Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

Har jeg forstått utregningene?

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-04-07, 10:40   #1
Icerus
Medlem
 
Icerus sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 465
Icerus er ny på veien

Har jeg forstått utregningene?

Hei
Såvidt jeg har forstått beregner vi idealvekten slik:
(Min høyde) 172 - 100= 72
72 +/- 10% = 64,8 - 79,2 Kg. (ettersom jeg ligger på 75 kg pr dd så har jeg ikke så mye igjen., ca 10 kg.)

Næringsbehovet mitt:
Proteiner i kjøtt = ca 1,25
Fett i oljer og smør = ca. 1,11
Karbohydrater i grønnsaker = ca. 5,00

Siden jeg ønsker den laveste idealvekten 64,8 blir det følgende:
P= 64,8 gram protein = 64,8 x 1,25 (proteiner i kjøtt) = 81 gram kjøtt
F= 162 gram fett = 162 x 1,11 (fett i oljer/smør) = 179,82 gram olje/fett
K= 51,84 gram karb. = 51,84 x 5 (karber i grønnsaker) = 259,2 gram grønnsaker

Resultater:
P, gjennom 81 gram kjøtt/fisk o.l.
F, gjennom 179,82 gram olje/smør o.l.
K, gjennom 259,2 gram grønnsaker

Icerus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (atkins/ketolyse inspirert) Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 22:43   #2
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Har jeg forstått utregningene?

Opprinnelig lagt inn av Icerus, her.

Hei
Såvidt jeg har forstått beregner vi idealvekten slik:
(Min høyde) 172 - 100= 72
72 +/- 10% = 64,8 - 79,2 Kg. (ettersom jeg ligger på 75 kg pr dd så har jeg ikke så mye igjen., ca 10 kg.)

Næringsbehovet mitt:
Proteiner i kjøtt = ca 1,25
Fett i oljer og smør = ca. 1,11
Karbohydrater i grønnsaker = ca. 5,00

Siden jeg ønsker den laveste idealvekten 64,8 blir det følgende:
P= 64,8 gram protein = 64,8 x 1,25 (proteiner i kjøtt) = 81 gram kjøtt
F= 162 gram fett = 162 x 1,11 (fett i oljer/smør) = 179,82 gram olje/fett
K= 51,84 gram karb. = 51,84 x 5 (karber i grønnsaker) = 259,2 gram grønnsaker

Resultater:
P, gjennom 81 gram kjøtt/fisk o.l.
F, gjennom 179,82 gram olje/smør o.l.
K, gjennom 259,2 gram grønnsaker

Hei

Jeg lurer på det samme og tror at vi begge har regnet feil på grønnsakene. Hvis du ser på Ziggys eksempel så regner han ut at han skal ha 850 gram grønnsaker til en vekt på 85. Sakset:
42 gr karbo x 5,00 = 850 gram grønnsaker

Ellers er jeg ikke sikker på om det er dagens eller ønsket (ideell)vekt vi skal gå ut fra.

Jeg ser at du ikke har fått noe svar på spørsmålet ditt her, men har du hørt noe annet steds? Kan du dele med deg?

Og gratulerer med flott nedgang, jeg er sikker på at du er slank og fin nå

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 23:55   #3
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg forstått utregningene?

Hei!

Skal se på dette i morgen... kommer tilbake da!

Sigmund

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 20:13   #4
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Har jeg forstått utregningene?

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Hei!

Skal se på dette i morgen... kommer tilbake da!

Sigmund

Det er fint, tusen takk.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 10:45   #5
Icerus
Medlem
 
Icerus sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 465
Icerus er ny på veien

Sv: Har jeg forstått utregningene?

Ziggy.. Hvilken morgendag snakket du om??

Icerus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (atkins/ketolyse inspirert) Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 00:13   #6
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg forstått utregningene?

Opprinnelig lagt inn av Icerus, her.

