Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

[Jul] Juleribbe

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-11-05, 11:45   #1
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

[Jul] Juleribbe

Juleribbe

Tradisjonell steking av ribbe med sprø svor. Steking på lav temperatur egner seg ikke.

Tynnribbe: ribbe uten kotelettkam.
Familieribbe: ribbe med kotelettkam, uten ryggbein.

Beregn 250-400 g per person.

2 dager før steking:
- Om nødvendig sages bena over, slik at det gir 6-8 cm lange biter.
- Rut opp svoren ved å skjære gjennom svoren og litt ned i spekket med skarp kniv (teppe kniv), parallelt med bena – for enklere oppdeling etter steking.
- Gni inn ribba med salt og pepper. La den ligge kjølig fram til steking.

Rett før steking:
- Legg ribba i langpanna med svoren opp. Putt en asjett/klump med aluminiumsfolie under ribba, slik at den blir litt høyere på midten og fettet renner av.
- Hell 2 dl vann i langpanna og dekk pannen med aluminiumsfolie.

Stekingen:
- Forvarm ovnen til 230°C og sett den foliekledde panna inn i ovnen. La dampe i 30 minutter.
- Fjern folien som dekker panna og senk temperaturen til 200°C. La ribba steke videre i 1 ½ til 2 ½ timer.
- Mot slutten av steketiden kan du sette pannen høyere i ovnen og øke temperaturen til 250°C eller bruke grillen. Pass på så du ikke brenner svoren.
- Kjøttkaker, medisterpølse, epler og svisker kan steke med ribba de siste 20 minuttene.
- La ribba hvile 20 minutter før oppskæring.

Server med ribbefettet, surkål, svisker, rørt tyttebær, gode poteter.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 01:19   #2
0,1 tonn
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 51
Innlegg: 12
0,1 tonn er ny på veien

Sv: [Jul] Juleribbe

What..???? POTETER..?????

Ville bare kort innpå for å minne folk om at rema har tynnribbe til 28,- pr kg.
Og på Kiwi koster den ca. 49,-


Juletid er gode tider for oss lavkarbere (les:kjøttetere). Jeg pleier å steke opp en svææær ribbebit, og ha det som blir igjen klar til rask oppvarming de neste dagene. Perfekt snøggmat for en travel ungkar. Medisterdeig er også lettere å skaffe nå enn ellers i året.

Noen som har en liten fryseboks tilsalgs forresten?

Ps: Hva er egentlig greia med å ete huden på grisen? Har jeg aldri skjønt...

0,1 tonn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Skaldeman Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 15:48   #3
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: [Jul] Juleribbe

Den aller beste ribba jeg har spist var stekt på amerikansk vis..dvs langstekt på lav temp. først 4 timer på 140-150 så to timer på 90 deretter ut m ribba...strø svoren med salt pepper og brunt sukker(jul bare en gang i året da)
ovnen på 200 varmluft inn med ribba ...pass på den..la den stå til svoren bobler..tok 13 min i min ovn.

Ribbe som dampes i vann blir kokt og fettet blir hardt..her smelter fettet og gjør kjøttet supermørt! Ikke ha i vann...ikke øs svoren ..kryddre som du pleier men ha over litt brunt sukker til slutt...svoren va faktisk like sprø dagen etter ..nam

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/

Sist redigert av Nannah : 27-05-09 kl 13:31.
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 22-11-07, 00:44   #4
julimamma
Juniormedlem
 
julimamma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 14
julimamma er på en erverdig vei

Sv: [Jul] Juleribbe

*sikle sikle*
Oh jul med all din glede.....
Nå vet jeg hvordan jeg skal steke ribba på julaften Nannah!! (,ö)

__________________

I'm back!
Skal jeg begynne på atkins igjen tro...??
julimamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 19:12   #5
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: [Jul] Juleribbe

Har akkurat kjøpt 3 kg ribbe som nå er ferdiggnidd med salt og pepper og ligger klar i kjøleskapet til stekning søndag. Kom da i tanke om at det jo bare er meg som bor her i huset. Hva i alle dager skal jeg gjøre med 3 kg. ribbe? Derfor følgende spørsmål.

Hvor lenge kan ferdigstekt ribbe holde seg i kjøleskapet?
Kan man fryse ferdigstekt ribbe??

På forhånd takk fra en som glemte å bruke hodet litt, kanskje pga akutt karbohydratmangel...

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 19:20   #6
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: [Jul] Juleribbe

Opprinnelig lagt inn av Eva, her.

Hva i alle dager skal jeg gjøre med 3 kg. ribbe?

He he!
Det høres kjent ut!

Kald ribbe er jo gærgøtt, da! Den er kjempefin å varme opp i stekovnen dagen etter også - og dagen etter der igjen! Tror du fint kan ha ribbe 3 - 4, kanskje 5 dager i kjøleskapet. Kommer an på hvor pysete du er.

