Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva når fettet er borte?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-12-07, 14:20   #1
søtekrølle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 9
søtekrølle er på en erverdig vei

Hva når fettet er borte?

Har hørt på ulike forelesninger om fettforbrenning, og mener at jeg har hørt følgende:

På lavkarbodietter forbrenner du fettet, siden det er lite karbohydrater å ta av, men når fettlageret er oppbrukt (du er slank) så må kroppen begynne å forbrenne musklene slik at de også vil bli "misbrukt" på lavkarbo-dietter...

Håper på mange gode svar her nå

søtekrølle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 14:26   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hva når fettet er borte??

Opprinnelig lagt inn av søtekrølle, her.

Har hørt på ulike forelesninger om fettforbrenning, og mener at jeg har hørt følgende:

På lavkarbodietter forbrenner du fettet, siden det er lite karbohydrater å ta av, men når fettlageret er oppbrukt (du er slank) så må kroppen begynne å forbrenne musklene slik at de også vil bli "misbrukt" på lavkarbo-dietter...

Håper på mange gode svar her nå

Når man har oppnådd vekta man ønsker, går man over til flere karbohydrater og ut av ketose (fettforbrenning). Ala fedon for eksempel.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 14:44   #3
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Hva når fettet er borte??

Jeg forstår ikke helt spørsmålet, tror jeg. Man skal jo uansett gi kroppen den næringen den trenger. Man må spise det kroppen har behov for og kan bruke som brensel. Å leve på lavkarbo er ikke å leve på null-karbo. Det er jo karb i grønnsaker, nøtter, rømme, fløte etc og dette spiser vi jo på lavkarbo (hvis man føler at kroppen tåler de enkelte tingene, vi er alle forskjellige).
For meg handler lavkarbo ikke om å spise rare og kunstig fete ting. Det handler om å kutte ut mat som jeg vet kroppen reagerer negativt på og som gjør at kroppen sliter. Jeg har kuttet ut poteter, mel, sukker, mais og ris. Jeg mener (ut fra det jeg har lest av lavkarbo-bøker som Lutz etc) at kroppen ikke vil begynne å tære på musklene fordi de ikke får disse 5 tingene. Vi gir kroppen nok mat/energi i forhold til hva den trenger.
Jeg mener at kroppen min fungerer veldig bra på lavkarbo, jeg har ikke merket at styrketreningen har gått noe tilbake pga kosten.

I følge resonnementet ditt, så er det slik at alle slanke folk tærer på musklene sine fordi det ikke er nok fett i kroppen? At det ikke har noe å si hva man spiser?
Har du noen kilde å referere til, så jeg kan forstå logikken bedre?

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 14:47   #4
67kilo
Medlem
 
67kilo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 56
Innlegg: 178
67kilo er på en erverdig vei

Sv: Hva når fettet er borte??

Man skal innføre mer karbohydrater gradvis når man har oppnådd ønsket vekt. Da får kroppen den energien den trenger for å vedlikeholde fettlageret, muskler osv. Anbefaler deg boken "Slank med katolysekuren". Der står det meste av det man lurer på ganske greit forklart.

__________________
: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16264

Uke 1:-0,6kg, Uke 2:-0,2kg, Uke 3:-2.3kg Uke 4: +1,1
67kilo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 14:54   #5
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Hva når fettet er borte??

dessuten skal du jo sørge for at kroppen for nok proteiner i tillegg til annen næring slik at du unngår dette.

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 15:54   #6
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva når fettet er borte??

At lavkarbo-kosthold tærer bort muskler er tull. Kroppen trenger ikke karbohydrater i de mengdene "vanlig kosthold" har.

Tenk deg samer, inuiter og andre kjøttspisende kulturer; De har da ikke tæret bort musklene sine fordi de ikke har spist karbohydrater. Det er vel heller motsatt - de har fått mat som er naturlig for mennesker å spise, og har heller ikke hatt problemer med overvekt, hjerteinnfarkt, kreft, sukkersyke og andre sivilisasjons-sykdommer. Det har de først fått etter at sivilisasjon har "lært" dem hva slags kosthold de burde spise.

Når overvektige spiser lavkarbo-kosthold (naturlig mat for mennesker), er naturen så grei at den justerer kroppsvekten til slik den egentlig skal være. Altså de går ned i vekt. De som har problemer med å veie for lite, får motsatt effekt ved lavkarbo-kost. Naturen justerer vekten opp til normalvekt.

Det å innføre karbohydrater gradvis etter en vektreduksjon, blir veldig individuelt. Noen tåler det ikke, og legger på seg igjen og andre kan faktisk tilføre ganske mye karbohydrater gradvis uten problemer. Men om helsa holder vet jeg ikke...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 16:55   #7
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hva når fettet er borte??

Kroppen skal ha underhudsfett og den lagrer fett andre steder i kroppen. Når man er slank bør kvinner ha iallefall 15% fett og menn iallefall 10%. Dvs at det finnes noe slikt som ca 10 kg fett å forbrenne på hele tiden.

