Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Hvilken mat begynner man med til babyer?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-08-08, 21:35   #26
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Min erfaring med et allergibarn er at jeg merket veeeeeeldig raskt på barnet om maten var bra for det eller ikke. Enkelte matvarer gav eksem og mageplager. Helsesøster hadde en fin kommentar: Disse barna er vår tids røkvarslere. De reagerer øyeblikkelig på stoffer som i de lange løp er skadelig for oss alle sammen. F.eks. reagerte hun på kjøpt brød med at hun hovnet opp og ble sår rundt munnen. Da de sluttet med transfett i brød, begynte hun å tåle det.

Jeg synes det er fint at du er såpass bevisst på hva du gir barnet ditt. Det går faktisk an å prøve seg litt frem. Jeg vet at du sitter inne med mye kunnskaper om ernæring. Ikke vær redd for å stole på dem. Jeg er overbevist om at dette blir et barn som får mye sunn mat og lite sukker og fint mel.

Ja det tror jeg nok, at de reagerer såpass kjapt at man vet hva de tåler og ikke. Med eldste har jeg også gått varsomt frem og prøve minimale mengder i begynnelsen. Hun har heldigvis tålt alt, så jeg tok bla. sjansen på malte nøtter da hun var 8-9 måneder gammel. Det gikk helt fint. Egg fikk hun også da, mener jeg å huske. Vi har ingen allergier i familien, bortsett fra litt pollenallergi hos min mann. Ja, og så har jo minsten atopisk eksem, så jeg prøver selvsagt å være forsiktig. Har liten erfaring med atopisk eksem. Jeg smører ham med Locobase Repair og gir ham Eskimo 3 Kids hver dag.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:38   #27
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.

Kom gjerne med boktips i forhold til mat og barn, fortrinnsvis barn i skolealder. Gjerne andre forfattere enn Lindberg.

Først og fremst anbefaler jeg "Bedre uten brød", den er knallbra og full av henvisninger til vitenskapelige undersøkelser. Jeg kaller den "Bibelen".

Kwasniewski har endel gode bøker, men jeg har enda ikke fått tak i dem her i landet. Jeg foretrekker å lese slike bøker på norsk. Og så er det endel gode artikler på www.matoghelse.no som omhandler barn og ernæring. Kwasniewski har hatt endel artikler i det bladet, med menyforslag osv.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:40   #28
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Innrømmer først og fremst at jeg ikke har lest alle innleggene over her.
Vi begynte med hirse med usøtet eplemos og rapsolje, samt frukt og grønnsakspureer. Kokte epler er en grei "blande"-mat, med vit C i.
Gulerotmos, kokte søtpoteter (en stooor hit!), kålrot, blomkål, brokkoli, gresskar om du gidder, de som er gule og avlange og markert tykkest i ene enden er lettest å mekke med. Etter koking så kjører du det i foodprofessoren til det er helt fint, ta vare på kokevannet og spe om det ellers er helt jelly. Man tager et par isbitebrett, har oppi fryser, og så heller du over i fryseposer og har 20ml-biter du kan tine som du vil...

Da hun ble litt større kokte jeg opp full "pakke" med kjøtt, grønnsaker, frukt etc. Kokte og hadde på gamle babymatglass, fryste og ferdig! En stor "mekk" ga nok mat til 10 store glass...

Husk å IKKE blande med mme eller annen melk før frysing...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:45   #29
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Takk for kjempegode tips! Rapsolje skal jeg ut og kjøpe på mandag, samme med økologiske grønnsaker og frukter. Jeg ser du skriver kokte epler, men hva med friske revne? Helt finrevet altså.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:46   #30
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Det at han har atopisk eksem betyr at han er disponert for allergier. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp så godt du kan, for det er enkelte ting du kan gjøre for å forebygge at det blir mer alvorlig. F.eks. være forsiktig med kontakt med dyr, teppegulv, enkelte matvarer etc. Min datter fikk først atopisk eksem, hun hadde intoleranse for endel matvarer. Etterhvert utviklet hun flere allergier og fikk alvorlig astma og elveblest i tillegg. Hvis du kan forebygge noe slikt skal jeg love deg at det er vel verd strevet å lære om dette. Jeg tror du kan ha rett i at fett kan være bra for eksemen. Det hjelper også med oljebad og det å ha en pose med havrekli i badevannet.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 22:01   #31
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Huff så skummelt.
Dyr har vi ikke, og heller ingen tepper. Men mamma har både tepper, 5 katter og røyker inne. Så det er kanskje ikke så gunstig å være hos henne med barna for lenge.

