Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-05-07, 22:05   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Jeg skal flytte ut nå, og skal da selvfølgelig vaske meg ut også..

Jeg har en toroms, og har røyket på det ene rommet.. Hvordan får jeg vekk lukta? Den har jo garantert satt seg i veggene her..

Mamma foreslo å vaske med salmiakk.. Jeg tenkte å kjøpe en skrubbebørste, og rett og slett skrubbe veggene med salmiakkvann.. Tror dere det blir for sterkt? Jeg har jo ikke tenkt å skrubbe til krampa tar meg, og jeg ser vel om jeg tar for mye? Tenker på om malinga kan falle av..

Eller har dere noen andre lure tips?

(Det står ingenting i kontrakten om at det ikke er lov å røyke her. Da kan de vel ikke kreve noe av depositumet.. eller?)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 22:09   #2
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Aner ikke om dette funker på røykelukt, men når en maler med oljebasert maling (som stinker i dagevis) så hjelper det å sette ut noen små skåler med kaffepulver, det "trekker" til seg malingslukt og gir kaffelukt i stedet for. Kanskje dette tipset kan funke litt på røyklukt også??

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 22:32   #3
Sulphur
Medlem
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 417
Sulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snill

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Sett ut noen skåler med eddik. Det har hjulpet meg mang en gang i min ungdomstid.

Sulphur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 22:35   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Salmiakk gjør maling matt.
Bruk enten skåler med eddik eller del en sitron i to og legg i skåler med varmt vann. Det hjelper på røyklukt

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 22:40   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Men det med eddik og sitron.. er ikke det mere for å ta bort røyklukt akkurat etter at man har røyket? Dette rommet har jeg røyket på i ett år...

Her er det snakk om lukt som har satt seg I veggene.. tjære, om man vil.. Jeg tviler på at en liten skål med eddik vil gjøre susen her.. Skal den liksom blande seg med lufta og ta vekk det som sitter i veggene? Setter pris på tips altså, er ikke det - men jeg tviler på at det vil ta vekk det som sitter PÅ veggene..

Jeg tenkte mere på hva slags vaskemiddel som er bra nok til å vaske veggene med...

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 22:41   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Er det "godt innrøyka" er det eneste som hjelper å male om. Det har jeg fra en eiendomsmegler. Salmiakk og slikt gir bare midlertidig hjelp.

Men om du ikke har nirøykt i årevis (og det har du vel ikke ) er det jo verdt et forsøk. Problemet er vel heller at selv om du selv ikke kjenner lukta lenger vil en ikkerøker kjenne det leeeeeeenge etterpå.

Sorrt mofsen !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 22:50   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Hmm.. What to do, what to do..

Men kan de gjøre noe da? Ta noe av depositumet mitt?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 23:06   #8
Sulphur
Medlem
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 417
Sulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snill

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

(Det står ingenting i kontrakten om at det ikke er lov å røyke her. Da kan de vel ikke kreve noe av depositumet.. eller?)

Da har du iallefall ingenting å stresse over. Vask som vanlig du, resten er ikke ditt problem. De må spesifisere det i kontrakten dersom de ikke vil ha røyking.

Sulphur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 23:21   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

kjøp noe sånn romduft du får på fancy butikker (room tror jeg har) og spray ut litt av det dagen du flytter ut
Etter edsikskålene.... værdt et forsøk

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 23:44   #10
Fru R
Medlem
 
Fru R sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Veldig nær Bergen
Alder: 49
Innlegg: 492
Fru R har en fantastisk aura rundt segFru R har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Jeg vil fåreslå å vaske veggene med vanlig grønnsåpevann. I tilleg til eddik og sitron greiene som de andre var inne på.

