Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

5:2-dietten kombinert med lavkarbo?

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-03-14, 16:01   #1
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

5:2-dietten kombinert med lavkarbo?

Har noen erfaring med/synspunkter på kombinasjonen 5 + 2 dietten (spis normalt 5 dager pr uke, spis lavkalori 2 dager i uken) kombinert med lavkarbo?

Jeg har stabilisert meg 3 - 5 kg over det jeg ønsker (BMI 26/27) og sliter med å få av de siste kiloene. Vurderer å kombinere 5 + 2 og lavkarbo for å se om det kan gjøre susen. Vil uansett ikke slutte med lavkarbo, da det fungerer veldig bra for meg.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-03-14, 20:34   #2
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: 5 + 2 dietten kombinert med lavkarbo?

Ingen problemer å kombinere 5:2 dietten med et hvilket som helst kosthold, også lavkarbo. Du kutter bare ned på fettet de to fastedagene. Summen av det man kan spise på fastedagene er uansett så lite at du ikke vil komme opp i store mengder karbohydrater. Jeg havner på ca 30 gram karbohydrater på fastedager.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 10:48   #3
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: 5 + 2 dietten kombinert med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Ingen problemer å kombinere 5:2 dietten med et hvilket som helst kosthold, også lavkarbo. Du kutter bare ned på fettet de to fastedagene. Summen av det man kan spise på fastedagene er uansett så lite at du ikke vil komme opp i store mengder karbohydrater. Jeg havner på ca 30 gram karbohydrater på fastedager.

Det var det jeg tenkte også!

Det høres ut som om du har holdt på en stund. Har du høstet noen erfaringer som kan deles?

Jeg har bestilt kokeboka og tenker at jeg skal starte opp i neste uke.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 11:33   #4
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: 5:2-dietten kombinert med lavkarbo?

Jeg har holdt på siden januar. Har skrevet litt om erfaringene mine i journalen som det ligger link til i signaturen. Jeg har vel enda ikke helt funnet ut om jeg liker det eller ikke

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 14:15   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: 5:2-dietten kombinert med lavkarbo?

Jeg trodde hele poenget med fasten var at en skulle ha faste som i mange timer uten mat og ikke en gitt mengde kalorier fordelt på et døgn. Slik som når en tar 1 dags faste av religiøse årsaker; en spiser kveldsmat, så faster en til kvelden etter og spiser kveldsmat. PÅ den måten kan en fint fortsette med ketogen kost og få et måltid på rundt 500-600kalorier og masse fett, passe protein og en del grønnsaker.
Å spise mange små måtider i løpet av en dag vil ikke funke på meg, jeg ville blitt kjempesulten.

Jeg har gjennomført 3 dagers faste( IKKE av vekttapårsaker, men av religiøse) og det gikk helt fint når jeg i utgangspunktet spiste ketogent. Null problem, og jeg som på forhånd trodde det skulle være veldig vanskelig.

Jeg vurderer å prøve 5:2 en periode( med høyfettkosthold, ikke masse karber og lite fett), men må komme inn i tralten igjen. Jeg har slitt den siste tiden og endt på skikkelig høykarbokræsj og må inn i god fettforbrenning før jeg prøver meg på faste igjen. Det er på noe vis befriende med 24timers faste. Aner ikke hvorfor, det er snålt.

Skriver i denne tråden for å minne meg selv på å teste dette en periode. Litt småskummelt siden jeg har spiseforstyrrelser bak meg( som jeg kjemper mot enda, handler om båder overspising OG perioder med sulting, så dette er å balansere på line). Men en fin utfordring for å gjøre ting under kontrollerte forhold.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 14:16   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: 5:2-dietten kombinert med lavkarbo?

