Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

DÅRLIG kosthold på SFO

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-11-10, 13:41   #1
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

DÅRLIG kosthold på SFO

Hei! vil gjerne høre om det er flere som har det som oss? jeg har en datter på 6 år på SFO. hun spiser ett måltid der pr.dag. en gang i uka har de varm mat. da er det hermetikk eller poser. pølser og spaghetti. altså kun ferdigmat. de varmer bare opp, lager ikke noe.
de andre dagene er det brød eller gryn. da er det lov m syltetøy, sukker til gryna. utenom ha de servert muffins, kjeks og is av og til. ja og saft kan de få! i går hadde de pepperkaker og sendte m barna hjem. vi er bare halv veis i november!
Det er så mye sukker og søppel-mat at dette begynner gå inn på meg. At ungen min kanskje ikke kan være på SFO pga dette. har noen av dere klaget til noen før? leder, skolekontor, kommunen, foreldreråd? har dere noen råd til meg. skal nevnes at min datter har melk og gluten -allergi som de ikke tar hensyn til.
altså: de lager feks kaker og ordner ikke for de m allergi. bare sier at: du kan dessverre ikke få. Er dette lov? skal ikke ungene behandles likt og med rettferdighet?
hva med ellers sunt kosthold? er ikke det på planen for skole-systemet vårt i det hele tatt? greit nok m melk og brød liksom, men sukker, syltetøy, is, saft, kjeks, sjokolademelk etc...er langt ifra sunt..
ble kanskje mye klaging her, men trenger noen råd på veien ...
takker for gode innspill og tanker

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 14:36   #2
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Opprinnelig lagt inn av Chantelle, her.

Hei! vil gjerne høre om det er flere som har det som oss? jeg har en datter på 6 år på SFO. hun spiser ett måltid der pr.dag. en gang i uka har de varm mat. da er det hermetikk eller poser. pølser og spaghetti. altså kun ferdigmat. de varmer bare opp, lager ikke noe.
de andre dagene er det brød eller gryn. da er det lov m syltetøy, sukker til gryna. utenom ha de servert muffins, kjeks og is av og til. ja og saft kan de få! i går hadde de pepperkaker og sendte m barna hjem. vi er bare halv veis i november!
Det er så mye sukker og søppel-mat at dette begynner gå inn på meg. At ungen min kanskje ikke kan være på SFO pga dette. har noen av dere klaget til noen før? leder, skolekontor, kommunen, foreldreråd? har dere noen råd til meg. skal nevnes at min datter har melk og gluten -allergi som de ikke tar hensyn til.
altså: de lager feks kaker og ordner ikke for de m allergi. bare sier at: du kan dessverre ikke få. Er dette lov? skal ikke ungene behandles likt og med rettferdighet?
hva med ellers sunt kosthold? er ikke det på planen for skole-systemet vårt i det hele tatt? greit nok m melk og brød liksom, men sukker, syltetøy, is, saft, kjeks, sjokolademelk etc...er langt ifra sunt..
ble kanskje mye klaging her, men trenger noen råd på veien ...
takker for gode innspill og tanker

På "vår" SFO serveres ikke mat i det hele tatt. Når jeg leser hva du beskriver, så tenker jeg at det kanskje er like greit - selv om jeg har savnet det mange ganger mens jeg har ordnet matpakke nr. xx den dagen Det hender de griller på tur, eller har koldtbord når det er skoleferie og kun SFO. Da kan det jo være at det kommer en boks sjokoladepålegg el.l. på bordet - jeg ser ikke dét som noen stor krise.