Jeg gjorde det da jeg skulle flytte fra en leilighet jeg + en venninne hadde røyka i i 2 år.
Ingen problemer med lukt etterpå. Fikk ingen klager i allefall

__________________
Fru R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for gravide.... Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 23:48   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Da vasker jeg med vanlig grønnsåpevann, får ei venninne til å komme og "lukte" ( ), også vasker jeg evt. med salmiakk etterpå..

Er ikke bekymra for at malingen blir matt, det er den fra før av..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 00:21   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

og luft ut hele leiligheten godt etterpå, det er kanskje det viktigste

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 00:27   #13
BiB
Seniormedlem
 
BiB sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 57
Innlegg: 4.939
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Opprinnelig lagt inn av Fru R, her.

Jeg vil fåreslå å vaske veggene med vanlig grønnsåpevann. I tilleg til eddik og sitron greiene som de andre var inne på.

Jeg gjorde det da jeg skulle flytte fra en leilighet jeg + en venninne hadde røyka i i 2 år.
Ingen problemer med lukt etterpå. Fikk ingen klager i allefall

Grønnsåpe funker bra, er det mye lukt må du kanskje vaske mer enn 1 gang. Å se på vannet kan være lurt. Når det ikke blir grått mer, men forblir klart, er lukta vaska bort. Jeg flytta inn i et hus etter en storrøyker, og på røykerommet måtte vi vaske 5 ganger før vannet ble klart, men da lukta det også rent og godt!

__________________
Livet er her og nå - min journal
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wgCFCKk/]


BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 00:47   #14
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

BiB, ah, lurt tips - det skal jeg følge

Hm, burde jo nesten hatt en liten stige her jeg..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 08:26   #15
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Opprinnelig lagt inn av BiB, her.

Grønnsåpe funker bra, er det mye lukt må du kanskje vaske mer enn 1 gang. Å se på vannet kan være lurt. Når det ikke blir grått mer, men forblir klart, er lukta vaska bort. Jeg flytta inn i et hus etter en storrøyker, og på røykerommet måtte vi vaske 5 ganger før vannet ble klart, men da lukta det også rent og godt!

Grønnsåpe er ikke det beste å løse opp nikotin og tjære med. Grønnsåpe er ei enkel såpe som egner seg best til "snill" rengjøring. Er det mye nikotin og tjære er salmiakk eller andre vaskemidler som er laget spesielt for fettfjerning. Om du bruker grønnspe likevel, er det lurt å tilsette salmiakk, for bedre effekt.

Et lite tips er å gå høre med et rengjøringsbyrå om du kan få kjøpe en dash vaskemiddel med "tenner" i.

Sitrusbaserte kjemikalier er supereffektive mot nikotin, sot og tjære.

Fremgangsmåte:
1- Vask med skikkelige sitrusbaserte kjemikalier
2- Evt med salmiakkforsterket grønnsåpe
3- Vask over med f.eks grønnsåpe for å få den rette friske nyvaskalukta som grønnsåpa gir.

Et viktig tips til slutt!

Vask ALLTID vegger nedenfra og opp! Dette slurves det mye med, men det forhindrer at du får renner/skjolder på veggene. Og pass på når du vasker taket at det ikke renner ned langs veggen! Slike renner lar seg ikke fjerne uten å male om hele skiten!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 12:39   #16
Fru R
Medlem
 
Fru R sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Veldig nær Bergen
Alder: 49
Innlegg: 492
Fru R har en fantastisk aura rundt segFru R har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?

Det er klart at det har stor betydning for om lukten går lett bort eller ikke hvor lenge det er blitt røyka i leiligheten uten noe vasking i mellomtiden !

Men om det ikke er totalt inn røkt osv tror ikke jeg at en trenger noe sterkere enn grønnsåpe. Finnes jo mange typer idag av ymse slag en kan velge. Med og uten sitrus også.

Og ja det er helt klart at en må følge med på vannet i bøtten og skifte ofte :-)

__________________
Fru R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for gravide.... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan få bort røyklukt? Kristian Generell diskusjon 8 12-07-06 12:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no