Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-11-10, 18:30   #51
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er nå blitt undervektig og slutter ikke å gå ned i vekt, veier i overkant av 57 kg og er 174 cm høy og ribbeina stikker ut overalt, det er rett og slett ikke noe gøy lenger. Sykehuset tror jeg ikke tar opp noe særlig med næring, så jeg skal ta blodprøver i morgen. Er slapp og mister hår og er ikke helt i strøket, for å si det sånn. Men når kan jeg forvente svar på disse prøvene? Jeg vil jo ha svar helst i går. *utålmodig*

(Håper ikke noen føler seg "støtt" over dette innlegget, vet at mange sliter andre veien og kanskje tenker dette er et luksusproblem, men jeg er litt redd nå).

Kan mangel på jern føre til undervekt altså?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 20:08   #52
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Kan mangel på jern føre til undervekt altså?

Nei det tror jeg ikke; altså hos meg er det jo mye mer komplekst. Jeg har nå fått vite at jeg bør kutte ned på fettet, fordi jeg får løs mage av det og "skyller" ut alt jeg spiser av vitaminer og mineraler, jeg tar opp dårlig med næring, ergo går jeg bare ned i vekt og blir slapp og dårlig. Bedres næringsopptaket mitt, vil jeg gå opp i vekt og bli friskere, så det jobber jeg med nå. Legge om kosten til mer Lindberg-ish og være flinkere til å ta tilskuddene mine + store doser jern.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 21:07   #53
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei det tror jeg ikke; altså hos meg er det jo mye mer komplekst. Jeg har nå fått vite at jeg bør kutte ned på fettet, fordi jeg får løs mage av det og "skyller" ut alt jeg spiser av vitaminer og mineraler, jeg tar opp dårlig med næring, ergo går jeg bare ned i vekt og blir slapp og dårlig. Bedres næringsopptaket mitt, vil jeg gå opp i vekt og bli friskere, så det jobber jeg med nå. Legge om kosten til mer Lindberg-ish og være flinkere til å ta tilskuddene mine + store doser jern.

Javel. Da håper jeg virkelig det vil ordne det. Er du glad i frukt er det bare å hive innpå nå da,vel? Karbohydrater, og særlig frukt, fordøyes i begynnelsen av fordøyelsessystemet. Jeg får lyst til å lage en lun grønnsakssuppe til deg med bl.a. gulrot og masse løk.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 23:49   #54
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har ikke tatt jern nei, jeg har hatt fine verdier før så det har ikke blitt noe. Men nå må jeg ta blodprøver oftere, skjerpings. Jeg skal sjekke jernlageret igjen om et par uker.

Aleris ringte nettopp, de tar virkelig dette på alvor og det er så betryggende! Ernæringsfysiologen spurte hvordan det gikk, om legen hadde ringt, at hun var bekymret osv. Herlig dame. Hun sa at jerntablettene var helt fine, at dosen var riktig osv. 400 mg daglig (Duroferon), fordelt på to doser.
Men hun stusset veldig over at legen ikke hadde henvist meg for å få intravenøst jern og blod, for det trengte jeg, og da ville jeg komme raskere over kneika. Hun ble veldig overrasket over dette og skulle ringe legen min for å høre med ham om han kunne gjøre dette, så det høres jo bra ut. Håper bare hun får tak i ham da, hun hadde prøvd å ringe tidligere i dag for å få blodprøvene fakset over så hun kunne sjekke dem raskere, men uten hell. Det er klin umulig å komme gjennom til det legekontoret!

Er det Hilde du har kontakt med? Hun er kjempekoselig, og veldig flink!
Om de på Aleris mener det er behov for å få jern og blod intravenøst, så er det sikkert smart ja. Håper de får kontakt med legen din og du får henvisning asap!

Og, så skal jeg bare minne deg på en ting, selv om du sikkert vet det (helsekost-ekspert som du er), kalsium hemmer opptak av jern, og du skal derfor ikke ta kalsium og jern-tabletter samtidig.

Dette her gir meg iallfall en veldig oppstrammer på hvor viktig det er å huske vitaminene mine, har til nå ikke tatt det så tungt at jeg har glemt en dose nå og da og skippet en uke her og der...

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 00:10   #55
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Ikke spis ost når man tar jerntablettene heller da.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 08:29   #56
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Javel. Da håper jeg virkelig det vil ordne det. Er du glad i frukt er det bare å hive innpå nå da,vel? Karbohydrater, og særlig frukt, fordøyes i begynnelsen av fordøyelsessystemet. Jeg får lyst til å lage en lun grønnsakssuppe til deg med bl.a. gulrot og masse løk.

Hehe takk, det hørtes digg ut. *løkoholiker*

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Er det Hilde du har kontakt med? Hun er kjempekoselig, og veldig flink!
Om de på Aleris mener det er behov for å få jern og blod intravenøst, så er det sikkert smart ja. Håper de får kontakt med legen din og du får henvisning asap!