Synes det er trist å lese at de ikke tar hensyn til matallergi Kan det være lov å ekskludere pga dette? Jeg fikk trumfet gjennom laktosefri melk på skolen, siden Ida synes det var trist at de andre kunne være med på melkeordningen, og ikke hun. Så lenge Tine lager laktosefri melk, må dette også kunne være et tilbud til de barna som ikke tåler vanlig melk. Nå skal det sies at Ida har sluttet med skolemelk, siden hun egentlig ikke er så glad i det. Men rett skal nå være rett; du betaler like mye for ditt barn, som de andre gjør for sine, og ditt barn skal ikke forskjellsbehandles. Hvert barn skal bli sett og hensyntatt! Forstår du er oppgitt, dette må du ikke gi deg på. Så sårt for barnet å se at de andre mesker seg, når det ikke er noe til henne Jeg får helt vondt.

I klassen til Ida er det en gluten-/melkeallergisk jente. Jeg avtaler alltid med moren hva jeg skal servere når hun er på besøk hos oss, og hun har også med sin egen kake i bl.a. bursdager. Det skulle bare mangle at ikke SFO kunne gjøre det samme - det er tross alt et sted hvor datteren din tilbringer veldig mye tid.

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 15:22   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Det er jo hårreisende at de ikke ordner med noe mat til datteren din! Det har hun vel krav på?! Ta det opp med daglig leder på SFO snarest og om det ikke fører frem umiddelbart så gå videre til neste instans, hva nå det måtte være.

Hos oss hadde de ved smøremåltidet slike porsjonspakker med syltetøy og leverpostei + salamiskiver og osteskiver i alle fall. Mellomgrovt brød og et par sorter knekkebrød mener jeg å huske. Melk eller vann (juice?) til drikke. Varmmaten var like dårlig som du beskriver og mine to som nå er ferdige med SFO snakker fremdeles med vemmelse om tomatsuppa (den liker de da) med _popcorn_ i! *grøss* Ikke vet jeg hvem som kom på en sånn idiotisk ting, men de hadde oppi så alle måtte spise det enten de likte det eller ikke. Mine gjorde altså ikke det.

Da guttungen begynte på SFO gikk jentungen fremdeles i barnehagen og det var veldig lettvint å sende dem dit og la dem spise frokost der. La meg si det sånn - det ble rimelig fort slutt på det da vi oppdaget at guttungen glad og fornøyd mumset tørre corn flakes med sukker på til frokost! Han drikker ikke melk heller nemlig. Frokosttilbudet var dengangen i alle fall, corn flakes, puffet ris (!) eller havregryn med melk og sukker... *stønn*

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 20:59   #4
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Uff.. har selv vært i praksis i barnehage, der jeg ble veldig frustrert over varmmaten. De hadde bare posemat, nesten ingen grønnsaker.. Brødet var kun kneipp, og pålegg inkluderte syltetøy. Ble ganske frustrert og var glad for at min sønn hadde med seg niste, selv om det krevde forberedelser.

Angående SFO, så hadde jeg bedt om en samtale med styreren, så han kan bli fullstendig klar over kostholdet deres, skriv gjerne en liste med matvarer som ikke skal "spises" og be de ta kontakt med deg hvis de skal ha noe kos dagen før, så du får forberedt noe.

Jeg har i dag laget 28 vaniljemuffins med biter av 70% sjokolade, til å ha i frysen på skolen/SFO, så han har noe når det er noe. Så har jeg noe her hjemme, så han kan ha med seg i bursdag Jeg har gitt de en liste over ting han IKKE skal ha, og ting som går greit i små mengder, så bør de bare følge det, for det har de plikt til

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 10:34   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Jeg er helt enig i at det skal tas spesielle hensyn til barn med allergier, ADHD/ADD etc. Der mine barn gikk på SFO var det ALDRI noe problem!

Men, dersom dere vil at det skal servere fullverdige måltider laget fra bunnen av, må dere også være villig til å betale for å ha minst en fulltidsansatt kokk på SFO!
Det er ikke barebare å lage full middag fra bunnen av til 130 barn som det er på "vår" SFO! Det er ganske dyrt og veldig tidkrevende!
De som jobber på SFO er ikke ernæringsutdannet, de er få voksne pr barn og kan ikke være overalt samtidig!