Nå, finner jeg ikke tråden, men Antonia M, det er en lengere tråd her inne med erfaringer fra 5:2. Klarer bare ikke å finne den i farta, men det er mange erfaringer og tanker i den.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 14:30   #7
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: 5:2-dietten kombinert med lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg trodde hele poenget med fasten var at en skulle ha faste som i mange timer uten mat og ikke en gitt mengde kalorier fordelt på et døgn. Slik som når en tar 1 dags faste av religiøse årsaker; en spiser kveldsmat, så faster en til kvelden etter og spiser kveldsmat. PÅ den måten kan en fint fortsette med ketogen kost og få et måltid på rundt 500-600kalorier og masse fett, passe protein og en del grønnsaker.
Å spise mange små måtider i løpet av en dag vil ikke funke på meg, jeg ville blitt kjempesulten.

Jeg har gjennomført 3 dagers faste( IKKE av vekttapårsaker, men av religiøse) og det gikk helt fint når jeg i utgangspunktet spiste ketogent. Null problem, og jeg som på forhånd trodde det skulle være veldig vanskelig.

Jeg vurderer å prøve 5:2 en periode( med høyfettkosthold, ikke masse karber og lite fett), men må komme inn i tralten igjen. Jeg har slitt den siste tiden og endt på skikkelig høykarbokræsj og må inn i god fettforbrenning før jeg prøver meg på faste igjen. Det er på noe vis befriende med 24timers faste. Aner ikke hvorfor, det er snålt.

Skriver i denne tråden for å minne meg selv på å teste dette en periode. Litt småskummelt siden jeg har spiseforstyrrelser bak meg( som jeg kjemper mot enda, handler om båder overspising OG perioder med sulting, så dette er å balansere på line). Men en fin utfordring for å gjøre ting under kontrollerte forhold.

Poenget med fasten, dersom man bruker den som en ren vekttapsmetode, er at man ved å ha et stort kaloriunderskudd kun 2 dager i uken skal spise normalt de restrerende 5 dagene i uken fremfor å måtte spise restriktivt (kalorimessig) hele uken. Dette forutsetter selvsagt at man ikke kompenserer ved å overspise på normaldagene.

Man bestemmer helt selv hvordan man fordeler kaloriene sine på 5:2. Man står opp på morgenen, spiser 1/4 av sitt kaloribehov (ca 500 for kvinner og 600 for menn) i løpet av dagen, og neste dag spiser man normalt igjen. Noen spiser mange små måltider, andre foretrekker et. Mosley (legen bak dietten) anbefaler selv å la fullfasteperioden vare så lenge som mulig, da enkelte studier antyder at dette er HELSEMESSIG bedre enn å småspise gjennom dagen. Men som slankemetode er det et fett om man spiser et eller ti måltider. Selv spiser han frokost og middag med 12 timers mellomrom. Uansett gjør man det som fungerer best for hver enkelt. Selv har jeg kommet frem til at for meg er det beste å fordele kaloriene på to høyprotein/lavfett måltider mellom kl 5.30 og 11 (dvs. frokost og lunsj), og så fullfaste de neste 18 timene til frokost neste dag. Andre igjen foretrekker å spare alle kaloriene til middag. Det er ingen fasit på hvordan man gjennomfører fasten


Sist redigert av Cyan : 11-03-14 kl 14:41.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 11-03-14, 14:48   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: 5:2-dietten kombinert med lavkarbo?

Jeg prøvde for øvrig å faste etter lunsj på torsdag, men måtte kaste inn håndkleet siden jeg spiste for mange karbohydrater til lunsj og blodsukkeret gikk litt bananas Sånn sett vil jeg påstå at det er en fordel å kombinere 5:2 med lavkarbo. Det er da også anbefalt av Mosley å spise lavglykemisk mat under fasten.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken effekt har du hatt av lavkarbo kombinert med metformin? Photobscura Stoffskifte / hormonproblemer 78 23-04-13 22:05
Kombinere blodtype dietten og lavkarbo! Stella27 Spørsmål og svar 10 20-01-13 20:25
Easy-life kombinert med lavkarbo, noen som har prøvd det? Kikki71 Lavkarbo generelt 4 06-09-11 15:36
KK: Lavkarbo-dietten alle klarer Kanutten Nyheter / media 0 15-08-11 20:14
Over på lavkarbo kombinert med pulver? cecmur Spørsmål og svar 14 10-08-11 23:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no