Og, så skal jeg bare minne deg på en ting, selv om du sikkert vet det (helsekost-ekspert som du er), kalsium hemmer opptak av jern, og du skal derfor ikke ta kalsium og jern-tabletter samtidig.

Dette her gir meg iallfall en veldig oppstrammer på hvor viktig det er å huske vitaminene mine, har til nå ikke tatt det så tungt at jeg har glemt en dose nå og da og skippet en uke her og der...

Det er Ingrid jeg prater med, men har vært borti noen andre også og alle er helt fantastiske. Sist jeg var på Aleris var det Anine jeg var inne hos og før det var det noen andre (er jo evigheter siden operasjonen).
Jeg synes Aleris kan bruke meg som et skrekkeksempel. Sånn går det når man ikke tar tablettene sine.

Det med kalsium det jeg ja, men takk. Jeg tar jernet på morgenen og kvelden, og multivitaminer og kalsium og det andre rundt middagstider.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 09:16   #57
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Så bra at du får hjelp og oppfølging!
Da jeg måtte gå på duroferon grunnet stort blodtap etter en fødsel (jeg skulle egentlig ha blodoverføring, men jeg nektet) fikk jeg beskjed om å ta c-vit samtidig
for at jernet skulle tas bedre opp i kroppen.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 23:46   #58
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Har helt glemt å oppdatere her. Ting går ganske greit nå, jeg tar alle tilskuddene mine som jeg skal og jeg er fremdeles på 400 mg jern daglig. I tillegg har jeg tatt 1 stk B12-sprøyte hos legen og skal ta den neste nå på onsdag, samt ogs jern-sprøyte samme dag. For å komme ovenpå raskt, opptaket mitt er jo redusert i forhold til andre. Jeg hadde visst ganske alvorlig mangel på folat også, helt tomt. Men nå er det i ferd med å bli bedre, tror vi. Skal ta jevnlige blodprøver fremover for å hele tiden sjekke statusen.

Jeg har gått opp 2 kilo og fått farge i ansiktet.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 00:03   #59
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Godt å høre du er på bedringens vei da!

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 06:23   #60
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Så fint! Lykke til videre, Iset.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 07:03   #61
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Godt å høre at det går rette vegen

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 09:11   #62
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Har ikke lest her før nå. Dette var jo skummelt, Iset.
Kan nok ikke få presisert godt nok hvor viktig det er med tilskuddene og at du ikke skal ha for mye fett.

Godt du er på bedringens vei

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 09:38   #63
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Ja jeg har absolutt tatt lærdom av dette, uten tvil. Og jeg har sagt til Aleris at de kan og bør bruke min historie som skrekkeksempel overfor andre opererte og pre-opererte, så de skjønner alvoret. For mange er nok som meg, føler seg bra i årevis og begynner å droppe tilskuddene og plutselig er det nesten for sent. Det kommer så snikende, man tror liksom bare at man er sliten.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 09:39   #64
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Jeg slet forresten med munnsår i månedvis, uansett hva jeg smurte på så ble det aldri bedre. Skorper og sår, hver eneste dag i mange måneder. Nå er det helt borte, etter at jeg fikk opp vitamin- og mineralstatusen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 10:00   #65
camryn
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Kringsatt av fiender
Innlegg: 312
camryn er ny på veien

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Så godt å høyre! Lykke til videre.

__________________

camryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 13:03   #66
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Positiv lesning Iset!!!

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 15:42   #67
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

godt å lese at du er bedre! Virkelig skummelt
Jeg får forresten munnsår ved mangel på vitamin B-12

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 16:33   #68
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?

Har noe av samme problemet som deg, ligger helt på grensen til å måtte få jern intravenøst, og har problemer med å få i meg jern. Sansynligvis er det mer lr mindre kronisk diare som tapper kroppens jernlagere og som gjør at jeg ikke tar det opp gjenom tarmen. Legen min syntes det var rart at jeg idet hele tatt er oppegående, men det er jeg
Skal ta nye prøver før jul, men har slitt m dette nå i flere år uten særlig bedring. Lykke til Iset! Håper det hjelper på deg

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Svar på blodprøver. Catwoman Ketolysekuren 10 01-11-10 20:58
Hvor lang tid tar det før tilskudd synes på blodprøver? Devana Kosttilskudd 1 21-09-10 00:23
Droppe ketolyse pga utredning jvb Fysisk og mental helse 11 19-11-09 23:31
Hvor tar man blodprøver i Oslo? Cyan Spørsmål og svar 4 25-05-09 12:03
Svar på blodprøver, kan noen "tolke" for meg? trude.lutt Stoffskifte / hormonproblemer 8 25-07-08 23:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no