Snakk gjerne med SFO- styrer, rektor, FAU, skaff en med ernæringsutdannelse til å snakke på foreldremøtene (eller gjør det selv), men vær klar over at sånne endringe skjer veldig sakte!
Kanskje du i første omgang skal FORLANGE at de tar hensyn til allerigen, så kan du sakte, men sikkert preke lavkarbo etterhvert?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 11:48   #6
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Enig med Kitt her. Personalet på SFO skjæres ned, ned, ned. I tillegg er de pålagt å gi leksehjelp, uten noen utdannelse for det. Og så fjernes ytterligere stillinger. Det går snart på sikkerheten løs.

Hvis vi vil ha endringer, må vi vise det gjennom stemmeseddelen. Altfor lenge har det vært nedskjæringer i skolen.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 12:34   #7
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Jeg vet at de ikke kan lage mat fra bunnen av på SFO, for det har de ikke personale til. Sønnen min har gått i barnehage på Island, der all mat er inkludert, men allikevel gikk det en god del i halvfabrikat der og. selv om de hadde skikkelig personale som laget maten, så det er ikke noen selvfølge å få mat laget fra bunnen av selv om de har personale til det heller..

Her er vi så heldige å har en liten barneskole med 70 elever fordelt på 7 trinn. SFO er også liten, med ganske mange ansatte på alle barna. Så ingen klager herifra. Her har de fredagskos en gang i måneden, ellers så har de med seg mat selv.

Men de er ikke så greie på å gi beskjed når det er noe utenom, så jeg har skrevet ett langt brev til de, der jeg har bedt de om å gi meg beskjed, evt. en plan, så jeg kan forberede noe til han Der har jeg også listet opp det han IKKE skal ha, sånn at de vet hva han spiser og ikke..

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 14:42   #8
wevi
Medlem
 
wevi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Ullerøy
Alder: 46
Innlegg: 349
wevi har en fantastisk aura rundt segwevi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg er helt enig i at det skal tas spesielle hensyn til barn med allergier, ADHD/ADD etc. Der mine barn gikk på SFO var det ALDRI noe problem!

Men, dersom dere vil at det skal servere fullverdige måltider laget fra bunnen av, må dere også være villig til å betale for å ha minst en fulltidsansatt kokk på SFO!
Det er ikke barebare å lage full middag fra bunnen av til 130 barn som det er på "vår" SFO! Det er ganske dyrt og veldig tidkrevende!
De som jobber på SFO er ikke ernæringsutdannet, de er få voksne pr barn og kan ikke være overalt samtidig!

Jeg er enig med Kitt her. Det er store prisforskjeller det er snakk om når det gjelder de "sunne" og "usunne" matvarer. Jeg jobber på en barneskole og har for tiden tredjeklasse. Alle barn på denne SFO`en får den maten de trenger hvis de har allergier, men jeg ser også at det er mye syltetøy o.l ute å går. Men jeg ser også at det står noen ganger kun en eneste person og skal planlegge og organisere mat til 150 SFO`barn. Da er det vanskelig å finne tid til å kutte grønnsaker o.l. Problemet må taes høyere opp i systemet hvis det skal ha noe håp om å gå igjennom. Det må i første omgang bevilges mere penger til flere ansatte. Min erfaring her er at de som jobber på SFO snur og vender på hver eneste krone og bruker tid på å finne billigst butikk osv.

__________________



wevi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, men har gått over til noe omtrent som Fedon. Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 14:51   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

De har ikke verdens sunneste kosthold på SFOen her heller. Varmmaten er til å krepere av og de får ofte is, kjeks osv. Men det får så være, vi spiser sunt ellers.
Men hadde jeg hørt ANTYDNINGER til at de hadde diskriminert allergikere på den måten som de gjør over her, hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse, det er det groveste jeg har hørt og kan umulig være lov???

