon og prøve og ikke gå opp så mye pr uke, sist nådde jeg 30 kilo og det var IKKE gøy, jeg orker bare ikke utsette meg for det igjen, så nå trener jeg hver dag og prøver og holde meg npoenlunde lavkarbo, men synes det er litt vanskelig og finne ut hvor mye/lite karbohydrater man bør ligge på som gravid..

Hvis du har fått et svar på det vil jeg gjerne vite det

Thalen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
graviditet


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan jeg fortsatt være i ketose nå? cilemora Lavkarbo generelt 4 20-08-09 16:42
Kosthold når man prøver å bli gravid/er gravid nellie Spørsmål og svar 36 14-08-08 21:16
Fortsatt ikke vektnedgang Mariette Ketolysekuren 1 20-01-08 12:44
Fortsatt mange som skal ned 30+ ? sma Mer enn 30 kg overvekt 69 05-11-07 22:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no