Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Vet ikke hva jeg skal velge ...

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-06-07, 15:55   #1
Blomsterstøv
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 3
Blomsterstøv er på en erverdig vei

Vet ikke hva jeg skal velge ...

Huff... Vet ikke hva jeg skal velge av alle de filosofiene som er! Har en bok fra Lindberg og en fra Atkins. Men hver gang jeg "studerer" en filosofi, finner jeg ting jeg ikke liker osv.

En vanlig dag får jeg i meg 80karbs(hjernen krever 100g hver dag,minimum) og 25g fett. Så jeg egner meg ikke for Atkins hvertfall, Fedon er jeg litt usikker på, blir så rart at "kosemåltidet" er noen knekkebrød..

Tror ikke at jeg går opp i vekt av 80karber, har gått ned hele tiden den siste måneden og da jeg slanka meg i fjor spiste jeg pasta hver dag (og gikk ned)...

Huff...Får vel lese enda mer om de forskjellige filosofiene, for jeg er 100% forvirra her

Blomsterstøv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 20:01   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Vet ikke hva jeg skal velge ...

Hvor mye skal du ned da? Siden du spiste pasta hver dag i fjor og gikk ned likevel, så vil jeg anta at du ikke er insulinresistent. Så Lindberg vil være et greit utgangspunkt for deg. Hva mener du med at hjernen krever 100 hver dag egentlig?

En viktig tommelfingerregel er at du får i deg nok proteiner (ca 30g i måltidet - noe som blir ca 120g ost, 150g fisk eller kjøtt eller pålegg, og 3-4 store egg), og at du har litt fett og noen langsomme karbohydrater til. Du kan jo spise grovt brød, grov pasta ol sammen med grønnsaker og NOK proteiner med litt fett. Bare husk at når du justerer opp karber, så justerer du ned fett og omvendt.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 20:10   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Vet ikke hva jeg skal velge ...

Opprinnelig lagt inn av Blomsterstøv, her.

En vanlig dag får jeg i meg 80karbs(hjernen krever 100g hver dag,minimum) og 25g fett.


Er det DIN hjerne du mener - eller er det alle ? Hva skjer i så fall om den ikke får sine 100 gram ? Bare lurer jeg, siden jeg har levd på mellom 25 og 50 karber og 70-75% fett i mange år..... Hjernen min er skarp og kroppen slank.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 23:20   #4
Blomsterstøv
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 3
Blomsterstøv er på en erverdig vei

Sv: Vet ikke hva jeg skal velge ...

Altså, hjernen foretrekker å bruke karbohydrater som energikilde, er lageret tomt omdanner den fett til energien den trenger, så det jeg mente var at hjernen bruker minst 100g karbohydrater om dagen. Hjernen er veldig tilpasningsdyktig, så får den ikke kabohydrater tar den fettet, enkelt og greit. Dette er noe naturfaglæreren min sa, virker jo ganske fornuftig egentlig.

Nei, tror ikke jeg er insulinresistent, har alltid spist brød, ris og pasta, og har aldri reagert på det, mens sukker derimot gjør meg hyper i noen minutter og slapp etterpå. Men nå er jeg bare 17år da, og i løp av de 17årene har jeg fått servert veldig sunn mat, men besteforeldre proppet i meg sjokolade og vafler som barn. Uansett hvor mye "drittmat" jeg har spist har jeg aldri gått over 64kg, og det var da jeg spiste mye usunt. Alltid hatt en normal vekt, er 170høy. Vil gå ned kanskje 1kg til, for da blir det et HELT tall, liker ikke dumme tall, sånn som 58, 63, 84 osv... Hehe..

Sitter og leser i Lindbergboken nå, ble litt nysgjerrig på insulinresistens-greiene ("imponerende" ordforråd)

Blomsterstøv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 23:29   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Vet ikke hva jeg skal velge ...

Opprinnelig lagt inn av Blomsterstøv, her.

Altså, hjernen foretrekker å bruke karbohydrater som energikilde, er lageret tomt omdanner den fett til energien den trenger, så det jeg mente var at hjernen bruker minst 100g karbohydrater om dagen. Hjernen er veldig tilpasningsdyktig, så får den ikke kabohydrater tar den fettet, enkelt og greit. Dette er noe naturfaglæreren min sa, virker jo ganske fornuftig egentlig.

Det er nettopp det prinsippet som gjør at vi lavkarbere går ned ... på Atkins og en rekke andre dietter. Vi fyller ikke opp med glukose, derfor gjøres kroppsfettet om til ketoner istedenfor - som hjernen utmerket godt kan leve av .

Men jeg skjønner ikke helt hva du skal med en diett for å gå ned til et rundt tall (!). Lavkarbo er bra for helsa, særlig på sikt, men det er ikke noe å bruke (kortvarig) for å manipulere med en normal kroppsvekt ...

