Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fettets betydning ved ketolyse

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-06-08, 16:44   #1
Søster
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 47
Innlegg: 145
Søster er ny på veien

Fettets betydning ved ketolyse

Vet at en skal få i seg rikelig med fett ved ketolysekur. Men har fettet andre misjoner enn at en skal bli skikkelig mett, og dermed spise sjeldnere? Er det ok å spise lite/sjeldent bare en spiser når en er sulten og da får i seg fett?

Søster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketolyse :-) Svar med sitat
Gammel 05-06-08, 09:59   #2
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Er ikke det rimelig godt forklart i boka til Torkild da?

Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 05-06-08, 19:04   #3
Søster
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 47
Innlegg: 145
Søster er ny på veien

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Oi! Beklager at jeg spurte om noe som jeg burde ha funnet ut av selv Sitter med boka til Torkild nå, men jeg finner fortsatt ikke svar på spørsmålet mitt. Kanskje jeg uttrykte meg uklart sånn at det ble vanskelig å forstå hva jeg mente. Jeg prøver igjen Jeg forstår at en bør få i seg fett for at en skal kunne bruke fett som energikilde og erstatte det tidligere energilageret av karbohydrater. Fettet metter også bedre og gjør at vi spiser mindre og sjeldnere. Men er dette noe som helst er ønskelig at vi oppnår? Vil kroppen gå over på sparebluss dersom den får i seg for lite kalorier? Hva om vi spiser mye fett og energiinntaket blir veldig stort, vil ikke det da bli tilført mer fett til kroppen enn kroppen greier å forbrenne? Forstår ikke helt dette jeg Mulig at forklaringen er enkel, men da vil jeg gjerne ha den inn med t-skje

Søster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketolyse :-) Svar med sitat
Gammel 05-06-08, 19:38   #4
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Vil kroppen gå over på sparebluss dersom den får i seg for lite kalorier?

Jepp.

Sitat:

Hva om vi spiser mye fett og energiinntaket blir veldig stort, vil ikke det da bli tilført mer fett til kroppen enn kroppen greier å forbrenne?

Jo, teoretisk sett... Prøv

Sitat:

Forstår ikke helt dette jeg Mulig at forklaringen er enkel, men da vil jeg gjerne ha den inn med t-skje

Jeg vet ikke helt om jeg forstår hva du spør om, men jeg er ganske sikker på at svaret fins i boka og/eller her på forumet. Søkefunksjonen er ganske bra her

  Svar med sitat
Gammel 05-06-08, 21:01   #5
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Slik jeg forstår spørsmålet ditt, lurer du på om man ved et ketogent kosthold der fettandelen (evt bare det totale kaloriinntaket) er lav, vil gå på sparebluss, og/eller om man ved et veldig høyt fettinntak vil gå opp i vekt. Altså slik at om man spiser få kalorier, men likevel en god del fett, så vil kroppen ikke spare slik den gjør ved et tilsvarende kaloriinntak av KH, og motsatt at man fortsatt vil gå ned i vekt (fortsatt øke fettforbrenningen) ved et høyt kaloriinntak av fett, ikke gå opp i vekt slik man vil av et tilsvarende inntak av KH. Litt omstendelig dette, men er det dette du lurer på?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 05-06-08, 23:28   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

En annen ting er jo at dersom du spiser mye og raske karbohydrater så vil gjerne insulinet stige, insulinet er et fettlagrende hormon, og jo høyere konsentrasjon av insulin, jo mer fett lagrer kroppen. Dermed er det ikke særlig bra å kombinere masse karber med mye fett.

Det er en annen ting, som jeg har lest et sted, som jeg ikke vet nok om, at fettet i maten binder seg til fett i kroppen, men her kommer jeg litt til kort. Noen som kan fylle i her?

Uansett, hvor mye fett du spiser begrenser seg selv, du blir mett og du orker ikke mer, om du skulle overdrive, så vil du merke det via fettidiaré (at fettet skiller seg fra resten av avføringen, ekstremt løs mage, ja, skikkelig ekle saker), men det er ikke farlig, bare et tegn på at det har blitt for mye, men det skal også en del til, og man kan oppleve dette i overgangen rett og slett fordi magen ikke er vant til fett dersom man har levd magert tidligere.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-06-08, 23:58   #7
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

jeg har ikke lest boka, heller lest litt her og der rundt om.

