Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Cocosa pure eller extra virgin?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-08-07, 10:36   #1
moniq
Juniormedlem
 
moniq sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 23
moniq er på en erverdig vei

Cocosa pure eller extra virgin?

Hva er egentlig forskjellen?

Jeg bruker i dag begge to, ene til matlaging og andre som kosttilskudd. Det jeg lurer på er om jeg kun kan klare meg med den som heter pure siden jeg ikke akkurat er avhengig av kokossmaken?

Eller er det forskjellig innhold av de "gostoffene" som vi gjerne skal ha litt av i de to?

På forhånd takk for svar

__________________
Start: 97
Delmål 1: 90...
Delmål 2: 80...
Delmål 3: 70...
Mål: 65 (Juhuuuu som jeg gleder meg)
moniq er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 10:55   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Cocosa... pure eller extra virgin?

Jeg tror den extra virgin-variantern inneholder endel mer næringsstoffer, men er litt usikker.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 11:09   #3
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Cocosa... pure eller extra virgin?

Stemmer det som Iset sier.
De har tatt vekk noe i cocosa pure for at den skal tåle steking bedre. Ta og les på glasset, det står noe om det der mener jeg.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 11:41   #4
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Cocosa... pure eller extra virgin?

Jeg lurer på om Cocosa Pure er presset ved litt høyere varme, eller noe slikt. Hvis du klarer å få i deg Extra Virgin-varianten så ville jeg spist den. Men hvis du brekker deg av smaken, sånn som meg, så dauer du ikke av Pure-varianten heller.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 11:44   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Cocosa... pure eller extra virgin?

Minner igjen om søkefunksjonen (oppe til høyre på menylinjen)

Cocosa er bra for oss fordi den inneholder laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter kroppen vår trenger. Den er i tillegg bra for huden og for fordøyelsen. Det menes også at den til en viss grad kan øke forbrenningen. Noen steder her i verden blir man anbefalt kokosolje istedenfor medisinering om man er på grensen til å ha lavt stoffskifte da dette også skal kunne stimuleres av oljen. Kokosolje er også en av de oljene som tåler varme godt, - så til steking er den også bra.

Her i Norge er det hovedsaklig to typer som selges. Cocosa Extra Virgin (kaldpresset fra ferske nøtter) til kosttilskudd og i mat. Og Cocosa Pure (presset av tørket kokosnøttkjøtt) som brukes til steking. Den første lukter og smaker av kokos, sisnevnte har inge smak eller lukt. Pure koster 85 kroner på helsekosten. Prislappen har falt av Extra Virgin, og jeg husker ikke prisen heller.

Du kan lese mer om Cocosa HER.

Pure er IKKE kost tilskudd fordi noen av næringsstoffene som ikke tåler varme er tatt bort. Om du ikke klarer smaken av extra virgin vil je anbefale MCT oljen. Den er lukt- og smakfri.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 22:45   #6
moniq
Juniormedlem
 
moniq sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 23
moniq er på en erverdig vei

Sv: Cocosa... pure eller extra virgin?

Takk for svar alle sammen!


Jada, prøvde søkefunksjonen, men fant ikke svar på det jeg lurte på der.



Jeg fikk tips om å teste ut den fordi jeg har på grensen til lavt stoffskifte så jeg måtte bare høre. Fant ikke noe svar på det jeg lurte på inne på sidene til Cocosa heller, men ble veldig mye klokere av hjelpen deres



Har ikke problemer med kokossmaken så det går bra, så bare mitt snitt til å komme unna med en boks i stede for to... he he

Fortsetter som jeg gjør nå da, steker i pure og spiser extra virgin



Takk igjen!


__________________
Start: 97
Delmål 1: 90...
Delmål 2: 80...
Delmål 3: 70...
Mål: 65 (Juhuuuu som jeg gleder meg)
moniq er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 00:02   #7
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Cocosa... pure eller extra virgin?

Til steking er det best med palmeolje. Da snakker jeg om den ordentlige varianten som er mørk oransje.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 08:28   #8
Karla
Medlem
 
Karla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 64
Karla er på en erverdig vei

Sv: Cocosa... pure eller extra virgin?

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Til steking er det best med palmeolje. Da snakker jeg om den ordentlige varianten som er mørk oransje.

Dette kan ikke jeg forstå. Hvorfor det?

I dag skulle jeg varme cocosaen min (Extra Virgin) til smoothie.
Jeg glemte den, og den ble stående å koke litt. Helte den likevel oppi smoothien.

Jeg husker ikke hvorfor den ikke tåler sterk varme?
Syns den smaker så godt i proteinbrødet mitt og til pannekakesteking, ja til bakst generelt og eksotiske retter.

__________________


Karla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Cocosa kokosolje - Extra Virgin eller vanlig? donjuanwannabe Atkins kosthold 21 11-03-10 13:29
Cocosa Extra Virgin Sungrazer Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 04-11-09 23:07
Oljer - kaldpresset, extra virgin og ikke extra med mer ElinGH Generell ernæringsdebatt 19 05-03-09 16:58
Mct Eller Cocosa nettan Ketolysekuren 10 30-08-07 23:47
Kokos olje vs Oliven olje (extra virgin begge to) JEDI Spørsmål og svar 1 25-10-06 20:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no