Hei
Såvidt jeg har forstått beregner vi idealvekten slik:
(Min høyde) 172 - 100= 72
72 +/- 10% = 64,8 - 79,2 Kg. (ettersom jeg ligger på 75 kg pr dd så har jeg ikke så mye igjen., ca 10 kg.)

Næringsbehovet mitt:
Proteiner i kjøtt = ca 1,25
Fett i oljer og smør = ca. 1,11
Karbohydrater i grønnsaker = ca. 5,00

Siden jeg ønsker den laveste idealvekten 64,8 blir det følgende:
P= 64,8 gram protein = 64,8 x 1,25 (proteiner i kjøtt) = 81 gram kjøtt
F= 162 gram fett = 162 x 1,11 (fett i oljer/smør) = 179,82 gram olje/fett
K= 51,84 gram karb. = 51,84 x 5 (karber i grønnsaker) = 259,2 gram grønnsaker

Resultater:
P, gjennom 81 gram kjøtt/fisk o.l.
F, gjennom 179,82 gram olje/smør o.l.
K, gjennom 259,2 gram grønnsaker

Hei igjen! Rekker ikke alt samtidig, men her er svaret...

Vel, ikke helt rett det der, kanskje denne oversikten kan gjøre det litt lettere...

Næringsbehovet generelt sett blir beregnet på denne måten;

Ta høyden din i cm, og trekk fra 100, +/- 10%, og man har det området der man bør kunne finne sin idealvekt.

Du har tatt utgangspunkt i det du mener er din egen idealvekt, som er 65 kilo.

Deretter kan du bruke følgende fordelingsnøkkelmellom næringsgruppene, målt i gram pr. kilo idealvekt for overvektige;

1,0 (Protein) : 2,0 (Fett) : 0,5 (Karbo) - multiplisert med kroppsvekte, gir følgende fordeling mellom næringsgruppene.

65 gr Protein : 130 gr Fett : 32,5 gr Karbohydrat

Så beregner vi den faktiske næringstilførselen som er anbefalt fra de ulike næringsgruppene, og får følgende fordeling;

- ca 65 gram protein x 4 kcal pr. gram protein = 260 kcal fra protein
- ca. 130 gram fett x 9 kcal pr. gram fett = 1170 kcal fra fett
- ca 32,5 gram karbohydrater x 4 kcal pr. gram karbo = 130 kcal fra karbohydrater

Deretter tar en utgangspunkt i følgende;

- Kjøtt og fisk inneholder i snitt ca 20% protein, eller 800 Kcal pr kilo
- Rent fett inneholder 100% fett, dvs. 9 kcal pr gram, eller 9000 kcal pr kilo. For rømme, fløte og andre fettholdige produkter er dette tallet noe lavere
- Grønnsaker inneholder ca 5% eller 200 kcal karbohydrater pr kilo. Merk at det faktiske energiinnholdet i grønnsaker vil variere fra produkt til produkt, dette er kun ment som en illustrasjon.

På bakgrunn av dette foretar man så følgende beregninger;

- 1000 gr : 800 kcal (1,25) pr kilo kjøtt x 260 kcal fra protein = 325 gram kjøtt og fisk
- 1000 gr : 9000 kcal (0,11) pr kilo fett x 1170 kcal fra fett = 130 gram smør og olje
- 1000 gr : 200 kcal (5,00) pr kilo grønnsaker x 130 kcal fra grønnsaker = 650 gram grønnsaker

Dette gir som sagt den daglige næringsfordelingen/behovet, oversatt til matvarer;

- 325 gram kjøtt/fisk (inneholder stort sett den samme mengde med protein)
- 130 gram smør/olje (noe større mengde om jeg beregner bruk av rømme, fløte el.l.)
- 650 gram grønnsaker (tallet vil kunne variere etter type grønnsak man baserer seg på)

Så som du ser, så er det egentlig ikke så vanskelig, og for andre er det bare å bruke dette oppsettet, om man lurer på hvilke verdier som anbefales.