Man kan fortsette å gå på lavkarbo, for det fettet og overskuddsproteinet og karbo man spiser i maten vil gå til forbrenning eller fettlagring. Spiser man den energien man trenger holder vekta seg stille og da kan man klare seg omtrent uten karbo, men proteiner og fett må man ha i seg.

Så situasjonen endrer seg ikke selvom man har kommet i matchvekt. Bare pass på at man spiser det man trenger av energi, ellers vil man bli for tynn...

Det er når man går på karboforbrenning og får lavt blodsukker at kroppen gjerne plukker protein fra musklene før den starter fettforbrenningen. Dette er et problem for idrettsutøvere som ikke klarer å spise nok og fullverdig raskt nok etter trening og konkurranse. Spiser man raskt nok blir ikke protein nedbrutt.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 18:29   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hva når fettet er borte??

Opprinnelig lagt inn av søtekrølle, her.

Har hørt på ulike forelesninger om fettforbrenning, og mener at jeg har hørt følgende:

På lavkarbodietter forbrenner du fettet, siden det er lite karbohydrater å ta av, men når fettlageret er oppbrukt (du er slank) så må kroppen begynne å forbrenne musklene slik at de også vil bli "misbrukt" på lavkarbo-dietter...

Håper på mange gode svar her nå


Syns du skal ta deg en tur på biblioteket for å låne litt lavkarbo bøker jeg. Bl.a. "Slank med Ketolysekuren" og "Bedre uten brød".

Men til spørsmålet ditt. Det er kun i ketose at kroppen bruker kun fett som forbrenning. Ketosen påvirker heller ikke muskelbyggingen og tærer heller ikke på muskler så lenge du får i deg nok proteiner og fett. Fett er også viktig i kosrholdet fordi fett gir kroppen beskjed om å brenne fett (og ikke muskler). Viktig med et blansert kosthold ! Spiser du lavkalori og lavfett i lengre tid DA vil det tære på musklene ! Du tar av, men mister muskler - det er IKKE noe lurt !

Er du normalvektig eller har nådd målet skal du jo heller ikke lenger spise ketogent. Her tror jeg du blandet igjen og tror at lavkarbo=ketose. Det har jeg forklart deg i en av de andre trådene dine at det IKKE er.

Når du spiser etter en vedlikeholdsmodell er det viktig å ha kost i balanse. Dvs. da spiser du tilsrekkelig karbohydrater/fett/proteiner til at kroppen har nok næring og den vil IKKE tære på muskler. For å snu litt på det (nå gjentar jeg igjen her): Hva er det med sukker, stivelseholdige produkter som pasta, ris og poteter som er sunt og viktig for muskelbygging ?

Påstanden om at "kroppen vil tære på musklene når fettlageret er oppbrukt" er en myte og grov feilinformasjon. Det er ikke slik at lavkarbo kosthold fungerer. Fettlageret blir ikke oppbrukt




__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 20:11   #9
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hva når fettet er borte??

Fant noe interessant som gav meg svaret på dette iallefall

"Once your body releases insulin it immediately starts to inhibit your fat-burning hormone called hormone-sensitive lipase. This hormone is responsible for releasing fat into your bloodstream to be utilized as fuel. Once this enzyme is inhibited, your body is unable to burn fat and will then begin utilizing amino acids from your muscle and carbohydrates as fuel.

This will cause you to become abnormally hungry, which further feeds this vicious cycle.

The key is to have LOW levels of insulin so your body can produce large amounts of hormone-sensitive lipase and burn fat all day so you can look thin and slim"

Så man har følgende valg:
Ha nok karbo slik at kroppen velger dette fremfor aminosyrer (som taes fra musklene for der har de minst viktig funksjon)
Eller fortsette med såpass lite karbo at fettforbrenningen ikke stopper opp.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 20:28   #10
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva når fettet er borte??

Er det HI vil frem til det at hva om man når de magiske 12-15/17-20 (M/K) fett-prosentene? Når man ikke har underhudsfett mer, og ikke rundt organene heller?

En kvinne er ikke fruktbar med for lite fett på kroppen, det har noe med at østrogenet er fettløselig og for å ha et noenlunde konstant nivå i kroppen må man ha litt fett å bufre med. 12-15% fett er vel hjernen... Og vi kan vel alle være enig om at OM man har 15/20% fettprosent OG spiser en lavkarbo diett, så tar kroppet opp energien i maten vi spiser.

Hvis en er på "feil" lavkarbo, der man inntar for lite kalorier hver dag (altså lav alt), så er det heller ikke bra? For kroppen kommer jo i ketose om man sulter helt vanlig og?

Poenget er vel at man flater ut der man tilhører, med minimalt kroppsfett, OM man spiser nok fett, proteiner og lite men grønnsaks karbo? Og da i "deffet" tilstand, som bodybuilderne kaller det? Men at en anorektiker er og blir en anorektiker?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 21:55   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hva når fettet er borte??

