Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Jeg har øreverk ...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-02-11, 12:15   #1
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Jeg har øreverk ...

.. ikke at det har noe med lowcarb å gjøre men som "mann" retferdiggjør jeg det å klage..

Jeg trenger litt råd, lest litt på nettet og mange sier at det ikke trengs å gjøre noe, andre mener at å kontakte lege er lurt. Det gjør så vondt, at jeg nesten holder meg fast i sofaen men er mye bedre når jeg sitter enn når jeg ligger. Tatt litt paracet o.l men hjelper fælt lite.. Skal jeg virkelig bare sitte her å vente på at det skal si "bang" i tromhinna???

Noen av dere som har noen gode råd??

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 12:17   #2
drizella
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 57
drizella er på en erverdig vei

Sv: Jeg har øreverk.. :-((

Et godt råd er å dryppe matolje ned i øret. Dette kan få betennelsen til å gå bort, men er selvfølgelig best å begynne med det i starten før det har gått for langt. Men du kan jo prøve om det lindrer

drizella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 12:19   #3
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg har øreverk.. :-((

Opprinnelig lagt inn av drizella, her.

Et godt råd er å dryppe matolje ned i øret. Dette kan få betennelsen til å gå bort, men er selvfølgelig best å begynne med det i starten før det har gått for langt. Men du kan jo prøve om det lindrer

Jeg tar imot ALLE råd!! Takk!!

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 12:27   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har øreverk.. :-((

Evt så skal det hjelpe å ta nesespray Altså i nesa.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 15:45   #5
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har øreverk ...

Kom deg på legevakta!! Ørebettenelse er ingen spøk! God bedring

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 16:42   #6
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Jeg har øreverk ...

de behandler øreverk hos barn sjeldent nå hvertfall, pga resistente bakterier og slikt.. hvordan det er med voksne vet jeg ikke. behagelig er det hvertfall ikke, god bedring!

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 16:47   #7
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har øreverk ...

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

de behandler øreverk hos barn sjeldent nå hvertfall, pga resistente bakterier og slikt.. hvordan det er med voksne vet jeg ikke. behagelig er det hvertfall ikke, god bedring!

Begge ungene mine fikk beskjed om at de måtte gjennom 10 penicillinkurer før de kunne bli operert.. Begge ble opererte da de var ca ett år. Snakk om å dytte unødvendig medisin i unger! I tillegg måtte de opereres flere ganger siden drenene datt ut.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 16:50   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har øreverk ...

Opprinnelig lagt inn av Jorkla, her.

.. ikke at det har noe med lowcarb å gjøre men som "mann" retferdiggjør jeg det å klage..

Jeg trenger litt råd, lest litt på nettet og mange sier at det ikke trengs å gjøre noe, andre mener at å kontakte lege er lurt. Det gjør så vondt, at jeg nesten holder meg fast i sofaen men er mye bedre når jeg sitter enn når jeg ligger. Tatt litt paracet o.l men hjelper fælt lite.. Skal jeg virkelig bare sitte her å vente på at det skal si "bang" i tromhinna???

Noen av dere som har noen gode råd??

Noe som hjelper er et råd jeg fikk hos en homeopat da ungene var plaget som værst. Ha salt, mye salt i en strømpenok til at du kan lage en ball ca like stor som en tennisball. Denne ballen varmer du i ovnen på 50 grader i ca en halv time. Sjekk utvendig temp. Hvis tempen er grei legger du denne ballen rett på øret. Varmen vil få øregangene til å utvide seg og dermed lindre. Funket på ungene i allefall! I tillegg skulle saltet trekke ut ev væske.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 16:51   #9
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Jeg har øreverk ...

begge småsøskna mine er øreunger, en har hatt dren og den neste må antagelig få det. men ei på jobben hadde en 2.5åring med dobbelsidig ørebetennelse forrige uke, og den fikk versågod gå over av seg selv, med kun smertestillende som hjelp.

men vet hvertfall broren min var gjennom noen penicillin kurer før han fikk dren når han var vel en 3 år.. og måtte operere igjen et par år senere da drenet datt ut.

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 17:00   #10
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Jeg har øreverk ...

Opprinnelig lagt inn av Jorkla, her.

.. ikke at det har noe med lowcarb å gjøre men som "mann" retferdiggjør jeg det å klage..

