Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Fructan og irriterte mager

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-19, 22:43   #1
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.440
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Fructan og irriterte mager

Har lest mange artikler om at personer som tror de ikke tåler gluten i kosten kanskje heller er i den situasjonen at de ikke tåler fructan.


Finner ikke noe på norsk om dette - men masse på engelsk. F.eks. denne:


https://draxe.com/fructans-fructan-intolerance/


Sitat:

While fructans are a type of carbohydrate, gluten is actually type of protein found in many cereal grains and wheat products. For those with celiac disease or a sensitivity gluten, eating gluten can cause a slew of negative gluten intolerance symptoms, such as diarrhea, fatigue, gas and even bone loss.
However, emerging new research has recently found that many gluten sensitivity symptoms may actually be caused by impaired fructans digestion instead. This is because fructans are also found in many gluten foods and can cause symptoms that are similar to those triggered by a gluten allergy.

For min del ble det en gledelig overraskelse at magen ble mye bedre da jeg begynte med lavkarbo.


Etter mye prøving og feiling innså jeg at brød/hvetemel bør jeg unngå. Fikk så meg testet for cøliaki - men det har jeg heldigvis ikke.


Spiser jeg lavkarbo og unngår hvetemel har jeg det som sagt mye bedre - men av og til er det noe jeg reagerer på. Leser at fructan finnes i mat jeg av og til spiser mye av på lavkarbo: løk, kål og mandler. Så mere testing og prøving må vel til.




Er det andre her som tester ut slikt?

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-19, 12:32   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Fructan og irriterte mager

Ja, jeg reagerer på fruktaner. Da jeg falt v ketogent for noen år siden, måtte jeg spise strikt lav fodmap. Å være på ferie der de vil servere glutenfritt brød var vanskelig, for nesten alt av glutenfritt brød inneholder feks erteprotein og andre ting om jeg reagerer på.

Det jeg kjenner når jeg er tilbake på ketogent igjen, er at jeg tåler litt større mengder av blomkål, løk osv. På lav fodmap med stivelse i kosten kunne jeg spise en dusk blomkål og ligge hele natta med vondt i magen. Nå kan jeg spise 150g, så lenge jeg ikke slenger på med løk og masse hodekål samme dag. Jeg må fortsatt passe på totalen hver dag.

Jeg prøvde meg på en halv ovnsbakt løk i høst, det var ikke lurt, det var for mye. Et par ringer løk på hamburger går greit.

Og epler, kjære vene. Ingen her i huset har glemt siste gangen jeg spiste et eple. Jeg hadde vondt i magen i 3 dager, med skikkelige kramper og luft.

Ellers er jeg laktoseintolerant, men det er ikke så stort problem, det er bare å spise laktosefritt eller ta en laktasetablett.

Og jeg må holde meg unna hvitløk, det er en skikkelig versting, så ikke noe tørket hvitløk i mitt tacokrydder.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mager Matglad Livets lyse side 6 19-03-12 12:29
Mager ricotta? Lurer* South Beach 4 22-09-09 19:28
Mager ost på ketolyse? espresso Spørsmål og svar 5 06-02-09 13:53
Fet ost gjør deg mager Charmtassen Nyheter / media 3 08-01-07 17:03
Mager sjokolade med fruktose... Fjonken Lavkarbo generelt 9 26-08-06 14:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no