Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hard trening på ketolyse

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-07-09, 11:17   #1
marithja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 47
Innlegg: 162
marithja har en fantastisk aura rundt segmarithja har en fantastisk aura rundt seg

Hard trening på ketolyse

Trener med personlig trener, og han er ikke happy for at jeg velger lavkarbo som veien å gå ned- han vil at jeg skal spise "sunt" og "variert". Men for meg er dette altså eneste løsning, og lurte da på om det er farlig å trene hardt sammen med ham når jeg er i ketolyse?? ( Er helt dau når jeg er ferdig med en time hos ham) Merker på kroppen at den er "sliten" når jeg spiser lavkarbo, men ser jo her at dere andre trener, så da må det vel kunne gå an for meg også....Men ikke sikkert jeg får samme resultat som før?? Kan noen belære meg om hvilken trening som er bra eller om jeg må ta hensyn til kroppen og hvile når den er i ketolyse modus....I tilfelle sliter jeg- for jeg må nok leve på lavkarbo en stund...Eller har dere noen gode svar til han som er i tvil om dette er bra??

__________________


marithja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid- spis deg slank Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 11:32   #2
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Hard trening i ketolyse...

Hei - dersom du leser litt her inne vil du se at det ligger masse forklaringer - tips mm.

Den beste tråden (etter min mening) om emnet er denne:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842

Samt at du kan lese litt om mine erfaringer - og de svar jeg fikk da jeg startet med ketolysekuren og trening.
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21665

Oppsummert vil jeg si, basert på erfaring, at de 4-6 første ukene er tøffe fordi kroppen trenger tid til å legg om fra karboforbrenning til fettforbrening og samtidlig yte under trening. Etter det - er det bare å nyte....

Vis den første tråden - forklaringe fra Pål til PT'en din
Lykke til - dette kostholdet har i hvertfall gitt meg en ny hverdag.

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 11:36   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hard trening på ketolyse ...

Det fikk du mange gode råd, men, vil bare opplyse om at det heter i ketose, ikke i ketolyse, som er navnet på en diett (sammenføyning av ketose og lipolyse som er to sider av samme sak!)

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 19:55   #4
Berghite
Juniormedlem
 
Berghite sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 13
Berghite er på en erverdig vei
Question

Sv: Hard trening på ketolyse ...

Det er veldig godt å høre at det blir bedre - akkurat nå (etter 6 uker) blir jeg totalt utslitt og kvalm og elendig. Jeg har derfor begynt å ta med nøtter på mine laaange turorienteringsøkter - dumt å bli igjen i skogen, lissom. Det virker sånn passe, og jeg holder ikke utover 2 timer.
Og nå skal jeg på fjelltur og aner ikke hvordan jeg skal takle det.
Gode råd?

__________________
- We are what we pretend to be, so we must be careful what we pretend to be. Kurt Vonnegut, Mother Night
Berghite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Atkins Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 20:31   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hard trening på ketolyse ...

For høy intensitet går for mange ikke sammen med karbofri diett, man har bare ikke det siste gearet å gå på. Så da er det enten å spise mer karbo når man er på slike turer eller man bare går litt saktere i motbakkene. Det er litt individuelt hvor høy intensitet man klarer å få til på kun fettforbrenning. Jo mindre av utholdende arbeid jo lettere går det også.

Men det er langt fra farlig og man kan kun risikere å bli sliten OG i bedre form :-) fettforbrenning er også trenbart.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 14:24   #6
Berghite
Juniormedlem
 
Berghite sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 13
Berghite er på en erverdig vei

Sv: Hard trening på ketolyse

Godt å høre - da får jeg simpelthen ta det hele litt rolig.