Jeg skal lese alt jeg kommer over! Min lillebror hadde atopisk eksem som liten, han var svært plaget, men vokste det heldigvis av seg (selv om han i alle år har slitt litt med sprukne hender høst og vinter). Eldste har heldigvis aldri hatt noe.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 22:08   #32
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Auda. Det var ikke meningen å skremme deg. Det er ikke så mange som blir så angrepet som min ble. Men selv om plagene er mindre tror jeg at man har igjen for å forebygge. Å, ja det med katt og røyking ville jeg vært forsiktig med med et barn med atopisk eksem. Det at du er så bevisst på kosten tror jeg også er en stor fordel for barnet ditt i denne sammenhengen. Ønsker deg og poden alt godt og håper på et nytt Stavangertreff snart.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 22:23   #33
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Først og fremst anbefaler jeg "Bedre uten brød", den er knallbra og full av henvisninger til vitenskapelige undersøkelser. Jeg kaller den "Bibelen".

Kwasniewski har endel gode bøker, men jeg har enda ikke fått tak i dem her i landet. Jeg foretrekker å lese slike bøker på norsk. Og så er det endel gode artikler på www.matoghelse.no som omhandler barn og ernæring. Kwasniewski har hatt endel artikler i det bladet, med menyforslag osv.

Tusen takk. Skal sjekke det ut.

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 22:30   #34
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Auda. Det var ikke meningen å skremme deg. Det er ikke så mange som blir så angrepet som min ble. Men selv om plagene er mindre tror jeg at man har igjen for å forebygge. Å, ja det med katt og røyking ville jeg vært forsiktig med med et barn med atopisk eksem. Det at du er så bevisst på kosten tror jeg også er en stor fordel for barnet ditt i denne sammenhengen. Ønsker deg og poden alt godt og håper på et nytt Stavangertreff snart.

Nei herlighet, jeg setter enorm pris på rådene dine, er intet annet enn takknemlig! Stavangertreff er jeg meg på anytime, så lenge det er på kveldstid så jeg slipper å dra med ungene, hehe.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 00:55   #35
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.

Egg og kumelk bør man vente med å introdusere til rundt ettårsaldren. Dette fordi det kan utløse allergi.

Mine barn tålte ikke morsmelkerstatning fordi det er laget av kumelk. Måtte bruke soyamelk. Dog i små mengder, for mye soya er jo heller ikke bra!

At vanlig fett som er flytende i romtemperatur skulle bli stivt i 37grader, er jeg nå i tvil om!

Det er ikke lett dette med denne maten, og man vil jo så gjerne gi barna sine et best mulig utgangspunkt. Barn trenger fett for å utvikle seg, det er i hvert fall sikkert! Tror jeg! (Neida, så pass fikk jeg da med meg på sykepleierskolen)

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 00:59   #36
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Ja akkurat dette med "hardt fett" som det snakkes så høyt om i ernæringsmiljøene, hva er nå dette for noe? De sier at mettet fett legger seg i årene siden det er stivt/hardt, mens myk margarin og oljer ikke gjør det. Men eh ... Er meierismør, kokosfett og lignende hardt og stivt ved 37 grader, som jo er det kroppen holder? NEI? Smøret blir jo omtrent flytende på kjøkkenbenken her om sommeren, selv om vi ikke har det særlig kokvarmt inne. Kokosfettet BLIR flytende, helt flytende. Og det er langt under 37 grader her inne.

Logikk?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 09:43   #37
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Iset, dersom gutten din er atopiker, tror jeg jeg hadde villet satse på andre fettkilder enn meierismør... Jeg tåler ikke melk, og vet hva det kan gjøre med min kropp, og han som er så liten... Dersom du heller kan gi han most avocado feks, eller andre fettkilder så hadde jeg villet gjort det...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 10:09   #38
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Men de fleste som ikke tåler melk tåler jo meierismør, men det er vel helst om det er laktosen de reagerer på. Men jeg kan som sagt bruke rapsolje foreløpig, og prøve SMÅTTå introdusere meierismør etterhvert, altså i ørsmå doser.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 10:19   #39
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

jeg tåler ikke smør i allefall... bedre å være forsiktig iom at han er atopiker. Er jo større sjanse for at han blir allergisk da, og da er det ikke laktosen han blir allergisk mot, men antagelig melkeproteinet, og det er det i alle melkeprodukter

