Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Sprukket blindtarm

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-12-09, 11:27   #1
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sprukket blindtarm

Hei alle,

Har vært avlogget en stund nå. Det begynte tirsdagskveld i forrige uke med stigende smerter i mageregionen, sånn rundt navlen. Jeg trodde kanskje jeg hadde spist noe dårlig mat på en konferanse tidligere på dagen og slo meg til ro med det.

Natta ble ille, og påfølgende dag derså. Jeg fikk vondere og vondere og torsdags morgen skjønte jeg at dette var ikke matforgiftning, ei heller forstoppelse men at det måtte være blindtarmen som hadde gitt opp.

Ringte legevakten, fikk time og mistanken ble opprettholdt av legen. Han sendte meg rett på sjukehuset, med drosje, og en time etter ankomst lå jeg på operasjonsbordet. Klar for kikkhulskirurgi...

Da jeg våknet av narkosen og var sånn noenlunde klar igjen fikk jeg beskjed om at jeg hadde hatt sprukken blindtarm og at hadde fjernet den, spylt rent og sydd igjen. Bare for å ha det helt klart og på det rene: Det gjør vanvittig vondt, ikke bare da, men dager etter operasjonen. Jeg ble ikke utskrevet før i går, mandag. Og da kun på nåde og med resepter på to forskjellige antibiotika og pinex forte.

Så til On Topic for forumet. I og med at jeg spiser lavkarbo så lurte jeg jo fælt på om jeg kunne ha unngått dette med normalt kosthold (man får mange timer til å spekulere på sykehus kan jeg fortelle). Jeg spurte derfor en oppegående lege der som først lurte på hvorfor jeg spiste lavkarbo, hvorpå jeg svarte at det var fordi at jeg følte meg mye bedre med slikt kosthold og pga. vektstabiliserende effekt. Noe han ikke hadde problemer med å forstå eller akseptere, og ville heller ikke legge føringer for mitt kosthold. Inntrykket mitt var at han syns det var bra.

Han kunne også berolige meg med at blindtarmsbetennelse er man enten disponert for eller ikke. Det hadde ingenting med kosthold å gjøre. Det var helt basert på arvelige faktorer. O'Lettelse og Lykke! Nå vil jo ikke jeg stå over det problemet igjen da blindtarmsvedhenget er borte hos meg, men det kan være greit for dere andre å vite.

Et annet godt tips. Ved diffuse, og vage magesmerter som ikke avtar: Nøl ikke med å oppsøk lege. Antall lymfocytter og CRP verdier i blodet mitt fikk legene på sykehuset til å rekvirere blodprøvekultur (dvs. de tappet 0.5 liter blod av meg) og var en stund bekymret for sepsis. Sjekk sepsis på wikipedia...

På bedringens vei nå, da - og fortsatt på lavkarbo!

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 11:40   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Sprukket blindtarm

Oj, godt det gikk bra!

Blindtarmbetennelse har nok ikke noe med kosthold å gjøre. En vennine av meg fikk det og hun spiser veldig raffinerte karber til vanlig.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 11:51   #3
BlirFjong
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sandnes
Alder: 41
Innlegg: 595
BlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvel

Sv: Sprukket blindtarm

Så bra at det gikk godt!

Er flere i min familie som har hatt blindtarmbetendelse, blant annet min far.. så det er visst arvelig mener noen. Så jeg håper virkelig at jeg ikke får det!

__________________
30/30 i Jillian Michaels 30 day shred!!


BlirFjong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert livsstilsendring :-) Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 12:10   #4
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Sprukket blindtarm

Au! Bra du kom kjapt på sykehus..!
Håper du blir fort bra igjen.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 12:25   #5
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Sprukket blindtarm

Godt at det gikk bra
Jeg måtte fjerne min når jeg var 14 og da levde jeg på yoghurt og maria-kjeks.
Det er nok ganske tilfeldig hvem det skjer med..
God bedring!

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 15:44   #6
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Sprukket blindtarm

Huffda, hørtes ikke spesielt godt ut, det der. Godt at det gikk bra!

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..

Sist redigert av frifuggel : 08-12-09 kl 20:52.
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 17:15   #7
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sprukket blindtarm

Blindtarmbetennelse kan skyldes flere faktorer, oftest er det en obstruksjon i området, som fører til at det lettere blir en oppvekst av bakterier.

Typiske blindtarmsymptomer er vage magesmerter som sitter diffust midt i magen, for å så å flytte seg litt til høyre innen noen timer - nederst til høyre i magen. Hvis man trykker her er man ofte øm. Smertene kan imidlertid være mer diffuse.

Det er viktig at man oppsøker lege så raskt som mulig, da betente blindtarmer har en tendens til å sprekke innen 24-48 timer

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 02:34   #8
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Sprukket blindtarm

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

Blindtarmbetennelse kan skyldes flere faktorer, oftest er det en obstruksjon i området, som fører til at det lettere blir en oppvekst av bakterier.

Som i en forstoppelse mener du, eller at tarmen fysisk skaper en slik obstruksjon?

Opprinnelig lagt inn av Nemii, her.

