Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Diabetes og diverse

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-07-10, 19:29   #1
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 50
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Diabetes og diverse

Har noen spørsmål.
1. Er det noen grunn til at personer med diabetes 1 ikke bør bruke en lav-karbodiett? Altså er det forbundet noen farer med dette?
2. Hvis jeg ikke tar feil, vil en diett som dette kunne gi høyt kolesterol? Hva kan man ev. gjøre for å motvirke dette?
3. Pepsi Max har i følge innholdsfortegnelsen 0 karbohydrater. En bekjent av meg fortalte at man ikke burde drikke det uansett, fordi søtningsstoffene som erstatter sukkeret lurer kroppen til å ta opp stoffer som gjør at man ikke skal drikke light brus. Noen som vet om dette medfører riktighet?
4. Jeg har nå prøvd 0 karbo i 2 dager. Allerede nå, hvis jeg ikke er hypokonder da, mener jeg å føle at magen rasler litt ekstra og litt løsere i magen for å si det pent. Litt mer svetting, kan selvfølgelig skyldes at det har vært ganske varmt og lummert ute, men innbiller meg at det har noe med endringen av kostholdet. Fantaserer jeg eller? Har spist omelett, med noen bacon, kyllingsalat og enda noe mer egg og fjørfe.
5. Noen som har formening om karbohydratinnholdet i biffsnadderen hos "EGON" uten pommes frites?
6. Er det noen kosttilskudd man bør ta i forbindelse med denne dietten?
7. Hvis man ønsker å følge en lav-karbo diett og ikke fullstendig ketose(?) diett, hva er maksimum anbefalt karbohydrater pr. dag?


Sist redigert av torgn : 31-07-10 kl 19:36.
torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 20:03   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetes og diverse

1. Et par tråder vedr. temaet diabetes 1:
Diabetes type 1 og lavkarbo
Ketolysekuren og diabetes 1

2. En del opplever at kolestrolet går opp for deretter å synke. De aller, aller fleste opplever forbedret kolestrol etter en periode på lavkarbo.

3. Kunstig søtning kan gi blusukkerstigninger, kunstige søtningsmidler som bl.a.sorbitol og xylitol må medregnes i kh regnskapet. Noen opplever at de vedlikeholder søtsuget ved inntak av kunstige søtningsmidler. For en del så er kunstig søtningsmidler en partystopper, dvs vektstagnasjon.

4. Dersom du ikke var i ketose før du kuttet karbo inntaket til null så er det du skriver ikke unormalt. Overgangen fra høykarbo til ketose er en krevende prosess for kroppen, for de fleste viil dette gå over i løpet av noen dager men kan vedvare i opp til 2 uker. Det kan ta kroppen opp til fire uker å oppnå maksimal fettborbrenning.

5. Ikke sikker, men er det denne:
52. Beef delicacies. Strips of beef with pineapple, baby onions,
mushrooms and Béarnaise sauce. http://www.vitaminw.no/kunde/egon/Fi...gelsk_meny.pdf
Her må man holde seg unna annanasen, Bearnaise sausen pleier å være grei. Dressinger ineholder ofte sukker. Det beste er jo å spørre de som lager maten hva den inneholder uansett hvor man velger å spise.

6. Det er anbefalt å ta vitamintillskudd på ketogene dietter, sjekk ut for eksempel: www.ketolyse.no

7, Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karbo reduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Ketose grensen er individuell, noen er i ketose opp til 50 kh. De fleste på vedlikehold ligger på 30-60 kh pr dag og de aller, aller fleste på lavkarbo holder seg under 72 kh, ref. Lutz (boka: Bedre uten brød)

Til alle nybegynnere på lavkarbo…
Der finner du bl.a. link til tråden: Unngå å bli lurt av søtstoffer

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 20:58   #3
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 50
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Diabetes og diverse

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.


4. Dersom du ikke var i ketose før du kuttet karbo inntaket til null

5. Ikke sikker, men er det denne:
52. Beef delicacies. Strips of beef with pineapple, baby onions,
mushrooms and Béarnaise sauce.

Var ikke i ketose før jeg kuttet karbo nei. Ja, det er den oppskriften.

Takk for svar.

torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 21:57   #4
VeronicaB
Juniormedlem
 
VeronicaB sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Hordaland
Innlegg: 16
VeronicaB er på en erverdig vei

Sv: Diabetes og diverse

Hei!

Syntes du stiller viktige spørsmål for nybegynnere her, så håper andre "seniorer" svarer også

__________________
"Smil til verden & den gapskratter tilbake"
VeronicaB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er helt ny, men prøver å holde meg til 10 karbohydrater for dagen, og spiser meieri mat :) Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 01:23   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes og diverse

Opprinnelig lagt inn av VeronicaB, her.

Hei!

Syntes du stiller viktige spørsmål for nybegynnere her, så håper andre "seniorer" svarer også

Hva er det du føler du ikke har fått svar på, da? Syns Arnakristin svarte bra, jeg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diverse spørsmål StigArild Spørsmål og svar 13 25-03-10 22:36
Diverse spørsmål milamila Spørsmål og svar 13 26-08-09 21:44
Diverse spørsmål Pinklady Ketolysekuren 5 27-05-08 17:52
Diverse nybegynnerspørsmål Nike Spørsmål og svar 0 12-05-08 15:33
Div spørsmål om diverse.. chablis Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 17 19-07-05 22:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no