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 10:25   #40
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Min tålte ikke kumelk, men det gikk fint med geitemelk. Hun elsket geitemelken, men jeg likte ikke så godt at det luktet geit av bleien hennes. Men, men alt ble en vane.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 15:11   #41
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Heisann
Har et spm ang rapsoljen.. Hvorfor akkurat rapsolje??
Den er spekket med omega 6, som senker andelen av omega 3 i kroppen.
Omega 3 er betennelsesdempende, omega6 er betennelsesøkende. Omega 3 og 6 kjemper om plassen, og det er jo det som er en av de store feilene i samfunnet; at vi har for mye omega 6 istedenfor omega3. Det jeg har lært på skole osv er å holde oss langt borte fra omega 6fettsyrer. Olivenolje, inneholder verken eller, mer som en omega9olje og er stabil og vil ikke konkurrere om plassen til verken 3 eller 6.. Vi gav vår sønn økologisk olivenolje og udos choice i maten. Det var veldig okHvis du vil ha mere fett kan jo også kokosolje benyttes.. cocosa extra virgin Udos kan jeg tenke meg er veldig fint for den atopiske eksemen

Utenom det, vil jeg anbefale å gå til homeopat med barnet
Min sønn hadde atopisk eksem når han ble født, og det ble borte vekk med homeopati! Jeg er jo selv homeopat, og har sett utrolige ting som skjer med huden etter homeopatmedisin..

Du kan sjekke ut hjemmesiden min www.sandnes-homeopati.no hvis du ønsker det Eller gå inn på www.nhl.no for å finne nærmeste godkjente homeopat.. (jeg er ikke på lista før i desember, da jeg nettopp er starta..)

Lykke masse til

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 16:29   #42
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Jeg vil også si at Udos, olivenolje, Cocosa og fiskeolje/tran er førstevalget til babyer, pluss smør hvis de tåler det. Men det er ikke noe galt i å bruke rapsolje selv om den inneholder omega-6 fett. For det første så er det forskjell på ulike typer omega-6, for det andre er visse typer omega-6 essensielt for oss, og for det tredje så er bare 20% av fettsyrene av rapsolje av omega-6 typer (60% enumettet, 10% mettet og 10% omega-3).

For en voksen person som ønsker å rette opp sin omega-3/omega-6 ubalanse, er imidlertid ikke rapsolje egnet (heller ikke Udos), men som fett-tilskudd til en baby, synes jeg raps er fint.

Forøvrig har jeg sett og hørt om mange som har kurert vanlig bleieutslett med Udos!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 06-09-08, 16:49   #43
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Oki.. takk for forklaring på rapsolje
Hvis bare 20% av rapsoljen inneholder omega6, vil ikke det by på de helt store problemene så sant ungen får omega3 i tillegg Jeg vet at omega 6 er essensielt- dvs at vi må få det tilført utenfra. Det som er problemstillingen er jo at vi får i oss plenty for mye med omega6 idag pga behandlet mat. Når dette er sagt, så regner jeg ikke med (og håper for guds skyld ikke) at små babyer får så mye behandlet mat
Så da erklærer jeg at raps er ok, men ikke førstevalget!
Holder fortsatt en knapp på økologisk kaldpresset olivenolje, cocosa og meierismør(etter 8mnd og ved tolleranse)..

__________________
Delmål:

Hovedmål:

Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 22:51   #44
ghotti
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 6
ghotti er på en erverdig vei

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Synes det var et godt spørsmål. Jeg har også vært usikker på dette en stund, men nå leste jeg i Bedre uten brød (skrevet av en lege) at så lenge man holder seg under 70-100 gram karbohydrater per dag (og det er jo en god del) så er det helt greit med mye fett, så mye man vil. Problemet kommer når man spiser mye mer enn denne "dosen" og når man i tillegg spiser mye raske karber. De langsomme karbene er ikke så ugunstige sammen med fett som det de raske er, visstnok. Dessuten er fett og proteiner viktigere enn karbohydrater, så jeg gir heller det sunne meierismøret og kutter ned på usunne karbohydrater.

Jeg er litt i tvil om dette atopiske eksemet, men har tro på at fett vil virke gunstig inn på det.

Hei! Jeg har prøvd å finne noen om den "70-100g karb til dagen" teorien. Men finner desverre ikke noe på internett. Har du en link som jeg kan sjekke ut? Tette blodårer ligger i familien...

ghotti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 22:56   #45
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Du må nok lese boka "Bedre uten brød". Der står alt om dette. Det står litt om den her:

http://www.lillemaane.no/katalog/bedre_uten_brod.html

http://lillemaane.no/nyheter/anmelde...uten_brod.html

Helt fantastisk bok, anbefale på det sterkeste.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 10:05   #46
Petit Fleur
Medlem
 
Petit Fleur sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 50
Petit Fleur er ny på veien

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, og så har jo minsten atopisk eksem, så jeg prøver selvsagt å være forsiktig. Har liten erfaring med atopisk eksem. Jeg smører ham med Locobase Repair og gir ham Eskimo 3 Kids hver dag.