Det finnes 2 retninger. Noen som mener at forbrenningen i snitt øker ved lavkarbo og noen som mener at man uansett må telle antall kalorier totalt. Jeg vet ikke helt...men er temmelig sikker på at det er apetittkontrollen som er viktigst. Jeg tror på at folk individuelt reagerer forskjellig på ulike matvarer, men det ser ikke ut til at det er forskningsresultat som støtter at en på lavkarbo kan spise flere kalorier i snitt enn en på høykarbo (stemmer dette ?? Har lest så)

Det jeg vet i andre enden er iallefall at når blodsukkeret stiger mye vil fettforbrenningen stoppe. man har for mye næring i blodet og dette lagres. Når så blodsukkeret synker blir det for lite næring i blodet og man skulle da teoretisk ha startet fettforbrenningen. Men den er litt treg i avtrekkeren (det vet jo dere som skal igang med ketose) og før den starter har man rukket å bli både slapp, sliten, sulten, etc og man har da lært at man må spise for å få energi. hva da om man i forrige måltid lagret unna fett ? og så spiser man igjen ? man er jo sulten ? Det hele blir et plussregnskap hele tiden og man legger sakte og sikkert på seg.

om man derimot kontrollerer blodsukkeret til lavt nok og samtidig forbrenner fett så forbrenner man fett uansett hvor lite man spiser. Om man kan justere forbrenningen littegrann med å spise mer/mindre fett vet jeg ikke, men man blir ikke slapp, sliten og sulten selvom det er lenge siden man har spist. man har jo jevn næringstilgang uansett.

Dette er den viktigste forskjellen tror jeg.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 06-06-08, 00:06   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Det som lenge har forundret meg med normalt slanke mennesker som stort sett spiser sunt, er hvordan de på et magisk vis klarer å regulere energiinntaket uten å blunke på et øye, det ligger så naturlig for dem. Tror det har mye med hva man tilegner mat for slags egenskaper. Næring eller belønning, dere skjønner sikkert hva jeg mener
Å telle kalorier har i så måte, etter min mening og i hvert fall på lavkarbo, lite for seg. Cluet ligger i stor del i la kroppen styre matinntaket. For egen del måtte jeg virkelig kjenne etter, er jeg mett nå? Er jeg bare fysen? Tørst? Nå kan jeg ikke huske sist jeg overspiste, eller gikk sulten lenge, ergo så har jeg mer eller mindre blitt et slankt menneske også mentalt Dette beveger seg vel litt bort fra hovedtema, var mer som en kommentar til Energibuntens innlegg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-06-08, 01:47   #9
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Enig der. Jeg er en som aldri overspiser eller har hatt problem med overvekt, heller undervekt, men i nær familie har jeg folk som reagerer meget typisk på rask karbo med å overspise umiddelbart. Helt skremmende, men med stabil forbrenning og lavkarbo overspises det aldri. Den forskjellen er det ikke å kimse av. Noen har det enkelt uansett kosthold, andre fungerer kun med lavkarbo. Det er iallefall jeg sikker på.

På meg selv, så har jeg apetittkontroll omtrent uansett. Nå på lavkarbo må jeg nesten passe på å spise nok slik at jeg ikke går ned for jeg har lav nok fettprosent som det er. jeg blir jo sjelden sulten nå. Det er liksom ikke kobling mellom mat og energinivå lenger. Spiser jeg karbo blir jeg oftere sulten, men jeg spiser uansett ikke for mye. Sånn er det bare.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 23:26   #10
Søster
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 47
Innlegg: 145
Søster er ny på veien

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Takk for interessante svar! Energibunten er inne på det som jeg mener. Og jeg har også funnet et tidligere innlegg av GeirB hvor han stiller spørsmål ved det samme. Legger det inn her.

"Hva skjer med fettet man inntar i løpet av et døgn hvis engergimengden inn overstiger det man forbrenner på 1 døgn. Dvs blir det lagret eller kommer det ut på annen måte. Regner med at kroppen kun kan forbrenne en viss mengde pr. døgn uten at man får unaturlig høy kroppstemperatur eller lignende".

