Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Farlig å spise for mye bringebær?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-12-10, 18:36   #1
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Farlig å spise for mye bringebær?

Jeg er veldig glad i bringe bær, å tar meg 100g i ny og ne, men, er det "farlig"?

Føler noen her inne har sagt at kroppen reagerer annerledes på bær å slikt? At selv om man holder seg unna karbogrensa, så fyker vekta opp pga noe i bæra (fruktsukker kanskje??)

Noen her som vet?

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 22:52   #2
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Om det er sant sliter jeg, altså. Spiser cirka 200 gram bringebær/jordbær et par ganger i uken med litt pisket krem, for jeg mener at det likevel er en sunnere og bedre måte å kose seg på enn med sukkerfri sjokolade eller høykarbomat (mener ikke mat som pasta, altså, men godteri eller lignende.

Nå for tiden er jo ALT farlig - så du den artikkelen om at kanel er farlig i for store mengder? Som om man har i seg flere hundre gram per dag.

Nei, bær er noe jeg koser meg med uten dårlig samvittighet!

Ble litt off-topic, men for å svare på spørsmålet ditt så har jeg aldri hørt om noe sånt - vet jo at frukt har fruktsukker i (obviously ), og det er vel derfor lavkarbo anbefaler bær framfor frukt, men om bær påvirker vekta på den måten (med mindre den er partystopper) vet jeg ikke. Interessant spørsmål, abonnerer på denne!

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 22:55   #3
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Jaja, men da satser vi på at det ikke gjør noe!
Og som du sier, ALT er jo farlig nå fortiden :P

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 23:01   #4
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Opprinnelig lagt inn av Nupsida, her.

Jaja, men da satser vi på at det ikke gjør noe!
Og som du sier, ALT er jo farlig nå fortiden :P

Vi er jo ikke akkurat de som følger Statens ernæringsråd uansett - bare uttrykket "smør på flesk" gir dem hjerteinnfarkt!

Bær er jo digg da - sier det til mamma hver gang vi sitter og spiser bær og krem til dessert. "Hvordan kan dessert være SÅ godt og SÅ sunt??" Hun svarer da med: "Det er jo masse krem da." Hihi, hun skulle bare visst.

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 23:08   #5
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Så godt å lese denne tråden.
Jeg har fått litt dårlig samvittighet av bærspising og prøvd å minimere det. Men da skal jeg jammen kose meg med bringebær og krem i morgen!

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 23:21   #6
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Opprinnelig lagt inn av christine76, her.

Så godt å lese denne tråden.
Jeg har fått litt dårlig samvittighet av bærspising og prøvd å minimere det. Men da skal jeg jammen kose meg med bringebær og krem i morgen!



Vi burde lage en bringebær-elsker klubb!

Og se! http://www.buzzle.com/articles/raspb...nutrition.html

Blant andre positive punkter står det: "Raspberries nutrition can be enjoyed without worrying about its sweetness, no matter how many one eats, it will have a minimal impact on blood sugar levels. Go ahead and enjoy this nature's bounty to promote optimal wellness." Var bare den første websiden jeg åpnet når jeg søkte på Google: finnes sikkert mer troverdige kilder på nettet.

Men med tanke på blodsukkerstigning er det vel slik at det anbefales å kombinere mat med høy(ere) GI med mat som har ganske høyt fettinnhold (f.eks frukt og nøtter for de som går Fedon)? Har vel noe med at fettet reduserer blodsukkerstigningen... Om jeg husker riktig, og det er tilfelle, er jo (bringe)bær og krem ypperlig!

__________________


Sist redigert av Julie : 08-12-10 kl 23:26.
Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 23:22   #7
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

100 gram bringebær har sånn 3-3,5 gram karbohydrater? Tror ikke det gjør noen verdens ting annet enn at noen kanskje opplever det som en vektstopper på lik linje med tomat og nøtter.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 23:22   #8
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Opprinnelig lagt inn av Julie-x, her.



Vi burde lage en bringebær-elsker klubb!

Jeg er sååå med på den!