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 19:54   #10
tora
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 21
tora er på en erverdig vei

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Opprinnelig lagt inn av misslinda, her.

Jeg vet at de ikke kan lage mat fra bunnen av på SFO, for det har de ikke personale til. Sønnen min har gått i barnehage på Island, der all mat er inkludert, men allikevel gikk det en god del i halvfabrikat der og. selv om de hadde skikkelig personale som laget maten, så det er ikke noen selvfølge å få mat laget fra bunnen av selv om de har personale til det heller..

Her er vi så heldige å har en liten barneskole med 70 elever fordelt på 7 trinn. SFO er også liten, med ganske mange ansatte på alle barna. Så ingen klager herifra. Her har de fredagskos en gang i måneden, ellers så har de med seg mat selv.

Men de er ikke så greie på å gi beskjed når det er noe utenom, så jeg har skrevet ett langt brev til de, der jeg har bedt de om å gi meg beskjed, evt. en plan, så jeg kan forberede noe til han Der har jeg også listet opp det han IKKE skal ha, sånn at de vet hva han spiser og ikke..

Lurer på hva et skikkelig personale er....?

tora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 21:00   #11
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Opprinnelig lagt inn av Chantelle, her.

Hei! vil gjerne høre om det er flere som har det som oss? jeg har en datter på 6 år på SFO. hun spiser ett måltid der pr.dag. en gang i uka har de varm mat. da er det hermetikk eller poser. pølser og spaghetti. altså kun ferdigmat. de varmer bare opp, lager ikke noe.
de andre dagene er det brød eller gryn. da er det lov m syltetøy, sukker til gryna. utenom ha de servert muffins, kjeks og is av og til. ja og saft kan de få! i går hadde de pepperkaker og sendte m barna hjem. vi er bare halv veis i november!
Det er så mye sukker og søppel-mat at dette begynner gå inn på meg. At ungen min kanskje ikke kan være på SFO pga dette. har noen av dere klaget til noen før? leder, skolekontor, kommunen, foreldreråd? har dere noen råd til meg. skal nevnes at min datter har melk og gluten -allergi som de ikke tar hensyn til.
altså: de lager feks kaker og ordner ikke for de m allergi. bare sier at: du kan dessverre ikke få. Er dette lov? skal ikke ungene behandles likt og med rettferdighet?
hva med ellers sunt kosthold? er ikke det på planen for skole-systemet vårt i det hele tatt? greit nok m melk og brød liksom, men sukker, syltetøy, is, saft, kjeks, sjokolademelk etc...er langt ifra sunt..
ble kanskje mye klaging her, men trenger noen råd på veien ...
takker for gode innspill og tanker

Det er det verste jeg hørt! Stakkars barn! Jeg hører ennå voksne forteller om hvordan de opplevde forskjellsbehandling som barn. Det er utilgivelig!
Og sjokk nr. 2: Er det virkelig dette man anser som greit å gi barna nå for tiden...? og samtidig uffe seg over hvor mye tykkere, latere og sykere barna er nå i forhold til for 20 år siden...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 22:06   #12
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Det er det verste jeg hørt! Stakkars barn! Jeg hører ennå voksne forteller om hvordan de opplevde forskjellsbehandling som barn. Det er utilgivelig!

Jeg hørte faktisk en gang (fra sikre kilder bare så det er sagt!) om en SFO hvor de ba de foreldrene som hadde råd / som ville om å betale inn en sum (50,- i mnd?) og disse pengene ble brukt til å kjøpe noe ekstra godt å spise på fredagene. En god tanke, problemet var bare at barna av de foreldrene som ikke ville eller hadde råd til å betale dette måtte sitte på et annet bord og se på at de førstnevnte koste seg med noe godt... Jeg tror ikke dette vedvarte så veldig lenge. Makan til hjerneløse SFO-ansatte.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 22:13   #13
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Herregud! Hurra for SFO. Jeg er helt i sjokk.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 03:31   #14
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Opprinnelig lagt inn av tora, her.

