Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Telling av kalorier/fett som er igjen i stekepanna

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-08-19, 10:05   #1
Mate
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 149
Mate er ny på veien

Telling av kalorier/fett som er igjen i stekepanna

Hei!

Jeg følger endel youtubere som holder på med lavkarbo/ketolyse alt ettersom. Flere av disse trekker i fra fettet som er igjen i panna etter steking når de gjør opp næringsinnhold og makroer for dagen. Jeg er litt skeptisk til dette, særlig fordi mye av kjøttet jeg spiser avgir væske under steking, slik at dette tallet som blir trukket fra må være ganske unøyaktig når det kommer til stykket. Samtidig innser jeg at jeg nok ikke spiser alt fettet jeg legger inn i Myfitnesspal, siden endel blir igjen i panna (jeg syns det er udelikat å helle dette over på slutten når en ser alt blodet og halv-koagulert væske som renner av visse kjøttstykker).

Hva pleier dere andre å gjøre?

(PS: jeg er nødt til å også telle kalorier for å kunne gå ned i vekt)

__________________


Mate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-19, 12:06   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Telling av kalorier/fett som er igjen i stekepanna

Steker jeg et egg i en ss olje så teller jeg med det fettet

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 01-08-19, 16:46   #3
Mate
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 149
Mate er ny på veien

Sv: Telling av kalorier/fett som er igjen i stekepanna

Ja jeg regner med alt smøret osv. jeg bruker, og det selv om jeg ikke tømmer panna over maten til slutt. Men det ser ut til at endel trekker fra den væsken som er i panna etter steking, og regner alt som fett. Er ikke det litt pussig?

Nå blir det jo unøyaktig for meg også når jeg ikke rensker panna for væske, men det blir jo iallfall ikke til at jeg spiser mer enn jeg tror, snarere mindre. Ble bare nysgjerrig på hva andre gjør.

__________________


Mate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-19, 17:37   #4
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Telling av kalorier/fett som er igjen i stekepanna

Det kommer an på hva jeg lager. I eks kjøttdeig er det en del væske i form av vann som kommee ut fremfor en eks stange kyllinglår

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 00:18   #5
Sofagubben
Seniormedlem
 
Sofagubben sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 778
Sofagubben er en juvelSofagubben er en juvelSofagubben er en juvel

Sv: Telling av kalorier/fett som er igjen i stekepanna

Opprinnelig lagt inn av Mate, her.

Hva pleier dere andre å gjøre?

(PS: jeg er nødt til å også telle kalorier for å kunne gå ned i vekt)

Jeg brukte etterhvert kun meg selv og mine egne data for å finne ut hva som virket. Til å begynne med benyttet jeg den vanlige lavkarbo-malen og de vedtatte sannheter og gikk ned endel kilo inntil det ble bråstopp etter kun 14 kilos nedgang selv om jeg holdt meg strikt til kostholdet og LCHF og jeg var jo langt unna målvekta fortsatt. Da skjønte jeg etterhvert at skulle jeg videre ned så måtte jeg telle kalorier, ingen vei utenom det. Jeg regnet ut hvor mange kalorier mitt BMR var på og la meg godt under det (ca 500-700 kcal i minus hver dag), men jeg har alltid regnet omtrentlig og ikke pinlig nøyaktig (for uansett blir det aldri nøyaktig likevel). Jeg veide meg på samme tid hver dag og så da at plutselig så forsvant kiloene i rask fart og så korrigerte jeg antall kcal ettersom jeg ble lettere og lettere og trengte mindre og mindre kalorier, hele tida på LCHF-kosthold. Så dermed var det mine egne data som opplyste meg om jeg gjorde rett eller ikke og litt ekstra fett i panna var uvesentlig så lenge kiloene forsvant. I tillegg til dette benyttet jeg daglige blodsukkermålinger for å motivere meg, da de målingene hele tida ble bedre og bedre.

Så mitt klare råd er bruk deg selv og de data du måler på deg for å finne rett vei og ikke se så mye på hva andre gjør og ikke gjør. Før nøye dagbok på det meste, det både motiverer og det gjør at du med en gang vet hvorfor du går ned eller opp i vekt.

Det er etpar år siden dette, men fortsatt holder jeg meg på lavkarbo (ikke LCHF lenger) og jeg holder kontroll på kaloriene, om ikke så sklir det fort ut og jeg må korrigere meg ned igjen.

__________________
Pure blooded frihetselskende og sannhetssøkende selvstendig individ.
Sofagubben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo livsstil. Svar med sitat
Gammel 10-08-19, 21:25   #6
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.440
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Telling av kalorier/fett som er igjen i stekepanna

Slår enten stekefettet over maten - eller kaster det.


I begge tilfeller fører jeg opp alle kcal i regnestykket mitt.

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tabell/skjema/nettside for oversikt over telling av kalorier/karboer? Tetra Spørsmål og svar 11 13-08-14 00:40
Hvor mye fett? Og evt. kalorier? beate Ketolysekuren 39 05-08-11 01:11
Mye kalorier (fett) vs lite kalorier Sommerglad Spørsmål og svar 12 22-02-10 15:07
For mye fett og kalorier? smilefjes Lavkarbo generelt 2 28-04-08 11:03
ehh.. hvordan var det med kalorier nå igjen..? silje Generell diskusjon 3 07-02-06 14:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no