Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Ingen forskjell på slankekurene

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-02-09, 15:23   #1
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Ingen forskjell på slankekurene

Ingen forskjell på slankekurene

Det spiller ingen rolle om du går på GI, Atkins eller steinalderdietten.

(SIDE2): Det er det totale antall kalorier som teller dersom du vil ned i vekt. Om energien kommer fra karbohydrater, fett eller protein har ingen betydning, vier en ny stor slankestudie. Det melder svenske Aftonbladet . Det fins altså ingen vinner.

- Denne studien bekrefter det vi tørrpinner har sagt hele tiden, men som ingen vil høre: Spis mindre og løp mer så går du ned i vekt, sier Stephan Rössner, professor i medisin.

Ble fulgt over to år
Amerikanske forskere fulgte over 800 overvektige eller mennesker som lider av sykelig overvekt i over to år. De fikk fire ulike populære slankekurer. To av gruppene spiste lite fett og mer karbohydrater mens to av gruppene spiste mindre karbohydrater men mer fett.
Alle deltakerne spiste cirka 750 kalorier mindre per dag og ble oppfordret til å mosjonere en og en halv time i uken. De hadde også tilgang til profesjonell, personlig rådgivning så lenge studien varte.

Gikk ned to-tre kilo
Etter at deltakerne hadde fulgt sine respektive dietter i to år hadde de fleste gått ned i vekt, men bare to til tre kilo i gjennomsnitt. Det var ingen forskjell på de ulike gruppene, men de som hadde lyktes mest var de som hadde utnyttet den personlige rådgivningen regelmessig.
Selv om vektnedgangen ikke var på så mye som deltakerne selv hadde håpet på så viste prøver andre positive resultater. Alle hadde bedre blodtrykk og mindre risiko for hjerte- og karsykdommer og diabetes. De som hadde spist mindre karbohydrater hadde forbedret sine verdier av det gode kolesterolet mens de som spise en diett med mindre fett hadde redusert halvparten av det farlige kolesterolet. Resultatet av studien er publisert i medisintidsskriftet The New England Journal of Medicine.





Kilde: http://www.side2.no/helse/article2559473.ece


__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 15:33   #2
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Ingen forskjell på slankekurene

Det stemmer forsåvidt. Lavkarbo-folk har en tendens til å spise mindre kalorier totalt. Dette kommer av mange ting, som mettende mat (bl. a. protein) og høyere leptin-følsomhet (det er et metthetshormon; virker dårligere når du spiser mer fruktose i f. eks. sukker). Det er rett og slett tilstrekkelig næring, med nok vitaminer og mineraler, mens vanlige slankekurer ofte er fattige på disse.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 17:56   #3
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Ingen forskjell på slankekurene

Slik jeg forstår det var det ingen av diettene som inneholdt under 35 energi% karbohydrater....
Tror det er denne studien de tenker på.

Da er det vanskelig å trekke slutningen om at steinalderdiett eller Atkins ikke virker

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 18:03   #4
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Ingen forskjell på slankekurene

For meg beviser det bare at det er to måter å gå ned i vekt på. Sultinga på lavkalori, eller den behagelige, gode Lavkarbo maten som i tilegg til vektnedgang gir meg mange, mange andre gode helsefordeler, som roligere mage, bedre hud, jevnt blodsukker og alt det andre
Lavkarbo er mye mer enn en slankekur!

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 18:16   #5
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Ingen forskjell på slankekurene

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

...
Lavkarbo er mye mer enn en slankekur!

Enig!
Lavkarbo - høyfett gir helse, og på veien for å finne balansen i kroppen er vekttap en av effektene for noen (mange). Mener selv at lavkarbo - høyfett er en vinn - vinn situasjon for kropp og sjel

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 18:55   #6
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Ingen forskjell på slankekurene

Det er vel ingen tvil om at det er flere veier til Rom.....
Men det er alltid bestå velge den korteste og mest behagelige veien.....
Samt den som lar oss være der.....