Lavkarbo (NB: her snakker vi generell lavkarbo ala Lindberg - ikke ketogent) er boktavlig talt KOST I BALANSE. Kroppen er i balanse, insulinnivå er i balanse, blodsukker er i balanse.......

VEKTA er i balanse.


Dvs. at de som allerede er tynne/undervektige ikke blir tynnere, men derimot legger på seg om de er FOR tynne. (f.eks. her inne har vi Lise, som spiser lavkarbo for å gå OPP i vekt).

De som er overvektige vil ta av.

De som er normalvektige vil ikke legge på seg eller ta av - men beholde samme vekt.

Et godt eksempel på hvordan det funker har vi blant alle de som kommer inn her og ber om råd for å ta av 4-6 kilo. De strever seg ihjel og får det IKKE til. Som regel er det EN årsak til det. Kroppen har funnet sin balanse. Den syns den er passe - og det syns menneskene rundt vedkommende også.

Lavkarbo funker ikke som slankemetode for "kosmetisk overvekt" og på folk som har en lav BMI fra før (om en først skal bruke den dumme beregningsmetoden).

Ovennevnte kan bekreftes av de fleste medlemmene, brukerne her inne - og i tillegg hvem som helst som har erfaring med lavkarbo kosthold.



__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 22:13   #12
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva når fettet er borte??

Selvsagt enig... Synes den presiseringen ketose/lavkarbo var viktig!

Så hva skjer om man holder seg i ketose (ala ketolysekuren) når underhudsfettet er brukt opp, som HI snakker om? (Jada, så fort jeg kommer meg hjem til Noreg kjøper jeg ketolyseboka...)

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 00:54   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hva når fettet er borte??

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Så hva skjer om man holder seg i ketose (ala ketolysekuren) når underhudsfettet er brukt opp, som HI snakker om? (Jada, så fort jeg kommer meg hjem til Noreg kjøper jeg ketolyseboka...)

Dette blir jo å sett ting veldig på spissen da !

Når/om ikke har mer underhudsfett igjen er man i praksis veldig/ekstremt undervektig og da skriker det spiseforstyrrelse lang vei. DA SPISER MAN FEIL ! Det har ingenting med lavkarbo/ketogent kosthold å gjøre. Å sidestille det med lavkarbo blir absolutt feil. Hvem i alle verden vil spise ketogent når de ikke har underhudsfett ? De med en eller annen spiseforstyrrelse. Jeg skjønner ikke hvor opprinnelig trådstarter vil med spørsmålet heller....

Jeg har allerede forklart at man ikke vil tære på muskler når man spiser riktig lavkarbo (ketogent eller ikke)

Men hva skjer OM man ikke spiser slik - dvs. ikke spiser fett, proteiner og grønnsaker ? Det som skjer med anorektikere, - og med alle som får i seg for lite næring, f.eks. spiser ekstrem lavfett og ekstrem lavkalori. Da vil kroppen tære på det den har, dvs. muskler etc. I tillegg vil man oppleve noe som kalles for SNATT (Simply (eller Semi) Nauseus All The Time) - altså direkte uvell - man vil begynne å miste håret, huden blir gusten, uregelmessig hjerterytme og ellers generelle symtom på under/feilernæring.

Så lenge man har et balansert kosthold og spiser fett, proteiner og grønnsaker (som du jo skal når du er i ketose også) skjer det altså ikke noe. Da har man KOST I BALANSE.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 15-12-07 kl 01:01.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 01:00   #14
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva når fettet er borte??

Sitat:

SNATT

Kult uttrykk!
Takk Nille for flotte forklaringer!

Det er vel sånn med alt, alt kan misbrukes. Og lavkarbo-dietter betyr at man MÅ fylle på med lavkarbo grønnsaker, proteiner og fett, ellers er det ikke bra og slettes ikke definert som det man forstår med lavkarbo.

Takk igjen!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 15:07   #15
søtekrølle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 9
søtekrølle er på en erverdig vei

Sv: Hva når fettet er borte??

Hei og takk for svar alle sammen!

Jeg mente egentlig ikke noe spesielt med innlegget mitt, bare at jeg har hørt denne kommentaren og lurte på hva dere vet om dette.

Jeg syns dette ble en fin diskusjon jeg, der jeg lærte ennå mer.

Jeg mener ikke å være frekk, irritere og provosere, er bare nysjerrig siden det er så mange ulike meninger om dette temaet.

God helg

søtekrølle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva betyr det når man får en grå prikk? SkinnyToBe Ketolysekuren 22 24-09-07 20:47
1000 tråden!!! HP Livets lyse side 1036 23-05-06 14:44
Hva gjør du når du er skikkelig fysen på noe godt ?? nøtta Generell diskusjon 11 08-09-05 22:27
Når maten blir servert hva gjør dere da Synne2 Lavkarbo generelt 6 06-08-05 14:10
Hva gjør du når du fyser som verst? Albertine Lavkarbo generelt 16 07-03-05 00:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no