Jeg trenger litt råd, lest litt på nettet og mange sier at det ikke trengs å gjøre noe, andre mener at å kontakte lege er lurt. Det gjør så vondt, at jeg nesten holder meg fast i sofaen men er mye bedre når jeg sitter enn når jeg ligger. Tatt litt paracet o.l men hjelper fælt lite.. Skal jeg virkelig bare sitte her å vente på at det skal si "bang" i tromhinna???

Noen av dere som har noen gode råd??

Kan være lurt med en tur til legen da, så kan de kikke inni der. Det må ikke være ørebetennelse. Jeg har en gang hatt en kvise inni øregangen. Det var skikkelig vondt mye verre verk enn ørebetennelse og jeg har hatt det mange ganger. Etter at legen stakk hull på faenskapet ble alt så mye bedre....

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 17:36   #11
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Jeg har øreverk ...

Varmeflaske på øret.

Mer varm te enn du har lyst på, hold den inni munnen før du svelger.

Jeg har fått noe homeopatmiddel til gutten min som skal virke mot øreverk: Ferr. Phos. D6 visstnok mot verk i høyre øre.
Og blabla fortynning, molekyler som ikke er der lenger, *vilikkehøre*, men det har ikke vært noe verk siden vi fikk det i hus og spiste en stund. Og faren hans var kronisk ørebarn.

Skjerf og lue.

Pus på deg, forsiktig.. *blåse på*

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 21:02   #12
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Jeg har øreverk ...

Tenkte bare jeg skulle komme med enda et kjerringråd:
Broren min slet også mye med øreverk da han var liten, og da stappet vi et "skrelt" hvitløksfedd i øret (ikke langt innover øregangen, altså, bare sånn at det dekker inngangen hvis du skjønner). Også satte vi på et plaster så det ikke skulle falle ut
God bedring

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 21:17   #13
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Jeg har øreverk ...

Nesespray bruker jeg hvis jeg får vondt i øret.
Skjer ikke så ofte lenger, men før hadde jeg det ofte.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 02:41   #14
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg har øreverk ...

Ørebetennelse behandles ofte ikke, da gevinsten ikke er stor samt at hyppig antibiotikautskriving er årsaken til økende resistensutvikling hos vanlige luftveisbakterier. De fleste går over av seg selv uten antibiotika.
Ville ventet 2-3 dager, hvis det ikke er noen bedring kan du vurdere å dra til lege. Enn så lenge kan du dempe smertene med smertestillende, heve hodeleie på sengen og bruke nesespray for å bedre luftpassajsen gjennom nesen.
Det går nok snart over, men vondt så lenge det varer!

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:40   #15
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg har øreverk ...

Heia dere.. Jeg ringte legevakta igår for det var HELT sykt vondt, men de sa at de ikke behandlet øreverk før det hadde gått 3 dager..

- men i natt så sprakk trommhinna *dunk dunk splætt* å idag er alt så mye bedre, bare sånn gugge som renner av å til..

Takk for alle gode tips, brukte sånn olje også la jeg varmeflaske mot øra.

Dere er go`e å ha uansett om det er mat eller sykdom

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 16:24   #16
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Jeg har øreverk ...

*dunk dunk splætt*
Jeg kjenner følelsen. Det finnes antakelig ikke noen berde følelse enn den du har like etter trommehinna har røket... (been there mange ganger) Det er bare så trasig å måtte oppleve den. Jeg var ørebarn sjøl, og har to av sorten. Ikke spør hvor mange ørebetennelser jeg har hatt om hender (eller i hodet), det må være hundrevis til sammen. Det endte i alle fall med rekonstruerte trommehinner til begge barna (og noen runder med dren før den tid).

Jeg så ikke denne tråden før nå, så jeg er litt på etterskudd med råda mine, men de kan komme vel med seinere.
Jeg har ingen doktorgrad i ørebetennelse, men et aldri så lite fagbrev, kanskje? ;-)

1. Matolje hjelper ikke det aller minste, men det lindrer.
Problemet ligger innenfor trommehinna, så ingen ting som dyttes inn i øret kommer nær betennelsen.

2. Varmepose hjelper heller ikke, men det lindrer.
Om du bruker varme omslag, så legg deg med det vonde øret opp, og omslaget på toppen. Da gir du nemlig verken en mulighet til å renne bort fra trommehinna og ut i svelget.