Og med det mener jeg -lavkarbo er en bred og behagelig vei, den har ikke så mange "sprekker" i veien, vi koser oss på vei til Rom og da har vi overskudd og lyst til å være der resten av livet

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 20:42   #7
trollfjord
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 16
trollfjord er på en erverdig vei

Sv: Ingen forskjell på slankekurene

Les følgende innlegg fra svenske kostdoktorn.se om denne undersøkelsen:
http://www.kostdoktorn.se/lika-dieter-lika-bra

trollfjord er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 22:03   #8
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Ingen forskjell på slankekurene

Fra artikkelen:

Dr. Greenway reports receiving consulting fees from or serving
on a paid advisory board for Anian, Bristol-Myers Squibb,
Clarus Health, Encore Pharmaceutical, Leptos Biomedical,
MDRNA, Novo Nordisk, General Nutrition Corporation, Catalyst,
Jenny Craig, Orexigen, Lithera, and Basic Research, receiving
lecture fees from BAROnova, Lazard, and Biologene, and
owning equity in Lithera. No other potential conflict of interest
relevant to this article was reported. Dr. Ryan is chairperson of
the Obesity Committee of the National Heart, Lung, and Blood
Institute’s Clinical Guidelines for Cardiovascular Risk Reduction
Expert Panel; Dr. Loria is a member of that committee; and
Dr. Sacks is a member of the Lifestyle Working Group of the
Expert Panel that interacts with the Obesity Committee. Dr.
Sacks is also vice-chair of the Nutrition Committee of the
American Heart Association, which advises the Association on nutrition

topics, including those related to overweight and obesity.

Andreforfatter i denne artikkelen er George Bray. Bray har ved flere anledninger uttalt at forskning på overvekt er meningsløst, fordi det jo bare er et spørsmål om å spise mindre og trene mer. Han tilskriver vanligvis overvekt til latskap.

Studien er dårlig metodisk, og sier egentlig ingenting. Den sier i hvert fall ingenting om GI, Atkins eller steinalderdietten. Det er skuffende at BMJ publiserer slike artikler, men jeg vet at det desverre er navnet på forfatterne som avgjør om artikler blir publisert i "anerkjente" tidsskrifter, heller enn innholdet.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 01:52   #9
Finally
Juniormedlem
 
Finally sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordstrand, Oslo
Alder: 53
Innlegg: 27
Finally er på en erverdig vei

Sv: Ingen forskjell på slankekurene

Selv har jeg lest FLERE studier som beviser det helt motsatte av det som står her.
Flere studier (amerikanske og engelske) har vist at "en kalori ikke er en kalori".

Studiene har vist at en gruppe har fått 1200 kcal pr døgn basert på "vanlig" diett med karbo/protein og fettfattig, mens den andre gruppen har fått 1500 kcal pr døgn basert på lavkarbo/høyt fett. Gruppen som har fikk lavkarbo OG høyere kaloriinnhold gikk ned flere kg enn gruppen som fikk 1200 kcal.

Skaldemann som jeg følger, han erfarte også at han faktisk klarte å gå OPP i vekt på en "normal" diett type på under 1000 cal pr dag,(pga MYE jojo slanking) men gikk NED på en høy fett/lavkarbo på over 2000 cal pr dag.

Vet ikke jeg, men ERFARING sier mer enn TEORI for meg ihvertfall!

__________________

Ny start: 12. Mars 2009


Finally er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng Skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Litt forskjell da :) cilemora Ketolysekuren 2 03-09-07 11:30
Forskjell i matvaretabellene Loppa Atkins kosthold 2 30-09-06 21:33
Forskjell på ketonstiksa? Fjonken Lavkarbo generelt 2 22-06-06 21:10
Føler ingen fysisk forskjell i ketosen... elian Induksjonen 1 26-07-04 15:22
Hva er forskjell på karbohydrater? cemi Lavkarbo generelt 4 07-05-04 09:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no