I frysern holdern i mist et par måneder - sikker enda lenger, men jeg er litt pingle der...

De tre kiloene er egentlig ikke så mye, det er jo mye bein og "sånn" - så du får helt sikkert spist det opp!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 19:25   #7
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: [Jul] Juleribbe

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Den aller beste ribba jeg har spist var stekt på amerikansk vis..dvs langstekt på lav temp. først 4 timer på 120 så to timer på 90 deretter ut m ribba...strø svoren med salt pepper og brunt sukker(jul bare en gang i året da)
ovnen på 200 inn med ribba ...pass på den..la den stå til svoren bobler..tok 13 min i min ovn.

Ribbe som dampes i vann blir kokt og fettet blir hardt..her smelter fettet og gjør kjøttet supermørt! Ikke ha i vann...ikke øs svoren ..kryddre som du pleier men ha over litt brunt sukker til slutt...svoren va faktisk like sprø dagen etter ..nam



Nam! Jeg ser for meg en svært elegant ribbe her! Nå skal jeg steke amerikansk ribbe! Kan du ikke lage en egen post på denne oppskriften - så blir det så lett for oss å finne tilbake til den? Jeg trenger den i morgen, og jeg gidder ikke skrive opp...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 19:35   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: [Jul] Juleribbe

Jeg gnir alltid ribba inn med sennep også, blir en hæææærrrrlig smak av det

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-11-07, 20:28   #9
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: [Jul] Juleribbe

Tusen takk Rubens. Skal vel få den spist, det er jo på lavkarbo vi skal fleske oss og gjerne flere ganger pr dag!

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 14:54   #10
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: [Jul] Juleribbe

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Den aller beste ribba jeg har spist var stekt på amerikansk vis..dvs langstekt på lav temp. først 4 timer på 140-150 så to timer på 90 deretter ut m ribba...strø svoren med salt pepper og brunt sukker(jul bare en gang i året da)
ovnen på 200 inn med ribba ...pass på den..la den stå til svoren bobler..tok 13 min i min ovn.

Ribbe som dampes i vann blir kokt og fettet blir hardt..her smelter fettet og gjør kjøttet supermørt! Ikke ha i vann...ikke øs svoren ..kryddre som du pleier men ha over litt brunt sukker til slutt...svoren va faktisk like sprø dagen etter ..nam

Nannah:
Hvor stor ribbe sånn ca. var det du stekte? Blir det forskjell på steketiden hvis ribba er stor/liten?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 15:09   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: [Jul] Juleribbe

Opprinnelig lagt inn av Rubens, her.

Nannah:
Hvor stor ribbe sånn ca. var det du stekte? Blir det forskjell på steketiden hvis ribba er stor/liten?

OG, går det ann å steike ribba på amerikansk vis når den er gnidd inn med sennep??? Har allerede gjort ribba mi istand jeg.... (den skal rå inn i frysern altså )

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 00:12   #12
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: [Jul] Juleribbe

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Den aller beste ribba jeg har spist var stekt på amerikansk vis..dvs langstekt på lav temp. først 4 timer på 140-150 så to timer på 90 deretter ut m ribba...strø svoren med salt pepper og brunt sukker(jul bare en gang i året da)
ovnen på 200 inn med ribba ...pass på den..la den stå til svoren bobler..tok 13 min i min ovn.


Stekte ribba på denne måten i dag. eneste forskjell var et jeg hadde krydret som vanlig på forhånd, og ikke noe sukker. satt bare på vifte og skrudde varmen opp til 220 siste ti min ca.

Ribba er bare heeeelt utrolig, eneste negative er at den er så mør at den ramler litt fra hverandre

Løp ut å kjøp ribbe på tilbud nå folkens takk nannah

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 10:45   #13
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: [Jul] Juleribbe

Den skal ramle fra hverandre....da er den perfekt stekt

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 12:30   #14
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: [Jul] Juleribbe

Nå har jeg prøvd den amerikanske ribba. Den ble utrolig god! Og ribbefettet ble helt nydelig pga sukkeret (huff, fy fy ). Jeg brukte en midtribbe på litt over 3 kilo, og steketidene du skrev opp fungerte helt perfekt.

Anbefales!

Men, jeg fikk den ikke glasert som jeg trodde da. Kanskje jeg brukte feil brunt sukker - eller skal den ikke være glasert?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 17:04   #15
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: [Jul] Juleribbe

Har ribbe i ovnen nå

Lukter deilig, får nesten litt julestemning....

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
[Jul] Gratinert juleskinke guro Festmat 1 23-11-10 22:25
[Jul] Juletapas guro Festmat 0 03-11-05 11:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no