Ellers - velkommen hit


Sist redigert av Huldr : 13-06-07 kl 23:59.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 00:00   #6
Blomsterstøv
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 3
Blomsterstøv er på en erverdig vei

Sv: Vet ikke hva jeg skal velge ...

Hehe, du forklarte det mye bedre enn meg

Nei jeg skal ikke gå ned 1kg bare for å få et helt tall, det er jo tåpelig.
Jeg vil være på det tallet fordi jeg føler at det er der jeg passer inn, selvom 1kg til eller fra ikke har så mye å si.

Blomsterstøv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 10:03   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Vet ikke hva jeg skal velge ...

Opprinnelig lagt inn av Blomsterstøv, her.

Altså, hjernen foretrekker å bruke karbohydrater som energikilde, er lageret tomt omdanner den fett til energien den trenger, så det jeg mente var at hjernen bruker minst 100g karbohydrater om dagen. Hjernen er veldig tilpasningsdyktig, så får den ikke kabohydrater tar den fettet, enkelt og greit. Dette er noe naturfaglæreren min sa, virker jo ganske fornuftig egentlig.

Ja, det er jo en viss forkjell fra å trenge og å foretrekke da !
Og naturfaglæreren din har skjønt det han. Det er slik lavkarbo fungerer. Vi venner kroppen til å bruke det (for oss)overflødige fettet til forbrenning. Men dette er ikke ne metode jeg ville annefalt til deg. Ketogen kost er for de som har mer å ta av !!

Sitat:

Nei, tror ikke jeg er insulinresistent, har alltid spist brød, ris og pasta, og har aldri reagert på det, mens sukker derimot gjør meg hyper i noen minutter og slapp etterpå. Men nå er jeg bare 17år da, og i løp av de 17årene har jeg fått servert veldig sunn mat, men besteforeldre proppet i meg sjokolade og vafler som barn. Uansett hvor mye "drittmat" jeg har spist har jeg aldri gått over 64kg, og det var da jeg spiste mye usunt. Alltid hatt en normal vekt, er 170høy. Vil gå ned kanskje 1kg til, for da blir det et HELT tall, liker ikke dumme tall, sånn som 58, 63, 84 osv...


Om du bare har et kilo å gå ned (trodde dette var en spøk jeg...) så er det et genrelt sunnere kosthold du er ute etter å finne altså ? Da er det lett - og da er det ganske sikkert at den beste måten er å fortsette md å kutte ut det som er mest skadelig for deg, nemlig sukkeret. Forsett med å spise rent kjøtt, fisk, fugl - med tilhørende grønsaer. Spis bær og nøtter og litt mindre frukt (frukt inneholder sukker, og selv om det er naturlig sukker er det ofte mer enn mange tåler). Vær forsiktig med pasta - bruk fullkornpasta om mulig og spis lite ris og pasta. Brødet bør være så grovt som mulig og ikke for mange skiver om dagen. Regner med at du flott kan ligge rundt 100-150 karber uten problemer. Lindberg kosthold er den beste løsningen for deg vil jeg tro. Om du leser "Fedons Metode" ser du at det finnes mange muligheter. Ikke heng deg opp i hva du ikke kan spise, eller ikke liler - men konsentrer deg om alt det gode du KAN spise. Se mulighetene ikke begrensningene. Atkins i de første fasene passer ikke for en som har så lite å ta av - men Atkins vedlikehold er i prakis nesten det samme som Lindberg ..

.... 1 kilo Veit ikke om jeg skal le eller grine jeg. Sitter her og gir råd til en som skal gå ned 1 kg......

Vær også klar over at kroppen din ikke nødvendigvis er enig med deg i den ene kiloen. Tallet på vekta er bare et tall ! Du vil ikke merke store forskjellen på kroppn på et kilo mer eller mindre !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 10:25   #8
Dårrit
Medlem
 
Dårrit sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 43
Innlegg: 59
Dårrit er på en erverdig vei

Sv: Vet ikke hva jeg skal velge ...

En kan fint gå ned en kilo gjennom å væe fysisk aktiv. Du trenger ikke å velge noe.

__________________
Dårrit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 23:31   #9
Babyblue24
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 13
Babyblue24 er på en erverdig vei

Sv: Vet ikke hva jeg skal velge ...

velg atkins, skal bare ned 2-3 kg selv. begynte med og spise sundt og trene, så kom det til et sted der det stoppet opp. nå bruker jeg atkins for og få gått ned de siste kg. og det fungerer

Babyblue24 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 00:29   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vet ikke hva jeg skal velge ...

Tren, kutt ut hvitt sukker og hvetemel. Enkelt og greit.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp! jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Amagetha Atkins kosthold 19 28-04-06 16:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no