Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Psoriasis-gåten kan være løst (om ett år)

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-07-07, 14:20   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Psoriasis-gåten kan være løst (om ett år)

Fra http://www.dagbladet.no/dinside/2007/07/23/506923.html :

Opprinnelig lagt inn av artikkelen


FAKTA

  • Psoriasis
  • En kronisk betennelsessykdom som rammer rundt to prosent av befolkningen i Norge.
  • Man antar at sykdommen er delvis arvelig.
  • Vekselvirkningen mellom sår og betennelse gjør psoriasis kronisk.
  • Har man én kronisk betennelse, er man sannsynligvis mer disponert for andre former for kroniske betennelser
.

Sitat:

En forsker ved NTNU i Trondheim mener å ha funnet nøkkelen til psoriasis-gåten, skriver Forskning.no i dag.

Professor Ole-Jan Iversen ved Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer ved NTNU skal ha oppdaget proteinet som forårsaker psoriasis.

Dette kan bety et gjennombrudd også for andre kroniske infeksjonssykdommer.

25 års forskning
Iversen er nylig tilbake fra Kina med resultater fra 25 års undersøkelser av sammenhengen mellom psoriasis og et protein som finnes i kroppen, Pso p27.

- Jeg har kunnet vise at produksjonen av dette proteinet er direkte relatert til sykdomsaktiviteten, sier han til Forskning.no.

Iversen har samarbeidet med Guang An Men universitetssykehus, en av Kinas mest ansette institusjoner innen tradisjonell kinesisk medisin.

Vil utvikle medisin
Sammen har forskerne studert vevsprøver og bilder av sykdomsforløpet før og etter behandling med tradisjonelle kinesiske naturpreparater.

- Neste skritt er å identifisere genet som produserer proteinet. Jeg håper å finne det rette genet i løpet av ett år, sier Iversen.

Ved å «regulere genuttrykket» kan man muligens lage medikamenter som kan hindre proteinet i å gi næring til psoriasis-betennelsen.

Spennende!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 14:34   #2
Sprudle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Psoriasis-gåten kan være løst (om ett år)

Mer info om psoriasis?
Ta en tur innom www.psoriasis.no

  Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 10:32   #3
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Psoriasis-gåten kan være løst (om ett år)

Noen som vet hvordan det går med dette nå? Er det mange av dere lavkarbere som har psoriasis? Leser noe om koblingen overvekt og psoriasis, betyr det at man kan bli bedre dersom man går ned i vekt?

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 11:39   #4
Thomasina
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 110
Thomasina er ny på veien

Sv: Psoriasis-gåten kan være løst (om ett år)

De fleste opplever nok en forbedring av Psoriasisen sin, når de går på lavkarbo.

Jeg derimot har hatt det mye verre siden jeg startet i november. Men dette stopper meg ikke, siden resten av kroppen har det så bra!
Jeg har gått ned 30 kilo og tror at avfalstoffene har gjort psoriasis verre i denne perioden, og håper at det blir bedre når jeg ikke lenger går ned i vekt.

__________________
-36 kg på Atkins nå, ønsker litt til. Å gå ned i vekt trenger masse motivasjon, og en endring i livsstil, både i mattinntak og bevegelse!!! Men det er sikkert verd det!!!
Thomasina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Et bedre forhold Marianne Fysisk og mental helse 4 21-02-06 02:15
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no