Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hvilken sjokolade skal man velge?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-03-11, 14:35   #1
Philtha
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 5
Philtha er på en erverdig vei

Hvilken sjokolade skal man velge?

De fleste "sukkerfrie" sjokolader er søtet med maltitol, og fordi dette ikke er sukker (sukrose), er det lov å skrive sukkerfri. Dette betyr ikke at blodsukkeret ikke vil stige, altså er dette et karbohydrat på lik linje med sukker. Det er riktignok litt mindre kalorier per gram i maltitol, men til gjengjeld er det mindre søtt og det må derfor brukes i større mengder.

Det finnes jo mange erstatninger for sukker med svært lite eller ingen karbohydrater.
For eksempel sukkeralkoholen:
Erythritol (sukrin) 0.2 kalorier per gram

Eller så har man jo de kunstige stoffene: aspartam, acesulfam K og sucralose, som er gunstige på lavkarbo. Aspartam f.eks inneholder like mye karbohydrater som sukker (sånn ca), men til gjengjeld er den veldig mye søtere og brukes derfor i mengder som ikke er synlig for øyet. Derfor helt akseptabelt med Cola Zero, sprite zero, fun saft osv.

Man kan si hva man vil om øvrige sukkeralkoholer, men faktum er at disse øker blodsukkerverdiene (bare prøv med et blodsukkerapparat). Dette vet jeg fordi en i familien har diabetes.

Så mitt spørsmål er: Finnes det noen sjokolader som er søtet med: Erythritol (sukrin), aspartam, acesulfam K eller/og sucralose?

Takk for svar.

Philtha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 14:46   #2
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: hvilken sjokolade skal man velge?

Opprinnelig lagt inn av Philtha, her.

De fleste "sukkerfrie" sjokolader er søtet med maltitol, og fordi dette ikke er sukker (sukrose), er det lov å skrive sukkerfri. Dette betyr ikke at blodsukkeret ikke vil stige, altså er dette et karbohydrat på lik linje med sukker. Det er riktignok litt mindre kalorier per gram i maltitol, men til gjengjeld er det mindre søtt og det må derfor brukes i større mengder.

Det finnes jo mange erstatninger for sukker med svært lite eller ingen karbohydrater.
For eksempel sukkeralkoholen:
Erythritol (sukrin) 0.2 kalorier per gram

Eller så har man jo de kunstige stoffene: aspartam, acesulfam K og sucralose, som er gunstige på lavkarbo. Aspartam f.eks inneholder like mye karbohydrater som sukker (sånn ca), men til gjengjeld er den veldig mye søtere og brukes derfor i mengder som ikke er synlig for øyet. Derfor helt akseptabelt med Cola Zero, sprite zero, fun saft osv.

Man kan si hva man vil om øvrige sukkeralkoholer, men faktum er at disse øker blodsukkerverdiene (bare prøv med et blodsukkerapparat). Dette vet jeg fordi en i familien har diabetes.

Så mitt spørsmål er: Finnes det noen sjokolader som er søtet med: Erythritol (sukrin), aspartam, acesulfam K eller/og sucralose?

Takk for svar.

Nei.. Da må du kjøpe råkakao og kakaosmør. Dette kan da søtes med det du vil. Kan kjøpes flere stede, feks hos http://www.okosjokolade.no/

Jeg har selv testet med blodsukkerapparat på malitol, og jeg får ikke blodsukkerstigning av dette. Så da må det nok påvirke oss forskjellig.

Marius

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 14:57   #3
Philtha
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 5
Philtha er på en erverdig vei

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

Okey, takk for svar. Interessant at du ikke opplever blodsukkerstigning, men mulig at dette er fordi du ikke er diabetiker? Da utskilles jo insulin fra bykspyttkjertelen som følge av blodsukkerstigning, og senker denne ved å øke absorbsjon av sukker til muskler hovedsakelig. Nå har jo maltitol litt lavere glykemisk indeks enn sukker også, så kurven blir vel ikke like høy på blodsukkerstigningen som med sukker heller.

Uansett, funker det for deg er jo det fint.

Philtha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 15:11   #4
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

Jeg har bestilt sjokolade her i fra. venter spent på posten

http://www.therawchocolateshop.com/index.asp

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 17:25   #5
frøken
Medlem
 
frøken sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 400
frøken er ny på veien

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

Jeg spiser iallefall en del sukkerfri sjokolade søtet med maltitol uten å falle ut av ketose.