3. Nesespray hjelper ei lita stund, deretter blir det bare verre.
Øretrompeten, altså gangen mellom svelg/nese/bihuler er normalt åpen, og det er derfor du kan lage klikkelyder i ørene når du holder for nesa og blåser. Når du blir forkjølt tettes den ofte igjen pga slim eller opphovning. Vanlig nesespray irriterer slimhinene slik at de trekker seg sammen, men så snart virkningen er borte, så hovner de opp igjen. Vanligvis litt mer enn før nesesprayen kom inn og irriterte.

4. Saltvann hjelper!
I stedet for å irritere slimhinnene med nesespray (som ofte gir neseblødninger fordi den skader slimhinnene), bør du skylle/spraye med fysiologisk saltvann (morsmelk til spedbarn). Fysiologisk saltvann får du på apoteket, men det er mye billigere å løse opp 9g salt pr liter (kokt) vann.

5. Et nesehorn er gull verdt.
Fyll det med kroppstemperert saltvann (ei strøken ts i et fullt horn), og skyll først gjennom det ene neseboret, så det andre. Det er litt fiklete før du finner den rette stillinga, men det er ganske enkelt likevel. Vannet renner ut gjennom motsatt nesebor, og med riktig temperatur og saltforhold kjenner du faktisk ikke noen verdens ting.
Nesehornet kan også brukes på/av barn som er store nok til å finne riktig stilling på hodet. (De må skjønne hva som skal skje og ikke bli redde, så går det bra med ganske små barn også)


6. Nesespray + Nesehorn = sant
Nesespray irriterer og skader slimhinnene, men sammen med saltvann er det god medisin. Spray nesa godt på begge sider, vent LITT, og skyll godt med saltvann. Nesesprayen åpner, og saltvannet skyller ut. (Dette skyller ikke ut verken fra øret, men hjelper til å åpne øretrompeten så trykket blir lavere og verken evt kan renne ut i svelget)

6. Ørebetennelser behandles bare om det er helt nødvendig, spesielt hos barn
De som har ørebetennelser har dem som regel ofte. Derfor unngår man å gi antibiotika så sant det er mulig. Det er heller ikke sikkert at antibiotikabehandling gjør forløpet kortere, mindre smertefullt eller hindrer at trommehinna ryker. Jeg slet veldig med å akseptere dette da ungene mine var små, men med det jeg vet i dag er jeg glad for denne innstillinga.

7. Er det for ille, så gå til legen.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 16:31   #17
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har øreverk ...

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

*dunk dunk splætt*
Jeg kjenner følelsen. Det finnes antakelig ikke noen berde følelse enn den du har like etter trommehinna har røket... (been there mange ganger) Det er bare så trasig å måtte oppleve den. Jeg var ørebarn sjøl, og har to av sorten. Ikke spør hvor mange ørebetennelser jeg har hatt om hender (eller i hodet), det må være hundrevis til sammen. Det endte i alle fall med rekonstruerte trommehinner til begge barna (og noen runder med dren før den tid).

Jeg så ikke denne tråden før nå, så jeg er litt på etterskudd med råda mine, men de kan komme vel med seinere.
Jeg har ingen doktorgrad i ørebetennelse, men et aldri så lite fagbrev, kanskje? ;-)

1. Matolje hjelper ikke det aller minste, men det lindrer.
Problemet ligger innenfor trommehinna, så ingen ting som dyttes inn i øret kommer nær betennelsen.

2. Varmepose hjelper heller ikke, men det lindrer.
Om du bruker varme omslag, så legg deg med det vonde øret opp, og omslaget på toppen. Da gir du nemlig verken en mulighet til å renne bort fra trommehinna og ut i svelget.

3. Nesespray hjelper ei lita stund, deretter blir det bare verre.
Øretrompeten, altså gangen mellom svelg/nese/bihuler er normalt åpen, og det er derfor du kan lage klikkelyder i ørene når du holder for nesa og blåser. Når du blir forkjølt tettes den ofte igjen pga slim eller opphovning. Vanlig nesespray irriterer slimhinene slik at de trekker seg sammen, men så snart virkningen er borte, så hovner de opp igjen. Vanligvis litt mer enn før nesesprayen kom inn og irriterte.