Det er viktig at man oppsøker lege så raskt som mulig, da betente blindtarmer har en tendens til å sprekke innen 24-48 timer

No shit!

Forøvrig takk for alle ønsker om god bedring, det verdsettes. Jeg er nok ikke helt ute av skogen enda. Magen er fremdels i fullt opprør. :S

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 09:13   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sprukket blindtarm

Godt det gikk bra!

Selv hadde jeg en svært udramatisk blindtarmfjerning da min datter var 16 dager gammel. Var i farta etter mindre enn et døgn og på hyttetur 4 dager senere!
Da gubben fjernet sin, var det heller ikke stor drama, men han slet med smerter og ubehag myyyye lengre enn meg! ( Mannfolk!)

Blodkultur er et medium(faktisk 3) for å dyrke blod ved mistanke om blodforgiftning(sepsis)!

Håper du kommer deg raskt! Men skynd deg sakte!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 10:50   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sprukket blindtarm

Det er nok når den sprekker at det blir stort drama! Søstra mi fjerna også blindtarmen for noen år siden, synd bare at de sendte henne fram og tilbake og nærmest beskyldte henne for hypokondori før det gikk opp for dem hva som skjedde, da hadde den alt sprukket ... Jeg tviler sterkt på at det er relatert til lavkarbo. Søstra mi er sjokoladekakedronninga (uten at det beviser noe i seg selv, forsåvidt).
Men det er jo også en ting at kroppen gjennomgår en del repareringsprosesser når man legger om til et rent kosthold, f.eks opplever noen at de får gallestein når de legger om fra et magert til et ketogent kosthold, men det er ikke lavkarbo i seg selv, men at produksjonen av galle optimeres, og et fettfattig kosthold kan føre til dannelse av steiner som ikke har hatt noen mulighet til å komme gjennom galleblæra før.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 11:40   #11
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sprukket blindtarm

Jeg fikk blindtarmbetennelse som 8-åring, og måtte fjerne den. Levde vel da som 8-åringer flest, ikke noe særlig lavkarbo da
En kompis av meg som er sønn av en lege/kirurg fikk akutt blindtarmbetennelse i slutten av tenårene, vil anta at om det var kostholdsrelatert, så ville legefaren lagt føringer på kostholdet...(han spiser forøvrig høykarbo)

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 11:41   #12
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sprukket blindtarm

forresten så fikk min mor blindtarmbetennelse da hun var på alderen jeg fikk det..

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 11:55   #13
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Sprukket blindtarm

God bedring Sungrazer. Misunner deg virkelig ikke, det var veldig bra det gikk godt med deg!

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 12:15   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sprukket blindtarm

Jeg fjernet blindtarmen da jeg var 14. Hos meg var det definitivt ikke kosthodsrelatert, siden jeg i omtrent et halvt år hadde spist mer eller mindre ingenting. Kanskje et knekkebrød et par ganger i uka.
To måneder etter jeg fjernet de3n begynte de med kikkhulskirurgi hvor man får tre små prikker. Jeg derimot har et digert arr over halve magen. Som i tillegg brukte 10 år på å gro ordentlig.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 15:04   #15
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sprukket blindtarm

Opprinnelig lagt inn av Sungrazer, her.

Som i en forstoppelse mener du, eller at tarmen fysisk skaper en slik obstruksjon?

No shit!

Forøvrig takk for alle ønsker om god bedring, det verdsettes. Jeg er nok ikke helt ute av skogen enda. Magen er fremdels i fullt opprør. :S

Obstruksjonen kan være av forskjellige årsaker, det kan være avføring/matrester, adheranser i tarmen, økt muskelaktivitet osv.
Står i ene boka mi her at man tror det er kostholdsrelatert (for lite fiber), men mitt inntrykk av det vi har lært ellers, er at man ikke vet hvorfor noen får blindtarmbetennelse.

Tror ikke det er noe å henge seg opp i ihvertfall

Og god bedring videre forresten

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 15:14   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Sprukket blindtarm

Da jeg måtte fjerne blindtarmen rett etter en fødsel og min venninne da hun var 6 uker på vei, spurte jeg legen om dette. Han mente endringer i anatomien under svangerskap/fødsel kunne være en grunn til betennelse i nevnte organ. Det var så absolutt ikke uvanlig måtte å fjerne blindtarmen i den forbindelse i hvert fall!

Fordelen for meg var at magen fortsatt trakk seg sammen, så arret ble bittelite etter hvert!
(Ikke noe kikkehull da de ikke var sikre på om det var blindtarm eller noe gynekologisk etter fødsel)
Etter en full bukplastikk er det nå historie uansett! Borte vekk!
Selv om det jo er erstattet av et mye lengre, men knapt synlig arr!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-12-09, 15:21   #17
Ivory
Seniormedlem
 
Ivory sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Hedmark
Innlegg: 680
Ivory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlys

Sv: Sprukket blindtarm

Så godt det gikk bra

__________________

Ivory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp! Har sprukket! solanolsen Mer enn 30 kg overvekt 6 08-07-09 22:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no