Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Omega 3-6-9?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-01-11, 22:49   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Omega 3-6-9?

det har plutselig gått opp for meg at jeg nok ikke får i meg nok omega 3-6-9..

Jeg spiser okse, kylling, svin, lam, brosme/torsk/steinbit, evt vilt kjøtt. Bruker mye fett fra kylling for å få fett prosenten opp.
Ellers spiser jeg grønnsaker (gresskar, blomkål, erter ++, avocado).
Spiser ca 2 dl geitemelk yogurt i døgnet.
Steker i kokos olje og rører ut kokos olje i maten jeg spiser.
Innimellom i rapsolje.

Det er vel ikke så mye omega 3-6-9 der?..

Utenom udo choice (som jeg ikke tåler) hvilke produkter inneholder "riktige" forhold mellom 3-6-9?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 01:20   #2
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: omega 3-6-9?

Hva er grunnen til at du ikke tåler Udo's Choice? Er bare greit å vite hvis jeg skal kunne prøve å hjelpe deg. Hjelper liksom ikke å nevne en annen olje du ikke tåler
Omega 9 er ikke essensiell forresten, men den finnes ihvertfall i grei dose i olivenolje og avocado. Du sier du spiser litt rapsolje. Kaldpresset? I så fall er det både omega 3 og omega 6 i den, om dog ikke helt optimalt, så ihvertfall ikke den verste. Tåler du fet fisk? Linfrø? Chiafrø? Angående hva som er optimalt tror jeg ikke det nødvendigvis er noe vits i å jakte på én olje e.l. som gir et optimalt forhold. Det er jo kostholdet i sin helhet som bør ha et optimalt forhold... hvis du skjønner

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 08:21   #3
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Omega 3-6-9?

Smør inneholder høykvalitets ikke-varmebehandlet Omega 3, enda mer hvis kua beiter = spiser gress.

Men nå husker jeg ikke om du tåler smør... og det gjør du vel ikke. Tran? er vel samme. Linfrøolje?
Har hørt om havfruenes tran, som er ekstra renset, men den er jo ikke gratis.

Hjelper denne?
http://nutritiondata.self.com/foods-...0000000-w.html

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 08:26   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Omega 3-6-9?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Bruker mye fett fra kylling for å få fett prosenten opp.

Fett fra kylling? Skinnet da? Noe særlig annet fett er det vel ikke i kylling?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 12:03   #5
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Omega 3-6-9?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Smør inneholder høykvalitets ikke-varmebehandlet Omega 3, enda mer hvis kua beiter = spiser gress.

DVP sa på et seminar jeg var på at det var best å hamstre smør på høsten, eller altså det smøret som kommer fra kyrene som har beitet ute hele sommeren, siden det har den gunstigste fettsyresammensetningen, også fryse ned og bruke resten av året. Det forutsetter vel at man har en viss frysekapasitet

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 13:55   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Omega 3-6-9?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Fett fra kylling? Skinnet da? Noe særlig annet fett er det vel ikke i kylling?

Når man steker eks en hel kylling kommer det en del fett ut. Jeg steker ofte kun kyllinghallene for å få fett fra dem. Vet det høres rart ut men det er helt greit fett.

Jeg tåler ikke udo pga glutenet. De sier den er ren men den er ikke ren nok for meg. Samt at jeg skal ikke ha linfrø olje pga høyt oksalat nivå.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 21:16   #7
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Omega 3-6-9?

Uff, dette er en skikkelig nøtt altså.

Tenker at jeg har greie på intoleranser, men jeg har bare peil på maten til min samboer, viser det seg.

Det er jo omega 3 i fisk og omega 6 i kylling, og hvis omega 9 ikke er essensielt eller også finnes i matvare.

Det trenger jo ikke å være nødvendig med tilskudd, hvis all maten er medisin

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 21:34   #8
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Omega 3-6-9?

Kan du ta helt vanlige omega-tabeletter eller tåler du dem ikke?

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 23:14   #9
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Omega 3-6-9?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Kan du ta helt vanlige omega-tabeletter eller tåler du dem ikke?

Har du noen forslag som inneholder mye omega 3? Jeg får nok i meg veldig lite siden jeg ikke tåler rød fisk (får diare..).

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 23:48   #10
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Omega 3-6-9?

Raps og soyaolje inneholder omega 3. Hva med makrell, tåler du det?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-11, 23:52   #11
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Omega 3-6-9?

http://www.side2.no/helse/article2987148.ece

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 04:59   #12
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Omega 3-6-9?

Selolje er vel det beste alternativet for deg. Det får du kjøpt mange steder på nettet, bare å sammenligne priser og gå for noe du føler du har råd til

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 10:16   #13
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Omega 3-6-9?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Har du noen forslag som inneholder mye omega 3? Jeg får nok i meg veldig lite siden jeg ikke tåler rød fisk (får diare..).

Trippel omega 3

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 16:38   #14
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Omega 3-6-9?