4. Saltvann hjelper!
I stedet for å irritere slimhinnene med nesespray (som ofte gir neseblødninger fordi den skader slimhinnene), bør du skylle/spraye med fysiologisk saltvann (morsmelk til spedbarn). Fysiologisk saltvann får du på apoteket, men det er mye billigere å løse opp 9g salt pr liter (kokt) vann.

5. Et nesehorn er gull verdt.
Fyll det med kroppstemperert saltvann (ei strøken ts i et fullt horn), og skyll først gjennom det ene neseboret, så det andre. Det er litt fiklete før du finner den rette stillinga, men det er ganske enkelt likevel. Vannet renner ut gjennom motsatt nesebor, og med riktig temperatur og saltforhold kjenner du faktisk ikke noen verdens ting.
Nesehornet kan også brukes på/av barn som er store nok til å finne riktig stilling på hodet. (De må skjønne hva som skal skje og ikke bli redde, så går det bra med ganske små barn også)


6. Nesespray + Nesehorn = sant
Nesespray irriterer og skader slimhinnene, men sammen med saltvann er det god medisin. Spray nesa godt på begge sider, vent LITT, og skyll godt med saltvann. Nesesprayen åpner, og saltvannet skyller ut. (Dette skyller ikke ut verken fra øret, men hjelper til å åpne øretrompeten så trykket blir lavere og verken evt kan renne ut i svelget)

6. Ørebetennelser behandles bare om det er helt nødvendig, spesielt hos barn
De som har ørebetennelser har dem som regel ofte. Derfor unngår man å gi antibiotika så sant det er mulig. Det er heller ikke sikkert at antibiotikabehandling gjør forløpet kortere, mindre smertefullt eller hindrer at trommehinna ryker. Jeg slet veldig med å akseptere dette da ungene mine var små, men med det jeg vet i dag er jeg glad for denne innstillinga.

7. Er det for ille, så gå til legen.

Kan skrive under på alt dette!

Men denne er jeg ikke helt enig i:

Sitat:

2. Varmepose hjelper heller ikke, men det lindrer.
Om du bruker varme omslag, så legg deg med det vonde øret opp, og omslaget på toppen. Da gir du nemlig verken en mulighet til å renne bort fra trommehinna og ut i svelget.

Jeg fikk det rådet av en homeopat om å legge en varm saltball på øret. Varmen utvider øregangen, men lager også vakum. Saltet skal trekke væsken ut gjennom drenet.. Så fremst det er satt inn dren, hvis ikke funker det jo ikke... Men det funket på mine drenunger.

Jeg sprengte trommehinnene en gang mens jeg dykket. Det resulterte i at balansenervene gikk fullstendig ad undas. Jeg visste ikke hva som var opp eller ned og svømte bare i ring nede på dypet. En venn så dette og dro meg opp til overflata.

Så hva skjer med unger når trommehinnene DERES sprekker?? Får de også balansetrøbbel?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 17:14   #18
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Jeg har øreverk ...

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Kan skrive under på alt dette!

Men denne er jeg ikke helt enig i:

Jeg fikk det rådet av en homeopat om å legge en varm saltball på øret. Varmen utvider øregangen, men lager også vakum. Saltet skal trekke væsken ut gjennom drenet.. Så fremst det er satt inn dren, hvis ikke funker det jo ikke... Men det funket på mine drenunger.

Jepp, med dren fungerer det, naturligvis.
Jeg tok utgangspunkt i et øre med hel trommehinne, og tenkte rett og slett ikke på å ta slike forbehold.

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg sprengte trommehinnene en gang mens jeg dykket. Det resulterte i at balansenervene gikk fullstendig ad undas. Jeg visste ikke hva som var opp eller ned og svømte bare i ring nede på dypet. En venn så dette og dro meg opp til overflata.

Så hva skjer med unger når trommehinnene DERES sprekker?? Får de også balansetrøbbel?

Mine (nå voksne) unger var bare glade til at de endelig flikk fred de. Type "Mamma, nå har jeg klisj i øret igjen". De hadde vanligvis ingen symptomer før trommehinna sprakk, så puss i øret var vanligvis første varsel om at det var ei ny runde på gang.

Ørene er jo balanseorgan like mye som de er hørselsorgan, så det er klart du blir litt dizzy når det ene "faller ut", men jeg tror ikke det er balansenerven det går ut over. Det er nok heller det at hjernen plutselig får uklare signaler, evt kombinert med forurensinger i sneglehuset. Slike forurensinger gir vanligvis en GRUSOM karusellsvimmelhet.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 17:19   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har øreverk ...