__________________
trening august:530 min


frøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 17:26   #6
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

Opprinnelig lagt inn av frøken, her.

Jeg spiser iallefall en del sukkerfri sjokolade søtet med maltitol uten å falle ut av ketose.

Samme her....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 18:09   #7
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

Jeg har spist en halv sjokolade i dag. Skal måle i kveld. Spennende å se.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 18:38   #8
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

Philtha, har du noen kilder som kan dokumentere det du sier her? Jeg synes kanskje at du blir litt kategorisk (bruker uttrykk som "faktum er" f.eks.) siden du ikke viser til en referanse. Mulig bare jeg som realfagsstudent som reagerer nesten som en refleks når kildehenvisninger mangler, men det gjør at jeg setter liten lit til det du sier. Selv har jeg ikke så mye kunnskap om kunstig søtning, men jeg tør ikke å lære meg noe fra et forum når ikke ordentlige kilder er oppgitt. Da risikerer jeg å spre feil informasjon når jeg snakker med andre senere. Og DET vil jeg ikke. Håper du skjønner hva jeg mener

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 18:39   #9
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

Opprinnelig lagt inn av -Cilia-, her.

Philtha, har du noen kilder som kan dokumentere det du sier her? Jeg synes kanskje at du blir litt kategorisk (bruker uttrykk som "faktum er" f.eks.) siden du ikke viser til en referanse. Mulig bare jeg som realfagsstudent som reagerer nesten som en refleks når kildehenvisninger mangler, men det gjør at jeg setter liten lit til det du sier. Selv har jeg ikke så mye kunnskap om kunstig søtning, men jeg tør ikke å lære meg noe fra et forum når ikke ordentlige kilder er oppgitt. Da risikerer jeg å spre feil informasjon når jeg snakker med andre senere. Og DET vil jeg ikke. Håper du skjønner hva jeg mener

enig med deg

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 15:09   #10
Philtha
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 5
Philtha er på en erverdig vei
Smile

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

Selvfølgelig er kilder viktig, skjønner det, jeg er realfagsstudent selv. Nå var jeg faktisk ikke ute etter å bevise at de andre søtningsstoffene (sukkeralkoholene) gir blodsukkerstigning. Det eneste jeg ville vite var om det gikk an å få tak i sjokolade med øvrige kunstige søtningsstoffer. MEN, når det er sagt finnes det veldig mye dokumentasjon på at f.eks maltitol gir blodsukkerstigning. Grunnen til at maltitol ofte blir brukt i stedet for sukker, spesielt i diabetesprodukter, er fordi dette stoffet absorberes tregere enn sukker (altså lavere glykemisk indeks), og vil da gi tregere blodsukkerstigning. Og når et stoff gir blodsukkerstigning, betyr det at det spaltes til glukose i tarmen, som igjen absorberes i blodet og gir økning i blodsukkeret. Ergo, økning i blodsukker = ugunstig for oss på lavkarbo.

nederst på siden her:
http://www.roche.no/portal/no/sotningsstoffer

Under søtningsstoffer
http://www.nettdoktor.no/ernaering/k...iabetikere.php

http://www.diabetes.no/Maltitol.b7C_wlfQ5e.ips

http://www.diabetes.no/S%C3%B8tnings...r.9UFRvO2X.ips

Her er i hvert fall noen kilder. Med et kjapt søk på google er det ikke så vanskelig å finne litt stoff. Ganske fin oversikt på wikipedia også, men jeg er selvfølgelig klar over at dette ikke er en sikker kilde, men stort sett er det som står der pålitelig. Øverste kilden min er hvert fall fra Roche sin hjemmeside, det er et av verdens største legemiddelfirmaer.

Men husk en ting, hvis en sjokolade veier 50 gram, og den igjen inneholder 50% maltitol, vil det si at den i praksis inneholder 25 gram maltitol. Og siden maltitol gir mindre kalorier per gram enn rent sukker, så er det ikke sikkert at man faller ut av ketosen bare fordi man spiser en sjokolade i ny og ne. Jeg er ikke ute etter å "ta" de som spiser disse sjokoladene.