Søster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketolyse :-) Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 01:23   #11
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Hvis noen kjenner Anthony Colpo (Fat loss bible, som jeg ikke har lest) og Dr Michael Eades (Protein Power, som jeg heller ikke har lest) så har disse karene kranglet i det siste. Eades mener at ulik diett styrer energiomsetningen og at å kutte karbo vil øke forbrenningen. Colpo er en som støtter seg kun til forskning og mener at dette aldri har vært vist. Han satte til og med opp en $20000 premie til den som kunne skaffe til veie vitenskapelig bevis på at dette var riktig. Ingen tok utfordringen. Colpo mener at uansett diett er det antall spiste kalorier som må være mindre enn antall forbrent for at man skal gå ned i vekt.

Jeg er ikke i tvil om at Colpo stort sett har rett. Man har sitt energibehov ila en dag uansett hva man spiser. Derfor mener jeg at apetittkontroll er nøkkelen.

Det interessante Colpo også sier er at man ila en slankeprosess vil endre energibehovet og da antagelig til det mindre. Man mister kroppsmasse og selv fettvev vil forbrenne. Man drasser på mindre vekt og vil bruke mindre energi. Derfor er nok en viktig bit i slanking å klare å få kontroll på apetitt og næringsinntak og at dette endres underveis. Starter man også å mosjonere og legger om livet slik er det mye lettere.

Men man kan ikke spise så mye man vil, det sier seg selv. Blir det for mye fett så lagres det også.

Nøkkelen ligger i blodsukkerkontroll. Blodsukker påvirker apetitten og energinivå, jo jevnere og relativt lavt, jo bedre.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 06:19   #12
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.


Men man kan ikke spise så mye man vil, det sier seg selv. Blir det for mye fett så lagres det også.

Nøkkelen ligger i blodsukkerkontroll. Blodsukker påvirker apetitten og energinivå, jo jevnere og relativt lavt, jo bedre.

Så hele poenget med ketogene dietter er egentlig at man spiser mindre? Man kan "fråtse" i fett, men fordi det er enormt mettende begrenser inntaket seg selv, og dermed blir det samlede kaloriinntaket lavere enn ved et KH-rikt kosthold? Den mentale biten om at man kan spise hva man vil bortsett fra KH skal vel heller ikke kimses av..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 08:43   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Du trenger en viss overvekt av anabole hormoner for å lagre fett. Dersom balansen mellom anabole (her: Insulin) og katabolske (her: gkukagon) hormoner er som den skal i kropen, så vil ikke fett lagres på samme måten. Dette er hva jeg tror da, og det kan hende jeg har feil, men det skal en del til for å overspise på en fett- og proteinbasert diett. Imidlertid kan proteiner produsere glukose, men jeg tror (dette er fra hvordan jeg vurderer det) det er vanskelig å overspise på fett, og dersom man gjør det, så har ikke fettet samme mulighet til å lagres i kroppen når insulinnivået i kroppen ikke er høyt nok til at denne prosessen finner sted.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 08:59   #14
Søster
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 47
Innlegg: 145
Søster er ny på veien

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Du trenger en viss overvekt av anabole hormoner for å lagre fett. Dersom balansen mellom anabole (her: Insulin) og katabolske (her: gkukagon) hormoner er som den skal i kropen, så vil ikke fett lagres på samme måten. Dette er hva jeg tror da, og det kan hende jeg har feil, men det skal en del til for å overspise på en fett- og proteinbasert diett. Imidlertid kan proteiner produsere glukose, men jeg tror (dette er fra hvordan jeg vurderer det) det er vanskelig å overspise på fett, og dersom man gjør det, så har ikke fettet samme mulighet til å lagres i kroppen når insulinnivået i kroppen ikke er høyt nok til at denne prosessen finner sted.

Her tror jeg du er inne på noe For visst lagringen av fett og karbohydrater fungerte på samme måten, da ville uansett det totale kaloriinntaket spille en avgjørende rolle. For en må vel kunne si at et fettrikt måltid har tettere energiinnhold en et karbohydratrikt måltid?