Det du gjorde feil i ditt oppsett, var at du beregnet dagsbehovet for de ulike næringsgruppene ved å gange forhåndstallet med tilført mengde i gram fra de ulike næringsgruppene, mens du skulle ha tatt utgangspunkt i tilført mengde i kcal fra de ulike næringsgruppene i beregningene.

Håper det var til hjelp!

.


Sist redigert av Ziggy : 22-04-07 kl 18:27.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 01:04   #7
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg forstått utregningene?

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Hei

Jeg lurer på det samme...

Ellers er jeg ikke sikker på om det er dagens eller ønsket (ideell)vekt vi skal gå ut fra.

Jeg ser at du ikke har fått noe svar på spørsmålet ditt her, men har du hørt noe annet steds? Kan du dele med deg?

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.


Hei.

Jeg er ganske ny her inne og driver og studerer på diverse kosthold. Jeg har lest mye av det du har skrevet om optimal ernæring og slenger inn en liten kommentar her for å takke for fine innlegg og mye god informasjon. Og noen tanker/grublerier fra meg.

Nå har jeg kjørt meg litt fast med vekta, og jeg har vært usikker på hva jeg skal spise.

Feilen min er nok at jeg har spist altfor mye, for jeg har vært sulten. Og trodde ikke at mengden var særlig viktig.

Så leser jeg her på tråden din og regner ut til meg selv at det passer med ca 65 gram protein, ca. 130 gr fett og ca 32,5 gram karbohydrater

Dvs. ca 325 gram kjøtt/fisk, 130 gram smør/olje og 650 gram grønnsaker evt. 300 g grønt og litt annet.

Dette tillater meg ca. 1,105 kilo mat, og gir ca. (260 + 1170 +130) = 1560 kcal på et døgn. (Jeg er 165 cm høy)

Jeg synes dette virker litt lite, men da skjønner jeg jo hvorfor jeg ikke har gått ned noe mer hittil.

Jeg har nemlig innbilt meg at OE er stoore mengder med feit mat og få begrensninger, he he..

Jeg har lastet ned programmet mat på data og gleder meg til å forstå noe av det. Er på jakt etter menyer og kostplan.

Fant denne inne på OE tråden, så jeg legger denne inn her, i og med at jeg svarer på mye av denne her...

Hei Dilly!

Nå vet jeg ikke hvilken kostholdsfilosofi du følger, ei heller hvilke verdier du beregner ut fra, men du ser i svaret jeg ga Icerus hvordan du kan beregne dine tall. Men ut fra den tråden med kjøttgryta di, så antar jeg at din idealvekt også er sånn ca 65 kilo, så da skal disse beregningene også kunne gjelde for deg!

Syns og å huske at du har skrevet en plass at du trodde OE var en kostholdsfilosofi der en kunne spise ubegrenset, det er den ikke (fant den posten nå, setter den inn her). Men syns du disse anbefalingene blir for lite, ja så er det bare å øke matmengden noe, men pass i såfall på å holde en tilsvarende fordeling mellom de tre næringsgruppene når du øker matinntaket.

Og ja, er man 165 høy og relativt spebygd, så trenger man mindre mat enn en person på 185 som er kraftig bygd, for denne personen har jo ca. 20 kilo mere levende kroppsvekt som og trenger sitt næringsinntak, forutsatt at begge ellers er tilnærmet normalvektige.

Mange av oss tar med oss overspisingsmekanismene våre inn i vårt nye kosthold også, og spiser vi som et eksempel for mye proteiner enn det kroppen kan nyttegjøre seg, ja så blir det omdannet til glukogen. Og spiser du for mye fett, ja så vil du nok merke at kroppen også vil reagere på det... Karbohydrater trenger jeg vel ikke nevne her...

