Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Rått eller kokt sunnest?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-01-11, 20:58   #1
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Rått eller kokt sunnest?

Jeg vil finne ut hvilke fordeler rå vs kokte grønnsaker har,jeg.
Begynner med denne interessante artikkelen:http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel1830.asp

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 21:12   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Rått eller kokt sunnest?

Jeg mener at kokt eller forvellede grønnsaker er både sunnere (ref det som står i artikkelen det er linket til) og bedre for magen. Rå grønnsaker er også hardere for magen å fordøye, derfor går de ofte rett igjennom uten at næringes tas opp av kroppen. Jeg har vært hos en helhetsterapeut (utdannet sykepleier og erneringsfysiolog) i 2005 som sa jeg ikke burde spise mer enn et måltid med råe grønnsaker til dagen. Magen min fikk det mye bedre etter at jeg begynte å følge det rådet !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 21:24   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Rått eller kokt sunnest?

Akupunktøren jeg gikk til var veldig opptatt av at man ikke skulle spise rå eller kald mat, spesielt om vinteren, og spesielt hvis man har en energisvikttilstand som min. Kroppen vil da forbruke alt for mye av sin energi på maten, som bare vil belaste systemet mitt ytterligere (sikkert ikke sånn 100% godt formulert, men - det ligger ganske mye mer bak dette).

Men så kan man jo igjen argumentere med at vi trenger enzymer for å fordøye maten, og at det er lite eller ingen enzymer igjen i mat som er kokt, mens det er masse enzymer i rå grønnsaker. Og raw food-tilhengere sier jo at de er blitt mye friskere ved å spise rå mat ... Jeg tror på dem, men nettopp derfor synes jeg det er vanskelig å si noe entydig om hva som er sunt. Jeg tror faktisk ikke det finnes noe entydig svar på det heller. Akkurat som jeg ikke tror det er ett kosthold eller én type mat som er sunnest og best for alle til enhver tid

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Holdbarhet: kokt fisk vs. kokt kjøtt mofe Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 13-11-09 18:01
Skal grønnsakene veies rå eller kokt? emma1 Spørsmål og svar 2 19-05-08 09:36
Grønnsaker-rå eller kokt? nellie Spørsmål og svar 11 24-01-08 15:19
Veies karbs i mat kokt eller... nita58 Ketolysekuren 3 13-09-06 14:53
Hva er sunnest av å koke eller spise brokkoli rått? Aadna Spørsmål og svar 5 12-09-06 06:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no