Lurer på hva et skikkelig personale er....?

Hehe. litt dårlig formulert her ja Mente at de har personale som bare lager mat men om de er utdanna vet jeg ikke, men tviler sterkt på det du

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 22:24   #15
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel
Thumbs up

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

TAkker for gode innspill!!

uff ja...det har skjedd 3 ganger til nå at de ikke har tatt hensyn til allergi.
de lagde(ferdig-deig) pepperkaker i forrige uke, men hadde ikke noe alternativ til de m uten gluten/melk. ..ja jeg sa ifra der og da, at det går ikke an å eksludere noen..men vet ikke om det kom frem... jeg skal be om møte m lederen der.

Når det gjelder sukker-maten(mener ikke brød, gryn - men raffinert sukker) - lar dere barna få dette for at de skal "passe" inn?

Jeg kan jo be om at min datter ikke skal ha sukker, men da faller hun utenfor igjen og må se de andre få og ikke hun......dog jeg har sagt ifra at hun ikke skal ha saft og sukker-strø på gryna. dattern har godtatt det at hun ikke får akkurat det.
Alternativet er at jeg lager opp feks muffins(sunne som hun kan ha i fryseren på SFO) og annet snacks ..som hun kan få hver gang de "skeier" ut....bare dattern er fornøyd så er jeg fornøyd
DET VIKTIGSTE ER Å GJØRE NOE, FINNE GOD LØSNING SOM ALLE PARTER KAN LEVE MED ...
jeg klarer bare ikke å se på det.. jeg merker det på dattern...hun blir sliten, grinete og ukonsentrert når det blir for mye utskeielser..
og det er MITT ansvar(pappaen bor ikke m oss) å ta vare på helsen hennes .. og da er det frustrerende å "miste" kontrollen over kostholdet hennes.
jeg skjønner jo at SFO ikke har ressurser til å lage mat fra bunnen av, men noe sunnere kunne det vært uansett. og at vi foreldre betalte litt mer for det.
kanskje frivillige foreldre kunne kommet og laget mat av og til? få til avtaler m lokale bønder for å få det billigere?
det er flere løsninger, det handler mest om vilje og kunnskap

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 22:50   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Ikke meningen å være slem, Chantelle, men jeg må flire litt! Du syns det er frustrerende å miste "kontrollen" over kostholde hennes???
Snart løper hun mellom venninner og spiser middag her og kveldsmat der og overnatter med godis og lange frokoster med syltetøy og Nugatti! Skal du nekte henne det fordi du da ikke kan kontrollere henne, eller skal du "lære opp" alle foreldrene på skolen i hvordan din datter skal ha det? En ting er det hun er allergisk for, det klarer hun og venninnene å passe på, faktisk utrolig hvor flinke ungene er til det, men alt du bare mener at hun ikke skal ha, nei, det er såååå mye verre!

Du drømmer om du tror at noen er interessert i å betale mer eller stille opp på SFO. Sorry, men etter å ha hatt barn på skolen i mer enn 11 år, vet jeg hvordan det blir. Noen få ildsjeler stiller opp en gang eller 3, alle andre har minst 50 gode grunner til at de ikke kan stille opp! Frisørtime, sliten, nok et møte på jobben, lage middag, andre barn, kona er bortreist etc.........
Av 56 foreldrepar (nei, 55, et sett tvillinger) stilte 6 (seks) opp på dugnad i lavvoen deres barn tilbringer hver mandag på uteskole! Og dette er en dugnad som bare skjer når du har barn i 6. klasse, ikke hver vår og høst som det var i barnehagen! Selv snuppa på 11 var sur fordi så få dukket opp!
Og lærerene syns oppmøtet var bra på dette trinnet!