Philtha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 18:47   #11
hjertemat
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 12
hjertemat er på en erverdig vei

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

Her er lavkarbosjokolade fra iherb

http://www.iherb.com/LowCarb-Special...0&rcode=NEB207

__________________
Min hjemmeside: www.hjertemat.com
hjertemat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, raw food, supermat. Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:09   #12
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

Opprinnelig lagt inn av hjertemat, her.

Her er lavkarbosjokolade fra iherb

http://www.iherb.com/LowCarb-Special...0&rcode=NEB207

Jepp, disse er søtet med erytritol og oligofructose. Har prøvd en, rumlet godt i magen etterpå, men falt ikke ut av ketosen - noe jeg gjør med en gang noe er søtet med maltitol.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 23:31   #13
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

Opprinnelig lagt inn av Philtha, her.

De fleste "sukkerfrie" sjokolader er søtet med maltitol, og fordi dette ikke er sukker (sukrose), er det lov å skrive sukkerfri. Dette betyr ikke at blodsukkeret ikke vil stige, altså er dette et karbohydrat på lik linje med sukker. Det er riktignok litt mindre kalorier per gram i maltitol, men til gjengjeld er det mindre søtt og det må derfor brukes i større mengder.

Det finnes jo mange erstatninger for sukker med svært lite eller ingen karbohydrater.
For eksempel sukkeralkoholen:
Erythritol (sukrin) 0.2 kalorier per gram

Eller så har man jo de kunstige stoffene: aspartam, acesulfam K og sucralose, som er gunstige på lavkarbo. Aspartam f.eks inneholder like mye karbohydrater som sukker (sånn ca), men til gjengjeld er den veldig mye søtere og brukes derfor i mengder som ikke er synlig for øyet. Derfor helt akseptabelt med Cola Zero, sprite zero, fun saft osv.

Man kan si hva man vil om øvrige sukkeralkoholer, men faktum er at disse øker blodsukkerverdiene (bare prøv med et blodsukkerapparat). Dette vet jeg fordi en i familien har diabetes.

Så mitt spørsmål er: Finnes det noen sjokolader som er søtet med: Erythritol (sukrin), aspartam, acesulfam K eller/og sucralose?

Takk for svar.

Jeg har diabetes 1 og måler blodsukkeret ofte. Jeg får ikke blodsukkerstigning av å spise slik sjokolade.
Nå må jeg få si at jeg er ikke noen storspiser av sjokolade, men bruker f.eks 1 plate sukkerfri mørk sjokolade kokt i en kartong fløte som deretter avkjøles til dagen etter og piskes som kremfyll på f.eks. PC-Snuppas sukkerbrød. Kan spise ett passa stykke uten blodsukkerstigning. Likeledes om jeg knasker i meg et par ruter sjokolade.

Blir noe av det samme som sies om f.eks. bønner og kikerter. For meg som diabetiker er denne maten svært god fordi den senker blodsukkeret i stedet for å øke det, trass i at det er karboer der.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 23:36   #14
Philtha
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 5
Philtha er på en erverdig vei

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

Så bra, kjedelig at det var utsolgt for melkesjokoladen di har. Så jo veldig lovende ut dette her! Rart at det ikke er flere produsenter som bruker disse ingrediensene?

Philtha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 23:47   #15
Philtha
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 5
Philtha er på en erverdig vei

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

hmm, spennende benteR! Hørtes god ut den blandingen

Philtha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 11:56   #16
Kozemor
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 96
Kozemor er på en erverdig vei

Sv: Hvilken sjokolade skal man velge?

Jeg har også diabetes type 2 og ser at med en gang jeg får i meg litt for mye karbohydrater så skyter blodsukkeret i været. Men jeg reagerer ikke på sjokolade med maltitol

Kozemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravagansa Svar med sitat
Svar

Emneord
maltitol, sjokolade, stevia, sukkerfri, sukrin


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken retning skal en velge? premo Lavkarbo generelt 3 02-05-10 23:08
Hvilken trim skal jeg velge? *lilje* Ketolysekuren 24 06-04-10 00:05
Meierismør (hvilken skal jeg velge?) grm123 Spørsmål og svar 10 24-01-09 12:58
Hvilken olje skal jeg velge? Mambo Spørsmål og svar 5 26-02-06 22:18
Hvilken kur skal jeg velge. andersdupp Spørsmål og svar 11 06-01-06 22:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no