Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Denne boken blir jeg jo vettskremt av ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-08-07, 15:48   #1
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 52
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Denne boken blir jeg jo vettskremt av ...

Bestilte boken "Bedre uten brød" av Allan&Lutz etter at noen her inne anbefalte den.

Blar først opp på kapitellet "Hva trenger du å vite?", og hva møter jeg der?

MASSIV skremselspropaganda mot å kutte drastisk ned på karbohydrater.
De anbefaler 60-70 gram om dagen, og går man under det, kan det føre til blodpropp, hjerteinfarkt, skumle immunforsvarsreaksjoner,revmatiske reaksjoner, bivirkninger av vaksinasjoner og mere til....
Det står også at det ikke er uvanlig at overvektige kvinner over førti ikke går ned i det hele tatt på karbohydratfattig kost.

Jeg synes det lille jeg har lest, er så gammelmodig og rart skrevet, og jeg lurer igrunnen på om dette er en seriøs bok?

Og er det noe i de skumle påstandene?

Jeg kjøpte boken for å være en inspirasjon, men dette er jo virkelig nedstemmende lesning.

Noen som vet noe om boken eller forfatterne?

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 15:50   #2
LilleRosin
Seniormedlem
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 1.244
LilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlys

Sv: Denne boken blir jeg jo vettskremt av....

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det står også at det ikke er uvanlig at overvektige kvinner over førti ikke går ned i det hele tatt på karbohydratfattig kost.

Hmmm. Jeg er kvinne, 42 år og overvektig.

__________________


LilleRosin sin journal
LilleRosin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 16:02   #3
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Denne boken blir jeg jo vettskremt av....

Må innrømme at jeg har kjøpt boka, men aldri lest den... bare bruddstykker. Har hørt så mye bra om den at jeg til og med har anbefalt videre...

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 16:16   #4
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Denne boken blir jeg jo vettskremt av....

Nå er jeg ikke helt med, her...

Om du leser det igjen sier han at den drastiske reduksjonen andre forfattere oppforder til ikke er nødvendig for å dra fordeler av et lavkarbokosthold, og det stemmer for mange det, men ikke for alle, noe han og kommer tilbake til i selve boka...

Og det han sier om lavkarbo og alder, er at det kan være farlig å gå fra et høyværdig karbokosthold og rett på et lavkarbokosthold med 72 gr eller mindre karbohydrater. Derfor anbefaler han at man i så måte må trappe ned til ønsket karboinntak, slik at kroppen får omstilt de ulike biokjemiske prosessene til det nye kostholdet. Ikke minst gjelder dette folk med alvorlige sykdommer, noe også andre forfattere som bl. a Atkins og vår egen Torkil Andersen m.fl. og gjør...

Og det at mange overvektige damer over 40 ikke går ned på et lavkarbokosthold kan også stemme, det er det ikke bare Lutz som har erfart, men også de andre forfatterene av lavkarbobøker. Noe av bakgrunnen for dette kan skyldes underliggende sykdom, eller en ødelagt forbrenning etter år med jojoslanking og kalorirestriksjoner, noe som kan medføre ekstrem metabolsk motstand, noe bl.a. Atksins også refererer til.

Uansett, jeg anbefaler deg å lese hele boka først, så ser du at det du refererer til er utførlig forklart i selve boka, og at det du viser til kun er korte abstrakter av hva han viser i selve boka.

Jupp, det var vel det i denne omgangen...

-


Sist redigert av Ziggy : 31-08-07 kl 23:44.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 16:53   #5
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Denne boken blir jeg jo vettskremt av....

Vil virkelig anbefale deg å lese hele boka! Helt enig i det Ziggy sier her.
Har lest boka to ganger, og det er en masse nyttig informasjon i den! Etter min mening har de en mye enklere tilnærming til moderat lavkarbo enn GI-konseptet til Montignac, Lindberg og andre. Så hold ut!

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 13:38   #6
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 52
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Sv: Denne boken blir jeg jo vettskremt av ...

Ok - ble litt satt ut av overveldende skummel info.

Men jeg skal lese hele boka.

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 17:34   #7
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Denne boken blir jeg jo vettskremt av ...

Denne boka kan med hell leses med jevne mellomrom, når man er nybegynner, når man har holdt på litt og når man har holdt på en stund. Alltid noe nytt man får med seg og lærer

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 01-09-07, 17:49   #8
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Denne boken blir jeg jo vettskremt av ...

Jeg synes denne boka er veldig interessant. Og spesielt det som sies om kreft og karbohydrater synes jeg er veldig spennende.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no