Så dersom jeg spiser en nakkekotelett blir jeg fortere og lengre mett, men får i meg flere kalorier, enn når jeg spiser en kyllingfilet som gir meg mindre kalorier. Men er lagringen den samme, vil jeg da teoretisk sett legge på meg mer av nakkekoteletten. Noen som forstod dette?

Søster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketolyse :-) Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 10:50   #15
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Det er dette som er diskusjonen og hvor Eades ikke har tatt utfordringen til Colpo. Han har ikke vist at man kan spise flere kalorier med lavkarbo enn med vanlig kosthold. Eades har i det siste gått med på at det er en grense for hvor mye man kan spise også på lavkarbo, men han mener at diett setter den grunnleggende forbrenningen i kroppen.

Men som jeg sier, nøkkelen ligger i apetittkontroll. Noen blir aldri mette når de spiser noe søtt eller rask karbo i, de bare fortsetter å fråtse.

Nå er det flere her inne som stopper opp i vektnedgangen også. Man kan ikke bare hive innpå med så mye fett man vil. Men det er da bare å se litt over totalt kaloriinntak ila dagen og sjekke. er det på 3000 kcal, så kanskje man skal roe ned. Er det på 1000 så burde man spise mer.

Photoscruba: er det mer fett i omløp enn man trenger så vil selvfølgelig kroppen bruke dette fettet til forbrenning istedenfor det fra fettlagrene. Cellene ser jo ikke forskjell og bruker det som flyter rundt i blodet. Så om overskuddsfettet ikke lagres, men utskilles fra kroppen så stopper jo vektnedgangen ! Men om overskuddsfettet lagres, om men bare noe, så går man jo opp i vekt.

Her har Eades og Colpo blitt enige om at totalt kaloriinntak må være lavere enn behovet for at vektnedgang skal skje. Dette skjer ved lavere kaloriinntak (les apetittkontroll) og større energibehov (les mosjon). Den eneste forskjellen mellom dem er at Eades tror at energibehovet går noe opp ved lavkarbo, mens Colpo mener dette aldri har vært bevist.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 12:56   #16
Søster
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 47
Innlegg: 145
Søster er ny på veien

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Takk Energibunten! Du har gitt meg svar på mye av de tankene jeg har rundt dette Hadde vært interessant å høre hvordan Torkil og Skaldeman ville forlare dette.
For visst det er som du sier (ref. til), så har jo t.o.m Grethe Roede rett i det hun sier, det som betyr noe er forbruk og inntak av kalorier. Men forskjellen er kanskje da at en med et lavkarbokosthold slipper en å være sulten, men en må likevel passe på at inntaket harmonerer med forbruket. Eller?

Søster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketolyse :-) Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 13:25   #17
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Jeg er en dame på 38 år, 162 høy, spiser ca 4000 kalorier pr dag, har gått på ketolyse i 19 måneder, og går fortsatt ned i vekt. Har tatt av 38 kilo hittil, og veier nå 58 kilo. Spiser mye fet mat, og merker at hvis jeg spiser for lite fett så går jeg saktere ned. Veit ikke helt hvorfor det er sånn. Jeg trener ikke. Det var nå meg da.

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.

Sist redigert av Nicpins : 14-12-08 kl 18:15.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 13:43   #18
Søster
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 47
Innlegg: 145
Søster er ny på veien

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Jeg er en dame på 38 år, 162 høy, spiser ca 4000 kalorier pr dag, har gått på ketolyse i 15 måneder, og går fortsatt ned i vekt. Har tatt av 30 kilo hittil, og veier nå 64 kilo. Spiser mye fet mat, og merker at hvis jeg spiser for lite fett så går jeg saktere ned. Veit ikke helt hvorfor det er sånn. Jeg trener ikke. Det var nå meg da.