Takk for forslag, skal se nærmere på det

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 19:06   #15
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Omega 3-6-9?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Har du noen forslag som inneholder mye omega 3? Jeg får nok i meg veldig lite siden jeg ikke tåler rød fisk (får diare..).

Hva med krill? Hvis du tåler skalldyr?! Evt selolje, som det nevnes over her

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 22:49   #16
KatjaBlå
Juniormedlem
 
KatjaBlå sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 36
Innlegg: 35
KatjaBlå er på en erverdig vei

Sv: Omega 3-6-9?

flytende eskimo 3? flytende eye-Q? eye-Q inneholder både fiskeolje og nattlysolje, altsåbåde omega 3 og 6. Ellers inneholder vel eggeplomme alfalinolensyre, som er omega 3.

__________________
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.”
- Mark Twain -


KatjaBlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinaldermat, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 00:04   #17
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Omega 3-6-9?

Hvor mye er det i egg,da? Vet du? Er så skeptisk til marint fett jeg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 00:31   #18
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Omega 3-6-9?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Hvor mye er det i egg,da? Vet du? Er så skeptisk til marint fett jeg.

Hvorfor er du skeptisk til marint fett?

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 00:37   #19
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Omega 3-6-9?

Både fordi det er forurensning som setter seg i fettet i fisk og jeg er skeptisk til kapsler og tran fordi det har vært innom en fabrikk. Jeg har ingen kontroll og stoler ikke på det som skjer. Mange er opptatt av å tjene penger og ikke først og fremst å få folk til å få bedre helse.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-01-11, 23:37   #20
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Omega 3-6-9?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Både fordi det er forurensning som setter seg i fettet i fisk og jeg er skeptisk til kapsler og tran fordi det har vært innom en fabrikk. Jeg har ingen kontroll og stoler ikke på det som skjer. Mange er opptatt av å tjene penger og ikke først og fremst å få folk til å få bedre helse.

Udo's Choice og liknende oljer har jo også vært gjennom en fabrikk forsåvidt, da, og hvis man spiser laksefilet istedenfor kapsler, så slipper man i hvert fall unna den biten, men ikke akkurat miljøgiftene den evt inneholder.
Hvor mye omega-3 det er i egg varierer fra høne til høne. I mange land er det vanlig å reklamere med "omega-3 egg" hvor hønene gjerne er fôret på linfrø, fiskeolje, alger o.l. eller har fått gå fritt og spise det bakken har å by på (bl.a. insekt)

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 00:54   #21
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Omega 3-6-9?

Ja, ikke fristende noe av det.Interessant info om egg. Takk for det. Linfrøoljen smaker ikke godt men bedre enn fiskeolje. Dessverre kompenserer den kanskje bare 20 % av det fiskeolje er så ettertraktet for.Og selolje er helt unaturlig å spise. Jeg ville aldri slaktet en vakker sel.Om jeg var en villkvinne kunne jeg skutt fugl og drept fisk. Ikke noe annet som søte harer, rådyr, store vakre dyr som rein, ekle griser, store fine kuer eller skjønne hester. Jeg spiser derfor kun kylling og fisk. Kylling dog med en klump i halsen med tanke på hvordan de behandles.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 13:55   #22
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Omega 3-6-9?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Ja, ikke fristende noe av det.Interessant info om egg. Takk for det. Linfrøoljen smaker ikke godt men bedre enn fiskeolje. Dessverre kompenserer den kanskje bare 20 % av det fiskeolje er så ettertraktet for.Og selolje er helt unaturlig å spise. Jeg ville aldri slaktet en vakker sel.Om jeg var en villkvinne kunne jeg skutt fugl og drept fisk. Ikke noe annet som søte harer, rådyr, store vakre dyr som rein, ekle griser, store fine kuer eller skjønne hester. Jeg spiser derfor kun kylling og fisk. Kylling dog med en klump i halsen med tanke på hvordan de behandles.

Kjøp holte kylling, de har det bra

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 13:58   #23
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Omega 3-6-9?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Kjøp holte kylling, de har det bra

Signerer

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 15:04   #24
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Omega 3-6-9?

Har jeg aldri hørt om. Hvor finner dere det?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 15:22   #25
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Omega 3-6-9?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Har jeg aldri hørt om. Hvor finner dere det?

Eks meny/ultra.

Stange, norgården og hå kyllingene har det også bra.

Vestfoldfugl har noen kyllinger som er økologiske.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Omega-6 og omega-3 gir fedme, diabetes, hjertefeil og kreft? arvid g Generell ernæringsdebatt 0 14-04-09 07:52
Omega 3 bærrgen Ketolysekuren 2 13-02-08 09:35
Omega 3 Fridolina Nyheter / media 0 31-07-06 13:16
Omega 3 Fridolina Kosttilskudd 4 10-07-06 04:18
omega Trolljenta Dr Lindbergs 4 01-04-06 22:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no