Litt på siden det her, men siden du allerede tenker "alternativt" i matveien, så kanskje du vil vite at Locobase er full av stoffer som kroppen ikke klarer å kvitte seg med. Sakset fra et annet forum:
"De fleste kremer i dag er basert på mineraloljer, parafin, vaselin, parrafinium liquidium + mange fler
Disse stoffene tetter huden igjen (før brukte man vaselin på skiskoa, de ble tette!!)
Mineralolje er en syntetisk olje som faktisk er ett slaggprodukt fra oljeutvininng, på huden bør man bruke vegetabilske oljer, oljer som tilfører huden næring og vitaminer."

Jeg har selv atopisk eksem og har veldig gode resultater av Agrosan som man får kjøpt på helsekost. En god og fet krem med naurlige ingredienser. Hvis han klør mye, kan peppermynteolje dempe kløen. Men husk at eteriske oljer aldri skal brukes direkte på huden, så du må blande det ut med en baseolje. (F,eks mandelolje) Kortison anbefaler jeg heller ikke siden det tynner ut huden, men blir det veldig ille kan du spørre legen om å få Protopic. Den er veldig effektiv og uten kortison.

Ellers forsvant ikke min eksem før jeg la om kosten og kuttet ut hvete og kumelk. Så Atopisk Eksem kan ofte bedres med riktig kosthold.
Kanskje du ikke vil ha så mange råd, men jeg skulle selv ønske noen hadde fortalt meg dette da jeg hadde det som verst, så hadde jeg sluppet flere års prøving og feiling og intens kløe.
Noen homeopater sier at hvis barn blir behandlet når de er små, kan autoimmune sykdommer forsvinne. Om det er sant, vet jeg ikke, men kanskje verdt et forsøk!?

Uansett ønsker jeg deg lykke til med barna dine!!

__________________

Det går stadig nedover.
Petit Fleur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Selvkomponert Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 10:19   #47
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Du er en engel! Selvsagt vil jeg ha mange råd, dette setter jeg STOR pris på! Jeg som trodde jeg var så forsktig med de kremene, jeg prøver jo å unngå alt som har de skumle stoffene i seg og har vært opptatt av dette i flere år allerede. Kjøpte aldri inn et eneste Natusan-produkt da storesøster ble født i 2003, og har pleid å nilese på alt. Jeg har rett og slett bare ikke lest på denne, men tatt velmente råd som god fisk og brukt den. Huff. Jeg har ikke brukt den ofte da, heldigvis.

Agrosan har jeg, men den oransje. Jeg har brukt bittelitt av den på armene hans, men har egentlig ikke turt å bruke den mer siden den inneholder tea-tree. Det er kanskje for sterkt for små babyer. Den grønne er jo uten, jeg kan kjøpe den. Jeg har brukt den mye selv, den er FANTASTISK!

Jeg jobbet i helsekost i 5 år og var borti mange av de gode produktene der. Agrosan er ett av dem, og dette med oljene kan jeg endel om. Mandel- og jojobaolje er fast inventar i medisinskapet, det samme er lavendel, peppermynte og eukalyptus.

Legen nevnte kortison, men jeg nektet. Vil helst unngå det så lenge jeg kan. Nå er han faktisk ikke SÅ angrepet heller, heldigvis, og jeg håper det holder seg sånn om det ikke blir bedre. Det virker ikke som om han klør så veldig heller, bare litt av og til.

Tusen takk for alle rådene.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 11:10   #48
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Kjempebra råd Petit Pleur! Er så nyttig å lese om andres erfaringer og få en flik av andres kunnskap.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 16:22   #49
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

jeg har vært skikkelig plaget med eksem, men nå som det har roet seg litt bruker jeg bare A-derma serien de har på apoteket. Den anbefales også kan også brukes til små barn

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 10:07   #50
Pluto i magen min:)
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 18
Pluto i magen min:) er på en erverdig vei

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Jeg har begynt å gi jenta mi en blanding som jeg fant i jan kwasniewski sin bok. Den består av kumelk (!!!!), fløte og en eggeplomme. Vet jo at kumelk er farlig... Men hun er bare 5 mnd, har sovet dårlig på natten, og er veldig interresert i mat. Synes d er litt for tidlig med fast føde, har ikke lyst å gi henne grøt, og morsmelkerstatning er ikke noe å satse på tenker jeg (er jo basert på kumelk den og).... Veldig i tvil altså.... Bør jeg kutte den blandingen fra Jan....?

Pluto i magen min:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomp Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Begynner på'n ... Joika Ketolysekuren 19 15-05-08 19:28
Før jeg begynner Bayone Ketolysekuren 6 16-01-08 15:15
Nå begynner jeg å bli lei... *Tussi* Ketolysekuren 10 06-05-05 16:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no