Så om du ikke er omgitt av svært idealistiske foreldre, må du nok desverre belage deg på å kjempe mot vindmøller og selv da med bittesmå babysteps!

Men for all del! Om ingen sier i fra/gjør noe, skjer det i hvert fall aldri noe positivt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 23:24   #17
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Ikke meningen å være slem, Chantelle, men jeg må flire litt! Du syns det er frustrerende å miste "kontrollen" over kostholde hennes???
Snart løper hun mellom venninner og spiser middag her og kveldsmat der og overnatter med godis og lange frokoster med syltetøy og Nugatti! Skal du nekte henne det fordi du da ikke kan kontrollere henne, eller skal du "lære opp" alle foreldrene på skolen i hvordan din datter skal ha det? En ting er det hun er allergisk for, det klarer hun og venninnene å passe på, faktisk utrolig hvor flinke ungene er til det, men alt du bare mener at hun ikke skal ha, nei, det er såååå mye verre!

Du drømmer om du tror at noen er interessert i å betale mer eller stille opp på SFO. Sorry, men etter å ha hatt barn på skolen i mer enn 11 år, vet jeg hvordan det blir. Noen få ildsjeler stiller opp en gang eller 3, alle andre har minst 50 gode grunner til at de ikke kan stille opp! Frisørtime, sliten, nok et møte på jobben, lage middag, andre barn, kona er bortreist etc.........
Av 56 foreldrepar (nei, 55, et sett tvillinger) stilte 6 (seks) opp på dugnad i lavvoen deres barn tilbringer hver mandag på uteskole! Og dette er en dugnad som bare skjer når du har barn i 6. klasse, ikke hver vår og høst som det var i barnehagen! Selv snuppa på 11 var sur fordi så få dukket opp!
Og lærerene syns oppmøtet var bra på dette trinnet!

Så om du ikke er omgitt av svært idealistiske foreldre, må du nok desverre belage deg på å kjempe mot vindmøller og selv da med bittesmå babysteps!

Men for all del! Om ingen sier i fra/gjør noe, skjer det i hvert fall aldri noe positivt!

Mener du virkelig at vi skal la ungene våre bli syke bare fordi de skal passe inn? ... foreløpig har det gått greit m venninner. når hun har fått kontakt m noen, tar jeg kontakt m foreldrene og sier at hun bare får FRUKT/GRØNT når hun er der og ikke noe annet!!.dersom de spør etter om det er noe mer de kan servere så skal de få svar! ..verre blir det m overnatting etc...jeg kan "heldigvis" skylde på allergier.....inkluderer nesten all godteri og ferdig mat..
nå tåler jeg krasse blikk og syrlige kommentarer, er vant til å gå mot strømmen... foreldrene får si hva de vil...noen må tørre å si ifra!
selfølgelig må jeg se gjennom fingrene på endel ting. må jo det feks når det er bursdag! og hun får jo lørdagsgodt etc.. ++ "hundre" andre anledninger

Dugnad på SFO? ja enig m deg. Det skal mye til for å få det til. tvilsomt at det går, men det skjer ihvertfall ikkeno om ingen prøver. Jeg tenkte egentlig mest på meg selv, at jeg kunne bli med til og begynne med. eller ihvertfall komme m noen tips etc...(jeg veileder nemlig i kosthold!)... jeg har ikke tenkt å kjempe mot vindmøllene ... det beste jeg kan gjøre er å ha åpen dialog m dattern om kostholdet slik at hun er i stand til å ta egne valg. foreløpig har jeg noenlunde "kontroll"...vet at det blir verre etterhvert når hun blir større...
jeg vet om en mamma som sa at dersom dattern takket nei til godteposen i bursdager så skulle hun få 30 kr. da kunne hun selv velge penger eller godteri. og få velge hva pengene skulle gå til(minus godteri). dattern valge penger de fleste gangene, men tok posen av og til. og det var begge fornøyd m. så her er det bare å være kreativ ...prøve å forandre verden det blir bitte-bitte-bitte små babystep ja

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 00:05   #18
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Nei å nei.. Har en allergier, skal det tas hensyn til.. Uansett!! Nå har ikke min sønn allergi, men har vist stor fremgang på en måned med diett uten gluten og sukker, så skolen har vist meg full støtte. Hans nærmeste venners foreldre er også informert, så når han er hos de, får han ikke mat som ikke er lov, unntatt i bursdager.. Det er mulig, bare en informerer om det på forhånd.