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Jepp, med dren fungerer det, naturligvis.
Jeg tok utgangspunkt i et øre med hel trommehinne, og tenkte rett og slett ikke på å ta slike forbehold.



Mine (nå voksne) unger var bare glade til at de endelig flikk fred de. Type "Mamma, nå har jeg klisj i øret igjen". De hadde vanligvis ingen symptomer før trommehinna sprakk, så puss i øret var vanligvis første varsel om at det var ei ny runde på gang.

Ørene er jo balanseorgan like mye som de er hørselsorgan, så det er klart du blir litt dizzy når det ene "faller ut", men jeg tror ikke det er balansenerven det går ut over. Det er nok heller det at hjernen plutselig får uklare signaler, evt kombinert med forurensinger i sneglehuset. Slike forurensinger gir vanligvis en GRUSOM karusellsvimmelhet.

Det GÅR utover balanseorganet.. Det er jo det som kalles vertigo. Mange dykkere som har fått det. "Vet ikke forskjell på opp og ned.." Derfor hvis man er klar i toppen når dette skjer at man skal blåse ut litt luft for å se hvilken vei boblene går. Og så følge boblene. Det samme med dem som er i snøras... Spytte litt for å se hvilken vei spyttet renner og strev etter å komme deg motsatt vei.

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 20-02-11 kl 17:26.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 17:24   #20
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har øreverk ...

He he, så for meg Jorkla i går med matolje,hvitløksbåter og diverse andre remedier i øra

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 17:26   #21
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har øreverk ...

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

He he, så for meg Jorkla i går med matolje,hvitløksbåter og diverse andre remedier i øra

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 17:33   #22
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Jeg har øreverk ...

Nå skal vi være greie da!

Og Jorkla? Ingenting er vel mer mandig enn å klage når du er syk!

Og så blir vi damer så glade når noen gjør som vi sier!

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 17:43   #23
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Jeg har øreverk ...

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det GÅR utover balanseorganet.. Det er jo det som kalles vertigo. Mange dykkere som har fått det. "Vet ikke forskjell på opp og ned.." Derfor hvis man er klar i toppen at dette skjer at man skkal blåse ut litt luft for å se hvilken vei boblene går. Og så følge boblene. Det samme med dem som er i snøras... Spytte litt for å se hvilken vei spyttet renner og strev etter å komme deg motsatt vei.

Jamen Kanutten da... *ler* Det er jo det jeg sier.
Det går ut over balanseorganet, men det er usannsynlig at selve balansenerven tar skade.

Det er litt snodig med den balansenerven.
Tenk hvor mange som tror de har virus på balansenerven. De har til og med fått diagnosen av lege, men så går det trill rundt for dem. Skader på/sykdom i balansenerven gir nautisk svimmelhet, altså følelsen av å være i urolig sjø.

Gyratorisk vertigo (karusellsvimmelhet) derimot, kommer av skader i andre deler av balanseorganet, altså det indre øret. Veldig ofte er dette rusk i labyrinten.

*leter etter bilder som kan illustrere bedre*

Tverrsnitt av mellomøret (Hørselsorganet)
Trommehinna til venstre, så et hulrom (det egentlige mellomøret der verken ligger ved ørebetennelse) som går over i øretrompeten og ender i svelget, og hammer, ambolt og stigbøyle øverst. Stigbøylen bidrar til å sende (balanse) signaler inn til Vestibylen, som vi finner igjen på neste bilde av det indre øret




Tverrsnitt av det indre øret (balanseorganet)
Vestibylen er en del av labyrinten. Noen ganger danner det seg rusk i maskineriet her (endolymfekrystaller), og de krystallene gir voldsom svimmelhet om de kommer inn i en av gangene til venstre.
Ganske så avansert maskineri, som er mye mer utsatt for skader enn selve balansenerven.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 17:45   #24
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Jeg har øreverk ...

Og du, Jorkla!

GOD BEDRING!!!

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 17:47   #25
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg har øreverk ...

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Og du, Jorkla!

GOD BEDRING!!!

Takk.. :-))) øret mitt har sprukket, ehh.. vel det er ihvertfall mye bedre

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no