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 08-12-10, 23:29   #9
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

100 gram bringebær har sånn 3-3,5 gram karbohydrater? Tror ikke det gjør noen verdens ting annet enn at noen kanskje opplever det som en vektstopper på lik linje med tomat og nøtter.

Nei, det er jo nettopp det: karboinnholdet er jo det laveste blant bær, om jeg husker riktig.

Man må bare passe på å sjekke at bærene ikke er sukret, for da kommer karboinnholdet fort oppi 7-8 gram kh per 100 gram...

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 00:49   #10
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Epler ble det sagt her inne inneholdt samme type sukker som farin utenom fruktsukker og kanskje også en type sukker til. Mon tro om bringebær har en annen sammensetning? Skal se om jeg kan finne det ut. her http://lowcarbs.blogg.no/1268604648_frukt_sunnt.html


I frukt og bær finner vi mye av sukkerartene fruktose, glukose og sukrose (vanlig sukker). Sukrose er en sammenkjeding mellom glukose og fruktose. herfra:http://www.orkla.no/eway/default.asp...37:1:0:0:::0:0


Sist redigert av ada-emilie : 09-12-10 kl 01:00.
ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 09:09   #11
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Epler ble det sagt her inne inneholdt samme type sukker som farin utenom fruktsukker og kanskje også en type sukker til. Mon tro om bringebær har en annen sammensetning? Skal se om jeg kan finne det ut. her http://lowcarbs.blogg.no/1268604648_frukt_sunnt.html


I frukt og bær finner vi mye av sukkerartene fruktose, glukose og sukrose (vanlig sukker). Sukrose er en sammenkjeding mellom glukose og fruktose. herfra:http://www.orkla.no/eway/default.asp...37:1:0:0:::0:0

Å hva vil det si?

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 11:30   #12
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Jeg har ikke hørt noe om dette, men jeg vet at det mest sannsynlig uansett ikke er farlig å spise bringebær. Kanskje det kan ha en uheldig virkning på vekten på sikt, men det vil en jo oppdage etterhvert. Uansett, så tenker jeg at det kan være lurt å forsøke å være allsidig og ikke spise det samme hver dag. (Med mindre det er eneste måten å komme seg gjennom en fase på. Det er være bedre å gjøre ting nesten riktig, enn helt feil.)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 16:15   #13
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Opprinnelig lagt inn av Nupsida, her.

Å hva vil det si?

Dvs at det inneholder vanlig sukker, som vi jo vet er fetende.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 17:29   #14
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Dvs at det inneholder vanlig sukker, som vi jo vet er fetende.

Spørsmålet er vel hvor store mengder det er når det bare er 3.2 gram kh per 100 gram...

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 22:14   #15
Khb
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 50
Khb er på en erverdig vei

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Eg er ingen ekspert på Fedon ennå, men har forstått det slik at han anbefaler å få i seg litt bær kvar dag!
Nokre karber et me jo, og då er jo bær absolutt verdt å bruke dei på.
Bær har mykje antioksidanter.

Khb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 02:09   #16
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Det jeg kan tenke meg til er farlig med bringebær er hvis du langer i deg ett helt bringebærland hver dag på bekostning av annen kost. Ellers så vil jeg si at en skål bringebær nok er veldig bra i ny og ne.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 12:20   #17
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Opprinnelig lagt inn av Julie-x, her.

Spørsmålet er vel hvor store mengder det er når det bare er 3.2 gram kh per 100 gram...

Ja hadde vært fint med en oversikt. Finner ikke noe dessverre.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 12:30   #18
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Det jeg synes er fint å vite er at grønnsaker og frukt(og bær?) inneholder de samme typer karbohydratene: fruktose, sukrose og glukose. Det er altså ikke noe veldig spesielt med frukt. det er bare flere frukt som har et høyere karbo-innhold enn antall grønnsaker med det.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 16:00   #19
Karly
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 4
Karly er på en erverdig vei

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Syns å huske å ha lest en artikkel engang om at vi kvinner ikke burde spise så mye frukt og bær, mens menn kunne spise så mye dem ville av det.
Men vi kan spise så mye vi vil av grønnsaker da. Det kan menn også.