Oi, så flott! Ja, du er jo et levende bevis på at vekten går nedover med fett til tross for stort kaloriinntak Næh... forstår ikke helt sammenhengen her nei...
Men kan jeg spørre deg om hvor mange karber får du i deg pr. dag? Teller du, eller prøver du bare å få i deg mest mulig fett?
Gratulerer med kjempebra resultat! Til stor inspirasjon for meg

Søster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketolyse :-) Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 14:47   #19
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Hei
På ketolysekuren kan man spise begrenset med karbohydrat, faktisk veldig lite, men nokk til man kan (SKAL) spise blandet salat/varierte grønnsaker hevr dag. Protein kan man heller ikke spise uhemmet av, da et for stort overskudd vil blive forbrent med frigivelse av glucose ( ryggraden i alle aminosyrer - som proteiner består av)
Det er betydelig forskjell på hvor mye protein den enkelte kan ha pr dag
før man går ut av ketose.
Fettinnholdet i ketolysedietten bør ligge på 50%-75% regnet som energiprosent ( Den mengde energi fett, KH og protein bidrar med)
Da er deet bare fett igjenn, slik det må man spise for å vedlikeholde forbrenningen og få god metthetsfølelse.

Dette var kortversjon uten referanse til forskjellige hormoner.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 14:52   #20
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Nyttig tråd!
TAkk.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 15:59   #21
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Jeg er en dame på 38 år, 162 høy, spiser ca 4000 kalorier pr dag, har gått på ketolyse i 15 måneder, og går fortsatt ned i vekt. Har tatt av 30 kilo hittil, og veier nå 64 kilo. Spiser mye fet mat, og merker at hvis jeg spiser for lite fett så går jeg saktere ned. Veit ikke helt hvorfor det er sånn. Jeg trener ikke. Det var nå meg da.

Kjempebra, men som sagt, etter hva jeg vet finnes det ingen studier som viser dette for en større gruppe mennesker under kontrollerte forhold og som klarer å sammenligne ulike dietter og viser at dette er pga du spiser lavkarbo.

Men slike studier har lite å si for deg personlig for du skal fortsette å følge det som funker :-)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 17:55   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Vel vel, jeg ville jo gjerne pekt mot inuttene som nærmest utelukket har levd på mettet fett. Om du leser noen av studiene til antropologen Wilhjalmar Stefanson som levde sammen med inuitter i Canada i femten år, og som også spiste som dem. Kanskje ikke godkjent som forskning, men noe å tenke på i alle fall!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 18:22   #23
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Minner om denne jeg. Kanskje professor Bassøe v Haukeland kan være en referanse?

Sitat: "Forgjengeren til Ketolysekuren var en "fettrik avmagringskost" som professor Hans Bassøe benyttet på Haukeland sykehus på sytti- og åttitallet TIL PERSONER DER ANDRE SLANKEMETODER IKKE VIRKET. Vennlig hilsen Torkil."

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 10:38   #24
Tone
Medlem
 
Tone sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Evenes
Alder: 57
Innlegg: 205
Tone er en juvelTone er en juvelTone er en juvel

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Her var det masse nyttig info om fett og ketolyse! takk og takk!

Men æ sitt igjen med et spørsmål fortsatt - e det noe spesielt med svinekoteletter? i den her kostholdslista med oversikt over hva ulike typer mat innholder, så står det at koteletter uten fett innholder 0 karbsa. Finner ikkje ut kor mye koteletter med fett innholder. Noen som kan svare på det her?

__________________
Skriveboka



Tone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ei stund Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 15:18   #25
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fettets betydning ved ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Tone, her.

Her var det masse nyttig info om fett og ketolyse! takk og takk!

Men æ sitt igjen med et spørsmål fortsatt - e det noe spesielt med svinekoteletter? i den her kostholdslista med oversikt over hva ulike typer mat innholder, så står det at koteletter uten fett innholder 0 karbsa. Finner ikkje ut kor mye koteletter med fett innholder. Noen som kan svare på det her?

Her er en oversikt over Gildes produkter: http://www.gilde.no/tips_og_raad/naeringsinnhold/
Tror ikke det er noen særlig forskjell på andre produsenters produkter

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
Blodtypediett og Ketolyse Hjørdis Blodtypedietten 3 08-04-08 16:01
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Hmm. "Skummel" fett-observasjon på Ketolyse SkinnyToBe Ketolysekuren 13 20-01-08 12:48
Lavkarbo resurser HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 32 01-08-05 12:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no