Poenget er at mange av oss, til tross for at vi har lagt om kosten og egentlig ikke føler oss særlig sultne lengre, fortsetter å bekymre oss for om vi kan eller ikke kan spise så mye som vi vil, så vi fortsetter med å sette til livs store mengder med mat, nettop fordi det skal være lov, for det har vi lest en plass når det gjelder lavkarbo... Sånn var det iallefall med meg.

Det det er snakk om, er å spise til en er mett, men ikke overmett. De fleste opplever da også at matlysten blir betraktelig mindre med et lavkarbokosthold, og spiser dertil også mindre, men bedre, enn man gjorde før.

Men mange av oss har problemer med denne apetittreguleringen etter år med overspising på høykarbo- og blandingskosthold, eller mellom rigide slankekurer, der en gikk berserk i både butikk, kiosk og bensinstasjon når suget blei for stort... noe flere fremdeles sliter med her inne...

Det er derfor jeg bruker de matboksene dere har sett meg bruke her inne, dels for porsjonskontroll, men også for å få variasjon i mitt kosthold. Å få denne visuelle nytelsen av maten gjør at jeg ikke fokuserer like mye på mengden mat lengre, men koser meg med lunchen, istedet for bare å slenge det i meg, i rikelige mengder, slik jeg gjorde før...

Og er dere på jakt etter menyplaner, ja så har jeg begynt å legge ut mine, så det er bare å stikke innom dagboka mi her inne, så finner dere dem. Hadde forresten vært kost om dere hadde lagt igjen noen ord og da...

Og når det gjelder det å være sulten, ja så kan våre skakkjørte kropper etter år med overspising ofte mistolke tørst for sult, så det er viktig å passe på at man får i seg nok vann i løpet av en dag... Antar dere allerede har funnet og lest tråden min her inne om hvorfor man må drikke vann for å forbrenne fett...

Jaja, dette var noen ord i natten, håper de var litt oppklarende...

.


Sist redigert av Ziggy : 20-04-07 kl 09:07.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 08:17   #8
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Har jeg forstått utregningene?

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Hei Dilly!

Jaja, dette var noen ord i natten, håper de var litt oppklarende...

.

Det skal være sikkert og visst. Tuuusen takk!!

Og disse laptoppene dine er en veldig inspirasjon, jeg har bestilt fra Danmark, og regner med at den snart kommer i posten.

Jo da, jeg har lest alt jeg har kommet over om OE-kostholdet og finner dette interessant.

Så var det matlysten da, det er vel den som er det største problemet for tiden. Jeg var sjelden så opptatt av matfatet før jeg slutta å røyke. Nå kan jeg ete hele dagen uten å bli mett.

Menyer er interessant ja. Det må nok en del beregninger, veiing og måling til i starten.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 08:44   #9
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg forstått utregningene?

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Det skal være sikkert og visst. Tuuusen takk!!

Og disse laptoppene dine er en veldig inspirasjon, jeg har bestilt fra Danmark, og regner med at den snart kommer i posten.

Jo da, jeg har lest alt jeg har kommet over om OE-kostholdet og finner dette interessant.

Så var det matlysten da, det er vel den som er det største problemet for tiden. Jeg var sjelden så opptatt av matfatet før jeg slutta å røyke. Nå kan jeg ete hele dagen uten å bli mett.

Menyer er interessant ja. Det må nok en del beregninger, veiing og måling til i starten.

I starten er det greit å finne ut av det ved å vaie maten, ja, men det blir fort en vane, som du knapt tenker over etter hvert.

Og om du føler deg sulten som du sier, så kan du prøve å øke fettandelen til 2,5, og grønnsakene til et sted mellom 0,5 til 0,8, som også er i tråd med OE prinsippene. Da blir det noe mere mat, og fettandelen vil bidra til å øke metthetsfølelsen.

Det gir i såfall følgende fordelingsnøkkel...

1,0 (P) : 2,0-2,5 (F) : 0,5-0,8 (K)

Lykke til!

.


Sist redigert av Ziggy : 20-04-07 kl 09:10.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no