__________________
- We are what we pretend to be, so we must be careful what we pretend to be. Kurt Vonnegut, Mother Night
Berghite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Atkins Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 18:39   #7
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hard trening på ketolyse

men, om man holder en intensitet innenfor hva fettforbrenning kan gi nok, så kan man jo holde på i "dagevis"... karboforbrenning er en meget forbigående energimengde på lange turer.
Så å presse fettforbrenningen høyere opp på intensitetsskalaen er bare bra.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 08:55   #8
andreasoe
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 163
andreasoe er på en erverdig vei

Sv: Hard trening på ketolyse

Tok en 45 minutters kickboxing gruppetime igår. Ble svimmel og dårlig, så nesten "syner" og ble numm i tunge og høyre arm. Tror kroppen sa at dette ikke anbefales igjen

__________________


andreasoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 01:40   #9
inapina
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 2
inapina er på en erverdig vei

Sv: Hard trening på ketolyse

Hei! Jeg lurer også veldig på dette..
Jeg driver med kickboksing, og trener 2-3 ganger i uka. Treningene er veldig intense! Jeg er redd for at lavkarbodiett kan slite ut kroppen min.. men jeg lurer pga uvitenhet.
Er det f.eks. greit å bruke "yt" sine produkter bare ved trening.. altså at man f.eks. tar en restitusjonsdrikk bare etter man har vært på intensiv trening?

inapina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sunn og frisk Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 01:49   #10
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hard trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av inapina, her.

Hei! Jeg lurer også veldig på dette..
Jeg driver med kickboksing, og trener 2-3 ganger i uka. Treningene er veldig intense! Jeg er redd for at lavkarbodiett kan slite ut kroppen min.. men jeg lurer pga uvitenhet.
Er det f.eks. greit å bruke "yt" sine produkter bare ved trening.. altså at man f.eks. tar en restitusjonsdrikk bare etter man har vært på intensiv trening?

Personlig ville jeg valgt noe annet enn yt som er tines største fanteri noensinne

De som liksom skal "kunne" kroppen sier at melk + oboy er den beste restitusjonsdrikk. Når man er på ketolyse er det IKKE greit å bruke verken melk eller yt. Karbene skal komme fra grønnsaker, og fete produkter. En yt er ca. 250 ml. Du hopper nesten garantert ut av ketosen + at du får blodsukkerstigning + at det vil gå meget saktere med vektnedgangen.

Nedsukkerstigningen blir garantert kjennbar.

Hvor ofte trener du? For om du trener type annenhver dag trenger du i bunn ingenting for å restituere deg annet enn hvile. Trener du hver dag så blir det noe annet.

Lavkarbodiett sliter ikke ut kroppen din og om du gir lavkarboen en 4-6 uker så garanterer jeg at du vil merke forskjell.

PS: Jeg kan ikke trene på høykarbo med samme intensitet som på lavkarbo. Da blir det kjør på og bom stopp og senga i to dager. På lavkarbo kan jeg trene i både 2 og 3 og 4 timer i strekk.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 02:17   #11
inapina
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 2
inapina er på en erverdig vei

Sv: Hard trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Personlig ville jeg valgt noe annet enn yt som er tines største fanteri noensinne

De som liksom skal "kunne" kroppen sier at melk + oboy er den beste restitusjonsdrikk. Når man er på ketolyse er det IKKE greit å bruke verken melk eller yt. Karbene skal komme fra grønnsaker, og fete produkter. En yt er ca. 250 ml. Du hopper nesten garantert ut av ketosen + at du får blodsukkerstigning + at det vil gå meget saktere med vektnedgangen.

Nedsukkerstigningen blir garantert kjennbar.

Hvor ofte trener du? For om du trener type annenhver dag trenger du i bunn ingenting for å restituere deg annet enn hvile. Trener du hver dag så blir det noe annet.

Lavkarbodiett sliter ikke ut kroppen din og om du gir lavkarboen en 4-6 uker så garanterer jeg at du vil merke forskjell.

PS: Jeg kan ikke trene på høykarbo med samme intensitet som på lavkarbo. Da blir det kjør på og bom stopp og senga i to dager. På lavkarbo kan jeg trene i både 2 og 3 og 4 timer i strekk.


Tusen takk for svar
Tenkte meg at "yt" var litt for godt til å være sant..
Jeg trener mandag, onsdag og fredag.
Har du noen gode tips til hva jeg kan spise/drikke etter trening for å gi kroppen det den trenger. Pleier å spise cottage cheece, men burde jeg like så godt ta et siste lite lavkarbo-måltid når jeg kommer hjem fra trening?
Hehe, blir mange spørsmål nå, men er banan fyfy?

inapina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sunn og frisk Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 15:49   #12
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Hard trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av marithja, her.