Hvorfor det var sånn, kommer jeg ikke på. Men husker jeg syns det hørtes logisk ut da jeg leste det. Tror det var noe med fruktsukkeret og kvinnlige hormoner..

Må vel gå ann å søke det opp..

Karly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkompinert Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 16:42   #20
Kiro
Medlem
 
Kiro sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sogndal
Alder: 32
Innlegg: 372
Kiro er ny på veien

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Dette har jeg og lurt på. Tar meg ofte i å kose meg om kvelden med litt varme bringeber med fløte. Har følt litt skyldfølelse,men jeg hører på dere, og skal begynne å nyte dem videre.( ,har tross alt kjøpt med meg en 2.5 kg sekk som ligger i frysen med 3,7 karber per hundre 9

__________________

Kiro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 20:18   #21
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article496552.ece
Den artikkelen der beskriver nettop hvorfor frukt ikke bør spises selv om de inneholder like lite karbohydrater som grønnsaker. Grønnsaker fordøyes saktere enn frukt, noe som gjør forskjellen til insulinets mengde. Jeg visste jo det at frukt forvinner fort ut av magen, men jeg måtte altså ha det inn i hodet skriftlig for å skjønne det ordentlig. Frukt er oppbygd av enkle, mens grønsaker er oppbygd av komplekse karbohydrater. Bær, hva med bær? Jeg vet ikke sikkert, men det er nok nærmere frukt enn grønnsaker, tror jeg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-01-11, 22:44   #22
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Farlig å spise for mye bringebær?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article496552.ece
Den artikkelen der beskriver nettop hvorfor frukt ikke bør spises selv om de inneholder like lite karbohydrater som grønnsaker. Grønnsaker fordøyes saktere enn frukt, noe som gjør forskjellen til insulinets mengde. Jeg visste jo det at frukt forvinner fort ut av magen, men jeg måtte altså ha det inn i hodet skriftlig for å skjønne det ordentlig. Frukt er oppbygd av enkle, mens grønsaker er oppbygd av komplekse karbohydrater. Bær, hva med bær? Jeg vet ikke sikkert, men det er nok nærmere frukt enn grønnsaker, tror jeg.

Nettopp derfor skrev jeg dette:

Opprinnelig lagt inn av Julie-x, her.

Men med tanke på blodsukkerstigning er det vel slik at det anbefales å kombinere mat med høy(ere) GI med mat som har ganske høyt fettinnhold (f.eks frukt og nøtter for de som går Fedon)? Har vel noe med at fettet reduserer blodsukkerstigningen... Om jeg husker riktig, og det er tilfelle, er jo (bringe)bær og krem ypperlig!

Som sagt, om jeg husker riktig, så går Fedon sin teori ut på at man spiser f.eks nøtter sammen med frukt, for å senke blodsukkerstigningen - og dermed insulinproduksjonen (?) Tror det er sånn, men er ikke Fedonist, og har ikke lest bøkene hans, kun info her inne, så da skal jeg ikke si at jeg vet helt sikkert.

Og jeg tror jeg har sagt allerede at etter MIN mening så er bær uansett er et bedre alternativ enn f.eks. sukkerfri sjokolade, som har kunstig søtning som mange ofte reagerer på (mageknip/oppblåst mage/diarré etc.) - og hvor sunt kan dét egentlig være, når kroppen så tydelig "sier ifra"? Jeg har ihvertfall aldri opplevd å få vondt i magen av bær og litt pisket krem.

Edit: Forøvrig så anbefaler de grovt brød/pasta/ris o.l i den artikkelen, så jeg hadde nok ikke brukt den som referanse... men det er jo bare min mening.

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bringebær? marithja Generell diskusjon 6 21-08-09 13:42
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... KatjaBlå Kosttilskudd 3 25-01-09 01:24
Bringebær Eplekjerne Ketolysekuren 3 11-11-07 23:35
Farlig å ikke spise brød! Aadna Spørsmål og svar 9 28-08-06 10:25
Bringebær Fromasjkake mam Bakst 2 04-12-04 22:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no