Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kan man gå i sparebluss når man er i ketose?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-04-14, 23:02   #1
Bellabo
Medlem
 
Bellabo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 167
Bellabo er på en erverdig vei

Kan man gå i sparebluss når man er i ketose?

Hei.
Havnet i en liten diskusjon her... håper noen kloke kan svare.
Kan man gå i sparebluss når man er i ketose ?
Jeg trodde man hadde jevn tilgang til energi ( fett) når man var i ketose og ikke trengte å telle kalorier osv.
Jeg spiser bare to ganger for dag, og ganske lite men fettrikt. Føler ingen sult og fryser ikke... Kiloene raser av... og da trodde jeg alt var i orden og helt i hht. ketosestrategien.
Men nå blei jeg så usikker at jeg måtte bare spørre

__________________




revmatiker og Lavkarbo-veteran siden 2009.. prøvd de aller fleste diettene.. Er nå i gang med siste innspurt så derfor ny ketolyserunde.
Bellabo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 5 :) Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 23:06   #2
Fillilura
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2014
Alder: 40
Innlegg: 143
Fillilura er ny på veien

Sv: kan man gå i spareluss når man er i ketose

så lenge en får i seg nok fett så kroppen har nok drivstoff hele tiden gjør en vel ikke det?
Men nok andre her som kan svare bedre enn meg.

__________________
Paleofrelst


Journal
Bloggen min
Fillilura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 23-04-14, 23:21   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: kan man gå i spareluss når man er i ketose

Sparebluss er en ting, hva med de andre effektene for rask nedgang har? Spiser du for lite så vil du tære på mye annet enn bare fett. Ketose eller ei.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 01:36   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: kan man gå i spareluss når man er i ketose

Om man er i ketose og får i seg nok fett/energi er det ingen fare for at kroppen skal gå i sparemodus fordi kroppen sulter.
Men om man er i ketose og ikke gir kroppen nok fett/energi kan kroppen gå i sparemodus fordi den sulter.
Nok fett betyr at kroppen IKKE skal sulte.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 08:49   #5
Bellabo
Medlem
 
Bellabo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 167
Bellabo er på en erverdig vei

Sv: kan man gå i spareluss når man er i ketose

Og der fant jeg vel svaret jeg var på jakt etter
se her : http://lenabeatrice.net/ofte-stilte-...tall-maltider/

Dr.hexberg sier at i ketose er mellommåltidene kroppens eget fett
et lite utdrag:
"Hvis man er en fettbrenner (som man er på lavkarbo) lider ikke kroppen noen nød selv om det går lenge mellom måltidene – du tar bare mat fra egne fettreserver.
Noen ekstreme lavkarbospisere spiser et stort måltid om dagen, noen spiser to og de fleste spiser 3.
Hvis man liker å spise hyppig må man gjerne gjøre det, men da må porsjonene være deretter"

__________________




revmatiker og Lavkarbo-veteran siden 2009.. prøvd de aller fleste diettene.. Er nå i gang med siste innspurt så derfor ny ketolyserunde.
Bellabo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 5 :) Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 09:16   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: kan man gå i spareluss når man er i ketose

Men på den andre sida lærte jeg nettopp på fedonklinikken at jevnlig tilførsel av protein bl.a er foryngende for huden. Så det er ikke sikkert det at det er best for kroppen å spise sjelden selv om amn ikke er sulten.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-14, 17:57   #7
Bellabo
Medlem
 
Bellabo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 167
Bellabo er på en erverdig vei

Sv: kan man gå i spareluss når man er i ketose

Nå er det jo snakk om en liten periode mens man prøver å gå ned i vekt
Har ikke tenkt å spise slik" for resten av livet da... men finne den rette balansen.. og det helst ala Fedon o.l.

__________________




revmatiker og Lavkarbo-veteran siden 2009.. prøvd de aller fleste diettene.. Er nå i gang med siste innspurt så derfor ny ketolyserunde.
Bellabo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 5 :) Svar med sitat
Gammel 25-04-14, 12:02   #8
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Kan man gå i spareluss når man er i ketose?

Hei
Når man er i ketose er det viktig å få tilstrekkelig med kalorier, i hvert tilfelle over 1400-1800 avhengig av vekt. Ved lavere energiinntak vil stoffskiftet reduseres og vekttapet stagnere. Samtidig vil man tære på musklene, noe som ellers ikke skjer på ketogen diett.
Det hjelper altså ikke å være veldig småspist i ketose !!!
Vennlig Hilsen
Torkil.

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 25-04-14, 16:21   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: kan man gå i spareluss når man er i ketose

Opprinnelig lagt inn av Bellabo, her.

Og der fant jeg vel svaret jeg var på jakt etter
se her : http://lenabeatrice.net/ofte-stilte-...tall-maltider/

Dr.hexberg sier at i ketose er mellommåltidene kroppens eget fett
et lite utdrag:
"Hvis man er en fettbrenner (som man er på lavkarbo) lider ikke kroppen noen nød selv om det går lenge mellom måltidene – du tar bare mat fra egne fettreserver.
Noen ekstreme lavkarbospisere spiser et stort måltid om dagen, noen spiser to og de fleste spiser 3.
Hvis man liker å spise hyppig må man gjerne gjøre det, men da må porsjonene være deretter"

Dette går vel mer på den gamle myten om at man må spise ofte for å holde forbrenningen oppe og blodsukkeret stabilt. Når man snakker om sparebluss er det jo for lite næring over tid som setter kroppen i en slags sultmodus som er tærende på kroppen, og her spiller vel ikke kostholdet som sådan noen rolle. Du må få i deg nok næring, men om du fordeler den næringa på et eller seks måltider om dagen spiller ingen rolle når du spiser ketogent siden blodsukkeret likevel holder seg stabilt.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening på lavkarbo, kan det ende i sparebluss? mofe Trening 15 08-06-11 15:06
Jeg har mistet matlysta- setter jeg kroppen på sparebluss nå? novemberrosa Eurodiett 19 08-02-10 23:45
Sparebluss? mih Ketolysekuren 1 21-12-09 23:48
Ketose og sparebluss samtidig? Hengebuksvinet Spørsmål og svar 14 18-08-09 23:25
Sparebluss, Nedsatt Forbrenning?? Chumpsy Dr Lindbergs 2 08-07-05 19:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no