Trener med personlig trener, og han er ikke happy for at jeg velger lavkarbo som veien å gå ned- han vil at jeg skal spise "sunt" og "variert". Men for meg er dette altså eneste løsning, og lurte da på om det er farlig å trene hardt sammen med ham når jeg er i ketolyse?? ( Er helt dau når jeg er ferdig med en time hos ham) Merker på kroppen at den er "sliten" når jeg spiser lavkarbo, men ser jo her at dere andre trener, så da må det vel kunne gå an for meg også....Men ikke sikkert jeg får samme resultat som før?? Kan noen belære meg om hvilken trening som er bra eller om jeg må ta hensyn til kroppen og hvile når den er i ketolyse modus....I tilfelle sliter jeg- for jeg må nok leve på lavkarbo en stund...Eller har dere noen gode svar til han som er i tvil om dette er bra??

Hmmm.....høres ut som vi har samme PT(!). Min er også superskeptisk, men jeg mistenker at det er fordi han vil selge sitt eget slankekonsept....

Lurer på mye av det samme, så gleder meg til å lese de ulike svarene her inne.

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 16:49   #13
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hard trening på ketolyse

Opprinnelig lagt inn av inapina, her.

Tusen takk for svar
Tenkte meg at "yt" var litt for godt til å være sant..
Jeg trener mandag, onsdag og fredag.
Har du noen gode tips til hva jeg kan spise/drikke etter trening for å gi kroppen det den trenger. Pleier å spise cottage cheece, men burde jeg like så godt ta et siste lite lavkarbo-måltid når jeg kommer hjem fra trening?
Hehe, blir mange spørsmål nå, men er banan fyfy?

Proteiner! Og nøtter er kjempebra.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 10:22   #14
frode73
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Råde
Alder: 50
Innlegg: 28
frode73 er på en erverdig vei

Sv: Hard trening på ketolyse

Spis nok fett i god tid før trening og drikk nok vann, det tror jeg er det viktigste. Trener selv med puls 160-170 i totalt 40 minutter, i tillegg til oppvarming og nedkjøring. Hvis jeg spiser litt for lite kan jeg få en tomhetsfølelse i kroppen. Har jeg derimot spist nok fett og fått i meg nok vann, så kan jeg ligge på 80-90% av makspuls uten problemer i 40 minutter.

Skal man trene vesentlig lenger tror jeg det er best å øke gradvis slik at fettforbrenningen får tilpasset seg.

Ting tar tid, så ikke stress når det gjelder å øke belastningen i treningen. Husk at du skal trene resten av livet og at du skal trives med det :-)

frode73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 12:21   #15
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hard trening på ketolyse

Det tar tid, for mange ganske lang tid å legge om. Mengden fettforbrennede enzymer er forskjellig hos oss alle når vi legger om til lavkarbo, og det kommer an på hvor godt kroppen "svarer" på dietten, og hvor "skadet" den er (tenker på grad av resistens o.l.).
Noen må holde på rolig i 6 mnd før de føler at det kommer seg, andre får full energi etter 2 uker. Selv må jeg si at etter 4-6 uker hadde jeg full pupp igjen, og etter et år vet jeg ikke hva jeg egentlig holdt på med før. Skal man trene hardt og få resultater, så må man spise på lag med kroppen, ikke imot. Mengden oppbyggende hormoner er mye større på lavkarbo, samtidig som presset på det endokrine system er langt lavere, noe som gir kortere restitusjonstid.
Maxpulsen stiger gjerne, i noen tilfeller ekstremt. Grunnen er at på lavkarbo, så bygger kroppen enda flere og mye større mitokondrier enn de gjør på vanlig trening og kost. Hjertet har fra før av en anstendig mengde, men på lavkarbo får hjertet mulighet til å utnytte sitt fulle potensiale, og går man i tillegg på ketogen kost og får mye ketolegemer i blodet, får man i tillegg den energien som hjertet liker best. Dietten er en veldig hjertebeskyttende diett.
Min maxpuls har foreløpig steget fra 191, via 208, 220, 230 til 246, og det har gjort at kroppen får mye mer oksygen enn før, som i sin tur gjør at den nesten ikke brenner noe glukose uten oksygen, som gjør at melkesyrebelastning stort sett uteblir. Greit nok, unnarennet på holmenkollen hadde gitt syre, men jeg hadde kommet meg greit over kulen og kommet meg langt raskere nå, enn før, fordi fettforbrenningen er ekstrem.
Eksplosiv blir man også. Jeg har kun trent kondisjon, men 60 meteren gikk nylig unna på 9.5, mot 10.7 før.

