Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Bakemix, johannesbrødkjernemel og malte mandler

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-02-11, 00:59   #1
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Bakemix, johannesbrødkjernemel og malte mandler

Jeg må bare spørre her. Hva menes med bakemix mange bruker her?
Jeg har en bakemix fra Atkins som jeg brukte til pizza, men syntes ikke deigen ble god. Kan være annet (fikk tips at jeg brukte for mye fiberhusk), men den ble veldig grov. Menes denne bakemixsen fra Atkins som det samme som bakemix, eller er bakemix en annen ting? Kan i allefall bakemix fra Atkins brukes i stedet for bakemix? Får ikke tak i bakemix i butikker.

Johannesbrødkjernemel ser jeg også blir brukt mye. Hvor kjøper jeg det? Må den bestilles på nett? Kan dette melet brukes hvis man ikke kan spise johannesurt? Bruker medisiner som johannesurt påvirker virkningen. Kan man bruke vanlig soyamel, mandelmel eller annet mel (ikke vanlig mel) i oppskrifter her inne i stedet for johannesbrødkjernemel?

Jeg malte mandler med mandelkvern som man setter fast i bordet eller benken, og sveiver på en veiv, og trykker en trekloss over mandlene som kvernes. En såkalt gammeldags kvern. Jeg prøvde å lage marsipan av dette, men følte mye klumper. Blir det ikke kvernet som mandelmel i denne kverna? Må man bruke foodprosessor? Jeg bruker å male med skall, kan det være det som gjør at det blir klumper? Hvis jeg lager mye mel, hva anfeales å oppbevare det i? Boks eller pose? I kjøleskap eller fryser?

Driver å samler opp oppskrifter jeg skal prøve meg på, så er greit å vite hva man skal ha før man begynner å bake og kokkelere. Og jeg liker å ha oppsrifter nøye, så om jeg kan bruke annet mel enn det som står, så skriver jeg på dette før de skrives ut.

__________________


Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 10:25   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Bakemix og johannesbrødkjernemel og malte mandler.

Dette er nok den bakemiksen du mener!
Den får du kjøpt på nett eller i Meny og ultra- butikker. Forhandler- liste!

JBKM får du kjøpt i alle helsekostbutikker, vil jeg tro! Har ingen ting med Johannesurt å gjøre! Kan ofte byttes ut med Fiberhusk!


Malte mandler i mandelkvern er ikke det samme som mandelmel. Da må fuktigheten fjernes også! Du får kjøpt mandelmel i helsekostbutikker! Og kokosmel! Som ikke er det samme som kokosmasse! OPS!
Malte mandler og mandelmel kan brukes om hverandre i noen oppskrifter, går dårlig i andre!
Jeg liker at hjemmelaget marsipan har litt tyggemotstand, andre kverner både 2 og 3 ganger for å få finere konsistens. Mandler til marsipan skal() skoldes før kverning!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 21:03   #3
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bakemix og johannesbrødkjernemel og malte mandler

har funnet en menybutikk et stykke herfra som i listen skal ha ketolysemixen, men må bare spørre, er denne å anbefale? for jeg gidder ikke kjøpe inn noe som ikke brukes. den er jo ganske dyr for bare en liten boks

hva brukes den helst til? Hvor mye brukes?

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 22:32   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Bakemix og johannesbrødkjernemel og malte mandler

Kommer jo helt an på om du har tenkt til å bake noe, det da!
Jeg synes den er grei på smak og passer i alle oppskrifter der det står bakemiks eller soyaprotein!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 22:43   #5
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bakemix og johannesbrødkjernemel og malte mandler

f.eks til brød eller rundstykker?
Blir det en erstattning for melet, i samme mengde, eller bare som et bindemiddel?

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 22:46   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Bakemix og johannesbrødkjernemel og malte mandler

Blir som en erstatning for melet!
Anbefaler dog å bruke oppskrifter tilpasset bakemiksen som feks den som står på boksen eller som du finner her inne. Er sjelden noe lurt å bruke høykarbo- oppskrifter med lavkarbo- produkter!

Du kan jo lage disse! Med bakemiks også i stede for soyaproteiner!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mandelmel det samme som malte mandler? aslaug Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 18-05-10 13:58
Er ikke mandler mandler? megselv Ketolysekuren 10 14-02-08 09:33
Matlaging med mandelmel (malte mandler) HP Artikler 13 02-02-08 21:47
Malte mandler eller andre nøtter Icerus Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 18-11-06 20:42
Frokostpannekaka med malte nøtter? mofe Oppskrifter 2 10-07-05 22:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no