SFO har fått en liste med ting han IKKE kan spise, og har lovt meg å gi beskjed når de skal lage noe, slik at jeg kan være forberedt..

Nå har de bare kos på SFO her en gang i måneden, så det blir ikke store jobben, for niste har han med seg, komponert av meg.. Men nå i juletider ser jeg at dette kan bli en utfordring, men dette skal vi klare

Skal lage peppernøtter i morra til han, så skal han ta med seg en boks til å ha på skolen. Han kan være med på å bake vanlige pepperkaker, men skal ikke smake de, men sine egne, og dette er greit for han.. ¨

Kjempefint om du lærer de litt om kosten hennes, slik at de har bedre forståelse for hvordan de kan tilpasse det for henne da Skulle hatt flere sånne foreldre som gidder å ta i ett tak!!!

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 08:25   #19
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Ikke meningen å være slem, Chantelle, men jeg må flire litt! Du syns det er frustrerende å miste "kontrollen" over kostholde hennes???
Snart løper hun mellom venninner og spiser middag her og kveldsmat der og overnatter med godis og lange frokoster med syltetøy og Nugatti! Skal du nekte henne det fordi du da ikke kan kontrollere henne, eller skal du "lære opp" alle foreldrene på skolen i hvordan din datter skal ha det? En ting er det hun er allergisk for, det klarer hun og venninnene å passe på, faktisk utrolig hvor flinke ungene er til det, men alt du bare mener at hun ikke skal ha, nei, det er såååå mye verre!

Jeg spør alltid foreldrene om det er noe barnet ikke tåler når nye barn kommer til oss for å spise og da regner jeg med at foreldre som har et såpass strengt forhold til dagligkosthold også sier fra om det. Så langt har ingen gjort det.

Vi har ikke Nugatti vi da og knapt nok syltetøy heller. Det blir selvfølgelig godis og sånt i helgene, men samtidig baker jeg ofte grove boller som samtlige unger kjører i seg til de er sprekkmette!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 09:45   #20
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Jeg har ikke sagt et ord om å passe inn, den risikoen vil alltid være der uansett!
Allergi er en ting. I klassen til Snuppa er det en jente som har svært alvorlig nøtteallergi. Skal love at alle de andre 55 barna på trinnet passer på henne som bare det!

Poenget mitt var rett og slett at man på et eller annet tidspunkt må gi slipp på kontrollen! Og når det gjelder barn i dag, adskillig tidligere enn man tror(og liker)!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 11:01   #21
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: DÅRLIG kosthold på SFO

Ja, min sønn har en venn med nøtteallergi.. Tenk om jeg ikke hadde visst det, kunne sendt han på sykehus.. Her må jeg ta nøttene bort fra bordet når han er på besøk, for han reagerer selv når de står framme..

Så har en allergier, så har en allergier, det må bare tas hensyn til.

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dårlig ånde og dårlig kroppslukt ved ketolyse, stemmer dette? isbjørndama Generell diskusjon 8 26-03-10 18:16
Dia 2 og kosthold på tv2! Momse Nyheter / media 11 15-03-10 21:44
Kosthold maria87 PCOS og karbohydratkontroll 10 27-07-09 20:35
ME og kosthold Huldr Fysisk og mental helse 9 04-04-07 15:04
Skremmende dårlig kosthold i Nederland! Iset Barns kosthold 14 02-09-06 14:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no