Det som før var min 90 % av makspuls, kan jeg nå holde i lange tider uten problemer, så kondisjonen er utrolig mye bedre. Et avbrekk på 8 uker gjør svært lite tilbakegang på formen, fordi kosten i seg selv er så anabol. Jeg merket en tilbakegang på 2-4 %, mens et like langt avbrekk på høykarbo ville satt meg minst 15 % tilbake.

Men - dietten passer ikke alle. Vi er alle så forskjellige, så vi må teste ut på vår egen kropp hva den reagerer best på, tror jeg.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 12:40   #16
frode73
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Råde
Alder: 50
Innlegg: 28
frode73 er på en erverdig vei

Sv: Hard trening på ketolyse

BitTorres: Høres ut som du har enda bedre erfaring enn meg, men jeg har tilsvarende opplevelse av treningen. 246 i makspuls er ganske høyt, hvor gammel er du ?

Jeg har ikke testet makspuls i det siste, men i forhold til det jeg erfarer når jeg trener hardt, så tipper jeg den har økt fra 186 til nærmere 200. :-)

Og du har helt rett i at tilpassningstiden vil variere stort.

Spørsmål: Har hatt dårlig erfaring med å innføre litt karbs i maten, si en potet til middag o.l og så trene...da går jeg noen ganger tom etter 30-40 min hard trening. Så det virker som om kroppen skur om til karbobrenning, som blir fort tomt... Hvis jeg hadde presset meg i en halvtime til så tipper jeg kreftene hadde kommet tilbake igjen...
Har du slike erfaringer ?

frode73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 22:31   #17
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hard trening på ketolyse

Jeg er 41 år, enn så lenge
Ellers har jeg samme erfaring som deg når det gjelder innføring av karbo i kosten, men ikke med så små mengder som en potet, men når det tipper over 40-50, så skjer det saker og ting. Det som muligens skjer, er at kroppen senker fettforbrenningen, for å "få vekk" glukosen. Det er også mindre plass til glukose i musklene enn før, mye fordi kroppen lagrer fett som intracellulært fett i mye høyere grad enn før, akkurat som glukose. Det er tilgjengelig fra første løpssteg, akkurat som glukose hos høykarbo utøvere.

Akkurat hvorfor det går dårligere med karbo er jeg ikke 100 % sikker på, det kan sikkert være mange årsaker vi ikke er klar over. Men om jeg har spist for mye karbo, pleier jeg å starte langsomt, og forsiktig øke farten de første 5-6 kilometerne. Det får heller bli en lang oppvarming, tenker jeg, og etter det kan jeg kjøre som før.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 19:28   #18
lisamo
Juniormedlem
 
lisamo sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Molde
Innlegg: 31
lisamo er på en erverdig vei

Sv: Hard trening på ketolyse

jeg trente masse før, forhold til d jeg gjør nå HEH!! skjerpings på meg.
men jeg var alltid dau etter treninga før, men så begynte jeg bare å ta inn mere tabletter, vitaminer osv! sink, krom, omega3, kalsium, jern, multivitamin! å nå er jeg helt fin etter trening, ikke noe "dau" her i gården lenger nei men det kan jo hende du tar dette fra før da, forskjell til person til person kanskje. ikke vet jeg men det funker vertfall på meg ..

__________________


lisamo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening og ketolyse anneca Ketolysekuren 1 23-06-09 21:16
Ketolyse og trening ungeandersen Spørsmål og svar 1 19-06-09 20:19
9 måneder på lavkarbo og hard trening bilringen Trening 19 09-10-08 10:25
Hard trening og lavkarbo? lillestine Trening 29 08-01-08 22:31
Hard trening på ketolysekuren Jippi Ketolysekuren 8 19-09-07 10:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no